Medicare Australie

Wat te doen met mijn zorgverzekering in een 457 visa

• In australie een prive health insurance aangaan

Votes: 2 66.7%
  • Nee je hebt recht op medicare

Votes: 1 33.3%

• Total voters
    3

Cinthya

New Member
Hoi hoi allemaal,

Ik heb een vraag betreft mijn Medicare. Ik ben hier op een 457 visa en wil graag opnieuw mijn Medicare aanvragen. Ik ben in NL uitgeschreven en heb geen zorgvezekering meer, omdat ik natuurlijk hier woon en werk. Nu loop ik Medicare in en die vertellen mij dat ik nog steeds over een EHIC kaart moet beschikken om Medicare te krijgen hier. Dat betekent dus dat ik een Nederlandse zorgverzekering moet hebben. Nu heb ik gesproken met mijn oude zorgvezekering en die vertellen mij dat ik inderdaad geen recht meer heb om in NL verzekerd te zijn en een Australische zorgverzekering moet aangaan. Kan mij helpen die hier ook op een 457 verblijft? Moet ik echt een Australische zorgvezekering aangaan of heb ik gewoon recht op Medicare zonder EHIC pas?

Welkom!

Je bent hoe dan ook verplicht op een 457 om een Australische prive zorgverzekering aan te gaan. Daarnaast zijn er "mixed messages" wat betreft Medicare op een 457, zie onder andere: https://xpdite.net/forum/threads/457-visa-en-health-insurance.12888/

Ik heb altijd dekking onder Medicare gehad, zowel op mijn WHV, als 457 als nu permanent residency maar dit is zeker niet altijd het geval zoals je kunt lezen.

Succes ermee!

Bekend verhaal, ik had nog wel een pasje (natuurlijk geen verzekering) en kreeg wel een kaart (visitor medicare), mijn man niet en die kreeg de kaart niet.
Ik zou eerlijk gezegd niet weten, hoe je dit voor elkaar kunt krijgen. Want om je geld terug te krijgen bij de ATO moet je ja hier komt ie, je pasje overleggen :rolleyes:
Los van het feit, dat Medicare alleen de basics betreft, is het inderdaad een aanrader om private health insurance te hebben/houden. Officieel staat dat ook op je visum grant, tenminste in ons geval, dat je het ten alle tijde moet kunnen overleggen. Hoe lang moet je wachten voor je PR kunt aanvragen? Dan krijg je namelijk wel een gewone medicare kaart. Succes met het uitzoeken.

Zoals ik het begrepen heb (ik ben hier op een 461) heb je geen recht op Medicare. Je kunt je aanmelden voor Medicare als je je Nederlandse zorgverzekering aanhoudt. Daar is de EHIC bewijs van en dan heb je recht op Medicare middels de reciprocal health care agreements tussen Nederland en Australië. Je bent dan als het ware op vakantie hier, maar je blijft inwoner van Nederland.

Jij hebt je, net als ik, uitgeschreven in Nederland, dus heb je geen recht meer op je Nederlandse zorgverzekering (want die geldt alleen voor inwoners van Nederland) en je hebt ook geen recht meer op de Nederlandse benefits zoals de zorgverzekerings afspraken. Je kunt daarom dus geen Medicare aanvragen en moet een private health insurance nemen.
Mijn vriendin (zij is NZ en heeft Medicare) en ik (NL, dus geen recht op Medicare) hebben allebei private health insurance bij BUPA genomen. Dat is zo'n 130 dollar per maand, dus goedkoper dan de verplichte zorgverzekering in Nederland. Iedereen raadt hier sowieso aan om bovenop Medicare sowieso ook private health insurance te nemen, dus vandaar dat mijn vriendin dat ook heeft ondanks haar Medicare dekking.

Hier staat het ook allemaal, mocht je het willen dubbelchecken:
https://www.humanservices.gov.au/customer/services/medicare/medicare-card

ATO
Qua belastingen, ik weet niet wat je moet betalen met een 457. Met een 461 betaal ik gewoon belasting als een resident en dus ook 9,5% Medicare Levy. Aan het einde van het jaar, bij de belastingaangifte kan ik een exemption claimen voor het betalen daarvan middels een Medicare Entitlement Statement. Om dat papiertje te krijgen moet ik aantonen dat ik dat jaar (of een gedeelte daarvan) geen recht had op Medicare. Vervolgens kun je met dat papiertje op je belastingaangifte de 9,5% terugvragen en dat is zeker de moeite waard.

Zoals ik het begrepen heb (ik ben hier op een 461) heb je geen recht op Medicare. Je kunt je aanmelden voor Medicare als je je Nederlandse zorgverzekering aanhoudt. Daar is de EHIC bewijs van en dan heb je recht op Medicare middels de reciprocal health care agreements tussen Nederland en Australië. Je bent dan als het ware op vakantie hier, maar je blijft inwoner van Nederland.

Jij hebt je, net als ik, uitgeschreven in Nederland, dus heb je geen recht meer op je Nederlandse zorgverzekering (want die geldt alleen voor inwoners van Nederland) en je hebt ook geen recht meer op de Nederlandse benefits zoals de zorgverzekerings afspraken. Je kunt daarom dus geen Medicare aanvragen en moet een private health insurance nemen.
Mijn vriendin (zij is NZ en heeft Medicare) en ik (NL, dus geen recht op Medicare) hebben allebei private health insurance bij BUPA genomen. Dat is zo'n 130 dollar per maand, dus goedkoper dan de verplichte zorgverzekering in Nederland. Iedereen raadt hier sowieso aan om bovenop Medicare sowieso ook private health insurance te nemen, dus vandaar dat mijn vriendin dat ook heeft ondanks haar Medicare dekking.

Hier staat het ook allemaal, mocht je het willen dubbelchecken:
https://www.humanservices.gov.au/customer/services/medicare/medicare-card

ATO
Qua belastingen, ik weet niet wat je moet betalen met een 457. Met een 461 betaal ik gewoon belasting als een resident en dus ook 9,5% Medicare Levy. Aan het einde van het jaar, bij de belastingaangifte kan ik een exemption claimen voor het betalen daarvan middels een Medicare Entitlement Statement. Om dat papiertje te krijgen moet ik aantonen dat ik dat jaar (of een gedeelte daarvan) geen recht had op Medicare. Vervolgens kun je met dat papiertje op je belastingaangifte de 9,5% terugvragen en dat is zeker de moeite waard.
Goed uitgelegd , even over de belasting . Wij hebben hier het eerste jaar alle loon belasting die we betaald hadden gewoon terug gekregen. Maar onze belasting consulent zei er wel bij dat we dit jaar alles netjes bij moeten houden met bonnetjes, kilometer registratie etc.

Waarom hebben jullie het eerste jaar alles terug gekregen? Is dat omdat jullie gedeelte van het jaar in Nederland hebben gewoond?

Waarom hebben jullie het eerste jaar alles terug gekregen? Is dat omdat jullie gedeelte van het jaar in Nederland hebben gewoond?
Zou kunnen we zijn op 31 december aangekomen , maar onze belasting consulent zei dat je als immigrant altijd het eerste jaar alles terugkrijgt zonder dat je alles moet bewijzen maar dit jaar zullen we met bonnetjes en dergelijken alles aan moeten tonen. Dus ben benieuwd

Back