Hoi Linda,
Dat ligt o.a. aan je situatie. Hoe lang zijn jullie al bij elkaar, hoe lang wonen jullie al samen, etc...
Welk visum wil je aanvragen; prospective marriage, de facto spouse of spouse? De laatste twee zijn eigenlijk alleen mogelijk als jullie al langer dan een jaar bij elkaar zijn en dan ook nog een jaar hebben samen gewoond.
Kennen jullie elkaar pas sinds kort, dan is het prospective marriage visum de beste optie (als je binnen 9 maanden wilt trouwen), maar deze kun je sowieso niet in Australia aanvragen. Voor de andere twee kan je de afweging maken of je dit in Aus doet, of in NL. Als je het in NL doet gaat je aanvraag via Berlijn, wat in sommige gevallen makkelijker kan zijn dan onshore. Berlijn heeft ook de mogelijkheid om persoonlijk naar de ambassade te gaan voor een interview en dan het visum nog diezelfde dag te krijgen, mits alles in orde is natuurlijk.
Een andere optie is misschien een WHV (working holiday visa, als onder 30 jaar en nog niet eerder gebruikt). Dan kan je een jaar in Australia verblijven en in die tijd samen wonen, om vervolgens een spouse of defacto aan te vragen. Maar hierbij moet je wel erg opletten want dit is niet wat DIMIA voor ogen heeft met het WHV, en ik geloof dat er ook condities aan het WHV vast kunnen zitten waardoor je geen verdere visum aanvragen mag indienen.
De tarieven zijn idd anders, ik denk dat DIMIA de onshore aanvraag daarmee enigszins wil ontmoedigen en dat de meest gangbare manier van aanvragen offshore is. Neemt niet weg dat het wel mogelijk is om de aanvraag onshore te doen, één of twee leden van dit forum hebben dit zo gedaan.
Ik neem aan dat je booklet 1 al hebt gelezen, te vinden op
www.immi.gov.au.
Verdere info voor Berlijn is te vinden op:
http://www.australian-embassy.de/visa/index.html.
Succes!