Mag de verhuizer je boedel vasthouden als borg?

slatsr

Well-Known Member
Ik weet niet of iemand hier ervaring mee heeft. Momenteel zit ik nog steeds op mijn verscheepte spullen te wachten. Ik heb van het Australische verhuisbedrijf vernomen dat alles al geklaard is, maar dat ze mijn spullen vasthouden als security omdat ze naar hun zeggen nog niet betaald zijn door de Amerikaanse verscheper waarmee ik in zee was gegaan. Mogen ze dat juridisch gezien doen, de spullen van een derde vasthouden om geld te verkrijgen van het andere bedrijf?

[quote author=GeoffB link=topic=9534.msg129291#msg129291 date=1229676022]
Wat staat er in je contract/voorwaarden?
[/quote]
Volgens mij is het niet relevant wat er in het contract staat, aangezien ik aan al mijn verplichtingen heb voldaan. Het probleem is dat de verhuizer in de VS zijn kontakten heeft met de verhuizer in Australie en de voorwaarden tussen hun is buiten mijn verantwoordelijkheid. Voor de duidelijkheid, mijn overenkomst met de verhuizer in de VS is door-to-door.

Contracten en voorwaarden zijn wel degelijk relevant. Jij doet geen zaken met de verhuizer hier in Australie en alles loopt dus via de verhuizer in de VS. Zij zijn aansprakelijk voor overeenkomsten met en betalingen aan derden. Dat laatste hebben ze blijkbaar niet gedaan, dus zijn ze in gebreke ten opzichte van jou. Het lijkt me tenminste dat dit allemaal netjes is vastgelegd in het contract tussen jou en de VS verhuizer, vandaar mijn vraag. Het kan zo maar zo zijn dat in de overeenkomst tussen de twee verhuizers onderling is vastgelegd dat vasthouden van jouw spullen is toegestaan in dit soort gevallen. En daar ben jij dan de dupe van.

Je moet zsm je verhuizer in de VS aanspreken op de situatie en als er niet snel een betaling plaatsvindt moet je verdere stappen ondernemen.

Zoals ik al heb gezegd heb ik een overeenkomst voor door-to-door, dus dat is allemaal wel afgedekt. Overeenkomsten tussen de verhuizers, dat is iets wat buiten mijn zicht is en het lijkt mij juridisch vreemd dat ze daarin kunnen afspreken om goederen van derden vast te houden als zij daar niets over overeenkomen met die derde partij.

Ik heb al zo snel ik had vernomen van de situatie naar de verhuizer in de VS gebeld en ze aangespoord. Een week later hab ik ook reeds een email verstuurd naar beide partijen en daarin aangegeven dat als dit niet voor het einde van het jaar is opgelost dat ik dan juridisch advies ga inwinnen. Ik hoop dat dat een beeje indruk maakt. De moeilijkheid is dat de verhuizer in de VS aangeeft al betaald te hebben en dat ze hier in Oz dat tegenspreken. Wie moet ik dan geloven. Het enige wat ik volgens mij dan nog kan doen is de amerikaanse verhuizer om bewijs van betaling vragen, denk ik.

Goed, wat ik dus van jou begrijp is dat ik hier in Australie niet kan eisen om mijn spullen af te leveren. Ik kan alleen maar in de VS e.e.a. organiseren, klopt dat?

Precies, je kunt (of beter gezegd de verhuizer in VS) bij je bank een betalingbewijs aanvragen, een zogenaamde MT103, dit echter alleen bewijs van uitgaande betaling!! is nog geen garantie dat het bij de ontvanger ook geboekt is. De ontvanger kan echter met deze MT103 ook naar zijn bank gaan en navragen waar het dan wel is(gebeurt vaker dat zulke betalingen landen op een tussenrekening van de ontvangende bank omdat er kleine gegevens van de eindbegunstigde niet duidelijk zijn. Op dat moment lijkt het dus voor de betaler dat hij betaald heeft terwijl de ontvanger beweert niets te hebben ontvangen.
Is mijn dagelijks werk dus vraag maar als je nog vragen hebt.

PS een rekening afschrift waar op staat dat iets betaald is is nooit voldoende bewijs!!

Ja, banken communiseren onderling via het SWIFT systeem wereldwijd (met uitzondering van een enkele kleine onbekende bank). Moet meteen even een correctie bij voegen. MT103 is de aanvraag voor een transactie, MT203 is de daadwerkelijke transactie van het geld.
Bovendien las ik dat het van America naar Australie gaat, toch? Dit wil zeggen dat er meestal nog een tussenbank (intermediarybank) bij betrokken is vanwege de omzetting van USD naar AUD. Dus het kan ook nog zijn dat het geld vastzit bij deze intermediarybank.
De normale navraagprocedure is ook altijd dat de zender van het geld eerst navraag doet bij de zenderbank, daarna wordt pas gekeken of het ook bij de ontvanger is aangekomen.

Back