Leefkosten vergeleken met salaris

Armand Lespoir

New Member
Hoi allemaal,

Ik en mijn vriendin zijn nieuwelingetjes hier op het forum, dus ik zal even kort uitleggen wat onze situatie is. We zijn een jong stel zonder kinderen van 25 en 30, en hebben allebei een baan aangeboden gekregen bij hetzelfde Australische bedrijf. Alsof dat niet al luxe genoeg is, mogen we ook nog eens kiezen in welke stad in Australië OF Nieuw-Zeeland we onze functies gaan uitoefenen. We verheugen ons dan ook enorm op onze aanstaande emigratie! :) Januari/februari 2014 moet het allemaal gaan gebeuren.

Alles is nog in een heel vroeg stadium. We hebben nog geen afspraken gemaakt over salaris, maar we weten allebei dat het waarschijnlijk vrij gemiddeld zal gaan zijn. Op dit moment oriënteren we ons eerst op welke stad en dus welk land het moet gaan worden. We kunnen kiezen tussen Perth, Sydney en Melbourne in Australië, en Auckland en Wellington in NZ. Een belangrijke factor voor ons allebei in die keuze is hoe de leefkosten er zich verhouden met het salaris, over het algemeen. Geld is natuurlijk niet zaligmakend, en we gaan emigreren omdat we van Australië houden en een gezond en zonnig leven willen. Vandaar ook dat er over salaris nog niets concreets afgesproken is. Maar toch.... We houden allebei enorm van cultuur en sport, en we vragen ons allebei af of het allemaal in verhouding tot het gemiddelde Australische stadssalaris (want dat is wat we ongeveer gaan verdienen allebei) een beetje te doen is, vergeleken met Nederland.

Nu zou je denken dat je de verhouding salaris/leefkosten makkelijk kan opzoeken op internet.... Maar dat blijkt niet zo te zijn! Je vindt veel over "cost of living", maar nergens wordt naar ons idee duidelijk of dat gecorrigeerd is naar salaris. Ook wat nou een "gemiddeld" Australisch salaris is, blijkt niet zomaar te beantwoorden. Ik vind van alles tussen de 52 en 67 duizend. Nogal een verschil. En daarnaast weten we dat het verschil daarin tussen de grote steden en het binnenland erg groot is. Er is wat prijzen betreft veel te lezen over dat alles duurder is dan in Nederland, en die ervaring hebben we uit een aantal maanden eerdere woonervaring (stage) in Perth absoluut ook zelf. Maar als de salarissen evenredig hoger zijn, dan maakt dat natuurlijk niets uit. Simpel gezegd, als je meer verdient dan geeft het niet dat alles duurder is.

Hoe is dat door jullie hier ervaren? :) Alvast bedankt!

Hey Welkom hier!
Pfoei, wat een prachtsituatie zitten jullie in zeg! Steek niet onder stoelen of banken dat ik wel wat jaloers ben....
Betreft die salarissen, kan ik jullie geen persoonlijke ervaring meegeven, enkel de tip om eens de zoekmachine van deze site te gebruiken?

Het hangt er heel erg vanaf in welke bedrijfstak je werkt. Kijk eens op seek.com.au, daar staat vaak wel een salaris indicatie bij. Mijn persoonlijke ervaring is dat je gemakkelijk onderschat hoe duur het leven hier is vergeleken met Nederland.

Als je beiden fulltime werkt met elk een salaris van minimaal 50000 ( is 2 x ong. $ 800 pw schoon) dan kan je er best wel goed van leven met zijn 2en maar ja dat hangt natuurlijk erg af van je levensstijl sommigen kunnen van 120.000 en meer nog niet rondkomen. Het leven in en vlakbij een grote stad is duur. Een redelijke 3 kamer huurwoning in de buitenste subburbs heb je voor 350 pw en hoger. Voor brandstof moet je heel goed kijken waar je gaat tanken dat kan tot 10 cent per liter verschillen heb ik gemerkt hier in Melbourne :p.

groetjes,
Moon

Wij hebben net de hoogte van het jaarsalaris doorgekregen. Wat wij ons afvragen is wat je maandelijks nog moet afdragen. In feite willen we graag weten wat je elke maand kwijt bent aan vaste lasten. Waarschijnlijk gaan we ons in de regio Geelong vestigen. In eerste instantie huren we en er zijn mooie huizen te huur tot 350 per week. Wat zijn wij dan voor 2 personen nog kwijt aan vaste lasten (eten, gas, water, licht, verzekeringen, pensoen enz enz). Jullie reacties geven ons dan een beetje inzicht wat we kunnen verwachten en of er nog wat overblijft om te sparen

Voor brandstof moet je heel goed kijken waar je gaat tanken dat kan tot 10 cent per liter verschillen heb ik gemerkt hier in Melbourne :p.

groetjes,
Moon
Daar hebben we hier in Perth "Fuelwatch" voor.
De prijzen verschillen per dag en per merk. De week heeft altijd een (langzaam verschuivende) piek met de hoogste prijzen. Verschillen van 15 ct zijn dan geen uitzondering.
En vlak voor public holidays gaat de prijs ook altijd een dubbeltje omhoog.

Bart

Wij hebben net de hoogte van het jaarsalaris doorgekregen. Wat wij ons afvragen is wat je maandelijks nog moet afdragen. In feite willen we graag weten wat je elke maand kwijt bent aan vaste lasten. Waarschijnlijk gaan we ons in de regio Geelong vestigen. In eerste instantie huren we en er zijn mooie huizen te huur tot 350 per week. Wat zijn wij dan voor 2 personen nog kwijt aan vaste lasten (eten, gas, water, licht, verzekeringen, pensoen enz enz). Jullie reacties geven ons dan een beetje inzicht wat we kunnen verwachten en of er nog wat overblijft om te sparen

Deze calculator klopt precies http://www.paycalculator.com.au/

De vaste lasten zijn heel verschillend voor hoe je je leven leid. Gemiddeld zit het gezamenlijk inkomen geloof ik $60k-$80 en daar kunnen mensen dan niet veel van sparen.
Maar met een technische diploma ,hogere functies of mijnbouw liggen de salarissen belachelijk hoger.

Met een gezamenlijk inkomen van $200k-$300k heb je het goed maar ben je absoluut niet rijk!

Met 90k gezamenlijk kun je prima rondkomen in Perth maar niet veel sparen.

Deze calculator klopt precies http://www.paycalculator.com.au/

De vaste lasten zijn heel verschillend voor hoe je je leven leid. Gemiddeld zit het gezamenlijk inkomen geloof ik $60k-$80 en daar kunnen mensen dan niet veel van sparen.
Maar met een technische diploma ,hogere functies of mijnbouw liggen de salarissen belachelijk hoger.

Met een gezamenlijk inkomen van $200k-$300k heb je het goed maar ben je absoluut niet rijk!

Dank je wel Wimmel voor de calculator. Hier hebben we idd wat aan. We zullen zuinig aan moeten doen, maar daar is niks mee mee

Een gemiddeld inkomen is hier dacht ik zo rond de $22-25 per uur. (normale baan dus)
Dan heb je zo'n $750 per week op je bankrekening, en jullie zijn met zn tweeen, dus x 2.

Als je daar niet van kunt rondkomen heb je een erg hoge levens standaard. (Maar misschien leef ik gewoon erg sober.)

Vaste lasten hier zijn lager, supermarkten en zo zijn belachelijk duur!

Vaste lasten hier zijn lager, supermarkten en zo zijn belachelijk duur!
Welke vaste lasten bedoel je dan? Want huurprijzen zijn anders een heeeeeeeel stuk hoger dan in Nederland!
In Nederland kun je makkelijk voor 600-700 euro per maand een huis huren. Dat is omgerekend 250 AU dollar per week.. Krijg je nog geen granny flat voor joh!

Onze nieuw, 2 slaapkamers, 7 km van het CBD, 3 carports, een garage en grote tuin kost 300 p/w.
Welke vaste lasten bedoel je dan? Want huurprijzen zijn anders een heeeeeeeel stuk hoger dan in Nederland!
In Nederland kun je makkelijk voor 600-700 euro per maand een huis huren. Dat is omgerekend 250 AU dollar per week.. Krijg je nog geen granny flat voor joh!

euh, onze huidige rental bouwjaar 2010, 3 slaapkamers, 2 badkamers, walk-in kost 265 per week. Ok geen 250 maar toch maar ietsjes meer... Enige nadeel is dat het wat verder van de stad is. (35 km)
Onze nieuwe rental, 2 slaapkamers, 3 carports, garage en maar 7 km van het CBD is 300 p/w...

Daarnaast krijg je in Amsterdam voor 600 p/m echt niet veel meer dan een studio...

Ze hebben het over sydney, melbourne, perth.

Voor minder dan 350 heb je daar (iig Perth) helaas niet zoveel soeps.

Dus in Adelaide zal het ong gelijk liggen aan Nederland, en de duurdere steden zijn de leefkosten toch echt we meer.

Dat geloof ik graag, maar de salarissen zullen daar ook meer zijn.

Amsterdam zal duurder zijn dan groningen en london of parijs zal weer duurder zijn dan amsterdam. Geen idee of het echt zo is maar dat lijkt me wel.

Nederland is niet echt te vergelijken met Australie, daar is het denk ik te klein voor...

Lonen liggen ook een heeeeel stuk hoger!
Ik verdien hier $24.42 per uur, dat staat gelijk aan z0'n $3100 op je rekenig per maand, in NL verdiende ik ongeveer hetzelfde maar dan in euro's, daar bleven slechts zo'n 1800 per maand van over op mn rekening!

De enige vaste last die ik heb is de huur, de rest is op credit, en geen ziektekosten, water lach je je een breuk om hier, $19 per kwartaal, stroom kost me (pay as you go) $25 in de zomer en $50 in de winter per week.
Ik betaal $200 per week huur, dat is een 3 kamer woning met een mooie tuin en een gigantische (6 x 10) schuur.

Maar als in de grote stad wilt wonen is het natuurlijk anders, ook hier zit je niet voor een dubbeltje op de eerste rang.

Salarissen liggen hoog maar het is allemaal ook wel verschrikkelijk duur. Vooral de supermarkt. Gewoon niet leuk meer. Gemiddeld 4 keer hoger als in NL op veel producten
is geen uitzondering.

Brandstof is goedkoper dan NL. En in principe kun je net zo'n zuinige auto rijden als in NL.

Valt mij wel op hoe mensen hier genieten. De horeca heeft niets te klagen. Op zondag is er nergens een tafel meer te krijgen en zit elke koffieshop
bomvol. 4 dollar per kopje koffie maar je staat soms geregeld 10 minuten te wachten in de rij.

Ik betaal trouwens 595 per week voor een 1+kamer appartement in bijna hartje centrum Brisbane.

Darwin betaal je rond de $500 pw voor een klein 2 kamer huis/apartement. Maar Darwin staat dan ook in de top 20 (nummer 12 geloof ik) van meest dure steden in de wereld ;) Still love it here though! :)

Back