Medicare in Nederland tijdens vakantie

Aatje

New Member
Wat ik onlangs tegenkwam op de website van Medicare is dat Australië een overeenkomst heeft met een aantal landen (waaronder Nederland), wat betekent dat Medicare een heel aantal medische kosten tijdens vakantie in Nederland vergoedt. Het kan aangevraagd worden via Agis wanneer je Australian resident bent en een medicare pasje hebt:

http://www.medicareaustralia.gov.au/public/migrants/travelling/

Behalve Nederland en een aantal andere Europese landen is dit ook voor Nieuw Zeeland.
 
Ik wist wel dat dat kon, want je kunt als Nederlander in Australie ook een Medicare kaart krijgen. Ik had alleen geen flauw idee hoe dat in Nederland geregeld was, gezien het totaal andere stelsel van zorgverzekeringen. Goed om te weten.

Groetjes,
Rixta
 

Ja, ik heb voor mijn reis in Juli ook een Verzekeringsbewijs A111 bij Agis geregeld, en ik heb, omdat ik dat bewijs niet bij me had op het moment dát, later de rekeningen ingestuurd en ze (Agis) hebben alles betaald. Ging prima, als je dat A111 maar hebt vóór je naar de dokter gaat .:)
 
Bedankt voor deze geweldige tip! :up: Was net van plan om bij medibank een cover voor mijn trips naar Nederland af te sluiten. Nu ik zie dat Medicare het meeste wel vergoed en ik gewoon gezond ben laat ik het hier bij. Scheelt toch mooi weer wat geld.

Nogmaals bedankt!

Chantal

p.s. wordt dat formuliertje naar het adres in Nederland gestuurd of krijg je dat hier in Australië?
 
Graag gedaan!

Ik weet eerlijk gezegt niet waar het heen wordt gestuurd, ik nam eigenlijk aan naar Australie.
Hou er wel rekening mee dat dit natuurlijk alleen om de medische kosten gaat. Voor dekking bij annuleren en je bagage bijvoorbeeld heb je nog wel een reisverzekering nodig!

Bij het vergelijken van reisverzekeringen kwam medibank er trouwens helemaal niet gek uit, vooral als je medibank member bent dan krijg je ook nog 10% korting! Omdat Stephan bij de NAB werkt krijgt hij personeelskorting daar dus die is wat goedkoper dus die nemen we voor onze trip naar NL. Zowel de NAB als Medibank zijn beide via Aliantz.
 
Ik zou je toch heel sterk aanraden om een reisverzekering af te sluiten. Je Medicare kaart geeft je weliswaar recht op urgente medische zorg in Nederland, maar meer ook niet. Als je een ongeluk krijgt en je moet met speciaal vervoer terug naar huis kun je zelf voor de kosten opdraaien. En dat kan dus heel hoog oplopen. En een ongeluk zit in een klein hoekje. Gezien de prijs van een reisverzekering in verhouding tot de prijs van de hele reis zou ik daar echt niet op bezuinigen.

Groetjes,
Rixta
 
Ja ik weet dat het belangrijk is om een reisverzekering af te sluiten! Maar aan de andere kant denk ik wel eens wat zijn wij Nederlanders over verzekerd.

Mijn reis naar Nederland is om mijn partner en mijn familie te bezoeken. Annuleren? Tja als het moet dan is het met alleen een ticket erg makkelijk, je veranderd gewoon je vertrekdatum. Vaak kan dit zonder extra kosten soms een $100,-. Bagage wat zoek raakt. Dat is dan zo en dan moet ik wat nieuwe kleding kopen, andere dingen zitten er niet in mijn tas. Waardevolle spullen als pc en camera, vallen onder mijn inboedel verzekering en zitten in mijn handbagage. En mocht ik in Nederland ernstig ziek worden, terug naar huis sturen en de kosten die ze daarvoor rekenen, die zullen ongetwijfeld hoog zijn. Al mijn dierbaren zitten nog in Nederland, dus dan houden ze mij toch lekker daar!

Nee zonder gekheid, ik weet dat het het beste is om een reisverzekering af te sluiten. Al vraag ik mij wel eens af waarvoor doe ik het allemaal, zelf heb ik gelukkig nog nooit iets meegemaakt. Maar ik zal er naar kijken!

Chantal
 
Tja, het probleem met verzekeringen is nu eenmaal dat je een bult geld betaalt voor een product dat je hoopt nooit nodig te hebben. :smile: Maar op een reisverzekering zou ik persoonlijk nooit bezuinigen. Een annuleringsverzekering voor een ticket is inderdaad onnodig. Omboeken is vaak niet gratis, maar zal niet meer kosten dan de verzekering. Een reisverzekering voor je spullen is ook vaak onzinnig, maar gek genoeg worden die verzekeringen meestal niet alleen aangeboden voor medische kosten. Je moet dan alles in een nemen. Maar zoals ik al eerder zei: een reisverzekering is niet duur, dus waarom zou je daarop besparen?

Groetjes,
Rixta
 
Wat betreft het annuleren en wijzigen van een ticket klopt niet. Vooral bij goedkope tickets kunnen de voorwaarden heel streng zijn en dit verschilt behoorlijk per maatschappij. Vorige keer vlogen we naar Nederland met Singapore Airlines en toen was wijzigen niet toegestaan en in geval van annuleren werd er geen refund gegeven. Deze keer vliegen we met Malaysia en wijzigen mag tegen 300 dollar per ticket en in geval van annuleren krijgen we een refund minus annuleringskosten (ik weet even niet meer precies hoeveel).
In Australie heb je geen aparte annuleringsverzekeringen, dat zit bij je reisverzekering in en in ons geval is het veel goedkoper een reisverzekering te nemen dan de kosten van wijzigen of annuleren te betalen. Vooral omdat de kosten per ticket gaan en onze reisverzekering van 180 dollar al voor 2 personen is.
 
Dat is geheel nieuwe informatie voor mij. Maar goed om te weten, ook al heb ik op dit moment totaal geen reisplannen. Ik leer er hier steeds weer dingen bij. :smile:

Groetjes,
Rixta
 
Wat betreft het annuleren en wijzigen van een ticket klopt niet. Vooral bij goedkope tickets kunnen de voorwaarden heel streng zijn en dit verschilt behoorlijk per maatschappij. Vorige keer vlogen we naar Nederland met Singapore Airlines en toen was wijzigen niet toegestaan en in geval van annuleren werd er geen refund gegeven. Deze keer vliegen we met Malaysia en wijzigen mag tegen 300 dollar per ticket en in geval van annuleren krijgen we een refund minus annuleringskosten (ik weet even niet meer precies hoeveel).

Nou ik heb even bij mijn tickets gekeken....
December met Malaysia $250 (raar dat dit verschilt van julie bedrag!)
Februari met KLM/Malaysia $150,-

In Australie heb je geen aparte annuleringsverzekeringen, dat zit bij je reisverzekering in en in ons geval is het veel goedkoper een reisverzekering te nemen dan de kosten van wijzigen of annuleren te betalen. Vooral omdat de kosten per ticket gaan en onze reisverzekering van 180 dollar al voor 2 personen is.
Annuleren bij een ticket is mijns inziens niet nodig, een ticket is immers een jaar geldig! Aan het einde van het jaar pik je gewoon een datum in het volgende jaar en klaar is kees. En ja dit wordt erg vaak gedaan al moet ik eerlijk bekennen dat dit meestal door werkgevers is.

Maar ook ik ben om hoor! Heb vandaag een reisverzekering afgesloten bij medibank, wereldwijde cover onbeperkt reizen voor 1 jaar $391. Wat ik dan wel weer raar vind is dat een tweede persoon blijkbaar gratis is, daar kreeg ik dezelfde quote voor. Nu had ik hem alleen maar voor mijzelf nodig, dus dat schoot niet echt op.

Groetjes Chantal
 
Hierbij nog wat tips betreffende dit draadje.

Agis heeft liever een adres in NL, dus het formulier opsturen of emailen naar Agis en een adres in NL opgeven, doe altijd 2 dagen eerder opgeven dan dat je vertrekt en ook 1 week later dat je terug komt, je weet maar nooit als je onverwachts langer in NL moet blijven.

Over het algemeen zijn de duurdere economy en business class tickets makkelijk zonder kosten te wijzigen.
Echter, heb je discounted tickets gekocht (en de meesten hebben dat), dan vooral vooraf informeren wat de kosten zijn van mogelijke wijzigingen, dat ligt inderdaad per ticket, per maatschappij, maar ook per datum verschillend. Bij het laatste vooral omdat je in een ander "seizoen" terecht kan komen.
Dus beide richtingen op vragen.

Wat betreft annulerings/ziektekosten verzekering, dan degene die je in OZ afsluit heeft vaak een clausule dat de CDW van huur autos tot zo,n 3000 dollar er bij zit ingesloten.
Dus mocht je een auto huren in NL dan word je niet verrast door ter plaatse CDW te betalen hetwelk vaak nog duurder is dan de dag huur.
Soms zijn dit soort verzekeringen iets duurder (misschien 100 dollar voor gezin) maar dekt dan de CDW afkoop en die is vaak (afhankelijk van de verhuur...!) behoorlijk prijzig. Je kunt op die manier honderden dollars besparen.
Cheers
Jan
 
Omdat we een creditcard hebben, zit daar een verzekering bij, ook voor overseas.
Kost ons alleen geld als er een bedrag op de kaart staat aan het einde van de maand, anders is de verzekering gratis.
 
Wat betreft het annuleren en wijzigen van een ticket klopt niet. Vooral bij goedkope tickets kunnen de voorwaarden heel streng zijn en dit verschilt behoorlijk per maatschappij. Vorige keer vlogen we naar Nederland met Singapore Airlines en toen was wijzigen niet toegestaan en in geval van annuleren werd er geen refund gegeven. Deze keer vliegen we met Malaysia en wijzigen mag tegen 300 dollar per ticket en in geval van annuleren krijgen we een refund minus annuleringskosten (ik weet even niet meer precies hoeveel).

Nou ik heb even bij mijn tickets gekeken....
December met Malaysia $250 (raar dat dit verschilt van julie bedrag!)
Februari met KLM/Malaysia $150,-

Ik heb mijn tickets er ook even bijgepakt en ik had het niet goed, het is $200 per wijziging + eventuele extra taxes.
Maar de voorwaarden kunnen bij 1 maatschappij ook verschillen. Ik heb namelijk een aanbieding geboekt geldig met vliegen vanaf 1 april en die heeft weer andere voorwaarden wat betreft wijzigen, annuleren en minimum en maxium verblijf etc. dan een ticket dat buiten die aanbieding is geboekt.
Vind je het trouwens geen probleem om met KLM te vliegen vanaf Kuala Lumpur? Ik zou het langste stuk echt niet met KLM willen vliegen!

Wat betreft de verzekering via de credit card, check of deze wel dezelfde dekking heeft als bv via het reisbureau of medibank. Soms deckt een verzekering via een cc niet even veel.

Met de dekking van de huurauto moet je er alleen wel op letten dat er in de voorwaarden van de verhuurmaatschappij staat dat een reisverzekering voldoende is. Bij het huren van een campervan in Australie, bijvoorbeeld, is je reisverzekering wel voldoende om de kosten te dekken maar dan moet je evengoed de bond van $7500 betalen waarvan eventuele schade van betaald wordt waarna je dit pas van de verzekering kunt claimen. De verhuurmaatschappij claimt dus niet direct bij de verzekeringsmaatschappij.
Tenzij je dit geen probleem vindt, maar anders kun je beter de verkering van de huurmaatschappij zelf nemen en niet via je reisverzekering.
 
Ik heb mijn tickets er ook even bijgepakt en ik had het niet goed, het is $200 per wijziging + eventuele extra taxes.
Maar de voorwaarden kunnen bij 1 maatschappij ook verschillen. Ik heb namelijk een aanbieding geboekt geldig met vliegen vanaf 1 april en die heeft weer andere voorwaarden wat betreft wijzigen, annuleren en minimum en maxium verblijf etc. dan een ticket dat buiten die aanbieding is geboekt.
Vind je het trouwens geen probleem om met KLM te vliegen vanaf Kuala Lumpur? Ik zou het langste stuk echt niet met KLM willen vliegen!

December is vanwege de feestdagen al wat duurder dus daar zal het verschil dan wel weer inzitten.
KLM is inderdaad niet ideaal maar voor +/- $1400 hoor je mij niet klagen. Daarbij wil ik binnen 10 maanden 3x naar Nederland op en neer en dan moet ik toch wat keuzes maken. KLM is dan wel niet ideaal maar nog wel direct naar Amsterdam vandaar!

Wat betreft auto huur daar zal ik eens naar kijken. Heb wel net een auto geboekt, maar betaald met mijn creditcard en ik heb een reisverzekering waar een deel onder valt. Dus even kijken wat ik over 3 weken in Nederland nog moet bijverzekeren.

Chantal
 
Wilsil, ik ken de crediti card verzekeringen, 'k heb ook zo,n platina card, maar toch dekt de verzekerimg niet alles en ik raad je aan alles goed te bestuderen, ook dien je een gedeelte van je betaling dus via de credit card moeten doen.

Een aparte reisverzekering (zoals Rixta aanbevool) is vooralsnog het beste denk ik.
Maar goed ieder kan dat het beste zelf bepalen.

Chantal e.a., wat betreft autohuur.
het allerduurste wat je kunt bedenken is op Schiphol een auto te huren van een v.d. gerenommeerde bedrijven daar, ze zijn duur, ze kleden je uit met de CDW en betaalt over alles 16 percent Schiphol belasting.
Het beste is een auto te huren van een van de bedrijven in Den Haag, ik zelf huur al vele jaren (2 x per jaar) van Kohler in Den Haag, je hebt geen CDW afkoop, en de max schade is 130 EURO (zoiets) er wordt 39 EURO berekent voor eenmalig ophalen an terug brengen van de auto op Schiphol, maar daarnaast zijn de prijzen zeer goed.
Er zijn veel van dat soort bedrijven en het wordt niet ge-apprecieerd door Mijnheer Avis of Herz, dat kun je begrijpen.
Omdat die bedrijven geen kantoor en geen dure parkeer ruimte op Schiphol hebben, kunnen ze veel goedkoper werken.

Groets
Jan
 
Chantal e.a., wat betreft autohuur.
het allerduurste wat je kunt bedenken is op Schiphol een auto te huren van een v.d. gerenommeerde bedrijven daar, ze zijn duur, ze kleden je uit met de CDW en betaalt over alles 16 percent Schiphol belasting.
Het beste is een auto te huren van een van de bedrijven in Den Haag, ik zelf huur al vele jaren (2 x per jaar) van Kohler in Den Haag, je hebt geen CDW afkoop, en de max schade is 130 EURO (zoiets) er wordt 39 EURO berekent voor eenmalig ophalen an terug brengen van de auto op Schiphol, maar daarnaast zijn de prijzen zeer goed.
Er zijn veel van dat soort bedrijven en het wordt niet ge-apprecieerd door Mijnheer Avis of Herz, dat kun je begrijpen.
Omdat die bedrijven geen kantoor en geen dure parkeer ruimte op Schiphol hebben, kunnen ze veel goedkoper werken.

Groets
Jan

Dank je wel Jan! Heb inmiddels een auto geboekt in Den Haag aangezien ik ook in Den Haag verblijf, alleen wel bij een van de grote jongens (Hertz). Reden, heb een half jaar geleden een negatieve ervaring gehad met een van de kleinere in NZ, ingetikt ruitje uit baldadigheid, hoop ellende had geen eigen risico! Overigens is de prijs voor Den Haag en Schiphol gelijk als je direct via internet betaald, betaal je ter plaatse dan is Schiphol aanzienlijk duurder (vermeerdering van +/- 25 euro per dag) !

Maar nogmaals bedankt voor het meedenken!

Chantal
 
Chantal,

Inderdaad wat je zegt, via het internet vooruit bestellen/betalen voor de Schiphol huurautos is redelijker en kan best 25 EURO per dag goedkoper zijn.
Echter het is de CDW waar je een oor voor wordt aangenaaid, die is meestal ook nog 20 EURO per dag om de zeg maar 3000 EURO schade naar 300 EURO te brengen, plus 16 perc Schiphol belasting. Deze CDW wordt "meestal" niet meegerekend, dus het advies: goed de kleine lettertjes bestuderen voordat je een auto huurt op Schiphol.
Groets
Jan
 
Ik heb ook een vraag gerelateerd aan dit onderwerp. Hoe moet het als je als temporary resident (spouse visa) in Australie woont en dan op vakantie gaat naar NL? Ik heb geprobeerd een reisverzekering af te sluiten in Australie maar alle maatschappijen weigeren mij omdat ik geen permanent resident ben. En ik vraag me ook af of die Medicare regeling nu dus wel op mij van toepassing is... Help! What to do?
 
Ik heb ook een vraag gerelateerd aan dit onderwerp. Hoe moet het als je als temporary resident (spouse visa) in Australie woont en dan op vakantie gaat naar NL? Ik heb geprobeerd een reisverzekering af te sluiten in Australie maar alle maatschappijen weigeren mij omdat ik geen permanent resident ben. En ik vraag me ook af of die Medicare regeling nu dus wel op mij van toepassing is... Help! What to do?

Heb je al eens hier (https://www.oomverzekeringen.nl) gekeken? Verzekeringen voor expats etc.

Succes!
 
Back
Top