Life in South Oz

Welke stad is de mooiste van Australie?!

• Adelaide

Votes: 8 26.7%
  • Brisbane

Votes: 3 10.0%
  • Darwin

Votes: 1 3.3%
  • Melbourne

Votes: 6 20.0%
  • Perth

Votes: 6 20.0%
  • Sydney

Votes: 4 13.3%
  • Townsvill

Votes: 2 6.7%

• Total voters
    30

Sambo

Member
Hoi!

Mijn vriendin en ik zijn druk bezig om een 'skilled regional visum subclass 475' te krijgen. Inmiddels hebben we bijna alle documenten voor elkaar. Het is nu alleen nog wachten op de uitslag van onze IELTS test die we 7 februari hebben gedaan. Listening, reading en writing waren echte inkoppers, maar speaking ging bij ons allebei wat minder. Daarom nu toch best wel spannend of we het gehaald hebben.

In 2005 en 2006 hebben wij in totaal een jaar door Australie gereisd en echt een supertijd gehad. Sindsdien altijd een sterke drang gevoeld om daar ons leven op te bouwen en een paar maanden geleden besloten om het te gaan proberen. We hopen eind van dit jaar of begin volgend jaar alles rond te hebben en te vertrekken naar Adelaide. Dan is het plan om eerst weer 6 maanden backpackend rond te reizen om ons daarna te settelen en onze hond over te laten komen.

Nu hebben wij alle grote steden gezien en wij vinden Perth en Adelaide het leukst. Maar ook het minder bekende Townsville vonden wij erg mooi. In Adelaide spraken wij met een jongen die Adelaide een echt 'shithole' noemde en niet snapte waarom wij helemaal vanuit Nederland naar Adelaide zijn gereisd! De meningen over Adelaide zijn dus nu al behoorlijk verdeeld. Daarom zijn wij heel benieuwd welke Australische stad jullie voorkeur geniet. Cairns heb ik er maar niet tussen gezet, want dat vinden wij nu een echt 'shithole' :grin: (is grap, no offence)

Maar stem even en laat ons weten of we de goede keuze maken om naar Adelaide te gaan, na het stemmen zie je de meest populaire stad!

Iedereen die ook emigreert veel succes en misschien tot ziens in Oz!

Misschien ben ik een beetje bevooroordeeld (heb een jaar in Townsville gewoond), maar ook Perth vond ik erg mooi! Adelaide.. mij niet gezien.. maar dan kan door mijn gezelschap zijn gekomen  :? Veel succes in ieder geval met jullie visum aanvraag!

Ik denk dat je met Adelaide een goede keuze maakt. Wij gaan zelf voor Perth, maar hadden/hebben Adelaide als 2e op de lijst staan.

Veel succes met alles!

Sacha

Adelaide is een prima keuze hoor, wij wonen onder Adelaide.
Het is een niet zo grote stad, maar wel erg mooi.

Succes met je keuze

Last edited:
Ons bevalt Adelaide ook goed genoeg in de bijna anderhalf jaar dat we hier wonen. Wij zijn hiernaar toe gegaan om familieredenen  (opa & oma van ons kind), anders was de keuze waarschijnlijk wel anders uitgevallen. Qua werk is het hier voor ons iets minder goed dan in bijv Melbourne, Sydney of Canberra, maar dat is uiteraard afhankelijk van wat je doet.

Wat wij fijn vinden aan Adelaide is, dat hoewel het niet echt meer de '20 minute city' is, je toch vrij snel overal kunt zijn, in het centrum, in de heuvels, aan zee. Voor gezinnen met jonge kinderen, zoals wij: veel leuke parken en speeltuinen.

En tja, wat is een 'niet zo'n grote stad': toch zo'n 70 km van noord naar zuid, en 1.2 miljoen inwoners oid.  :lol: Ik kom uit Den Bosch, dat is nou pas echt een niet zo'n grote stad! :wink: Maar juist omdat het zo uitgespreid is, en ontzettend veel mensen toch gewoon hun 400-800 m2 blok hebben voelt het inderdaad niet aan als een echte stad, en het centrum loop je snel uit (vind ik dan weer prima, ik kan op de fiets naar mijn werk (7 km)).

Succes met beslissen....

Sunburnt

Ik woon in Brisbane en vind het een zeer relaxte moderne stad.
Volgens de wiki is Brisbane de op 2 na grootste stad van Australie. (Na Sydney en Melbourne).

Queensland is een hele mooie streek, de kustlijn is echt super vind ik.
Als je van commercie houdt ga je richting de Gold Coast en als je meer rust wilt, vertrek je richting Sunshine Coast.

En Queensland wordt niets voor niets 'The Sunshine State' genoemd  :)

Mooi is nogal wat anders dan; waar wil je wonen.

Het mooist vonden wij Cooktown. (kon ik niet kiezen)

van alle steden die je noemt hebben we alleen Perth niet gezien, en we vonden Darwin het leukst. (yam, lekker eten! en de markten!!)
Brisbane het aller aller lelijkste, (maar wel mooie musea, en leuke boulevard)- leuk voor een korte vakantie. Buiten het centrum vonden we het echt vreselijk.
Townsville ehm, de waterspeeltuin was favoriet, en verder niet onder de indruk.
Sydney; heerlijk voor een stadvakantie, maar omdat we twee uur per dag heen (en twee terug) reizen naar werk wat veel vinden, en er wel erg veel buitenwijk is, een absolute afvaller.
Adelaide was wat klein. Net Delft, maar (T?)Rundlestreet market was erg leuk.

Melbourne is onze absolute topper; genoeg te doen, mooie musea, boulevard, cafe's, lekkere sfeer, kunst op straat,  korte reistijden naar centrum of juist natuur/strand/ bergen (nu wat zwart) Om te wonen dus.  En; inmiddels wonen (bijna) al onze vienden er. 

Wij wonen dan ook in Brisbane....

De kustlijn is erg mooi, (behalve van Noord Brisbane tot Zuid Brisbane, waar er dus geen "mooi" strand te vinden is. Komt omdat Brisbane aan een baai ligt waar een aantal rivieren in uitmonden. Dus veel slib in deze baai.....Maar je gaat in eerste instantie toch wonen op een plek waar er werk in de buurt is lijkt mij (of je moet het financieel zo goed hebben dat je van rentenieren kan leven).

Wij dachten, omdat we beiden duiken, dat Brisbane voor ons wel de beste plek zou zijn, mede ook gelet op werk natuurlijk. Echter, even op en neer naar het Great Barrier Reef zit er niet in en om bij de dichtsbijzijnde "Shoredive" plek te komen moet je volgens mij al naar de Gold Coast. Wij wonen zelf aan de noordkant van Brisbane en The Gold Coast ligt ten zuiden van Brisbane, dus enkele reis is dan al snel meer dan 100km. Dat reden we zelfs in NL nog niet in een dag om een kantduik te maken. Klimaat vind ik hier wel weer prima. Niet zulke extreme temperaturen als in Victoria/South Australia....maar ook geen droge warmte. De luchtvochtigheid is hier toch weer wat extremer....en wordt weer erger naarmate je nog verder naar het noorden gaat....

Persoonlijk zou ik het liefste in een klein dorpje wonen aan de kust. 's morgens dan eerst op tijd naar het strand. Half uurtje tot uurtje zwemmen. Douchen, Ontbijten...en dan aan het werk (ik werk nu vanuit huis, dat scheelt), maar mijn vriendin zal toch echt afhankelijk zijn van de grote stad voor werk, omdat daar de bedrijven zitten waarvoor zij kan werken.

Ik denk dat de keuze van woonplaats net iets is als het lekker of niet lekker vinden van eten. Iedereen heeft zijn eigen prioriteiten en tijdsbestedingen. Laat je keuze vooral niet ingeven door wat een ander van een woonplaats vindt, maar wat je hart je ingeeft. En mocht je hart op dat moment toch de verkeerde keuze hebben gemaakt, dan pak je je boeltje toch weer op en ga je naar een andere plek? Het leven is te kort om je hele leven in een 'shithole' te blijven wonen, omdat je per ongeluk de verkeerde keuze hebt gemaakt.....

Toch is het heerlijk wonen in dat "shithole".

Het grappige is dat wij nooit in Adelaide zouden gaan wonen.
Gelukkig kan iedereen zijn eigen plekje hier uitzoeken.
Wil je wel wonen in een land waar ze shitholes hebben ?

Jolanda

Hallo Jolande.

ja je hebt gelijk waar gaat dit over Shithole,ik geloof een uitspraak van een zeker Alie] volgens mij een beetje oudere backpacker die alleen maar wat fruit geplukt heeft
mijn lievelings stad is Melbourne heb er ook familie, maar alle andere steden vind ik ook heel mooi ,alleen ik zou niet willen wonen in Darwin,wel op vakantie,[te veel regen]
ik zou alleen graag weten waarom je niet in Adelaide wilt wonen? ik ga er namenlijk weer naar toe in het najaar

groet

Jaap                jaapdunselman@alice.nl

Ach jaap.. als je goed had gelezen (en dat betwijfel ik..) had je kunnen zien dat ik dat woord niet in de mond heb genomen.. dat zou zowiezo niet mijn taalgebruik zijn.. maar goed.. believe what you want to believe.. of is het nu ook al verboden om een mening te hebben? Dat ik Adelaide een mindere leuke stad vind dat de andere steden.. dat is mijn persoonlijke mening.. zo zullen er andere mensen zijn die misschien niks van Sydney ofzo moeten hebben.. dat kan!

[quote author=Alie Bosma link=topic=9749.msg132283#msg132283 date=1234796095]
Adelaide.. mij niet gezien.. maar dan kan door mijn gezelschap zijn gekomen  :? [/quote]

Os,

misschien blijft het forum leuker als je je opmerkingen wat minder persoonlijk houdt... Je kent Alie toch niet??  Ik kan nu al bedenken wat je van mij vindt...

De term 'shithole' heb ik zelf als eerste gebruikt aan het begin van dit topic. Misschien een verkeerde term, maar ik vond het gewoon grappig dat een Adelaide-er zijn eigen stad een shithole noemde. Wij wonen zelf in Tilburg, wat ik dan zelf weer een 'shithole' vind..... :smile: Ik heb elke grote stad in Australie bezocht en stuk voor stuk lijkt het me daar beter wonen dan in Tilburg.

En Jolanda, om Cairns een shithole te noemen was een wat flauwe grap van mij, niet zo bedoeld eigenlijk. Wat de ene persoon juist leuk vindt dat stoot een ander weer af.

Sambo

He Sambo,

We zijn een paar weken geleden in Adelaide en SA geweest...

Als je Adelaide zegt, hoe groot denk je dan? Ik vond het centrum en Glenelg erg leuk en ook in de omringende heuvels zijn mooie / leuke plekken, maar de meeste wijken buiten het centrum vond ik zelf doods om maar te stoppen over de gebieden direct grenzend aan de stad.
SA vonden wij al heel snel dor en redelijk saai.....natuurlijk ons persoonlijk beeld...

Wij hebben verder ook de meeste grote steden van australie wel gezien en voor ons is Melbourne de absolute topper.
Wat een lekkere stad, druk, maar niet te druk, heel relaxed en redelijk dicht bij alles wat je wenst, ookal is een deel nu zwarter dan normaal....

Voor ons is door het laatste bezoek van ruim 5 weken Adelaide en SA in ieder geval volledig afgevallen als potentiele vestigingsplaats....

GroetZ GEERJAP

He Geerjap,

Wij vonden SA en Adelaide ook niet het mooiste gebied in Australie om doorheen te reizen. Ik denk dat je echter wel onderscheid moet maken tussen vakantie en het echte leven. Dus na een weloverwogen afweging zijn wij van mening dat wonen en werken in Adelaide ons het meeste aanspreekt.

Toen wij door Australie reisden vonden wij het overgrote deel dor en droog, maar na een paar uur rijden kom je dan altijd op de mooiste plekjes die je je maar kunt voorstellen! Dat maakte onze reis juist zo leuk.

Sambo

Iedereen moet voor zichzelf natuurlijk eerst de juiste afwegingen maken. Wat vind je belangrijk?

Wij wonen graag aan de rand of net buiten de stad. Dan vallen wat ons betreft Sydney en Melbourne af. Mijn werk (software prutser) speelt zich namelijk het meest in de CBDs af. En ik heb geen zin in een commute van een uur of meer.

Verder heb ik een hekel aan benauwdheid. Dat vond ik altijd al onprettig in de NLse zomers. Dus, Brisbane vonden we ook geen optie.

Om nog een beetje mogelijkheden qua werk over te houden, kwamen we 'dus' uit op Adelaide of Perth. En dat is Adelaide (Blackwood) geworden en dat bevalt uitstekend. Des te meer omdat ik binnen een maand of zo een erg leuke baan had.

Iedereen is anders en iedereen heeft andere voorkeuren. Om daarom een algemene uitspraak te doen over waar het leven beter is......da's wel erg gekleurd.
Waar wij wonen hebben we het prima naar ons zin, maar er zijn ook suburbs rond Adelaide waar ik absolute niet zou willen wonen. Hetzelfde geldt overigens ook voor suburbs rond Melbourne en ook voor Sydney, waar we ook nog bijna twee jaar gewoond hebben.  Vond ik Sydney mooier dan Adelaide ? Somige delen van de stad wel, zou ik er nog steeds willen wonen ? Niet echt. Maar ja, ik hou niet van in de file staan elke dag, Of onpersoonlijke en drukke mensen samengedrukt in de trein.

Zie het zo: er zijn diverse steden in Nederland die gezellig zijn (voor winkelen, uitgaan etc) maar er zijn er diverse waar ik nooit zou willen wonen.

Goed gezegt! Daarnaast hangt natuurlijk ook veel af van de mensen met wie je omgaat en je werk.. als je leuke vrienden hebt en je baan is geweldig, is de stad ook automatisch geweldig! En andersom..

Ik vind Townsville een erg leuke stad. Vooral de esplanade is erg leuk opgezet, maar het is niet echt een plaats om eens lekker in zee te duiken met stingers en tigers.... Maar dat is weer mooi opgelost met de rock pool.

Overigens lijken Perth en Adelaide mij ook erg leuke steden om te wonen. Melbourne en Sydney leuk om te bezoeken, maar voor mij persoonlijk te groot om te wonen.

Back