Lieve & Geoff, aanvraag Spouse, Perth

Lieve

New Member
Dag allemaal,

Ik ben Belgische en verloofd met Geoff. Ons plan is om in februari samen terug naar Perth te gaan en er even later te huwen. Ik zou dus met een toeristenvisum gaan en na het huwelijk een spouse visum aangaan.
Wij kennen elkaar reeds enkele jaren maar wonen pas samen sinds eind november. In maart is Geoff hier geweest voor drie weken en ik was ginder nog voor drie weken in september. Omdat vooral mijn verlof hier te kort is en drie weken samen echt niet genoeg is als je dolverliefd bent, besloten we deze stap te nemen.

Welke bewijzen zijn noodzakelijk? We hebben foto's samen van op reis ginder in Oz, hier, in Parijs en zullen er nog wel maken. We hebben wel geen gezamenlijke rekeningen of utility bills.
Volgens Geoff kost het veel geld om in Oz die utility bills op ons beider namen te zetten (account afsluiten en nieuwe opstarten).

Nu lees ik hier van Berlijn. Geldt dit ook voor Belgen? Waar kan meer info vinden over wat nodig is voor Berlijn? Moeten we dan hier huwen en dan de aanvraag doen. Lijkt wat weinig tijd voor als we half februari willen vertrekken. Welke bewijzen verwacht Berlijn?

Alle tips zijn welkom!

Lieve & Geoff
 
Ha Lieve en Geoff!

Allereerst, welkom op het forum!
Op dit moment is het mij niet precies duidelijk waar Belgen hun visumaanvraag kunnen indienen:
- Op de Berlijn website staat België niet vermeldt (http://www.australian-embassy.de/visa/index.html)
- Op de website van de ambassade in België staat dat de aanvragen naar Parijs moeten (http://www.austemb.be/dutch/dutindx.htm, zie immigratie)
- Op de website van de ambassade in Frankrijk staat dat de aanvragen naar Berlijn moet (http://www.france.embassy.gov.au/index_en.html, zie immigration & visas)

Dus dat is verwarrend, het lijkt me een goed idee om eerst even de ambassade in Belgie op te bellen en te vragen hoe het zit...

Je kan op een toeristenvisum gaan en dan later een spouse visum aanvragen - ik geloof dat één of twee op dit forum dit ook gedaan hebben - maar ik heb wel eens horen fluisteren dat DIMIA niet altijd even blij is met deze wijze van het aanvragen van een spousevisum en dat ze wel eens moeilijk kunnen doen.

Een andere mogelijkheid is het prospective spouse visum, deze is voor als je verloofd bent. Met dit visum kun je naar Australie en dan moet je daar binnen 9 maanden trouwen en de aanvraag voor het spouse visum indienen. Dit is denk ik wat DIMIA voor ogen heeft voor een geval als dat van jullie.
Omdat je pas samen woont sinds eind november zal een defacto visum erg moeilijk worden.

Kijk ook even op www.immi.gov.au daar staat alles wat je weten moet. Booklet 1 is het boekje voor jullie, lees dat grondig door.

Succes!
 
Hoi

Ben ook nieuw hier op het forum maar ik lees al een tijdje mee... :)

Ik ben ook Belgische en gehuwd met een Australiër. Wij zijn momenteel bezig met de aanvraag van mijn spouse visum. Mijn hubby is van Melbourne maar we zijn van plan om naar Perth te trekken  :)

Alle partner visas verlopen voor Belgen ook via Berlijn, en de andere soorten visas via Parijs. Dit werd ook bevestigd door de ambassade in Brussel (heel lieve mevrouw trouwens!). Idd raar dat België niet vermeld op de site van Berlijn, maar ik veronderstel dat ze dit nog moeten aanpassen... :roll:

Ik ben net als Sander van mening dat jullie best voor een prospective spouse visum gaan, maar je kan alle info vinden op de links die Sander gaf. Op de site van Berlijn staat heel duidelijk uitgelegd wat er allemaal moet gebeuren. Ook op andere fora kan je tips en ervaringen vinden (oa britishexpats).

Veel succes!
groetjes :)
 


OFX
Back
Top