M-biljet - wel of niet binnenlands belastingplichtig

Fae

XPdite Sponsor
Hallo allemaal,

Nog een praktische vraag. Na twee uur surfen op het net geef ik het op en het antwoord: 'u moet zelf maar beslissen' van de Belastingdienst helpt ook niet.

Het zit zo: Ik ben in maart 2008 uit NL vertrokken. Had nog inkomen uit NL t/m 1 juni 2008. Ben per juni hier in Oz aan het werk gegaan. Lekker makkelijk voor de ATO, twee weken inkomen en verder gewoon op naar het 2009/2010 belastingjaar. Maar NL wil een 2008 kalenderjaar hanteren.
Mijn vraag is nu: moet ik op het M-biljet (jawel, ontvangen twee maanden na aanvraag) nou invullen dat ik binnen- of buitenlandsbelastingplichtig ben voor de periode na 1 juni?
Ik heb in NL of OZ geen eigen vermogen, hypotheek, wat voor regelingen dan ook. Ik ontving in NL wel kinderopvang toeslag en alleenstaande ouderkorting. En ik heb wat spaargeld, waar ws een drempel voor geld.

Wie o wie heeft eerder met dit bijltje gehakt en weet wat ik moet doen?
Alvast bedankt.

Fae
 
Het is erg lastig hier een antwoord op te geven. In het algemeen is het voordelig om het hee kalenderjaar binenlandsbelastinglichtig te zijn omdat je dan voor het hele jaar je heffingskorting kan gebruiken.

Mischien kun je het uitrekenen met de programaatje van de Belastingdienst succes?
 
[quote author=bits link=topic=10094.msg140191#msg140191 date=1244631309]
Het is erg lastig hier een antwoord op te geven. In het algemeen is het voordelig om het hee kalenderjaar binenlandsbelastinglichtig te zijn omdat je dan voor het hele jaar je heffingskorting kan gebruiken.
[/quote]
Ook als je slechts een paar maanden in NL nog gewerkt hebt (b.v: je vertrekt in April zoals wij gedaan hebben) dan kun je over dat jaar gewoon de hele belasting vrije voet gebruiken ..  :up:
 
Hoe zit het dan met je inkomstenbelasting die je vlledig terugkrijgt als je niet een volledig jaar gewerkt hebt? Dat is in mij geval dus zo. Heb alleen de maand januari gewerkt, dus krijg de inkomstenbelasting die ik betaald heb allemaal terug.

Wij zitten nu ook een beetje met het M-Biljet. Sommigen krijgen het blijkbaar zonder aanvragen opgestuurd en anderen moeten het weer aanvragen voordat ze het krijgen.
Wanneer moet je dat biljet invullen vraag ik me ook af. Ik heb vanaf 2004 nooit een T-Biljet in hoeven vullen, omdat ik nooit geld hoefde te betalen en het ook niet terugkreeg. Alleen in 2004 en 2008, omdat ik toen geen volledig jaar had gewerkt. Verder had ik geen hypotheek o.i.d. Moet ik dan ook een M-Biljet invullen?
 
Volgens mij moet je voor als je bijv. pensioen hebt opgebouwd, of een lijfrentepolis hebt lopen altijd
een M-biljet invullen voor je conserverende aanslag. Je moet nl. op je M-biljet de waarde van al die
dingen invullen op JAWEL datum emigratie.

groetjes Miran
 
Nou, ik had voor de verandering een keer beet bij de Belastingdienst. Ik belde omdat ik toch een antwoord wilde op wel of niet binnenlands belastingplichtig. Deze mevrouw was uitgeslapen. Zij verwees mij naar het aangifteprogramma 2008 voor Particulieren in het Buitenland op de website. Daar kon ik beide scenario's op invullen en bezien wat voor mij gunstiger is.
Dit invullen kostte mij een kwartier. Terwijl ik me al twee lange avonden op het M-biljet heb stukgebeten (en dan weet ik dat ik een relatief simpele aangifte doe).
Enfin, het maakt in mijn geval dus niets uit, volgens deze test. En de grap is, het lijkt erop dat ik duizenden euro's kan terugkrijgen, terwijl de BD had gezegd dat ik geen aangifte hoefde te doen, ook het M-biljet niet. Als het helemaal rond is, laat ik weten of deze uitkomst klopt.
Of het helemaal secuur is weet ik niet, maar ik hoop dat het niet heel anders zal zijn. Dus mensen die ook met het M-biljet worstelen: doe je voordeel en test je situatie via dit programmaatje. Je moet wel een beetje sjoemelen; bv invullen dat je van 1 jan-31 dec buiten NL bent, maar goed dat is overkomelijk.

Groet, Fae
 
Back
Top