meenemen houten meubelen

Geertjan

New Member
Over dit onderwerp is al e.e.a. geschreven.
Ik vroeg me af hoeveel mensen hun houten meubelen in Nederland hebben laten behandelen, en hoeveel het er "toch maar op wagen".

Zelf ben ik van plan mijn spullen te laten behandelen, waarschijnlijk bij Eco2 bv. (www.http://www.eco2.nl/.
Heeft iemand nog andere adressen waar ze de nodige behandeling kunnen uitvoeren?
Ik heb AQIS gevraagd om zo'n lijst van erkende bedrijven, maar nog geen antwoord.

Wij hebben niks laten behandelen (in alle meubelen zitten wel houten componenten). Ook onze houten (ongeverfd/ongeoliede) tuinmeubelen zijn meegekomen. Geen probleem mee gehad. Het enige waar ze over vielen waren "kunst" boompjes (gebruikt als soort kamerscherm) met plastic blaadjes maar een echt houten stammetje..... Die moesten gegast worden a raison van $350 (prijsniveau 1999) dus hebben we die maar laten vernietigen.....

Er is uberhaupt geen bedrijf hier in Nederland dat is goedgekeurd naar oz maatstaven.
Dus hier laten behandelen zou zonde van je geld zijn.

Mariette

Ik ben het met Kallie eens.

Ik heb net een container vol met antieke meubels over laten komen.
De man van quarantaine heeft er met een scheef oog naar gekeken, vond dat alles er goed uitzag (het zat in dik noppenfolie gewikkeld) en gaf zijn zegen.
Eco2 is niet goedgekeurd, dus zonde van het geld (ik heb zelf ook contact gehad, en dit was het eerste dat zij toegaven)

Alles netjes schoonmaken, zorgen dat er geen zichtbare houtwormgaatjes zijn (en zeker geen zaagsel dat uit de gaatjes komt) Mocht je toch vermoeden dat er beestjes in zitten, haal dan bij de bouwmarkt een verdelgingsmiddel dat je er op smeert (stinkt als petroleum) dat de beestjes gegarandeerd dood maakt.

Bart

Wij hebben ook alles meegenomen in een container vorig jaar. Alles was goed ingepakt, noppenfolie of karton en er is niks uitgehaald voor verdere inspectie. Helaas zijn er bij ons wel veel meubels met grote schade aangekomen en die verzekeringsclaim bij Nationale Nederlanden loopt nog steeds. Ze willen tot op heden NIET uitkeren, maar wij houden voet bij stuk.

Een advies wil ik je nog geven: het klimaat is hier heel anders dan in Nederland. Houd er rekening mee dat hout hierdoor werkt met alle nare gevolgen van dien. Doordat het hier zo droog is, hebben we veel barsten in houtwerk (kasten, stoelen en tafels). De temperaturen in de container tijdens transport lopen ook hoog op.

En zoals anderen al schreven. Zorg dat het goed schoon is en dat je niks ziet van evt. houtwormschade. Een meubelstuk hebben wij om deze reden opnieuw in een loogbad laten doen voor vertrek, maar we hebben met geen een meubelstuk een probleem gehad. Vraag me af of ze het wel goed bekeken hebben, want alles zat nog gewoon ingepakt zoals het destijds Nederland verlaten heeft.

Hallo Sleetjes (?)

Mag ik vragen welk verhuisbedrijf jullie in de hand hadden genomen?
Wel handig om te weten!

Mariette

Mondial Movers - Waaijenberg met de agent Wridgways hier in Melbourne. We zijn wel tevreden over Waaijenberg, maar erg ontevreden over Nationale Nederlanden waar de polis loopt.

Aangezien we bij aankomst van de container natuurlijk nog geen huis hadden gekocht, zijn de spullen hier eerst in opslag gegaan bij Wridgways. Na een paar maanden kregen we dan de sleutel van ons nieuwe huis en kon de container komen. Bij het uitpakken van de meubels (sept. 2006) constateerden we de schade en is de claim gestart. Wij hebben Waaijenberg verzocht een polis af te sluiten voor verzekering van huis NL tot in huis Australia. Dat staat ook in de orderbevestiging, maar uit de polis van NN blijkt dat het opslaggedeelte hier in Australie niet verzekerd was en nu beweren ze dat het juist daar gebeurd is! Jaja!

Let dus goed op de kleine lettertjes, wat een verhuisbedrijf garandeert, hoeft dus niet perse waar te zijn!

Hoi Geertjan,

Volgens mij kun je op de site van de AQIS een lijst downloaden met de bedrijven in Europa die dit mogen doen. Volgens mij zit er niet veel in Nederland.

zie   http://www.daffa.gov.au/aqis/import/general-info/qtfp/providers 

Als je de kosten van verscheping en het "beestjes vrijmaken" allemaal bij elkaar optelt , kan je hier voor dat geld mooie nieuwe spullen kopen. www.marktplaats.nl en alles kan zo de deur uit

Bedankt voor alle antwoorden. De lijst op AQIS heb ik gevonden, zit inderdaad niets in Nederland bij.
Tuurlijk kun je er voor kiezen alles op marktplaats te zetten en alles nieuw te kopen.

Op zich ben ik een voorstander van "Bring half the goods and twice the money" maar voor mij vertegenwoordigen deze meubelen vooral emotionele waarde. Ik zie het meer als kunst dan als gebruiksvoorwerpen.

Ze gaan ook niet in een zeecontainer maar via luchtvracht. Kost meer, maar dat is geen bezwaar.
Dat het hout gaat werken omdat het Australisch klimaat anders is, blijft natuurlijk een probleem. DE tijd zal het leren.

Ik heb net ook een mailtje gekregen van Eco2 BV:

Het is voor ons mogelijk deze verhuisgoederen te behandelen, zodat eventueel ongedierte wordt afgedood.

U ontvangt daarvoor van ons ook een certificaat. Echter is onze behandeling niet officieel geaccepteerd voor
voor export van verhuisgoederen naar Australië. Als het puur gaat voor de afdoding: geen probleem. Maar
Als ze een behandelingscertificaat eisen, kan het zo zijn dat ze op basis van het certificaat het alsnog afkeuren,
ook al is er geen levend ongedierte aanwezig.

maar tegelijk heb ik AQIS gemailed en die zeggen weer:

Timber furniture is most commonly fumigated with a chemical called
Methyl Bromide. this is a chemical used wide by most fumigation
companies to treat timber products ans sawn timber.
http://www.daffa.gov.au/aqis/import/general-info/pre-border/afas/provide
rs

You will see above I have attached a link this is a link to fumigation
companies around the world in certain countries that have Unacceptable
fumigators as you will see Netherlands has not been listed, as there are
no Unacceptable companies in the Netherlands meaning you are free to
shop around for the company that best suits you position. Please also
note there are some countries listed which have Acceptable list these
are companies that most be used and come under the AFAS system. 
I have also attached a template of the mandatory fields which must be
filled out on a fumigation certificate this will help you understand
what must be on the certificate when it is presented to you. You may
also like to present the copy to the fumigator to make sure they cover
all fields on the certificate.

I hope all this helps there is a little bit there to think about but
simple Netherlands have no Unacceptable fumigators so that should help.

dus dan lijkt het er weer op dat AQIS nederlandse bedrijven wel accepteert. Wel vreemd hoor!

Als je het zekere voor het onzekere wilt nemen laat je het in OZ zelf doen. Dan loop je niet het risico dubbel te moeten betalen of zelfs dat ze het in beslag nemen. Ik denk dat ze het gewoon niet accepteren als het geen gecertificeerd bedrijf is op het moment dat je aankomt met je spullen.

Wat wij begrepen hebben is dat alle houten meubels die geloogd zijn niet meer behandeld hoeven te worden. Deze zijn reeds behandeld en dat is voldoende.
Onze houten kasten zijn zonder problemen binnengekomen.
Alleen tuinmeubelen kan een ander verhaal zijn.

Back