Makkelijkste manier om in Australië te blijven?

KeepYourPantsOn

New Member
Hi,

Ik ben momenteel op een WHV in Australië en wil graag permanent emigreren.
Ik ben 23 jaar oud (24 in Augustus), heb een MBO ICT Beheerder niv4. diploma, enkele ICT certificaten, en werk op een temp contract bij een Australisch bedrijf op de helpdesk.

Mijn manager had interesse om mij als full time aan te nemen onder 457 sponsorship maar dat gaat helaas niet door omdat ik midden in Sydney zit en het een 'general' role is, helaas!

Nu is denk ik het makkelijkste om volgend jaar te gaan studeren maar ben ik benieuwd of ik daarna voor een ander visa kan gaan.. Helaas ben ik niet de rijkste, ik heb rond de 15.000 euro beschikbaar, ouders willen eventueel wel geld bijleggen voor een studie. Ik denk dat ik dan voor een Bachelor moet gaan, even snel gegoogled en dan betaal je al gauw $35k of meer per jaar (!) voor een ICT opleiding...

Helaas geen andere familie leden hier. :)

Graag jullie mening / advies!

Groeten,

Julian.

Last edited:
Kun je geen regionaal visum krijgen in jouw vakgebied? Dan zul je wel de stad uit moeten, maar ja, rural Oz is ook heel mooi. Plus het kan dan meteen een permanent visum zijn. Zoek het eens op zou ik zeggen.

Kun je geen regionaal visum krijgen in jouw vakgebied? Dan zul je wel de stad uit moeten, maar ja, rural Oz is ook heel mooi. Plus het kan dan meteen een permanent visum zijn. Zoek het eens op zou ik zeggen.

Bedankt voor de tip!
Ik heb even het e.e.a uitgezocht.

Ik zou voor het volgende kunnen gaan:
ICT Support Engineer - ANZSCO 263212.

Dit beroep staat op de lijst van Canberra als 'limited'.
Er is dus een kans dat ik hiervoor kan applyen.

Om hiervoor in aanmerking te komen moet ik eerst een 'Skill Assessment' afnemen bij ACS.
Ik heb dan referenties nodig van mijn vorige werknemers etc.
Ik moet minimaal 5 jaar werk experience hebben onder dit beroep.

Als ik het even bekijk dan heb ik: 1 jaar stage ervaring (telt misschien niet eens mee omdat ACS naar mijn weten werk ervaring berekend nadat je opleiding is afgerond), 2 jaar en 3 maanden werk ervaring als 'ICT Support Engineer'. Ik kom hier dus erg tekort in.

Canberra zelf geeft aan dat je minimaal 3 jaar ervaring moet hebben, hier zou ik dus nog aan kunnen voldoen.

Nu heb ik het volgende dilemma:

- Je betaalt al gauw $500 voor de ACS Skill Assessment, $300 voor de application voor 'State Sponsorship', dan moet ik nog een IELTS test doen en waarschijnlijk mijn ICT diploma vertalen (ik heb wel een apostille stempel maar ik ga er vanuit dat ze mijn diploma in het engels willen zien).
Ook komen daar nog kosten bij voor de aanvraag van het VISA, mocht het zover komen.

Ik kan dit absoluut betalen maar ik ben bang dat het verloren geld gaat zijn, wat ik kan proberen is eerst mijn diploma laten vertalen en daarna het e.e.a. aan referenties regel, hierna kan ik de Skill Assessment aanvragen.

Wat ik nog moet onderzoeken is studeren in een staat voor +- 2 jaar en kijken of ik op die manier in aanmerking kom voor het 189 / 489 visa.

Ik heb geen 'edit' knopje vandaar deze nieuwe post.

Ik kan eventueel ook een TAFE course gaan volgen voor 2 jaar, weet nog niet wat. Na die 2 jaar kan ik dan voor een 485 Temporary Graduate visa gaan, dit geeft mij 2 jaar de tijd om een baan te zoeken en nog meer werkervaring op te doen.

Denk dat dit voor mij het makkelijkste gaat zijn.

Wat denken jullie?

EDIT: Ah nu heb ik de edit knop gevonden haha.

Je kan natuurlijk even contact opnemen met de betreffende instanties. Mail de department in Canberra even om na te vragen of ze stage meetellen. Overigens werd bij mij mijn stage (gezondheidszorg) niet mee geteld. Dan zou eventueel een studie een optie zijn. Let wel, dat je met een studentenvisum maar een bepaald aantal uren mag werken. Bij sommige assessment rekenen ze pas werkervaring mee, van fulltime werk. Dat is dus nog wel even iets om uit te zoeken. Succes.

uhm, het kost natuurlijk wel geld hè welk visum dan ook. Dus zet het allemaal maar eens goed op een rijtje, ga extra informatie inwinnen inderdaad en wie weet zijn er nog andere wegen. Een bureau inschakelen kan ook, die kunnen je vertellen of en zoja hoe je kans maakt op een visum.
En vertalingen etc. die ga je toch allemaal nodig hebben. Sparen dus! Succes!

Back