Leerplicht kinderen

quinox

New Member
Wij zijn Nederlanders die in belgie wonen.
Nu is onze planning om in july/augustus 2011 naar Auastralie te gaan om daar een aantal jaren te wonen en te werken.
Nu wij 2 kinderen hebben, ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe het met de leerplicht zit.

In Belgie is de school gedaan op 1 July tot 1 September. Daarna begint de schoolperiode weer. Maar op 1 September begint de school weer in Belgie.
Betekent dit dat onze kinderen dan ook dan weer naar school moeten in Australie, of kunnen wij de vakantie voor hen verlengen tot het nieuwe schooljaar in Australie; in Januari dus?
Reden hiervoor is dat we nog wat willen reizen binnen Australie, voordat we ons gaan settelen. In die tijd kunnen we ook nog naar een job zoeken, mochten we die nog niet hebben.

Ik weet niet ofdat het er wat mee te maken heeft, maar op het moment dat we naar Australie gaan, hebben we eigenlijk niets meer te maken met de belgische wet en dan vallen we weer onder de Nederlandse wetgeving.....denk ik. We hebben immers een Nederlands paspoort allemaal.

Misschien dat iemand hier wat meer over weet.

Groet,

Roland

Wij zijn hier dit jaar op 12 juni aangekomen en hebben onze zoon 'thuisgehouden' tot (weet het niet
meer precies) maar ik dacht half augustus. Ik zou me daar niet zo druk  om maken. En zodra jij naar
Australië gaat en je uit België laat uitschrijven maakt het België geen hout meer uit hoor waar je kind
is en Nederland al helemaal niet, want ook al ben je Nederlander, je staat daar niet ingeschreven.
De leerplichtambtenaar in NL bekijkt alleen de kindjes die ingeschreven staan in de eigen gemeente.
Dus, geniet ervan, reis wat rond, is ook een levenservaring en het wordt door veel Australiërs hier ook
gezien als een levenservaring dat rondtrekken en iets wat goed is voor de ontwikkeling. Er zijn hier
meer mensen op het forum die best lang met hun kids hebben rondgetrokken. Dus...no worries en
een fijne kerst.

groetjes Miranda

Nog een leuke ter overweging: hoe makkelijk kun je je laten naturaliseren tot belg? Je moet dan de NLse nationaliteit opgeven maar dat is niet zo spannend - met een Belgische kom je altijd weer de EU in. Mooie is namelijk dat sinds ruim een jaar Belgen een dubbele nationaliteit mogen hebben, dus Belgisch EN Australisch... Wij hebben ruim 4 jaar in Ozzie gewoond en hadden graag de ozzie-nationaliteit gekregen maar niet onder opgave van onze NLse.

succes,
Michiel

Officieel moeten de kids naar school maar mijn ervaring is dat daar niet zo op gelet wordt. Wij hebben de kids de eerste 2 maanden thuisgehouden maar dat kan natuurlijk nog onder de mom van vakantie niemand kan aan jou afzien dat je eigenlijk hier woont. Daarna bleek dat er, zeker op de middle en highschool (stateschool) enorm gespijbeld wordt. Als de kids betrapt worden, worden ze door de rangers thuisgebracht en na een paar keer krijg je een gesprek met de Council. School zelf stuurt elk kwartaal briefjes met de absentiedagen van je kind maar als je die gewoon tekent zijn er geen consequenties voor kind of ouder.
Kortom maak je niet druk en ga eerst lekker rondneuzen.

wij zijn augustus vetr5okken, en in februari gingen de kinderen naar school, na een half jaar reizen.
Geen haan die er naar kraait, en het mooie was dat ze eind schooljaar in NL hebben gedaan, en hier met de anderen in het begin van het jaar zijn begonnen.
Als je geemigreerd bent, val je niet meer onder de NL'se wet. En zo lang je niet gesetteled bent, eigenlijk ook nog niet onder de australische.
Daarnaast is homeschooling hier erg makkelijk, en wordt heel veel gedaan.

auk

Bedankt voor jullie reacties. Ik denk ook wel dat het geen probleem moet zijn om je kinderen een aantal maanden niet naar school te laten gaan in deze situatie, maar ik was toch wel benieuwd naar ervaringen via dit forum.

Groet,

Roland

Ik heb begrepen dat men in OZ sowieso niet zo moeilijk is wat dat betreft.
Toen wij Boris mee wilden nemen op vakantie naar OZ, was hij nog niet eens officieel leerplichtig.
Maar toch moesten we bijna op onze knieen om te mogen.
Toen Miranda's nicht uit OZ 6 weken deze kant op kwam met de kinderen (allemaal leerplichtig), zei men in OZ; Prachtig, dat zal rijke ervaringen opleveren voor ze." :up:
Da's wel even wat anders als dat gezeur in NL.

Bart

Back