LaStVaZa Sytze&Arjan

Arjan&Sytze

Member
Beste allemaal,

Fijne kerst voor iedereen die dit leest, waar ook ter wereld!

Wij hebben positief nieuws! Een mooie aanleiding om een LaStaVaZa aan te maken, leek ons.

Korte recap: in februari 2019 togen we samen naar de emigratiebeurs voor info over een avontuur in Australië. In tegenstelling tot velen hier, willen wij in principe slechts een paar jaar in Australië wonen en werken.

Er spelen vele drijfveren en (push- en pull-)factoren voor deze wens. Die delen we graag nog eens, als daar behoefte aan is.

Sytze woonde in 2004 al eens in Perth, na de middelbare school. Arjan maakte in 2017 als overrijpe backpacker de oostkust onveilig. En dat smaakte naar meer.

In maart 2019 mochten we er weer heen en bekeken we Melbourne, Sydney en Perth, om onze voorkeur te bepalen (haha toen dachten we nog dat we mochten kiezen! Naïef!).

Maar wat een gaaf land!

In februari 2020 wachtte opnieuw de emigratiebeurs.

Belangrijkste vehikel voor emigratie is natuurlijk Het Visum. In 2020 was er voor een Skilled Independent nog 95 punten nodig, hoorden we van Visa4You. En dat puntenaantal zou voor ons ongeveer onmogelijk worden.

De vrije stadkeuze zou met een Skilled Regional daardoor een stuk minder zijn. Aiii… Australië is mooi, maar als mannenstel word je vast niet overal met open armen ontvangen. Dat is de vrees. Liever wonen we in een grote stad.

Toch nog een gaaf idee om ‘down under’ te wonen. In augustus 2020 besloten we daarom met Visum4You het avontuur aan te gaan.

En sindsdien zijn we nooit verder gekomen dan stap 1: de EoQ (Equivalence of Qualification).

Damn you corona!

En eerlijk.. we vermoeden sterk dat onze aanvraag 2 x is afgewezen omdat ze Sytze wilden doorschuiven naar hun nieuwe beoordelingssysteem FLYR.

We kwamen in de laatste lichting van de oude school, maar ze waren zó bizar ‘nitpicky’ dat we denken dat we nooit kans hebben gemaakt. Ze wilden die oude school niet meer.

Op de vooravond van de 3e poging EoQ besloten we in de zomer van 2022 maar over te stappen naar de FLYR-route. We waren inmiddels al twee jaar bezig!

Begin december 2022 deed Sytze examen voor de FLYR-route. En hij slaagde!!

Vlak voor de kerst kwam het verlossende woord: eindelijk mogen we door naar stap 2: de Skills Assessment.

En blijkbaar is er voor een Skilled Independent nu nog maar 65 of 70 punten nodig. Een haalbaar aantal, dus misschien hebben we nu ook nog iets te zeggen over de stad en staat waar we zullen inburgeren!

Wordt vervolgd. Wie weet wat de toekomst brengt.

Maar hoe dan ook… ‘Christmas came early’ voor ons. Hopelijk hebben jullie ook fijne dagen! :)

Groetjes van ons
 
Nogmaals gefeliciteerd, wat een fantastische stap! 😃 en super goed nieuws over die 65/70 punten, goed om te weten. Hou ons op de hoogte!
Ja dat is mooi hè? Wij willen niet per se een permanent visum (nog), maar we zouden heel blij zijn met de mogelijkheid om in Melbourne te wonen.

Wat zouden jullie ook al weer willen?
 
De vrije stadkeuze zou met een Skilled Regional daardoor een stuk minder zijn. Aiii… Australië is mooi, maar als mannenstel word je vast niet overal met open armen ontvangen. Dat is de vrees. Liever wonen we in een grote stad.

Misschien als je echt in de sticks/outback terecht komt? In de meeste regional cities is dit echt een non issue. Daar zou ik me geen zorgen over maken.

Ennuh: "overrijpe backpacker" 🤣
 
Misschien als je echt in de sticks/outback terecht komt? In de meeste regional cities is dit echt een non issue. Daar zou ik me geen zorgen over maken.

Ennuh: "overrijpe backpacker" 🤣
Oh gelukkig! Serieus fijn te horen.

En dank voor het opmerken ;)
 
Ja dat is mooi hè? Wij willen niet per se een permanent visum (nog), maar we zouden heel blij zijn met de mogelijkheid om in Melbourne te wonen.

Wat zouden jullie ook al weer willen?
Wat fijn, hopelijk gaat het vlot met jullie aanvraag! Hoeveel maanden zou een aanvraag voor een tijdelijk visum ongeveer duren?

Als het lukt gaan wij waarschijnlijk wel gelijk proberen een permanent visum te krijgen. De kosten zijn bijna hetzelfde en anders moet je na 4-5 jaar mogelijk weer hetzelfde riedeltje af. We hebben begrepen dat we voor een permanent visum kunnen gaan als hij een jaar als fysio in Australië aan het werk is. De komende 4 jaar kunnen we sowieso op mijn studenten/post grad visum blijven dus dat zou hopelijk wel moeten lukken 😊
 
Wat fijn, hopelijk gaat het vlot met jullie aanvraag! Hoeveel maanden zou een aanvraag voor een tijdelijk visum ongeveer duren?

Als het lukt gaan wij waarschijnlijk wel gelijk proberen een permanent visum te krijgen. De kosten zijn bijna hetzelfde en anders moet je na 4-5 jaar mogelijk weer hetzelfde riedeltje af. We hebben begrepen dat we voor een permanent visum kunnen gaan als hij een jaar als fysio in Australië aan het werk is. De komende 4 jaar kunnen we sowieso op mijn studenten/post grad visum blijven dus dat zou hopelijk wel moeten lukken 😊
Sorry mss. Palmtrees. We hebben jouw vraag een beetje laat gezien. Weinig nieuws voor ons, dus Australië “leefde” even iets minder, en het forum helaas ook.

Hoeveel maanden het kost om een tijdelijk visum aan te vragen, weten we eigenlijk niet. Zelf zijn jullie gelukkig ook een stap verder, nu mr. Palmtrees het examen heeft gehaald. Chapeau! :)
 
Tijd voor een update!

Ons traject loopt met vallen en opstaan.

Nadat Sytze in december zijn examen haalde voor de Equivalence of Qualification-fase (in ons geval: FLYR), mocht Sytze in januari eerst zijn IELTS opnieuw doen. Die hadden we namelijk gehaald in 2020, en was inmiddels verlopen. Hij koos nu voor PTE ipv IELTS. En.. gehaald! Niet de maximale score voor extra visa-punten, maar voorlopig goed genoeg.

Toen die test binnen was, konden we documenten insturen voor de Skills Assessment.

De reactie uit Australië was wat teleurstellend:

“I believe Sytze has applied for the incorrect Assessment for Skilled Migration. Sytze has applied for the Additional Skills Assessment when he should have applied for the Complete Skills Assessment”.

Zucht.. Weer een foutje van het visumbureau. Die hebben zich opnieuw niet echt verontschuldigd, maar zich wel empathisch getoond. Dat is al winst! Ze legden uit dat ons traject voor hen nieuw was. Ze konden de benodigde info nergens vinden. Dus wat moet je dan? Tja…. Weten wij ook niet. Het is ons werk niet.

We hebben in maart opnieuw alle shit opgestuurd naar de ‘assessment body’ en een week later al weer gehoord dat er shit bij moest.

Daarnaast waren niet alle documenten in zijn geheel vertaald naar het Engels en dat moest wel.

Dus…. De vertaler weer aan het werk gezet. En we staan sinds begin april weer (achteraan) in de Australische wachtrij.

Vertrek in 2023 lijkt nu niet meer haalbaar, maar begin 2024 hopelijk nog wel. We hebben familie al twee keer eerder gezegd: “dit is waarschijnlijk de laatste kerst samen”, maar we vieren kerst nog gewoon in Nederland. :)

Er zitten allerlei voordelen aan meer tijd in NL, zoals meer tijd met familie en vrienden. Maar… De voorpret is toch even weg. En het vertrouwen in V4Y nog niet geheel hersteld.

Maargoed… ook dit is een momentopname. Het zal wel weer bijdraaien.

Heb een fijne dag allemaal!
 
Je kunt ook stellen dat het Australische visa systeem zo’n onoverzichtelijke bende is dat het zelfs voor de professionals ondoorzichtig is. Succes gewenst en hopelijk komt alles goed.
Dat is ook een waardevol perspectief. Dat helpt met onze compassie tegenover V4Y, dankjewel.
 
Last edited:
Hi mensen,

Hierbij een korte update uit Utereg.

In mei 2023 dienden we de Skills Assessment in, om Sytze's fysio-werkervaring beoordeeld te krijgen. Eind juni 2023 was die erdoor.
Toen was het tijd voor de Expression of Interest (EoI). Het is gelukt die eind augustus in te dienen voor de 189.

Daarna bleef het heel lang stil. Dat had natuurlijk te maken met de beleidswijzigingen die in oktober werden afgekondigd. Dat was i.i.g een verklaring voor de tergende radiostilte. Ook de de EoI voor de 'state nominated' 190 ging de deur uit; naar Victoria, in ons geval. En daarna de EoI voor het tijdelijke 'regional' visum 491; naar WA, in ons geval. Stad van eerste voorkeur is nog altijd Melbourne, en stad van 2e voorkeur is Perth.

Vlak voor de kerst kwam - boven verwachting - het goede nieuws: we mochten een visumaanvraag indienen voor de 189!!
We liggen nu op de stapel. In juni a.s. zijn we officieel 4 jaar bezig in Australië te geraken. Maar tegen die tijd zitten we er hoogstwaarschijnlijk eindelijk.

En nu is er paniek. :) Lichte paniek, weliswaar. Spanning. En vragen, zoals:

1 - Arjan wil als ZZP'er voor NL-opdrachtgevers werken. Je moet officieel voor de belastingen inschrijven daar waar je het werkt uitvoert. En ook de KVK vereist een Nederlands adres. Maar dat is officieel. Nederlandse opdrachtgevers willen vast geen btw verleggen enzo. Moet Arjan conformeren? Of op zoek naar een 'work around', zoals: een Nederlandse postbus aanvragen (/ aanmaken?), om zijn Nederlandse KVK-inschrijving en btw-nummer te behouden?

2 - Emigreren... hoe doe je dat eigenlijk? Huis in de verkoop. Gaan we doen. Maar wat wordt het plan voor de overwaarde? In NL investeren? Of in Australisch huis steken? Koophuizen zijn schaars. Maar huurwoningen ook. Kopen is slimmer. We huren bovendien al een paar jaar niet meer. Dus we hebben ook geen stapel papieren, waarover we altijd lezen, die je schijnbaar mee moet nemen naar bezichtigingen, om te laten zien wat een fantastisch leuke huurders we wel niet zijn. Maar we huren dus niet. Dus... kopen. Maar Arjan is ZZP'er. Kan dat wel? Hoe kom je daar achter? We hadden 3 jaar de tijd om in te lezen... waarom nu pas? #dom

3 - Is al onze medicatie wel beschikbaar in Australië? Hmmm.. moeten we niet een afspraak maken bij de huisarts om e.e.a door te spreken? En de apotheek vragen om Engelstalige lijst met medicijnen? Zou het slim zijn een voorraadje aan te leggen? Nou.. mag dat allemaal wel de grens over? Hoe kom je daarachter?

En zo nog veel meer. :)
Herkenbaar?

Groeten!
 
Goedemorgen heren. Aan vraag 1 en 2 ga ik me op mijn ouwe dag niet wagen maar het bulkt hier van de specialisten. Jullie krijgen vast wel de juiste antwoorden.

Wat 3 - Medicatie betreft, ik had dat probleem ook. Gaat als volgt:

1 - Maak kort voor vertrek (maand of zo) een wat langere afspraak (allebei samen, 2 weten en onthouden meer dan 1) met jullie NL huisarts en leg je situatie uit. Stel al je vragen die je van tevoren hebt opgeschreven en schrijf de antwoorden op een lijstje dat je meeneemt naar Oz, als referentie voor Oz artsenvragen.

2 - Vraag je NL huisarts vervolgens om een medische verklaring van jullie gezondheid in het ENGELS. Die draait elke huisarts standaard uit de printer want die zit in het gedigitaliseerd NL medisch infosysteem (dat mijn exman heeft ontworpen :)). Er moet in staan wat jullie precies (chronisch) mankeren in MEDISCHE termen (Latijn of Grieks) en welke medicatie je daarvoor nodig hebt. Die medicatie moet worden opgesomd in "stofnaam", dus het spulletje dat erin zit, NIET op "merknaam" zoals Bayer. Heb je bijvoorbeeld astma, dan moet het medicijn niet "Ventolin" (merk) worden genoemd, maar "Salbutamol 100 mcg via inhaler" (stofnaam). Dan weten ze in Oz ook wat er precies wordt bedoeld.

3 - Vraag je NL huisarts om een voorschrift voor 6 maanden van jullie medicatie (langer mag niet volgens de wet). Haal die 6-maandsvoorraad in 1 keer op bij je NL apotheek (leg uit dat je gaat emigreren) en doe die in jullie HANDBAGAGE (nooit in je ruimbagage). Als het echt niet anders kan, verdeel het dan over elkaars handbagage en koffers. HET MAG MEE OVER DE GRENS MITS je de medische verklaring in het Engels kunt laten zien bij de Border Force!

Moet er toch per se een deel in je koffer in de ruimbagage, stop er dan een kopie van de medische verklaring bij, zodat NL Douane, Customs op je tussenstop, en Oz Border Force, als ze je koffer openmaken, weet dat het om medicatie gaat en ze die niet in beslag kunnen nemen.

4 - Aangekomen in Oz kun je nu 6 maanden zonder stress vooruit. Schrijf je nu EERST meteen in voor het gratis Medicare (daar heb je met een 189 recht op en je bent op datzelfde moment meteen ziektekostenverzekerd: je krijgt tijdelijk een brief mee, pasje volgt na 2 weken met de post). Private Healthcare Insurance, als je dat nodig vindt, kun je later rustig op je gemak uitzoeken en vergelijken op prijs, kwaliteit en dekking hier:


Voor inschrijving voor Medicare moet je, gewoon zonder afspraak binnen kantooruren, in persoon naar het dichtstbijzijnde Centrelink office gaan met medeneming van: a. geldig paspoort, b. geldig visum, c. je verzekeringspasje van je NL ziektekostenverzekering en d. een bewijs van je woonadres in Oz (dit mag een tijdelijk adres zijn, camping, hostel, vrienden, B&B zolang je Medicare maar METEEN informeert zodra je naar een vast adres verhuist).

5 - In bezit van je Medicarebrief of -pasje, binnen die 6 maanden zoek een huisarts in Oz. Geef die een kopie van jullie medische verklaring in het Engels, je medicatielijst in het Engels en leg uit hoe de situatie is. Normaal gesproken krijg je dan een klein intakeonderzoekje (longen luisteren, bloed prikken) voor assessment (dit heeft dus niks te maken met jullie Medicals voor het visum). Als het goed is krijg je dan gewoon jullie eigen NL medicatie op voorschrift voor ook 6 maanden (hier ook wettelijk) maar mogelijk onder een andere merknaam met hetzelfde stofje erin.

Probeer, als je op Medicare zit, zo mogelijk om een zgn. "bulk-billing" huisarts te vinden. Dat is niet altijd meer even makkelijk of soms maar deels mogelijk -de mijne bijvoorbeeld doet alleen aan bulk-billing doordeweeks binnen kantooruren, en niet meer 's avonds of in het weekend. Bulk-billing betekent dat je niks hoeft af te rekenen bij je huisarts voor of na je bezoek, je huisarts declareert je bezoek rechtstreeks aan Medicare. Als hij niet bulk-billet, moet je elk bezoek eerst zelf afrekenen bij de huisarts en zelf later declareren bij Medicare. Hoop gedoe, niet erg of zo, maar waar je waarschijnlijk geen zin in hebt. De huisarts adverteert op de praktijk en op de website of hij wel, niet, of deels aan bulk-billing doet.

6 - Beschikbaarheid van jullie medicatie in Oz kan je eigen NL huisarts al zien in het NL systeem (de mijne die ik al een paar jaar in NL gebruikte was net 1 maand voor mijn aankomst ook in Oz goedgekeurd door de Australische TGA - Therapeutic Goods Administration, je kan maar mazzel hebben :)). Als dat niet het geval is geeft de Oz huisarts iets vergelijkbaars of verwijst je door naar een specialist.

7 - Vergoedingen gaan hier ongeveer vergelijkbaar met NL. Je moet het ofwel zelf betalen (vitaminen, homeopathie en niet geregistreerde spullen), ofwel het wordt (groot)deels vergoed (mijn medicatie kost hier $ 800 p/m maar wordt vergoed zodat ik maar $ 30 p/m betaal). Je kunt NU al, dus voordat je vertrekt naar Oz, zien of jullie medicatie in Oz wordt vergoed door de overheid in het zgn. PBS - Pharmaceutical Benefits Scheme. Ik geef hier maar weer het voorbeeld van de astmamedicatie. Je ziet dat ik heb gezocht op stofnaam Salbutamol ("drug") en niet op merknaam Ventolin ("brand"), maar je kunt ook op allebei zoeken voor alle zekerheid. Als het NIET wordt genoemd, wordt het niet vergoed, maar heeft je Oz huisarts of specialist wel een alternatief voor je dat wel wordt vergoed:


Benieuwd naar de huizen- en werkadviezen van de anderen hier. Bereid ook je "vertrek uit" even goed voor als je "vertrek naar". Succes met de voorpret.
 
Last edited:
Ik zal eens wat proberen voor 1 & 2 @Emulate

1 - Arjan wil als ZZP'er voor NL-opdrachtgevers werken. Je moet officieel voor de belastingen inschrijven daar waar je het werkt uitvoert

Ik snap deze zin eigenlijk niet zo. Straks woon je in AU. Dus de NL belastingdienst is niet meer je belangrijkste belastingdienst? ATO is je nieuwe vriend. (Australian Taxation Office)
Ik denk dat je NL opdrachtgever er aan moet gaan wennen dat die zijn facturen van een AU Contractor/Sole Trader krijgt. Dan is alles veel makkelijker. @FOL heeft dit hier al een paar keer uitgelegd. https://xpdite.net/forum/search/157360/?q=factuur&c[users]=FOL&o=date

2. Hier huren. Wij hadden net als velen een koopwoning in NL. Verkocht. Geld op NL bankrekening zetten en langzaam maar zeker overhalen naar AU is een optie. Wij draaiden verlies in NL (iets met Global Financial Crisis) dus geen concrete tips. Maar denk dat anderen dat wel hebben.

Hier huren, geen issue. Je gebruikt het bewijs dat je je hypotheek op tijd betaalde als bewijs dat je dus ook de rent op tijd betaald. Rent, hypotheek. 1 pot nat. Geen issue.
Als AU ZZP-er iets kopen zou moeten kunnen volgens mij. Maar.... Mijn constructie is wat vaag. Ik heb zeg maar een 0-uren contract met Hays Recruitment. Maar op papier is dat dus wel mijn 'werkgever'. Dat laat ik dus zien bij een bank. (vergelijk het een beetje met voor een uitzendbureau werken ;) )

Maar je zult tig aan moeten tonen dat je inkomsten hebt. In de toekomst kijken kan niemand. Jij niet, de bank niet maar je kunt wel laten zien wat je de laatste maanden verdient hebt. Er is mij volgens mij nooit gevraagd naar mijn contract duur maar weet ik niet 100% zeker meer. We kochten ons eerste huis hier alleen op mijn contractor salaris aangezien mijn vriendin nog in NL een eigen bedrijf had als inkomen en men buitenlands inkomen niet volledig meetelt als inkomen en nogal wat papierwerk met zich meebrengt hebben we het op 1 salaris gedaan. (gelijk nog een reden om niet een NL ZZP-er te willen zijn/blijven!!!)

Gewoon hier heen komen, jaartje huren, dat doet iedereen zo'n beetje. En in dat jaar rond kijken naar huisjes, budget en met banken praten over hypotheek. Komt goed, geen stress!
 
Last edited:
Top mannen. Gegunt na al die tijd. Maak ook ruimte om genieten nu. Voorlopig laatste oud en nieuw in een dikke jas en muts😄
Ik lees gelijk mee met de antwoorden. Beantwoord ook vragen die ook hier spelen. Keep us informed.
 
Yeeeeeeaaaaaaahhhh high five!!! 🖐️ Wat fijn voor jullie, eindelijk die uitnodiging!! Geniet er eerst maar van, de vragen uitzoeken gaat snel genoeg wel weer verder.

Spannend!! En leuk!
 
Back
Top