mechanical engineer in WA

*Anneke*

New Member
Wanneer je als leerkracht in WA wilt werken, weet ik dat je je eerst in moet schrijven bij de WACOT, de college of teaching, en weer een heel proces moet doorlopen.
Weet iemand of je ook zoiets moet als je aan het werk wilt als mechanical engineer? Hebben die ook zo'n soort instantie?

groetjes Anneke

Volgens mij kan je je inschrijven bij Engineers Australia, maar dat is niet verplicht. Vanaf dat moment ben je een registered engineer. Wat daar de voordelen van zijn weet ik niet......verder zijn er volgens mij geen verplichtingen (behalve dan dat je je skills assessment doet voor je visum procedure......)

Succes gr Frank

Als engineer HBO/WO zoals we dat in NL kennen, heb je dat in OZ bijna nooit nodig..Maar houd er rekening mee dat "engineer" in oz een term is die niet altijd voor academisch nivo bedoelt is..

Als je het over een "trades" engineer hebt (eg "auto monteur" in NL) is het een heel ander verhaal. Lid van bepaalde vakbonden, en allerlei soorten certificates kan dan nodig zijn. hangt er dus allemaal vanaf wat je precies aan opleiding hebt...

Aangezien je in WA aan het zoeken bent: er is zo'n groot tekort aan bijna alles, dat men waarschijnlijk niet meer zo geinteresseerd is in dat soort papierwerk.

uhhhhh...ik weet dat veel grote clienten van ons eisen dat je staat ingeschreven bij engineers australia en graag bij australian institute of projectmanagement in mijn geval...het is inderdaad niet verplicht lid te zijn of geregistreerd te zijn om je beroep uit te oefenen.

Er is een verschil tussen lid zijn en geregistreerd. Lid is membership, geregistreerd bedoelen ze veelal Chartered Status.

Over het algemeen: ingenieurs die daadwerkelijk als engineer werken (design etc) wordt aangeraden MEMBER van IEAust te worden. Dat is heel eenvoudig, op basis van je skill assessment kun je membership aanvragen.

De volgende stap is Chartered Engineer. DAt wil zeggen zoals je CDr moet je bewijzen dat je aan een aantal competenties voldoet en dus daadwerkelijk je beroep uitoefent, dit staat over het algemeen hoog aangeschreven omdat het niet alleen gerelateerd is aan een diploma maar ook je werkervaring en je daadwerkelijk kunnen. Dan krijg je charterered status, wat veelal je toegangs papiertje is tot registratie in een register van je vakgebied.

In mijn geval, ik werk als projectmanager bij engineering consultant, was een vereiste van mijn baas membership status aan te vragen bij IEAust en AIPM (project management australia). Volgend jaar ga ik dan de status van Registered Project Manager aanvragen omdat ik niet als engineer werk maar meer als project manager en wordt dan opgenomen in het register van geregistreerde project managers.

Verkijk je niet op het feit dat er werk genoeg is: stomme regeltjes en eisen blijven. En vooral bij overheidsinstanties. Maar zoals gezegd, alleen het titeltje member (MIEAust en MAIPM) doet al genoeg en zien ze al als erg indrukwekken... :wink:

Gr. Sab

Back