Leven/gezinsleven in Zuid-Australie

DJB

XPdite Sponsor
Mocht het gaan lukken met ons 190-visum, is de kans groot dat we in SA zullen belanden. We zijn in Australië geweest, maar helaas nog nooit in SA. We hebben ook geen familie wonen in dit gebied, dus ik hoop op wat kennis van jullie:)
Hoe voelt de natuur in SA? In mijn hoofd is er veel meer droogte en leegheid dan groen, maar dat kan mijn Nederlandse blik zijn:)
Is er genoeg mogelijkheid om met je gezin op uit te gaan in the weekends, qua camping enzo?
Andere inside information over deze mooie regio? Alles is welkom!
 
SA als staat heeft veel oppervlakte woestijnachtig landschap. Maar rond bijvoorbeeld Adelaide is het van glooiend tot heuvelachtig en meer dan groen genoeg om koala’s te hebben. Met de zee altijd dichtbij geeft dat een, vanuit mijn perspectief , hele leefbare omgeving ;)
 
  • Like
Reactions: DJB
Ik ben zelf niet verder gekomen dan Mt Gambier dus kan verder niet veel vertellen over SA. Ik heb er wel het een en ander op tv over langs zien komen en die Adelaide Hills lijkt me best een mooie regio.

Er zijn veel mensen uit SA die naar FNQ verhuisd zijn, ik hoor dat het er lastig is om passend werk te vinden en dat het klimaat te koud is. Maar dat is voor iedereen persoonlijk natuurlijk.
 
  • Like
Reactions: DJB
Tenzij SA veranderd is, is het net als WA een van de states waar je alles kan vinden. Beach, bush, desert. Het enige wat er niet is is rainforest (tenzij ik me vergis). SA stond bij mij op 1, QLD op 2 en WA op 3 qua states waar ik zou willen settelen.
 
Adelaide is naar mijn mening een van de beste plekken om met een gezin te zitten. Het heeft vrijwel alles wat je van een stad nodig hebt, maar kleinschaliger dan Sydney en Melbourne. Het is minder hectisch, de afstanden zijn kleiner, veel minder files, en veel groen. Toegegeven, een deel van het jaar is dat groen meer geel en bruin. Maar dat betekent niet dat er niks te doen is.

Een van de pluspunten is het strand. Er is overal strand. OP de meeste plekken kun je zwemmen, en als er wat te veel rif of stenen zijn kun je snorkelen, en als dat niet kan dan kun je kayakken. Meestal alledrie tegelijk. Vissen doe ik niet maar dat kan ook. De riffen zijn hier prachtig. Ik duik al sinds 1993 en heb hier nog nooit een snorkel gehad die niet leuk was.
De Hills zijn ook prachtig maar daar weet ik minder van want daar woon ik niet. Er zijn in elk geval veel plekken om te wandelen.

Wij wonen in een suburb in het zuiden, op 500 meter van het strand en op 50 meter van een conservation park (de scrub). Als je dat leuk vindt, kijk dan even hier https://www.parks.sa.gov.au/. Je kunt zoeken op activity. Wandelen, kamperen, kayakken, vissen, zwemmen, mountain biking, boating, rock climbing, surfing, caving. Een van de voordelen is dat er in verhouding weinig mensen per vierkante meter groen is. Bv in onze scrub kom ik in een uur wandelen misschien 1 of 2 keer iemand tegen. Maar er is ook een park wat meer bedoeld is voor kinderwagens, met speeltuin, en daar is het wat drukker.

Er zijn meerdere plekken waar je kunt kamperen. Bij ons in de buurt zitten voor Kuitpo en Deep Creek, daar moet je boeken maar er zijn (vrijwel) geen voorzieningen en het is heel goedkoop. Er zijn ook plekken helemaal gratis bv bij Rapid Bay en Waitpinga. En er zijn natuurlijk een heleboel gewone campings van alle varianten aan (gebrek aan) luxe.

Een heel groot deel van SA is droog en heet en lijkt kaal, maar eerlijk gezegd vind ik dat ook prachtig. Flinders Ranges, en verder naar het noorden, de ruigheid, de rode aarde en uitgestrekheid is heerlijk. Maar SA heeft vooral heel veel kust. Eyre en York Peninsula, en de South East zijn vooral kust. Adelaide idem, de stad zit tussen de Hills en de zee, en je kunt vanaf de Hills binnen een half uur op het strand zitten.

In de zomer kan Adelaide heet en droog zijn. In de winter is het een stuk frisser, zeg maar max rond de 12-15 graden. Af en toe, ik denk 2 keer per jaar, zit er ijs op de voorruit en heeeel af en toe, ik denk 1 keer per vijf jaar, is er gedurende 5 minuten natte sneeuw op Mount Lofty. In de zomer is er vaak een fire ban, bv als je gaat kamperen in Kuitpo mag je alleen tussen 1 mei en 31 oktober een vuurtje stoken.

Voor de rest is het, wat ik al eerder zei, wat kleinschaliger dan op sommige andere plekken. Er zijn geen efteling-achtige pretparken, en het hoogtepunt van het jaar is de farmers market met kermis. Er zijn een aantal theaters en er komen best goede shows, maar je hebt meer keus in Sydney of Melbourne. Er zijn genoeg clubs en sportscholen maar als je iets specifieks wilt, moet je misschien wat verder rijden. Mijn partner doet bv archery en dat is 25 minuten rijden. Ik denk dat er elders misschien wat meer keus is.

Helpt dit?

Wij wonen hier nu bijna 9 jaar met twee kinderen en ik heb er absoluut geen spijt van dat we naar Adelaide gegaan zijn.
 
Dank, heel blij met deze inkijk.
Goede site ook, van de national parks! Kan ik mooi gebruiken als iets leuks om te bekijken als ik een uur IELTS geoefend heb:) Je moet het een beetje leuk houden voor jezelf he...
Ik moet zeggen dat waar we nu wonen het dorpsfeest ook het hoogtepunt van het jaar is, dus wat dat betreft zijn we weinig gewend:)
Nogmaals dank!
 
Gosh helemaal waar. Hoe kan ik dat nou vergeten. In maart notabene!
Er is natuurlijk Mad March. Met de Fringe, Festival en Womadelaide. Een maand vol met muziek en theater in alle maten en vormen.
Fringe.. Ja, ik wist dat er nog één was. Maar kon er even niet opkomen (we zijn in 2011? in March in Adelaide geweest)
 
Ik kan me helemaal vinden in wat Lamarck zegt. Ik woon iets verder naar het noorden, zo'n 400km boven Adelaide op het Eyre Peninsula. Whyalla heeft als catchphrase: Where the outback meets the sea. Groen zou ik het hier net willen noemen, we zitten tussen rood zand en saltbush en de bomen zijn van een kleinere variant. De afstanden tussen de verschillende plaatsen zijn hier wat groter. Pt Augusta zit zo'n 75km naar het noorden, Cowell zo'n 85km naar het zuiden en daar tussenin zit bush & wildlife. Als je van een druk uitgaansleven houdt dan is dit niet the place to be 🥳

Maar als je van dingen op kleinere schaal houdt en niet bang bent voor evt een stukje rijden dan is hier genoeg te doen. In Whyalla (Eyre Peninsula) en directe omgeving: Wild Dog Hill conservation park, Point Lowly (cuttelfish breeding ground), strand, speeltuin(en), skateparks, wildlife park, zwembad (overdekt), Maritiem Museum met HMS Whyalla te bezichtigen en evenementen als de Whyalla Show (kermis), uneARTh festival (mini-Fringe), en 2019 hadden we By the C, met een aantal grote namen zoals Jimmy Barnes.
Voor dagje weg: Pt Augusta (Arid Botanic Gardens, Wadlata Outback Centre (tourist info met museum), Cowell (kamperen en evt de ferry naar Wallarro (Yorke Peninsula, maar da's meer voor een weekend weg), Pt Pirie (grote speeltuin, en gewoon even een wat andere omgeving). Verder is ook bijv Melrose (Flinders Ranges) goed op een dag te doen, hoewel je er vermoedelijk langer wilt blijven ;)
Tussen Pt Augusta & Pt Pirie heb je de exit naar Mt Remarkable National Park en er zitten meer parken in die omgeving. Genoeg kampeermogelijkheden en wandel/hike routes, van makkelijk tot pittig.

Voor weekendjes weg, kan ik Pt Lincoln (ca 300km) e.o. aanraden. Na Cowell (1e plaats op de route richting Lincoln) wordt de rit een stuk aantrekkelijker, met uitzichten over de Spencer Gulf en leuke plaatsjes langs de kust. Genoeg te ontdekken! Even voor Lincoln heb je Glen Forest, een wildlife park, er zit dacht ik ook een wijnboer in de buurt, iets voor de volwassenen ;) Pt Lincoln zelf is een leuke plaats en een bezoek aan Del Giorno's (restaurant) is bijna verplicht... Lincoln NP in de voortuin, Coffin Bay NP (45min? verderop) in de achtertuin.

De westkust van het EP is iets waarvoor je meer tijd moet uittrekken. Streaky Bay is nog te doen voor een weekend, maar het is een lange, wat vermoeiendere rit. Ik heb vrienden in Laura (Southern Flinders Ranges) en Peterborough (andere kant Flinders Ranges) waar ik regelmatig een weekend naar toe ga. Laura heeft een folk fair (Show) wat leuk is om even naar toe te gaan en de omgeving is mooi. Peterborough is leuk om even gezien te hebben, maar biedt niet zo heel veel voor kinderen denk ik.

Verder is een lang weekend Wallaroo altijd mooi. Zit je in North Beach Caravan Park, dan heb je het strand zo'n beetje bij je voordeur. Letterlijk als het even flink gestormd heeft... Maar prachtig loopstrand. Ik ervaar het EP als wat ruiger dan het Yorke Peninsula (waar Wallaroo ligt), maar ook het YP heeft een prachtig NP helemaal aan de voet, met wat ruines als ik het me goed herinner. Ook daar kun je rustig een paar weken op vakantie en lekker de boel verkennen.

Verder naar het noorden (afslag Alice Springs, net voor(bij) Pt Augusta, worden de afstanden groter. D.w.z. er zitten minder tussen de plaatsen in. Zelf nooit echt gereden (kom niet verder dan de Arid Botanic Gardens), maar dan zit je dus ook op iets meer dan 'een weekendje weg'.

In de meeste plaatsen wordt voor kinderen ook wel het eea georganiseerd tijdens schoolvakanties. Niet alleen door de openbare bibliotheken, maar ook door YMCAs (waar in Whyalla het zwembad onder valt), en jeugdclubs (zoals dFaces in Whyalla).

OK, dat was Beebmeep als SA-ten-noorden-van-PtWakefield promoter :)
 
Ik kan me helemaal vinden in wat Lamarck zegt. Ik woon iets verder naar het noorden, zo'n 400km boven Adelaide op het Eyre Peninsula. Whyalla heeft als catchphrase: Where the outback meets the sea. Groen zou ik het hier net willen noemen, we zitten tussen rood zand en saltbush en de bomen zijn van een kleinere variant. De afstanden tussen de verschillende plaatsen zijn hier wat groter. Pt Augusta zit zo'n 75km naar het noorden, Cowell zo'n 85km naar het zuiden en daar tussenin zit bush & wildlife. Als je van een druk uitgaansleven houdt dan is dit niet the place to be 🥳

Maar als je van dingen op kleinere schaal houdt en niet bang bent voor evt een stukje rijden dan is hier genoeg te doen. In Whyalla (Eyre Peninsula) en directe omgeving: Wild Dog Hill conservation park, Point Lowly (cuttelfish breeding ground), strand, speeltuin(en), skateparks, wildlife park, zwembad (overdekt), Maritiem Museum met HMS Whyalla te bezichtigen en evenementen als de Whyalla Show (kermis), uneARTh festival (mini-Fringe), en 2019 hadden we By the C, met een aantal grote namen zoals Jimmy Barnes.
Voor dagje weg: Pt Augusta (Arid Botanic Gardens, Wadlata Outback Centre (tourist info met museum), Cowell (kamperen en evt de ferry naar Wallarro (Yorke Peninsula, maar da's meer voor een weekend weg), Pt Pirie (grote speeltuin, en gewoon even een wat andere omgeving). Verder is ook bijv Melrose (Flinders Ranges) goed op een dag te doen, hoewel je er vermoedelijk langer wilt blijven ;)
Tussen Pt Augusta & Pt Pirie heb je de exit naar Mt Remarkable National Park en er zitten meer parken in die omgeving. Genoeg kampeermogelijkheden en wandel/hike routes, van makkelijk tot pittig.

Voor weekendjes weg, kan ik Pt Lincoln (ca 300km) e.o. aanraden. Na Cowell (1e plaats op de route richting Lincoln) wordt de rit een stuk aantrekkelijker, met uitzichten over de Spencer Gulf en leuke plaatsjes langs de kust. Genoeg te ontdekken! Even voor Lincoln heb je Glen Forest, een wildlife park, er zit dacht ik ook een wijnboer in de buurt, iets voor de volwassenen ;) Pt Lincoln zelf is een leuke plaats en een bezoek aan Del Giorno's (restaurant) is bijna verplicht... Lincoln NP in de voortuin, Coffin Bay NP (45min? verderop) in de achtertuin.

De westkust van het EP is iets waarvoor je meer tijd moet uittrekken. Streaky Bay is nog te doen voor een weekend, maar het is een lange, wat vermoeiendere rit. Ik heb vrienden in Laura (Southern Flinders Ranges) en Peterborough (andere kant Flinders Ranges) waar ik regelmatig een weekend naar toe ga. Laura heeft een folk fair (Show) wat leuk is om even naar toe te gaan en de omgeving is mooi. Peterborough is leuk om even gezien te hebben, maar biedt niet zo heel veel voor kinderen denk ik.

Verder is een lang weekend Wallaroo altijd mooi. Zit je in North Beach Caravan Park, dan heb je het strand zo'n beetje bij je voordeur. Letterlijk als het even flink gestormd heeft... Maar prachtig loopstrand. Ik ervaar het EP als wat ruiger dan het Yorke Peninsula (waar Wallaroo ligt), maar ook het YP heeft een prachtig NP helemaal aan de voet, met wat ruines als ik het me goed herinner. Ook daar kun je rustig een paar weken op vakantie en lekker de boel verkennen.

Verder naar het noorden (afslag Alice Springs, net voor(bij) Pt Augusta, worden de afstanden groter. D.w.z. er zitten minder tussen de plaatsen in. Zelf nooit echt gereden (kom niet verder dan de Arid Botanic Gardens), maar dan zit je dus ook op iets meer dan 'een weekendje weg'.

In de meeste plaatsen wordt voor kinderen ook wel het eea georganiseerd tijdens schoolvakanties. Niet alleen door de openbare bibliotheken, maar ook door YMCAs (waar in Whyalla het zwembad onder valt), en jeugdclubs (zoals dFaces in Whyalla).

OK, dat was Beebmeep als SA-ten-noorden-van-PtWakefield promoter :)
Dank dank dank! Leuk om al die plaatsen op te zoeken. Handig hoor, zo'n promoter:)!
 


OFX
Back
Top