Leeftijd discriminatie

janneman02

XPdite Sponsor
Hoi allemaal,
Wij zijn nu halverwege ons proces tot emigreren naar Down under.
Echter... zijn wij naïef?
Is het nu echt makkelijk in Australië?
Hoe zit het eigenlijk met leeftijd discriminatie?
Kan ik makkelijk werk vinden als 45 jaar oude man? :angeldevil:
Of moet ik mij net zoals in Nederland mij als bejaarde gaan zien? :hang:
 
Officieel bestaat er geen leeftijds-discriminatie. Maar in de praktijk natuurlijk wel - jonge krachten zijn natuurlijk in doorsnee goedkoper dan oudere. Aan de andere kant hebben Australische werkgevers meer oog voor de kennis en ervaring die de oudere werkgever vaak mee brengt - en zijn in doorsnee wat grotere loyaliteit.  Wat dat betreft zit je als oudere nieuwkomer natuurlijk niet zo gunstig, want je brengt wellicht heel veel ervaring en kennis mee, maar niet in de australische context. En dan wil de Ozzie toch nog wel weer de kat uit de boom kijken.

Een eigenschap van Australiers is dat ze een veel grotere bereidheid hebben om "ander" werk - soms volledig buiten hun vakgebied - aan te pakken tegen de daarbij behorende (soms fors lagere) beloning dan je in NL tegenkomt. Dit wordt aan de ene kant bevorderd door de meer werkgever gerichte (zeg ik het zo politiek correct?  :evil: ) arbeidsrechtelijke verhoudingen en de minimale werkloosheids uitkering. Maar ik denk dat dat ook wat te maken heeft met het feit dat een groot deel van de bevolking een "immigranten" verleden heeft. Om het op een wat andere manier te zeggen: je begint toch eigenlijk een beetje als "gastarbeider".

Dus als je je flexibel opstelt en niet te veel eisen stelt lukt het wel.
 
[quote author=-+henk+- link=topic=6375.msg79249#msg79249 date=1169156245]
Dus als je je flexibel opstelt en niet te veel eisen stelt lukt het wel.
[/quote]

Zeker weten. Ook ik ben in een beroep totaal buiten mijn 'vakgebied' aan de slag gegaan (van directiesecretaresse naar schoonmaakster van motelkamers) wat me overigens uitstekend bevalt en ik moet zeggen dat ik met mijn huidige werk meer verdien dan als secretaresse in NL.

Gewoon aanpakken wat er te krijgen is, dan gaat het allemaal lukken. Ik was 42 toen ik de baan kreeg.
Manlief was 38 toen hij een baan kreeg, wel binnen zijn vakgebied als WTB-er.

No worries mate.

Erna
 
Back
Top