"mate" taboe

rob en jeanine

XPdite Sponsor
Buitenland
   
vr 19 aug 2005, 08:46 
'Mate' taboe in Australisch parlement
CANBERRA - In het Australische parlement is ophef ontstaan over de omgangsvormen van beveiligingsbeambten. Een memo waarin de bewakers werden gesommeerd bezoekers niet meer met het populaire 'mate' aan te spreken, viel niet in goede aarde. Premier John Howard noemde de maatregel absurd en heeft beloofd die in te laten trekken. Dat meldde televisiezender ABC vrijdag.


In het memo, van de afdeling dienstverlening van het parlementsgebouw, werden medewerkers opgeroepen alle bezoekers "met respect en hoffelijkheid te behandelen en hen niet aan te spreken met 'mate' of andere informele termen". Ze kregen de instructie voortaan 'meneer' of 'mevrouw' te zeggen.

Parlementariërs aan beide zijden van het politieke spectrum reageerden furieus. Het woord 'mate' hoort gewoon bij de Australische taalgebruik, menen zij. Vooral de sociaal-democratische oppositie hekelde de sfeer van " meesters en bedienden" die de maatregel oproept.
 
Ik dacht dat alleen in Nederland over futiliteiten gezwetst kon worden maar in Oz kunnen ze er inderdaad ook wat van.

Ik kan me nog herinneren dat, toen we op vakantie in Oz waren, de regering BTW ging heffen op maandverband en tampons. Duizenden vrouwen de straat op daar om te protesteren want ZIJ kunnen er toch niets aan doen dat ze dat spul nodig hebben? Ik moest er wel om lachen. Hier in NL is het de normaalste zaak dat je BTW betaalt.

Groetjes,
Erna
 
ben blij te horen dat ze in australie nog de straat op gaan, in nederland klagen we alleen. en het feit dat "mate" geaccepteerd wordt als aanspreek vorm is ook goed niet het burgerlijke nederlands. keep it real  :up:
 
Back
Top