Lease auto

nimdasis

New Member
Wie kan mij helpen aan info over een lease auto in Australië, zo wil ik weten of dit ook bestaan net zoals in nederland.
Ik heb gehoord over fringe benefit tax, maar voor mij geldt ik heb de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt  :|
mijn vragen:

• zijn er sites in OZ zoals leaseplan & leasedirect waar je direct een overzicht hebt van auto's en leaseprijsen?
  • Wordt je ook belast wanneer je in een leaseauto rijdt?
  • Stelt de werkgever nog eisen aan het gebruik hiervan?

Alvast bedankt voor de info hierover.

wat ik ervan begrepen heb is dat een lease auto in je total remuneration package zit (als je daarover afspraken maakt met je werkgever). Hierover betaal ja dan gewoon belasting. Vervolgens moet jezelf een auto leasen voor deze bijdrage of niet. Die keus zo aan jezelf zijn.

Ik heb een lease auto via mijn werkgever.
Het loopt via Paradigmtsm, gebruik google en je zult het vinden.
Ik betaal een gedeelte voor de tax en een gedeelte na de tax. Hierdoor wordt mijn belastbaar inkomen lager en betaal dus minder belasting, terwijl ik dus wel een auto rij.
De FBT waar je het over hebt, ga je pas betalen als je niet aan de overeengekomen kilometers komt. Er is namelijk een budget opgemaakt aan de hand van deze kilometers en daar betaal jij dus pre-tax en post-tax voor. Als je dus minder rijdt, heb je voordeel en dus betaal je daar belasting over, de FBT.

Er zijn hier verschillende draadjes over geschreven inkl van mijzelf. 
"search engine" en gij zult vinden.....

Dus hierbij nogmaals.

De lease auto in NL is niet te vergelijlken met de lease auto in OZ.
Als jouw baas nu een lease auto voor je hebt of een "hire-purchase" of gewoon een vaste auto welke hij heeft betaald en jij rijdt er in, dan is dat TOTAAL GEEN VERSCHIL voor jou als werknemer.
N.L. de werkgever betaalt de FBT en niet de werknemer, en dat is bij de wet geregeld.
Dus die 20 procent autowaarde ( of zoiets) die je in NL bij je inkomen moet optellen BESTAAT TOTAAL NIET in OZ.

De werkgever heeft de lasten , dit is 15 jaar geleden in een wet doorgedrukt omdat de belastingdienst veel efficienter de werkgever kan aanpakken dan de werknemer.

Als je eventueel een regel onderling hebt gemaakt met jouw werkgever, dan is dat uitsluitend een zaak tussen jou en je werkgever, want je belastingdienst heeft er totaal niets mee te maken en je hoeft dus ook op je belasting formulier NIETS hierover in te vullen want die vragen bestaan dus niet.
Je onderlinge regeling met je werkgever kunnen b.v. zijn dat jij je eigen benzine in het week end en in de vakantie zelf betaald (om maar een voorbeeld te geven) of wat dan ook, maar bij de meesten zijn er geen aparte regels als je een auto van de zaak hebt.
Cheers
Jan
p.s. nog ff dit, voordat er reakties op komen, ik heb het hier over de normale verhouding werkgever versus werknemer.
Als je zelf een zaak begint of hebt, dan ligt de zaak iets anders, hoewel het in principe op hetzelfde neerkomt, het ligt er helemaal aan of je zaak een PTY Ltd is of dat je je inkomen van de zaak via je persoonlijke belastingen laat lopen (een groot verschil).

Er zijn inderdaad wel lease autos te verkrijgen door leaseplan in Australie, trouwens het grootste lease bedrijf in Australie is Nederlands!!!!
Maar je gaat hier gewoon een auto kopen en zegt tegen die verkoper dat je die wilt "leasen", dan geeft hij de financiele instellingen aan waar je dat kunt doen, veelal via het autobedrijf zelf, maar je mag het ook allemaal zelf regelen.

Een auto "leasen" in OZ betekent eigenlijk gewoon :FINANCIEREN, want alle lasten, dus de wegenbelasting, de verzekering, al het onderhoud, zijn op jouw kosten.

Je kunt ook "hire-purchase" doen, dat is een andere vorm, zal ik verder niet op ingaan. Wordt eigenlijk nog meer gedaan dan direct "leasen".

Dan kun je nog een auto gewoon "huren" zoals bij Avis of Budget, dit op langere termijn en dan zijn wel de kosten van het verhuur bedrijf en is dat beter te vergelijken met de "lease" situatie in NL.

Als bij bovenstaande 3 mogelijklheden (je hebt er 4 want je kunt de auto ook contant kopen) de baas dus die auto verzorgd voor zijn werknemer, dan is de baas aansprakelijk voor de FBT (Fringe Benefit Tax), daar heb jij als werknemer TOTAAL NIETS mee te maken.
Cheers
Jan

Nou, dan is mijn lease zeker uniek, want de belasting heeft er wel zeker mee te maken!
Als ik het aantal kilometers niet maak, betaal IK de FBT en niet mijn werkgever.

Een website vraag je?
www.paradimtsm.com.au

Dat is een salary sacrifice inlusief een novated car lease.

Wilsil,

Ik heb het er over als jij als werknemer een auto beschikbaar krijgt van je werkgever, dan wordt de werkgever aangeslagen voor de FBT en als werknemer heb je niets met belastingen of FBT te maken.
Evenwel als je een regeling heb getroffen met je werkgever om het e.e.a. anders in te delen, b.v. salary sacrifice, aantal kilometers zelf te betalen of wat dan ook, dan kan dat consequenties hebben voor het indienen van je belasting formulier en ook als jij de lease auto regelt en je baas laat betalen dan valt dat ook anders uit.
Bij eigen auto kun je ook een logboek bijhouden, dat is weer een andere vorm, minder populair tegenwoordig.
Dat zijn dus varianten.

Ik heb jarenlang veel autos beschikbaar gesteld (autos kontant gekocht) aan mijn personeel en altijd als werkgever betaal je dus de FBT, werknemers hebben nog nooit iets betaald of hadden wat toegevoegd bij hun inkomen als waarde aan hun "gekregen" auto.
Als zaak betaal je geen FBT als je aan kunt tonen dat je werknemers alleen de auto gebruikt en terug levert op de zaak (dus auto staat geparkeerd op de zaak) en wordt dus niet voor prive doeleinden gebruikt.

Als je als werkgever iets in natura geeft aan je werknemers dan moet de werkgever hierover FBT betalen en dat is ook b.v. als je tickets verstrekt voor "home leave" dus vakantie naar NL of wat dan ook.
Over mijn vakantiereizen naar het buitenland (door de zaak betaald) moet de zaak dus FBT betalen over het bedrag dat ze uitgegeven hebben.

Ik kan niet op die website komen naar welke je verwijst, maar dat kan aan mijn connectie liggen, dus helaas kan ik niet op reageren.

Inmiddels de beste groeten
Jan

Dit is de juiste link (was een letter vergeten) http://www.paradigmtsm.com.au/

Een lease auto of een een auto van de zaak zijn in mijn ogen twee verschillende dingen, daarom reageerde ik erop.
In NL had ik ook een auto(otje) van de zaak, maar mocht geen prive kilometers maken, tenzij je iedere meter bij houdt in een logboek.
Wat ik nu heb is salary sacrifice en daarmee verlaag ik mijn belastbaar inkomen en rij toch een nieuwe auto.

Ah, je hebt dus een "regeling", zoals ik al dacht........  :roll:
Dat met die salary sacrifice ken ik natuurlijk, heb ook vaak met personeel gedaan, hoewel niet met auto's.

Wederom,  een lease auto of een auto van de zaak in NL kan misschien verschillen (dat weet ik niet), maar in Australie als je een auto krijgt van je werkgever (je kunt ook zelf je eigen werkgever zijn bij een eenmans bedrijf) dan maakt het geen fluit uit of je werkgever die auto voor je huurt, leased , gekocht of gestolen heeft.
Want heel simpel:
De verantwoording van het betalen van de FBT aan de belastingdienst ligt bij de werkgever.
Die moet het doen op de basis dat de werknemer er prive ook mee rijdt. (huis-werk verkeer is ook prive)
Als werknemer betaal je niets en je hoeft niet eens te weten hoe je baas zo'n auto heeft gefinancierd of niet.
Totaal niet het probleem van de werknemer.
Groeten,
Jan

Tja, het beste is dan om zelf werkgever te worden..... :lol:
Ik ben dat 26 jaar in OZ geweest en ben eindelijk bevrijd.
Ik vond het trouwens niet erg, heb veel mooie tijden meegemaakt, wel hard werken,
60-80 uur gemiddeld p.w. maar nooit spijt.

Nu heb ik niets meer, dus surf een beetje op XPite, je moet toch je tijd doorbrengen nietwaar.
Cheers
Jan

Jan, sommigen zouden daar wel iets voor over hebben hoor: niets te doen.
Maar ja, wij staan nog aan het begin van onze 'carierre', werkloopbaan is beter want een carierre jager ben ik niet. Het gezin vindt ik toch belangrijker dan werk.

Je hebt gelijk.
Iedereen doet het op zijn eigen manier, prima toch. 
Veel succes trouwens met je verdere loopbaan.  :up:
Groets
Jan

Back