Mark & Karine in Sydney

Loekie

Member
Hi iedereen,

Mark en ik koesterden samen één grote droom: (tijdelijk) wonen en werken in het buitenland. Deze droom komt nu uit: Mark heeft via zijn huidige werkgever in Sydney een baan aangeboden gekregen! We hebben ons al kort voorgesteld, maar hierbij nogmaals wie we zijn:

Wij zijn Mark (32) en Karine (26) woonachtig in Amsterdam en eind dit jaar/begin 2014 vertrekken we naar Sydney (jihoe!!). Mark werkt op dit moment bij een internationale organisatie waar hij in Sydney voor gaat werken als Marketing Manager. Ik (Karine) ben een klein jaartje afgestudeerd en ben nu werkzaam als Account Manager/Recruiter. We werken beiden op dit moment fulltime. Ik weet op dit moment nog niet precies wat ik in Sydney ga doen.. Part-time werken, studeren of een fulltime job? Nog even uitzoeken dus! We krijgen een sponsored visa via Marks werkgever. We hebben ook een klein katje, Loekie, maar we hebben besloten haar niet mee te nemen. Voor haar hebben we een beter alternatief gevonden.

Om eerlijk te zijn wisten we voor drie weken terug niet waar en wanneer die 'Werken in het buitenland' droom plaats zou gaan vinden. Australie stond altijd al hoog (zo niet op nummer 1) op mijn 'Verre reizen verlanglijstje'. Twee weken geleden heeft Mark de baan aangeboden gekregen en daarmee zijn we op een, voor velen hier vast herkenbare, rollercoaster gestapt en mijn gevoelens gaan van héél blij ('Wij gaan naar.. Sydney!!') naar onzeker ('Hoeveel gaat het kosten? Nemen we onze kat mee? Kunnen we ons huis op tijd verhuren?') tot aan gevoelens van onwerkelijkheid ('Ik!??!?! Ga naar??? Sydney??!! '). Maar onze blijdschap en 'zin om te gaan' voeren vooral de boventoon :)!

In deze LaStaVaZa zal ik jullie op de hoogte proberen houden. Uit ervaring weet ik dat ik niet zo'n plichtsgetrouw dier ben, dus het kan soms even duren voordat er een nieuwe LaStaVaZa van ons gepost wordt. ;-) Als de fase waarin we nu zitten een titel zou hebben dan is het de 'orientatiefase'! Hoe het nu ervoor staat:
-Af en toe kijken naar huizen in Sydney
-Prijzen van levensmiddelen opzoeken
-Banen in Sydney (voor Karine) bekijken
-Relevante fora en blogs lezen
-Vrienden en familie op de hoogte stellen van ons vertrek (de meesten weten het nu een weekje)
-We hebben nog geen visa
-Huisverhuuropties doornemen
-Invertariseren welke diensten/goederen we hebben (telefoonrekeningen, stoelen) en niet onbelangrijk: wat doe je met een telefoonabonnement die je niet meer nodig hebt? :eek:

Tot zover even een indroductie van ons avontuur, wie wij zijn en waar we ons op dit moment mee bezig houden. Met veel plezier ben ik dit forum aan het lezen: het bevat zoooveel (praktische, relevante, bruikbare) informatie! Helemaal top! :up:
 
Good news! Vandaag te horen gekregen dat onze visa's worden betaald door Marks werkgever!! We hadden wel gehoopt dat tenminste voor één persoon betaald zou worden, maar beiden hadden we absoluut niet verwacht. Te gek dus! :up: Oja, we krijgen de 457 visa. De procedure wordt waarschijnlijk volgende week in gang gezet. Voelt als weer een stapje dichter bij Sydney :).

Meanwhile zit ik enorm te twijfelen over het wel of niet shippen van onze inboedel.. Ik begrijp hier en daar dat (een hele of een halve) container duizenden euro's kost.. Behoorlijk prijzig! En ik bedoel, zijn onze spullen dat wel waard? We wonen op een leuke bovenboving in A'dam van 65m2.. Zoveel meubels hebben we niet;-). Daarbij hecht ik niet enorm aan spullen. Een (tijdelijk) gemeubileerd appartement in Sydney is een serieuze optie voor ons.
 
Hoi Karine! nogmaals welkom ;-).
Wat super dat Marks werkgever de visa betaald. Weer mooi meegenomen. Meubels wel of niet meenemen lijkt me altijd een lastige keuze denk ik. Maar klopt het dat jullie voor bepaalde tijd (paar jaar) gaan? In dit geval zou ik persoonlijk je meubels denk ik in Nederland laten of verkopen, anders moet je het daarna allemaal weer terug verschepen. Ik heb zelf ook een aantal meubels, maar denk dat ik hier gewoon opnieuw begin als ik eenmaal gesetteld ben en een eigen huisje heb.
 
Hi Gwen, thanks! :) We laten hoogstwaarschijnlijk meubels achter in de opslag of in ons huis voor de huurder. Ook denk ik dat we een paar meubels verkopen. Dus als er nog mensen op zoek zijn naar leuke kastjes, hippe stoeltjes en/of een moderne tv, let us know ;-) !
 
Misschien loont het in jullie situatie om eens wat offertes op te vragen bij internationale verhuisbedrijven. Ik kan mij voorstellen dat je denkt dat je spullen het niet waard zijn om heen en weer te shippen, maar opnieuw meubels aanschaffen (ook al zijn ze tweedehands) komt volgens mij zoveel duurder uit dan je in eerste instantie denkt! En gemeubileerde huizen kunnen vaak dan weer ingericht zijn met meuk waar je ook niet op zit te wachten. Ik heb meerdere offertes opgevraagd en ik heb mij verbaasd over de prijzen, in positieve zin dan. Al zou je alleen een paar verhuisdozen met (keuken)spullen en andere benodigdheden opsturen en een paar kleine meubeltjes, dan kun je volgens mij al goedkoper uitkomen dan als je het opnieuw aanschaft. Je hoeft niet meteen een hele container vol te proppen, je kunt ook per m3 verschepen. En dan heb je ook dingen die van jezelf zijn en waarvan je weet dat je ze leuk vindt. Zoals je zelf zegt "leuke kastjes en hippe stoeltjes!" :)
 
Beste iedereen!

Het is alweer even geleden dat we hier waren. We hebben net genoten van een heerlijk weekje vakantie in Italie. Even een korte update van ons:
-We hebben inmiddels zes verhuisoffertes opgevraagd. Offertes: De Haan, Hazeleger, Voermans, Kuiper, Mundial Movers, KHZ movers.
(@Sjar Thanks voor je bericht!! Heeft me wel aan het denken gezet!). Even afwachten of het interessant is en zo ja, welke club het meest interessant is.
-De visumprocedure is in volle gang. De visumagent heeft een paar punten gestuurd wat ze wil zien (o.a. verklaring van Marks vorige werkgever, CV, diploma's, et cetera).
-Afscheidsborrels zijn we aan het plannen met vrienden.
-Last but not least: Ons huis is verhuurd!!

We hebben ook gekeken op baggage.nl. Een zeevracht lijkt ons ook wel een interessante optie. We krijgen een vaste vergoeding voor de relocation, daar proberen we binnen te blijven. Dit forum blijkt echt enorm handig; wat een bron aan informatie! We gaan ons de komende weken storten op: zoeken van een baan (Karine), verkopen van meubelen die achterblijven, precieze vertrekdatum bepalen, enzovoort. We zijn dus nog wel even zoet;-)
 
Dank jullie! Voor ons visum zijn we druk, druk bezig. O.a. moeten we aantonen dat we samenwonen en echt samen zijn. Ook willen ze dat we een certification letter opvragen bij de zorgverzekeraar. Alleen wil onze zorgverzekeraar deze niet verstrekken. Meerdere mensen hier tegenaan gelopen?

Overigens moeten we ook zo'n IELTS test maken en een score van 5 halen. Nu weet ik dus echt helemaal niks van die test! Ervaringen, tips, et cetera zijn dus welkom;-)!!

Liefs, Karine
 
Hi Karine,

Wat goed dat het allemaal zo kan. Maar met die snelheid waarmee het gaat snap ik dat het ook wel eens gaat duizelen. Succes daarmee.
Wij wonen nog niet in Australie, maar al wel in het buitenland en hebben wel wat meubels meegenomen. Ik denk dat het de moeite loont als je de offertes van de verhuizers ziet.

Voor wat betreft IELTS had de bibliotheek bij ons een aantal boeken staan met oefentests. Die waren al wel wat ouder, maar de tests zelf zijn niet zo verandert en dan kun je een beetje een beeld krijgen van hoe het werkt. Er zijn ook, minder legale, manieren om er op internet aan te komen.

Nogmaals succes!
 
Hoi Karine

Als je zoekt op het forum naar ielts kom je genoeg tegen.
Op internet zijn een heleboel gratis sites te vinden met oefenmateriaal
Want oefenen is toch wel nodig om te wennen aan het tempo van de test.
Overigens is een goed punt voor je ielts wel fijn als je gaat solliciteren in Australie

P.s. Met welke verhuizer zijn jullie in zee gegaan en waarom?
 
Hoi Karine

Als je zoekt op het forum naar ielts kom je genoeg tegen.
Op internet zijn een heleboel gratis sites te vinden met oefenmateriaal
Want oefenen is toch wel nodig om te wennen aan het tempo van de test.
Overigens is een goed punt voor je ielts wel fijn als je gaat solliciteren in Australie

P.s. Met welke verhuizer zijn jullie in zee gegaan en waarom?

We hebben nog geen verhuizer gekozen. Gisteren was Waaijenberg bij ons. We hebben besloten om geen meubelen mee te nemen en we gaan eerst gemeubileerd wonen. We nemen uiteraard wel dozen mee met kleding, administratie, etc.

Overigens hoeft voor het visum alleen Mark de IELTS te maken. Ik ga het ook doen omdat het volgens mij handig is voor solliciteren in Aussie.

Een certification letter is bewijs dat je private health insurance hebt. Is iemand met Bupa bekend? Wij zijn van plan deze af te sluiten om een certification letter te krijgen.
 
Last edited:
Wat een tegenvaller: er is pas 16 november voor het eerst plaatst voor een IELTS test. En 13 dagen wachten op de uitslag. Ons hele planning valt in duigen. Iemand hier eerder tegen aan gelopen?
 
Wat een tegenvaller: er is pas 16 november voor het eerst plaatst voor een IELTS test. En 13 dagen wachten op de uitslag. Ons hele planning valt in duigen. Iemand hier eerder tegen aan gelopen?

Is er ook geen plaats voor de academic test? Bij ons was er ook geen plaats bij de general test en daarom hebben we maar de academic test gedaan. Onvoorbereid, zonder talenknobbel gemiddeld een 7 gehaald, dus een score van 5 moet wel te doen zijn, ook voor de academic test. Of inderdaad een andere locatie.
Wij hoefden voor een 457 visum trouwens helemaal geen IELTS test doen. Alleen mijn dochter om in Sydney te kunnen studeren. Pas voor een Permanent Resident Visa moesten we de IELTS test doen.
 
Hi iedereen,

Mark en ik koesterden samen één grote droom: (tijdelijk) wonen en werken in het buitenland. Deze droom komt nu uit: Mark heeft via zijn huidige werkgever in Sydney een baan aangeboden gekregen! We hebben ons al kort voorgesteld, maar hierbij nogmaals wie we zijn:

Wij zijn Mark (32) en Karine (26) woonachtig in Amsterdam en eind dit jaar/begin 2014 vertrekken we naar Sydney (jihoe!!). Mark werkt op dit moment bij een internationale organisatie waar hij in Sydney voor gaat werken als Marketing Manager. Ik (Karine) ben een klein jaartje afgestudeerd en ben nu werkzaam als Account Manager/Recruiter. We werken beiden op dit moment fulltime. Ik weet op dit moment nog niet precies wat ik in Sydney ga doen.. Part-time werken, studeren of een fulltime job? Nog even uitzoeken dus! We krijgen een sponsored visa via Marks werkgever. We hebben ook een klein katje, Loekie, maar we hebben besloten haar niet mee te nemen. Voor haar hebben we een beter alternatief gevonden.

Om eerlijk te zijn wisten we voor drie weken terug niet waar en wanneer die 'Werken in het buitenland' droom plaats zou gaan vinden. Australie stond altijd al hoog (zo niet op nummer 1) op mijn 'Verre reizen verlanglijstje'. Twee weken geleden heeft Mark de baan aangeboden gekregen en daarmee zijn we op een, voor velen hier vast herkenbare, rollercoaster gestapt en mijn gevoelens gaan van héél blij ('Wij gaan naar.. Sydney!!') naar onzeker ('Hoeveel gaat het kosten? Nemen we onze kat mee? Kunnen we ons huis op tijd verhuren?') tot aan gevoelens van onwerkelijkheid ('Ik!??!?! Ga naar??? Sydney??!! '). Maar onze blijdschap en 'zin om te gaan' voeren vooral de boventoon :)!

In deze LaStaVaZa zal ik jullie op de hoogte proberen houden. Uit ervaring weet ik dat ik niet zo'n plichtsgetrouw dier ben, dus het kan soms even duren voordat er een nieuwe LaStaVaZa van ons gepost wordt. ;-) Als de fase waarin we nu zitten een titel zou hebben dan is het de 'orientatiefase'! Hoe het nu ervoor staat:
-Af en toe kijken naar huizen in Sydney
-Prijzen van levensmiddelen opzoeken
-Banen in Sydney (voor Karine) bekijken
-Relevante fora en blogs lezen
-Vrienden en familie op de hoogte stellen van ons vertrek (de meesten weten het nu een weekje)
-We hebben nog geen visa
-Huisverhuuropties doornemen
-Invertariseren welke diensten/goederen we hebben (telefoonrekeningen, stoelen) en niet onbelangrijk: wat doe je met een telefoonabonnement die je niet meer nodig hebt? :eek:

Tot zover even een indroductie van ons avontuur, wie wij zijn en waar we ons op dit moment mee bezig houden. Met veel plezier ben ik dit forum aan het lezen: het bevat zoooveel (praktische, relevante, bruikbare) informatie! Helemaal top! :up:

Leuk om jullie verhaal te lezen en een aantal overeenkomsten met ons. Bij ons ging het ook allemaal heel snel en ik herken die gevoelens van blijdschap, spanning en onzekerheid heel goed. Zijn jullie wel eens eerder in Australië geweest? Wij waren dat niet. Studeren is hier als internationaal student duur. Wij waren voor de universiteit van mijn dochter $35,000 kwijt voor een jaar. Ik denk dat een baantje zoeken verstandiger is.
Wij wonen in Kenthurst, een van de buitenste suburbs van Sydney (wij houden wat meer van rust en ruimte), maar ik ken de stad redelijk goed. Als je nog vragen hebt over waar het leuk en betaalbaar is om te wonen of over andere zaken of als jullie het leuk vinden om als jullie hier zijn om wat ervaringen uit te wisselen, laat dan maar even weten. Het is altijd handig om iemand te kennen die hier al woont, buiten de collega's van Mark om.
 
Last edited:
We hebben gelukkig op 26 oktober in Duitsland in Keulen een plek gevonden en betaald en de betaling is ook al ontvangen. Wat een opluchting. Mark moet de IELTS test doen voor de 457 visum. We hadden hier niet op gerekend en onze visum agente had dit in eerste instantie ook niet bij ons aangegeven.
 
Back
Top