M-Biljet

suske

Member
Wij wonen nu alweer een tijdje in Melbourne en ik heb nu (na een hele hoop gedoe) onze M-Biljetten voor 2004 binnen.

Nu heb ik de vraag op dit forum (en andere forums) wel voorbij zien komen, maar ik heb er nog geen antwoord op gevonden. (sorry als ik niet goed genoeg gekeken heb)

Weet iemand of het voordelig is om ervoor te kiezen om voor de "buitenlandse" periode van het jaar behandeld te worden als binnenlandse belastingplichtige? Heeft dit effect op mijn belastingaangifte hier in Oz?

Geeft het invullen van een electronische opgave (Ik weet dat ik die niet kan gebruiken, maar het is wel handig om te zien wat je doet) een goede indicatie van wat ik terug kan krijgen?

Cheers!

Of het als "buitenlander"in Nl voordelig is om als binnenlandsbelastingplichtige te worden aangemerkt hangt geheel van je persoonlijke financiele omstandigheden af. Als Binnenl. Bel.Plichtige kom je in aanmerking voor heffingskortingen, persoonsgebonden aftrekposten en de aftrek van hypotheekrente voor de niet in NL gelegen woning.
Indien je besluit om het gehele jaar binnenlandsbelastingplichtig tezijn moet je je hele wereldinkomen in NL aangeven . Je kunt dan natuurlijk wel een voorkoming voor dubbele belasting vragen op grond van het verdrag NL-OZ.

Dit si alles heeft naar mijn mening geen effect op ie OZ aangifte ivm de voorkoming van dubbele belasting.

Dit is zeer kort wat met te binnen schiet en is een zeer complexe materie. Als je denkt dat het voordelig voor je is zou ik een belastingadviseur inschakelen.

Suske,

Ook van mij-ons geen direct antwoord. Veel te ingewikkelde materie zomaar, en vooral afhankelijk van je precieze persoonlijke situatie denk ik inderdaad.

Ook (zoals waarschijnlijk de meesten op dit forum) wij zullen op enig moment deze vraag voor onze kiezen krijgen. (Voor het jaar waarin we verhuizen en dus een gebroken jaar hebben) Op dit moment denken we dat we OF het gehele jaar in NL zullen gaan aangeven OF het gehele jaar in Australie. Zeker niet 2 verschillende stukken in 2 landen.

De vraag is natuurlijk inderdaad hoe je erachter komt welk van de opties het voordeligst is. Door het verdrag tussen NL en AU mag je in ieder geval het hele jaar in de een OF in de ander aangeven. We hopen eigenlijk dat het mogelijk zal zijn om de aangifte in NL ook dan via het electronische aangifte programma te doen. Althans in ieder geval uit te proberen op onze pc om te zien wara we dan op uit komen. Wat we nog niet weten is of zoiets ook in Australie mogelijk is. Ik weet dat er (in Perth in ieder geval, geen idee of dit iets landelijks is) een organisatie is genaamd ´HR BLOCK´. Zij kunnen in ieder geval (dat doen ze b.v. voor onze neef) electronische aangiftes doen.

Misschien dat zo´n organisatie kan vertellen wat de mogelijkheden zijn om het zelf te doen en eventueel uit te proberen.

Iemand vinden die op voorhand al een goed advies zal kunnen geven lijkt me heel lastig te vinden. Dat moet dan een bijzonder iemand zijn die zowel de NL als de AU belasting wetgeving op zijn duimpjes kent... Ik vraag me serieus af of die echt bestaan ..

M.vr.gr

Perthpete

Hoi,

Ook hiervandaan geen direct antwoord!
Ik spreek nu voor mijzelf, ik heb elk jaar de keus tussen Nederland en duitsland, dat houdt in dat ik kies voor belastingheffing in het land waar ik NIET woon. Hierdoor kom ik in aanmerking voor een belastingvoordeel(omdat ik in het woonland niets kan aftrekken) wat voor mij persoonlijk de gunstigste situatie is.
Dit kan alleen omdat Nederland een belastingverdrag heeft met Duitsland!! Maar omdat Nederland ook een belastingverdrag heeft met Australie zou dit best wel eens gunstig kunnen Zijn!
Even uitzoeken via de belastingdienst

Back