Mag je NZ in met je PM voor Oz?

Luuk

XPdite Sponsor
Wat voor rechten heb je in NZ als je je Permanent Residence Visa voor Oz hebt?

Ik weet dat de Kiwi's zonder probleem onbeperkt in Oz kunnen wonen / werken.
 
Goeie vraag. Volgens mij moet je nog steeds een visum hebben; maar is het makkelijk om van Oz naar NZ te gaan dan de omgekeerde route. Maar misschien heb ik 't wel fout.

Ireen weet 't vast, met haar vakantiehuis in NZ ;)
 
Je bent geen Australier, hebt geen Australisch paspoort en dus zul je ongetwijfeld als Nederlander worden behandeld. En dus heb je een visum nodig. Maar dat visum is toch zo geregeld? Wat is dan het probleem?

Groetjes,
Rixta
 
Kijk eens op deze website; ik denk dat je vraag dan beantwoord is...

http://www.newzealand.com/travel/getting-to-around-nz/getting-to-nz/passports-visas/passports-visas_home.cfm

Zilver
 
Hey, bedankt Zilver!

You do not need a visa or permit to visit New Zealand if you are:
An Australian resident with a current Australian resident return visa

Maar er staat geen tijd bij.

Stel dat ik in NZ wil gaan wonen (geen plannen hoor, vroeg het me gewoon af..).. wat dan?
 
Vogens mij krijg je als je Aus. resident bent ook residency in NZ:

If you are entering New Zealand with

a valid Australian passport, or
a current Australian Permanent Residence Visa, or
a current Australian Resident Return Visa
you will normally be granted a New Zealand residence permit on arrival

People who do not need a visa or permit

You do not need a work visa or permit to work in New Zealand if you are:
*a New Zealand citizen or you hold a New Zealand residence permit,
*or an Australian citizen,
*or an Australian resident with a current permanent residence visa or a current resident return visa.

Het staat op:
http://www.immigration.govt.nz/migrant/stream/work/worktoresidence/caniworkinnz/
 
Tof! Ben er nog nooit geweest... maar ik kan er dus zelfs gewoon gaan wonen als ik daar zin in heb? :eek:
 
Gompie, dat verbaast me, maar het is handig om te weten. Niet dat wij plannen hebben voor een vakantie in Nieuw Zeeland, maar wat niet is kan nog komen. Alleen denk ik dat ik tegen die tijd een Australisch paspoort heb, dus dat is nog handiger. :smile:

Groetjes,
Rixta
 
Er zijn idd onduidelijkheden over. Op de site van immigration services van NZ staat dat je met een PM voor Oz dus WEL in NZ mag wonen en werken. Navraag bij onze agent geeft echter een ander antwoord: in de "wetboeken" voor emigratie staat dat je weldegelijk nog steeds de emigratieprocedure moet volgen...  :| maar volgens mij is dit puur gebaseerd op het verkrijgen van PM voor NZ. Als je er niet op uit bent om PM voor NZ te krijgen maar hier wel wil werken en wonen is een PM voor Oz voldoende... maar dit weet ik dus niet zeker! Ireen heeft een vakantiewoning maar heeft wrsnlk nix te maken met het aanvragen van PM's in NZ omdat ze residency heeft voor Oz.. (?)
 
Vaag dus. Hmz. Wel de moeite waard van uitzoeken. Ik mocht me nog eens gaan vervelen in Oz.. ;)
 
Ik heb geen citaatjes bij de hand, maar heb het eerder ook eens uitgezocht en toen kwam ik uit op het volgende:

New Zealand inkomen en daar werken op je australische permanent visum is geen probleem, je komt alleen in de problemen als je meer dan drie jaar in New Zealand woont. Je krijgt dan namelijk niet meer automatisch je RRV voor Australie, omdat je niet voldoende tijd op Australisch grondgebied hebt doorgebracht.
 
Back
Top