maten decimalen/inches??

tum

XPdite Sponsor
Misschien een stomme vraag, maar er is toch een 'metric system' in Australië? Bedoel met name het meten in industriële beroepen (of is dat toch 'nog' voor het gemak in inches)?

Bedankt voor de reactie

Voor zover ik weet is het gewoon metric. Mijn man is electricien (en een Australier) en kan hier in Londen niet wennen aan de inches etc.

Ja in Australie is alles metrisch. Maar dan ook echt alles. Het vermogen van auto's wordt dus in kW (kiloWatt) uitgedrukt en niet in pk.

Mijn man werkt in Adelaide in de forklift industry en daar gaat alles blijkbaar nog in inches en stones. Er zijn dus nog wel industrieen hier die niet met het metric system werken!

Bedankt alvast allemaal,

dus alles is inderdaad metric, maar in sommige bedrijven houden ze nog vast aan de (voor ons verschikkelijke) inches en stones.

Als iemand iets weet over de metaalindustrie (hoewel forklift al dichtbij komt) houd ik me aanbevolen.

Groetjes Miranda :)

Officieel is het sinds (ik meen) 1966 metrisch.
Echter de ouderen spreken alleen maar over de oude maten.

Verder kent men de centimeter praktisch niet en heeft men nog nooit van de decimeter gehoord.
Dus je gaat van mm naar meters, wel zijn alle vak tekeningen in mm alleen. Dus dat is even wennen.
Vraag je iemand naar zijn gewicht dan zegt 50 percent het in "stone" en 50 percent in kilos.

Vraag je naar zijn of haar lengte, dan krijg je onbegrijpelijke antwoorden maar bij volwassenen is dat in 80 procent :
5 ft 6 of whatever, maar geen 1 meter 73.

Huizen worden alleen gemeten in foot and inches en in squares.  Een square is 10 x 10 foot, dus ongeveer 9 vierkante meter. Men zegt dus ik heb een huis van 20 square, dus 180 vierkante meter.
Je woont op een block van zoveel acres of van een kwart acre etc.  hoewel vierkante meters er nu wel beter in komt.
De kranten adverteren allemaal met een frontage van 60 foot.
Heb ik eens aan de Real Estate agents gevraagd en die zeggen dat ze er niet van af kunnen en het nog steeds geoorloofd is.

Je rijdt nog steeds zoveel mijl per gallon (bij de ouderen).
In Nederland zeg je ik rij 1 op 10, hier zegt men mpg (miles per gallon) of men zegt 9 liter voor 100 km.
Het begrip van Nederland is totaal onbekend, en het lijkt me veel makkelijker.
Je went er wel gauw aan.
Cheers
Jan
p.s. voor de meeste vaklui, dus timmer mensen, electriciens etc, is alles wel tegenwoordig  metrisch, maar wel mm  .
Zeg niet tegen je Australische collega, pak even een buis van 3 mter 25, want hij moet het eerst in mm omrekenen.
Het ligt ook een beetje aan welk vak je in bent.

Leuk om te horen Jan èn erg goed om te weten. Mijn man is lasser/constructiebankwerker dus in ieder geval wel een beroep waar in mm gerekend wordt. En een buis van 10 meter wordt dan dus 10.000 mm (leuk met die combi [red]ten thousand[/red] mm daar struikel ik dus met mijn tong over).

Bedankt hè voor de duidelijke uitleg.

Groetjes Miranda

Handig om te weten allemaal :) Ik weet echt mijn weg niet in de inches, maar goed, dat leer je vanzelf neem ik aan. Mijn man is electricien, dus die zal in mm moeten gaan rekenen.. Krijg je inderdaad tongbrekende woorden :-D

grtz Tanne

Hoi Hans

En hoe zit het met de snelhied aanduiding. Is dat in mijl of KM/h. Dat vroeg mijn vader laatst ik had er eigelijk geen goed anwoord op. Ben benieuwd.
tnx
gr. Barry

Ja alles is in km. 
Sommige ouderen praten nog wel eens over miles maar ze begrijpen ook de km.
Wegen aanduiding is uitsluitend in km en de max snelheden ook.
Normaal stadsnelheid is 60, maar sinds 2 jaar in de kleinere straten is dat 50 geworden.

Dan nog iets wat anders is.
Je vraagt in Nl hoever is het van Rotterdam naar Amsterdam??
Je krijgt als antwoord 80 kilometer..
Vraag hetzelfde in OZ en je krijgt als antwoord  : 1 uur.

Dus afstanden (binnen bereik van de auto) wordt altijd beantwoord in uren en niet in afstand.
Het is wat anders...

Over maten gesproken. Wie kan mij vertellen hoe de Australische kledingmaten zich verhouden tot de Nederlandse? Ik ben er nog niet helemaal uit.

[quote author=jufrebekka link=topic=1710.msg15590#msg15590 date=1116562870]
Over maten gesproken. Wie kan mij vertellen hoe de Australische kledingmaten zich verhouden tot de Nederlandse? Ik ben er nog niet helemaal uit.
[/quote]

In Nederland heb ik kledingmaat M/38 wat hier maat 12 is, schoenmaat 39 is hier (bij dames althans) maat 9. Maar als je het vraagt aan het personeel zijn erg behulpzaam hoor ! No worries !  :wink:

Ingrid.

Thanx Ingrid! Ik had ergens een omrekeningstabel gevonden, maar dat leek mij niet echt logisch... This makes more sense!

Back