Medicare

Helen

New Member
Hallo,

Op 12 februari kreeg ik het verlossende mailtje... Mijn spouse visum sublass 309 is goedgekeurd! Sinds 2 maart ben ik in Australië. Ik heb altijd gedacht dat ik mijn Nederlandse zorgverzekering moest opzeggen (aangezien ik daar niet meer woon) en hier medicare aanvragen. Gisteren was ik bij medicare en die vertelde mij dat ik geen medicare kan aanvragen. Ik zou eerst een EHIC (European Health Insurance Card) moeten hebben en dan zou ik medicare kunnen aanvragen, maar maximaal voor 3 maanden. Dit leek mij erg onlogisch, maar mevrouw achter de balie had geen zin om hier verdere aandacht aan te besteden. Voor de EHIC kaart heb je een basisverzekering nodig in Nederland. Met dit visum heb ik gelijk ook voor mijn permanente visum aangevraagd en ongeveer op elke site zie ik dat ik recht heb op medicare.

Kan iemand mij meer informatie verstrekken?

Bedankt,

Helen

Jeetje wat lastig zo.
Ik heb geen antwoord op jouw vraag, sorry.
Het enige wat misschien helpt is dat er een aantal verhalen op het forum zijn waarbij het uitmaakte wie je treft achter het loket. Dat als je een dag later terug gaat, of op een ander tijdstip, dat er dan iemand anders kan zitten die wel de tijd heeft of neemt om jou een antwoord te geven.
Verder weet ik het niet. Ik dacht ook dat iedereen recht had op medicare, maar ik heb geen ervaring met subclass 309. Misschien tijdelijk verzekeren bij Oom, voor de zekerheid?

Da's gek, voor zover ik weet kan je gewoon Medicare krijgen hoor... klinkt alsof die dame achter het loket een foutje gemaakt heeft. Ik zou het gewoon nog een keer proberen en hopen dat je iemand anders treft, of naar een ander kantoor gaan ofzo. Sowieso je paspoort en visum meenemen om te laten zien, ik weet even niet uit m'n blote hoofd of je ook een Aussie rijbewijs oid nodig heb, maar neem gewoon zoveel mogelijk ID mee.

Dat je nog in een NL een zorgverzekering moet hebben is het geval met een reciprocal health care card, als je bv. op een WHV in Australië bent en je bij Medicare wilt aanmelden, wat ook kan, maar dat dekt dan alleen noodgevallen. Dit is op jou dus niet van toepassing, jij hebt recht op 'gewone' Medicare al zal je wel een iets ander pasje krijgen op je temporary dan wanneer je je permanent visa krijgt.

Beste Helen,

Omdat jouw visumaanvraag voor een tijdelijk 309 visum meteen een aanvraag voor een permanent 100 visum was, heb je recht op Medicare.

De website van Medicare is daar duidelijk over.

People who reside in Australia - excluding Norfolk Island - are eligible if they:

• hold Australian citizenship
  • have been issued with a permanent visa
  • hold New Zealand citizenship
  • have applied for a permanent visa (excludes an application for a parent visa)—other requirements apply. Contact Medicare for further information.

Ik zou zoals Kooka zegt nog maar een keertje teruggaan naar Medicare en dan iemand anders daar spreken (en neem dan meteen een geprinte pagina van de Medicare website mee en het bewijs dat je een visumaanvraag voor een permanent 100 visum hebt ingediend).

Succes en vriendelijke groeten,

Rob Breumelhof
Adelaide

Hallo,

Op 12 februari kreeg ik het verlossende mailtje... Mijn spouse visum sublass 309 is goedgekeurd! Sinds 2 maart ben ik in Australië. Ik heb altijd gedacht dat ik mijn Nederlandse zorgverzekering moest opzeggen (aangezien ik daar niet meer woon) en hier medicare aanvragen. Gisteren was ik bij medicare en die vertelde mij dat ik geen medicare kan aanvragen. Ik zou eerst een EHIC (European Health Insurance Card) moeten hebben en dan zou ik medicare kunnen aanvragen, maar maximaal voor 3 maanden. Dit leek mij erg onlogisch, maar mevrouw achter de balie had geen zin om hier verdere aandacht aan te besteden. Voor de EHIC kaart heb je een basisverzekering nodig in Nederland. Met dit visum heb ik gelijk ook voor mijn permanente visum aangevraagd en ongeveer op elke site zie ik dat ik recht heb op medicare.

Kan iemand mij meer informatie verstrekken?

Bedankt,

Helen
Helen,

Op basis van de enrolment application form (http://www.medicareaustralia.gov.au/public/files/ma_3101_medicare_enrolment_application_form_011005.pdf) zou ik inderdaad ook zeggen dat je recht hebt op medicare. Wat wel belangrijk is is dat je een bewijs van aanvraag van permanent residency kunt overleggen.

Het is waarschijnlijk het beste om medicare te bellen (132011) en je verhaal voor te leggen.

Ik weet het allemaal ook niet goed, maar ik heb een (tijdelijk) Nieuw Zeeland partner visum (permanente Nieuw Zeeland visum telt niet) en immigratie zei dat ik geen recht had op medicare, maar toen mijn partner (Nieuw Zeelander) het ging aanvragen bij medicare voor hemzelf en de kinderen, kon ik er ook gewoon bij. Wel heb ik als conditie van mijn visum dat ik private healthcare moet hebben, dus dat heb ik er dan nog wel gewoon bij, maar dat is gewoon via een Australische verzekeraar.
Jo

Ik denk dat de mevrouw achter de Medicare balie in de war is met een 457 visum. Om met een 457 visum aanspraak te kunnen maken op Medicare (via de reciprocal healthcare agreement) heb je inderdaad een Nederlandse basis verzekering nodig

Back