Makelaar

Matthijs

New Member
Hallo allemaal,

Een makelaar die in Nederland niet gediplomeerd noch beëdigd is, noemt zich hier gewoon lekker 'vastgoedadviseur' en kan alsnog een makelaarskantoor openen (zolang hij het woord maar niet gebruikt). Hoe zit dat eigenlijk in Australië? Kan iedereen daar zomaar 'handelen' in vastgoed? Of is het een beschermd beroep zoals bijvoorbeeld notaris dat ook is?

Matthijs

[quote author=Matthijs link=topic=2638.msg28854#msg28854 date=1127417165]
Hallo allemaal,

Een makelaar die in Nederland niet gediplomeerd noch beëdigd is, noemt zich hier gewoon lekker 'vastgoedadviseur' en kan alsnog een makelaarskantoor openen (zolang hij het woord maar niet gebruikt). Hoe zit dat eigenlijk in Australië? Kan iedereen daar zomaar 'handelen' in vastgoed? Of is het een beschermd beroep zoals bijvoorbeeld notaris dat ook is?

Matthijs
[/quote]

Een makelaar in Aus moet een vergunnig hebben, ik geloof wel dat je een curcus er voor kan volgen.
Meeste makelaars zijn ook veilling meesters, Heel veel huizen worden geveild.

Gr Ineke

Klopt Ineke,
Je moet een cursus volgen om een makelaarskantoor op te zetten.
De medewerkers niet natuurlijk, iedereen kan zo bij een geregistreerde makelaar werken.

Er zijn afgelopen jaar nieuwe regels gekomen om de koper/verkoper te beschermen.
Vaak bij een veiling, en ik heb dat vaak meegemaakt, doelt de veilingmeester in de richting van een persoon, maar is het stomweg een "boom" welke een bod heeft uitgebracht.
Dit is nu aan banden gelegd. Zoiets is in NL volstrekt onmogelijk te volgen, je krijgt vaak hachelijke situaties met het veilingen van huizen.
Cheers
Jan

Via Ray White word je ook aan een baan geholpen,zodat je meer kans maakt om te kunnen blijven.
Ik heb nl.nooit een vak geleerd;wel MAVO diploma en allerlei baantjes gehad dus anders maak ik geen enkele kans.
Maar ja,op studenten visum is den k ik ook een mooie gelegenheid om het land te leren kennen.
Mochten we er tussen door uit moeten,hoeven we gelukkig niet naar NL,gaan we gewoon ff naar m'n ouders in Indonesie.Clair.

Je kunt hier zeer zeker niet zomaar aan de slag als makelaar!
En al zeker niet een eigen makelaarskantoor openen.

Ik heb zelf net de cursus achter de rug om te gaan werken als makelaar.
Als je de dagopleiding volgt ben je er een week full-time mee bezig.
Daarna moet je de assessments nog doen, 4 stuks.
Als je die hebt gehaald moet je je laten registreren en dat kost geld.
Dit kun je doen voor 1 jaar of gelijk voor 3 jaar, dat is goedkoper.
Voordat je je license hebt is het zelfs verboden om met mensen te praten over een huis wat te koop staat.
Dus als je bij een makelaar werkt mag je niet direct klanten/verkopers te woord staan.

Als je een eigen makelaarskantoor wilt openen/runnen moet je nog meer diploma's halen.
De registratiecursus die ik gehaald hebt heeft 4 vakken en diploma's.
Ik geloof dat de gehele cursus uit 14 vakken bestaat.
Volgens mij ben je daar ong. een jaar mee bezig en je hebt ook een bepaalde werkervaring nodig als makelaar voordat je hiervoor een licentie krijgt.

Het is hier dus niet zo ingewikkeld om makelaar te worden als in Nederland, maar je moet er wel wat voor doen hoor.   

Hoi Ron&Gabrielle,

De opleiding voor makelaar is dus 1 jaar?
En daarna verplicht 1 jaar werk ervaring voor je een license krijgt?
Hoe vond jij de studie?Pittig of .....?

Clair.

[quote author=Ron en Gabriëlle link=topic=2638.msg33568#msg33568 date=1130416263]
Je kunt hier zeer zeker niet zomaar aan de slag als makelaar!
En al zeker niet een eigen makelaarskantoor openen.

Je was mij voor.....

Clair, Vergeet niet dat er erg veel concurrentie in het makelaarswereldje is... Het gaat er toch iets anders aan toe dan hier in Nederland...
Je hebt mijns inziens veel goede (sociale) contacten nodig, om je zgn. "listings" binnen te halen...
Maar als je het echt graag wilt, dan moet je er gewoon voor gaan.

Ellen [/quote]

Back