Officieel is het sinds (ik meen) 1966 metrisch.
Echter de ouderen spreken alleen maar over de oude maten.
Verder kent men de centimeter praktisch niet en heeft men nog nooit van de decimeter gehoord.
Dus je gaat van mm naar meters, wel zijn alle vak tekeningen in mm alleen. Dus dat is even wennen.
Vraag je iemand naar zijn gewicht dan zegt 50 percent het in "stone" en 50 percent in kilos.
Vraag je naar zijn of haar lengte, dan krijg je onbegrijpelijke antwoorden maar bij volwassenen is dat in 80 procent :
5 ft 6 of whatever, maar geen 1 meter 73.
Huizen worden alleen gemeten in foot and inches en in squares. Een square is 10 x 10 foot, dus ongeveer 9 vierkante meter. Men zegt dus ik heb een huis van 20 square, dus 180 vierkante meter.
Je woont op een block van zoveel acres of van een kwart acre etc. hoewel vierkante meters er nu wel beter in komt.
De kranten adverteren allemaal met een frontage van 60 foot.
Heb ik eens aan de Real Estate agents gevraagd en die zeggen dat ze er niet van af kunnen en het nog steeds geoorloofd is.
Je rijdt nog steeds zoveel mijl per gallon (bij de ouderen).
In Nederland zeg je ik rij 1 op 10, hier zegt men mpg (miles per gallon) of men zegt 9 liter voor 100 km.
Het begrip van Nederland is totaal onbekend, en het lijkt me veel makkelijker.
Je went er wel gauw aan.
Cheers
Jan
p.s. voor de meeste vaklui, dus timmer mensen, electriciens etc, is alles wel tegenwoordig metrisch, maar wel mm .
Zeg niet tegen je Australische collega, pak even een buis van 3 mter 25, want hij moet het eerst in mm omrekenen.
Het ligt ook een beetje aan welk vak je in bent.