Marco (BrainySmurf) in Perth

brainysmurf

New Member
Ben ik nog maar net (vanaf 28 maart) in Perth en moet ik me op 14 mei al melden bij ATO (Australia Tax Office)  :shocking:.

Niets ergs hoor! :lol:

Gisteren, 4 mei, is mij een 3 maanden contract als computerprogrammeur aangeboden. :grin: Het liep allemaal raar. Na een kleine uitrust-vakantie, de laatste maand in Nederland had ik erg veel tijd gestoken in opruimen, ben ik op 16 maart begonnen met solliciteren. Die dag op twee advertenties van twee recruitement agency gereageerd en binnen 48 uur had ik kennismakingsgesprekken bij deze twee recruiters. Uiteindelijk ben ik op 5 vacatures aangeboden.

En toen bleef het stil voor bijna drie weken. Via iemand in de hostel waar ik verblijf, kwam ik in contact met twee mensen die in de IT in Perth werken. Zij gaven aan dat ik geduld moest hebben. Op donderdag 3 mei werd ik opeens gebeld. ATO zou interesse hebben. In Nederland ben ik gewend dat je dan eerst op gesprek mag en dan een paar dagen later hoor je meer. Ik sprak met de recuiter af dat hij een afspraak voor mij mocht maken. Hij zou later die dag terug bellen.

Ik had plannen om naar een biologische slager in Cottesloe te gaan (trouwens biologische vlees is hier in Perth niet zo makkelijk te krijgen als in Nederland, biologische vleeswaren al helemaal niet, of heeft iemand nog een adresje), dus ik was er niet echt mee bezig. Maar toen ik terug was is in Perth (ik verblijf op Adelaide Tce) viel mij wel op dat hij nog niet gebeld had. Dus mijn mail maar even checken. Een mailtje dat ze me een aanbieding wilde doen... Tja dacht ik nog, die hoor ik dan wel tijdens het interview, maar vrijdag tijdens het ontbijt (...eh... eigenlijk brunch) belde de recruiter met een concreet aanbod. 3 maanden bijna 40 dollar + super per uur. Of ik het wilde accepteren. Tuurlijk. Met een beetje ongeloof maakte ik een afspraak om later op zijn kantoor papieren te teken. Tja en daar lag een stapel van 8 formulieren die ik moest tekenen. Hij moest ook toegeven dat het niet gebruikelijk was om zonder gesprek iemand aan te nemen. Oja... ATO wou nog een police clearance, ja die kennen we. Maar goed het is overheid, dus dat regelen ze zelf wel.

Wat ik moet doen..... nog geen idee, maar dat wist ik in Nederland ook meestal niet als ik me ging melden. Via via heb ik wel een omschrijving (iets met VB classic, ASP classic, SQL Server, .NET en drag 'n drop), gekregen, maar ik weet niet zeker of dat dezelfde functie is.

Ergens heb ik het vermoeden dat ik op Xpdite straks bekend sta als de man van de belastingen......

Hey Marco,

Gefeliciteerd! Die baan heb je op zak  :up: al is het dan wel bij de ATO.....
Nu nog even een eigen stekkie zoeken en dan heb je het helemaal voor elkaar.

Veel succes met alles en heel veel plezier!

Chantal

Leuker kunnen we het niet maken. Wel makkelijker! :p

Gefeliciteerd met je baan Marco!

He Marco,

Fijn dat het allemaal zo lekker gaat :up: (Dus jij was al in Nederland begonnen met solliciteren?)

Gaan trouwens volgende week weer naar Heemstede met vrienden.
Was ons erg goed bevallen en nog even hier en daar wat sfeer proeven voor het echte werk straks :smile:

Mariette

Hoi Marco,

Van harte gefeliciteerd met je baan! Gaaf dat het al zo snel gelukt is  :up:

Succes,
Groetjes Marie

Idd, goed nieuws, Gefeliciteerd!!
En nu maar kijken of zoals Lost al zei,
[quote author=Lost link=topic=7004.msg89101#msg89101 date=1178370797]
Leuker kunnen we het niet maken. Wel makkelijker! :p[/quote]

Ik vraag me af of het daar ook zo gaat?  :up:

Rene

Hey Marco!
Leuk wat van je te horen hoe het je vergaat! Gefeliciteerd met je baan! $40 per uur! Is niet slecht!!

Heel veel succes!

Groetjes Lin

[quote author=kallie link=topic=7004.msg89106#msg89106 date=1178384979]
Dus jij was al in Nederland begonnen met solliciteren?
Mariette
[/quote]

Nee. Ik had grootse plannen om de laatste maanden in NL de IT arbiedsmarkt een beetje te volgen, adressen van recuiters te noteren en misschien al te solliciteren.
Uiteindelijk liep het allemaal even anders en ben ik pas drie weken na mijn aankomst begonnen.

Marco

[quote author=brainysmurf link=topic=7004.msg89098#msg89098 date=1178366173]
Ben ik nog maar net (vanaf 28 maart) in Perth en moet ik me op 14 mei al melden bij ATO (Australia Tax Office)  :shocking:.
[/quote]

Nou, dat werd dus 1 juni.  :-(

Het begon al de maandag na het tekenen van het contract. Toen ik op vrijdag (4de) het contact tekende had de recuiter wel een checklist, maar dacht dat het niet zo'n vaart zou lopen. Wel dus, ze wilde een geboortebewijs en er was een "declaration of secrecy" die getekend moet worden door een getuige, een "Justice of the Peace", "Commissioner of Declaration" of een Commenweath ambtenaar met meer dan 5 jaar ervaring. De eerste twee zei mij (toen) niets, dus maar opweg naar een overheidsinstelling, de belastingsdienst.  :smile: Ik wist dat zij in Northbridge een kantoor hadden. Ze vonden het wel een raar papiertje en het herkende het niet (hoewel het een document van de belastingdienst was). Uiteindelijk wilde toch iemand het tekenen, maar uiteindelijk was het wel dinsdag toen de post voor de security clearence naar Canberra ging.

Toen ik op donderdag een mailtje stuurde met waar ik me Maandag (14de) moest melden kreeg ik te horen dat het nog wel even kon duren, maar ik zou op de hoogte gehouden worden. Woendag had ik nog niets gehoord, best wel lastig want ik wist niet wat ik wel en niet kan doen. Kon ik afspraken maken, of kan ik binnenkort gaan werken. Kon ik voor een weekje naar Margaret River. Ik had geen idee. Dus maar weer contact zoeken. Donderdag (17de) hadden kan hij met de medeling dat, omdat ik geen Australiers was (Dah, :blink:, dat was geen geheim, stond op mijn CV), er nog meer documenten getekend moest worden in bij zijn van een getuige volgens bovenstaande eissen.  Ook op kopieren van mijn paspoort, visum en geboortebewijs moet een verklaring komen dat deze getuige het origineel had gezien.
Het voordeel van leven in een hostel is dat iemand mij ondertussen had uitgelegd wat een Justice of the Peace (JP)(zie wikipedia) was. Ik had een bordje gezien bij het politieburo in Northbidge dat daar een JP zat, dus weer op naar Northbridge voor handtekeningen.
Tijdens het gesprek met de Recruiter had hij mij duidelijk gemaakt dat ze nu dachten aan een begin op 1 Juni. Puh... weer twee weken wachten, maar in iedergeval wist ik waar ik aan toewas.

Na 10 dagen radiostilte nog maar een keer contact zoeken met mijn recuiter om gegeven over waar en wanneer ik me bij wie moet melden. Het heeft zo zijn voordelen om te weten waar je in Perth e.o. gaat werken als je accomodatie wil gaan zoeken. Het duurde hem anderhalve dag, maar dan kwam dat mailtje dan toch.

En wie dacht dat ik op 1 Juni direct aan het werk kon nadat ik het voorstelrond lang mijn collega's had gehad heeft, heeft net als ik te weining geduld. Ondanks dat mijn komst al ruim vier weken aangekondig was, was er nog geen userid beschikbaar en kon ik niets anders doen dan over de schouder van een collega kijken. Vandaag heb ik mijn userid, maar nog geen recht op de verschillende servers en systemen die ik nodig heb. Dus ..... geduld. 

[quote author=brainysmurf link=topic=7004.msg89098#msg89098 date=1178366173]
Wat ik moet doen..... nog geen idee, maar dat wist ik in Nederland ook meestal niet als ik me ging melden. Via via heb ik wel een omschrijving (iets met VB classic, ASP classic, SQL Server, .NET en drag 'n drop), gekregen, maar ik weet niet zeker of dat dezelfde functie is.
[/quote]

Het was dezelfde functie. De omschrijving die ik van via via heb gekregen is mijn taakomschrijving. De opdracht sluit aan op het niveau waar ik in NL werkte. Hier en daar een uitdagend stuk, maar niet te veel om wanhopig te worden. Perfect dus om na het werk te integreren in Perth. Hoewel de hostel gezellig is, is dat toch niet de scene waarvoor ik gekomen ben

Welkom in WA = Wait Awhile.

Tja, die userid is ook overal hetzelfde.
Ook bij ons bedrijf duurt het soms twee weken voordat je echt aan de slag kan. Er zijn altijd applicaties/servers waar je geen toegang tot heb, omdat iemand dat vergeten heeft om te vermelden op de application form.

Dat duurde wel lang ja. Denk je aan de slag te kunnen, moet je nog 2 weken wachten.
In ieder geval, je bent nu van de straat af.

Nog niet kunnen werken is een ding, maar als je in ieder geval al betaald wordt het aanwezig zijn, dan scheelt het al wel een stukkie natuurlijk ;-) (En inderdaad, zoiets moet antuurlijk niet te lang duren ;-)

Beetje verlaat, maar welkom in Perth!
En altijd goed om iemand bij de ATO te kennen...  :p

Succes met de baan en een woonplekkie vinden!

Inacar

Hey Marco,

Vraagje?

Hoef je om bij de ATO te werken geen citizen te zijn? Heb al wat leuke vacatures voorbij zien komen maar als permanent resident geen kans om binnen te komen.
Hoe heb jij dat gedaan dan?

Mariette

Back