Medicare

Lilygirl

New Member
Verbaasd ben ik :? nog geen info over medicare? zal het wel verkeerd gezocht hebben...
Nou goed, dan ga ik wat in de groep gooien. Ik denk eerder voor de aanwezige ozzies onder ons:

Ik heb wat info opgezocht over medicare en kon ook een aanvraagform vinden maar daar stond wat op wat me verbaasde.
Australian citizens die terugkeren na minstens 5 jaar weg geweest te zijn, moeten eerst een adres hebben voor ze medicare kunnen aanvragen. ( be required to establish residency on their return. medicare eligibility will be reinstated when residency is confirmed.)
Hoe doen jullie, die net aangekomen zijn, dit? Of mag je ook het tijdelijk adres opgeven?

Wie verteld hier wat over?

groetjes Pauline

Hoi Pauline

Misschien dat ik kan helpen. Ik denk dat 'establish residency' in dit geval niet betekent dat je een adres moet hebben, maar dat je moet kunnen laten zien dat je niet alleen op bezoek in Australie bent, maar er echt komt wonen. De link die ik een maandje of twee geleden heb gevonden en uitgeprint (heb de link niet meer...) zegt dat 'documents to confirm residency' zijn '2 of any of the following':

From another country
- sale of property
- cessation of lease agreement for rental property
- termination of employment (acceptance of resignation by employer)
- transit documents for household goods and/or furniture
- closure of bank accounts, cancellation of health or property insurance

From Australia
- purchase of property
- lease agreement
- commencement of employment
- attendance of children at school/uni
- private health insurance in Australia, opening of bank accounts, property/contents insurance

Please note that documents must be originals or certified copies --- zucht

Sunburnt

ik liep daar ook tegenaan, ik heb ook een Australisch paspoort end e eerste tijd gingen we rond trekken. In Sydney kreeg ik het niet voor elkaar, moest inderdaad een adres hebben en eigenlijk ook werk. Dat telt allemaal mee voor je legetimatie. Ik in een anderstadje geprobert, lukte ook niet. Ze vertelde me wel, dat wanneer er wat gebeurt je gelijk aangemeld wordt en wel alles vergoed wordt. A fijn ik wou toch mijn medicare kaart. Ik heb toen het adres van mij tante opgegeven en gezegd dat we daar tijdelijk wonen. Ik kon dus nog steeds geen huurslips laten zien, maar na invullen van een apart formulier dat ik in een familie home woon, kreeg ik het eindelijk voor elkaar.
Mijn vriend is hier nog op een whv en had alles zo voor elkaar, als je terugkerend citizin bent, is alles wat ingewikkelder, omdat je alles voor onbepaalde tijd krijgt en anderen voor een beperkte tijd, dat is het verschil.
succes ermee !

Back