M biljet- doen voor je terug gaat!

mammavark

XPdite Sponsor
Hallo.

Er is nogal wat te doen over het M biljet, vooral als je het netjes wilt invullen. Het kostte ons bv. meer dan een jaar allebei een M biljet te krijgen en dan ook nog naar het juiste adres... (en het gescheiden invullen van je eigendommen na 20 jaar samen aangifte gedaan te hebben...)

Zorg echter wel dat je het M biljet helemaal hebt ingevuld en afgerond hebt voor je terug gaat!! Vrienden van ons, die terug gingen, dachten alles goed geregeld te hebben, maar toen de deurwaarder eenmaal op de stoep stond, bleek dat niet zo te zijn. Vul je je M biljet niet (goed) in, dan maakt de belasting dienst zelf een schatting, naar aanleiding van de afgelopen jaren.  Die aanslag komen ze dan bij je 'halen' in je nieuwe Nederlandse huis, of op Schiphol, als je aankomt voor vakantie.  (en probeer dat dan maar eens terug te krijgen.)

Zij vroeg dan ook of ik jullie even wilde waarschuwen.
 
Bedankt voor de waarschuwing.

Ik neem echter wel aan dat als je netjes ieder jaar aangifte hebt gedaan (en ook een definitieve vaststelling van de BD hebt gekregen) dat je dan ook geen probelemen zult ondervinden m.b.t. het M-biljet.

Klopt dat?
 
Zorg echter wel dat je het M biljet helemaal hebt ingevuld en afgerond hebt voor je terug gaat!!


bedoel je als je teruggaat van australie naar nederland?ik heb begrepen dat ik als ik uiteindelijk in australie zit (geëmigreerd ben) ik aan het eind van dit financiele jaar een mbiljet moet aanvragen en invullen. weet iemand of dit klopt??
en als ik dan weer terug zou gaan naar nederland (over een paar jaar ofzo...) zou ik er dan weer een in moeten vullen? of hoe moet ik dat zien? sorry hoor.... dat hele belastingdienst gebeuren is niet mijn sterkste kant :)

groetjes nicole
 
M biljet????

Ik heb gewoon toen ik in Australie zat online mijn belastingen ingevuld ( gewoon het ouderwetse E biljet, zoals ik dat ieder jaar heb gedaan) keurig de cijfertjes opgegeven van mijn loon, verkoop van huis etc. Werd binnen 2 maanden op mijn Nederlandse bankrekening een teruggave gestort. Heb mijn ouders adres opgegeven voor de correspondentie en de uiteindelijke teruggave. Verder nooit meer wat van gehoord, ook mijn ouders hebben geen deurwaarders aan de deur gehad  :smile:

Cheers

Willem
 
het M biljet vul je in als je gdurende het belastingjaar uit NL vertrekt en ervoor kiest niet het hele jaar Nederlands belastingplichtig te zijn (anders kun je inderdaad gewoon het E biljet ofwat dan ook invulen)

Als je opgeeft dat je vertrekt, kijg je het 'automatisch' toegestuurd.  (daar zit voor velen al een probleem)

Het is een papieren formulier, je vult het per persoon in. 
En natuurlijk, als je een aanslag hebt gekregen en betaald, dan zijn er geen problemen. 

De ervaring met de belastingdienst kan alleen zijn dat ze bv; je adres weigeren te verwerken, je ingevulde formulier kwijtraken, vergeten je aanslag te verwerken,  er een paar jaar over doen, of iets dergelijks.-  dit zijn voorbeelden die ik allemaal op XPdite gelezen heb.
Bij mijn vrienden was hun accountant de kwade geest in het verhaal, maar uiteindelijk werd het verschuldigde bedrag wel bij hen gehaald. En dat kan gerust na 6 jaar buiten Nederland zijn.
 
vaag.. hoe zit het trouwens in Oz.. ben eind augustus na een jaar teruggekomen (backpacken) en heb ook wat gewerkt in australie.. heb geen belastingaangifte in OZ gedaan.. (de moeite niet waard..) heo zit dit..
en wat is en doet nu eigenlijk het AMP? Krijg er brieven van.. en ik snap wel wat erin staat.. maar geen flauw benul wat ik er verder mee moet doen..
iemand advies?
 
Lijkt me toch makkelijker als je online gewoon de E invult, Als je alle jaren keurig braaf je belasting hebt ingevuld ( zoals ik  :?) dan kan je toch gewoon online die E invullen. Heb je mi veel eerder je geld terug ( als ik lees hoe lang dat bij MamaVark duurde, pffffffffffffffff......................) Begrijp goed dat de belastingdienst zeker wil weten dat ze helemaal klaar met je zijn als je emigreert, maar als je altijd keurig je belasting betaald hebt valt er voor hun niets meer te plukken.

Er schijnt een onderling belastingverdrag te zijn tussen Australie en Nederland. Ik heb daar nog nooit iets van gemerkt. Ben 3 keer "heen en weer" geweest en heb noch aan de Nederlands noch aan de Australische belastingen de inkomsten uit een ander land vermeld, nooit wat van gehoord. Je pakt op die manier wel in ieder land de belasting vrije voet van dat jaar. Houdt er rekening mee dat het financiele en belastingjaar in Australie loopt van 1 Juli tot 30 Juni.

Andere opmerkelijke is dat je in Nederland alleen rente kan aftrekken van een Eigen huis waar je in woont, in Australie dus niet, maar hier kan je wel de rente ( en andere kosten) aftrekken  van een (tweede) huis wat je verhuurt.

Andere tip is beter wat meer geld over te hebben voor een goede belasting consultant dan bij een die lopende band belastingaangiftes doet en daar een goedkoop bedrag voor berekent.
liever $400 betalen en $4500 terug dan $99 betalen en $1200 terug  :smile: Ik bewaar nu dus ook alle bonnetjes van Alles wat ik aankoop, hij weet daar wel weer wat van terug te claimen. Hond van mij is nu een "waakhond" en ik kan nu wel alle eten, doktorskosten, council registraties etc aftrekken.... Die goedkopere belasting adviseurs nemen veel minder tijd en letten op veel minder dingen ( is mijn ervaring), nu dus 3 keer in Australie zo'n belasting aangifte gedaan, 2x met een "goedkope"  nu dus met een wat duurdere  die uiteindelijk zichzelf dubbel en dwars heeft terugbetaald

Doe er je voordeel mee

Cheers

Willem
 
[quote author=willem-lenie link=topic=9764.msg132742#msg132742 date=1235179963]
Lijkt me toch makkelijker als je online gewoon de E invult, Als je alle jaren keurig braaf je belasting hebt ingevuld ( zoals ik  :?) dan kan je toch gewoon online die E invullen. Heb je mi veel eerder je geld terug ( als ik lees hoe lang dat bij MamaVark duurde, pffffffffffffffff......................) Begrijp goed dat de belastingdienst zeker wil weten dat ze helemaal klaar met je zijn als je emigreert, maar als je altijd keurig je belasting betaald hebt valt er voor hun niets meer te plukken.
[/quote]

Tja, zolang je erdoorheen glipt zo is dat natuurlijk prima. Volgens de (belasting-)wet ben je echter wel verplicht op een M-biljet in te vullen over het jaar dat je geemigreerd bent (of ben jij gewoon als expat, dus telkens tijdelijk hier?? dan is het natuurlijk sowieso anders). Ook al heb je altijd je centjes netjes betaald, dan nog wil de belasting dienst een heffing kunnen leggen op pensioen gerelateerde zaken. Daar kun je dan wel weer tegen in beroep gaan en als je dan ook echt langer dan (10?) jaar wegblijft vervalt dat op een gegeven moment wel.

Overigens die E-aanslag hadden wij in eerste instantie ook gedaan (brief gekregen van de fiscus met cd zelfs! Bleek naderhand dat die brief eigenlijk alleen bedoeld was voor mensen in overheidsdienst die hier woonden. Hadden wij dus helemaal voor niets alles online ingevuld en opgestuurd, maar anyway dat hele verhaal is nog wel ergens te vinden in onze LaStaVaZa) maar dat had dus geen enkel effect (en we zouden volgens dat E-biljet nog een aardig aantal 1000-en euro's moeten terugkrijgen, dus we zitten ze nog steeds achter de broek).
 
Ik ben hier niet als expat maar gewoon een paar keer heen en weer geweest (ja het gras is/was in het begin altijd groener aan de andere kant) maar zit nu dus voorgoed in Australie.

Overigens die E-aanslag hadden wij in eerste instantie ook gedaan (brief gekregen van de fiscus met cd zelfs! Bleek naderhand dat die brief eigenlijk alleen bedoeld was voor mensen in overheidsdienst die hier woonden. Hadden wij dus helemaal voor niets alles online ingevuld en opgestuurd, maar anyway dat hele verhaal is nog wel ergens te vinden in onze LaStaVaZa) maar dat had dus geen enkel effect (en we zouden volgens dat E-biljet nog een aardig aantal 1000-en euro's moeten terugkrijgen, dus we zitten ze nog steeds achter de broek).

Met de E invullen, heb ik gewoon online gedaan, nieuw belasting aangifte downloaden van hun website en ingevuld en online terug gestuurd. Hebben is hebben en krijgen is de kunst  :smile:

Ja belasting wil altijd halen, maar terugbetalen is altijd wat moeilijker. Heb altijd alles keurig betaald, mijn pensioen in NL mogen ze hebben. Bij de tijd dat ik die leeftijd hebt bereikt bestaat het pensioen zoals we dat nu in Nederland kennen toch niet meer en zal dat wel worden gekoppeld aan wat je dan aan andere inkomsten en bezittingen hebt. Ga maar rekenen, meeste van mijn leeftijds groep (45+) komen uit gezinnen met 4 of meer kinderen. Mensen worden steeds maar ouder, gemiddelde gezinsgrote is alleen maar afgenomen, kleine rekensom leert dat er dus over 20 jaar geen geld in het potje "pensioenen" meer zit .

Ik blijf hier zeker langer dan 10 jaar, zou NOOIT meer terug willen naar Nederland. (zelfs niet voor vakanties).

Cheers

Willem
 
[quote author=Alie Bosma link=topic=9764.msg132731#msg132731 date=1235163200]
vaag.. hoe zit het trouwens in Oz.. ben eind augustus na een jaar teruggekomen (backpacken) en heb ook wat gewerkt in australie.. heb geen belastingaangifte in OZ gedaan.. (de moeite niet waard..) heo zit dit..
en wat is en doet nu eigenlijk het AMP? Krijg er brieven van.. en ik snap wel wat erin staat.. maar geen flauw benul wat ik er verder mee moet doen..
iemand advies?
[/quote]

Misschien is het handiger deze vraag ergens anders te stellen- anders gaan de topics zo door elkaar lopen... Ik wilde gewoon waarschuwen voor het M biljet, en dat krijgen/ ingevuld krijgen/ en afgerond krijgen is al lastig genoeg...
 
Dan heb ik wel een gerelateerde vraag...

Wij zijn vorig jaar naar Australië ge-emigreerd. Nu heb ik net een 2/3 dagen terug de inkomstenbelasting 2008 ingevuld. Ik heb in de maand januari 2008 nog in NL gewerkt en over die maand hebben ze loonheffing ingehouden. Na invullen van de Inkomstenbelasting blijkt dat ik alle loonheffing terug kan krijgen. Maar had ik dit formulier nu niet moeten invullen en in plaats daarvan alleen het M-biljet moeten invullen of moet het M-biljet naast het formulier wat ik al ingevuld heb?

Heb ook gewoon elk jaar belasting betaald, dus heel spannend zou het niet moeten zijn in mijn/onze situatie....
 
In het jaar dat je emigreert of immigreert vul je geen E,P,O etc biljet meer in maar een M biljet het maakt daarbij niet uit of je het heel jaar kiest voor binnenlandse belastingplicht.
 
Nou dat gaat al niet meer lukken dan....

Wij zijn in 2008 geemigreerd en heb nog geen M-formulier ingevuld.....het is nu 2009 en om nu de klok even terug te draaien schijnt ook lastig te zijn.....

E,P,O biljet? M biljet?

Leuker kunnen we niet maken...Makkelijker wel.... :evil:

Laten ze dan maar eens beginnen met normale naamgeving voor belastingformulieren.....geen idee wat je met een E, P, O, M, Q, R, W (kan het hele alfabet hier wel noemen)....komt er gewoon op neer dat ik als ik moet betalen, ik betaal en als ik terug kan krijgen ik terug wil krijgen.....
 
[quote author=Maluka link=topic=9764.msg132767#msg132767 date=1235205803]

Leuker kunnen we niet maken...Makkelijker wel.... :evil:

[/quote]
Maar dat doen ze niet hoor.
Miranda wilde gisteren een afspraak maken met de belastingdienst in Zaandam.
En dat kan niet over de telefoon??????
Je moet er eerst langs gaan en met veel geluk wordt je meteen geholpen, anders kan je er alleen een afspraak maken.
Wat een stelletje idioten!!

Bart
 
[quote author=Maluka link=topic=9764.msg132756#msg132756 date=1235192043]
Dan heb ik wel een gerelateerde vraag...

Wij zijn vorig jaar naar Australië ge-emigreerd. Nu heb ik net een 2/3 dagen terug de inkomstenbelasting 2008 ingevuld. Ik heb in de maand januari 2008 nog in NL gewerkt en over die maand hebben ze loonheffing ingehouden. Na invullen van de Inkomstenbelasting blijkt dat ik alle loonheffing terug kan krijgen. Maar had ik dit formulier nu niet moeten invullen en in plaats daarvan alleen het M-biljet moeten invullen of moet het M-biljet naast het formulier wat ik al ingevuld heb?

Heb ook gewoon elk jaar belasting betaald, dus heel spannend zou het niet moeten zijn in mijn/onze situatie....
[/quote]

Ja, en dat M biljet had je automatisch moeten krijgen. Dat zal dus nog wel gebeuren ergens in het komende decennium.

Oh ja, Tekkel,  anders bel je ze (straks) toch gewoon vanuit Australie?? (op een 1800 nummer dat vanuit hier niet gebeld kan worden...)
 
Dank je Mammavark......

Ze hebben mijn adres danwel niet hier in Oz. maar dan zullen ze die wel naar mijn ouders opsturen...daar is de andere post ook altijd naartoe gegaan....
 
Hoi Willem. komt er ook geen familie bij jullie op vakantie?


Rob en Marijke waren pas nog in Nederland!
heb je nog tips voor een stel die een goedlopend restaurant hebben in Maastricht en naar Australie willen.

ze nemen Rob  als hun

agent!

Rob en marijke hebben daar ook gegeten een tijdje terug

groet

Jaap    jaapdunselman@alice.nl
PS
een vriend zag jullie huis in Adelaide en is erg jaloers HaHa
 
Ik neem aan dat dit hele topic niet geldt als je voor 6 maanden op stage gaat??
 
Nee, gelukkig niet  :grin: Dit soort zaken wil je liever helemaal niks mee te maken hebben/krijgen..
 
Hallo allemaal,

Ik had ook alles vwb de belasting in NL afgerond voor ik eind juli 08 naar Australie ben geemigreerd. Ben ook nog op het belasting kantoor in Eindhoven geweest. Dit was wel een waste of time, want de dame die me te woord stond was erg vriendelijk maar wist totaal niet waar het over ging. Uiteindelijk heb ik haar de regels moeten vertellen (??). Ik heb op mijn adres hier in Melbourne al 2 brieven gehad van de belastingdienst. Een van mijn auto die ik had verkocht en de andere over ziektekosten toeslag. Toch hebben ze het M biljet naar het adres van mijn ouders gestuurd. Zij zouden het doorsturen en dat zal ik komende week wel ontvangen.

Dan kan ik er een avondje voor gaan zitten want volgens mijn moeder was het nogal een boekwerk wat ik moet vullen. Ik heb altijd zelf mijn belasting ingevuld en dat is altijd goed gegaan en klopte altijd. Ik hoop maar dat het deze keer ook zo goed zal gaan :) Het enige probleem wellicht is dat ik nog geen enkele jaaropgave uit NL heb ontvangen over 2008.

Groetjes, Vanja
 
Back
Top