Meer doden en evacuaties door noodweer Australië

tweety

XPdite Sponsor
Meer doden en evacuaties door noodweer Australië
Uitgegeven: 10 juni 2007 07:46
Laatst gewijzigd: 10 juni 2007 11:09

SYDNEY - Het dodental in Australië als gevolg van het noodweer dat al dagenlang de oostkust teistert, is gestegen tot acht.

Tientallen wegen staan blank of zijn opengebroken door wassend water. Honderden mensen moesten uit hun huizen worden geëvacueerd omdat rivieren buiten hun oevers zijn getreden.

Lokale autoriteiten spraken zondag van grote vernielingen te vergelijken met een grote aardbeving. Zeker een persoon wordt nog vermist.

Bron: nu.nl

Ja het is een ramp als je de beelden ziet.
Ben benieuwd of Henk er veel last van heeft gehad. Woont toch vlak bij New Castle.

Jojo.

Niet dat dat zo bijzonder is, gisteren in nederland ook noodweer, 1 dode en tientallen gewonden en ook straten en kelders onder water!

Volgens mij hadden we 2 doden hierin NL, waarvan 1tje hier zo'n 500 meter verderop :cry:

Bart

[quote author=jolanda b link=topic=7209.msg92301#msg92301 date=1181469675]
Ja het is een ramp als je de beelden ziet.
Ben benieuwd of Henk er veel last van heeft gehad. Woont toch vlak bij New Castle.

Jojo.
[/quote]

Voor ons persoonlijk is het gelukkig erg meegevallen, wat lekkage, een gebroken antenne draad, afgebroken takken en een stuk van de tuin blank: aan het laagste eind van onze tuin loopt een creek en die was drie keer zo breed geworden. Zakt nu overigens weer - dat kun je op de foto al zien....
storm_1.jpg
storm_2.jpg
En we hebben 2,5 uur zonder stroom gezeten...Volgens de gegevens van mijn eigen weerstation hebben we in een periode van ca. 72 uur zo'n 310 mm regen gehad. En vrienden 30 km dichter naar de Hunter -  die het ook bijhouden - meldden vanmorgen 395mm. Bovendien heeft het hard gewaaid (vooral vrijdag) met windstoten tot 100 km/uur. Maar omdat we vlak achter de duinen wonen en hoge bomen om ons huis hebben kwam onze teller niet boven de 50km/h (windkracht 8).

Een van de problemen met de waterhuishouding in Australie t.o.v. bijv. Nederland is, dat het water - zeer plaatselijk - soms in een zeer korte tijd met zeer grote hoeveelheden naar beneden komt. Dat leidt tot "flash" overstromingen, vooral in heuvel- of bergachtig terrrein en daar kun je feitelijk geen peil optrekken. Als je de capaciteit van alle water afvoeren zou gaan aanpassen op het max. noodzakelijke formaat dan zou je daar zo veel voor moeten investeren en zo veel terrein voor opzij moeten zetten dat het onbetaalbaar en onwerkbaar wordt......

Maitland - hier zo'n 50 km vandaan in het laagste deel van de Hunter - is net de dans ontsprongen, want daar dreigde de dijk van de Hunter door te breken en waren 5000 mensen geevacueerd uit voorzorg. Gelukkig is het water op tijd gaan zakken.

In Newcastle (vlak bij het centrum op het mooiste surfstrand daar) is een bulk carrier op het strand gelopen. Gelukkig zijn er geen scheuren ontstaan in het schip en is de stookolie niet vrijgekomen. Waarschijnlijk zullen ze er wel nederlanders bij moeten hlaen om het weer van het strand af te krijgen.

ik ben vrijdag en zaterdag van Brisbane naar Sydney geweest, had in Tamworth geslapen en toen ik net wegreed kwam ik in de sneeuw, en toen net als henk zij genoeg water, maar net voordat alle wegen blank kwamen te staan was ik weer weg.

de sneeuw was wel een gekke verassing,

de groeten,

Hein

@ hein, zaterdag was mijn verjaardag ( dus altijd in de zomer ) en zatermorgen werden we met 5 cm sneeuw wakker. Zeer appart. ( we zijn in Guyra )

@ Henk, gelukkig heb je niet te veel schade, ik zag het op tv en hoopte al dat je er niet te veel last van hebt gehad.. Gaan er hier ook zoveel mensen kijken naar dat schip.
Ik heb wel het idee dat de mensen hier rustiger blijven en zeer behulpzaam zijn. Zo van het is niet anders en we maken er wel wat van. En sommige mensen waren gewoon aan het genieten met een bakkie koffie langs de rivier om het stijgende water te bekijken. Terwijl ze weten dat alles gaat overstromen maar ze kunnen er toch niets aan doen. In mijn herrinering is altijd heel NL in paniek.

Groetjes Jojo.

Vandaag de hele dag in de tuin gewerkt en de boel opgeruimd. De afgebroken takken heb ik met de kettingzaag in stukken gezaagd (en al m'n vingers en voeten zitten er nog an... :evil: ) Overal in het gras lagen ook takken en rotzooi en dat heb ik ook allemaal bij elkaar geharkt. Precies een box trailer vol en morgen daar mee naar de tip. Kijken of we ook "gratis" mogen storten zoals aan de Central Coast. Anders kost het $30 per trailer load. Tenslotte met de blower de driveway bij geblazen en ziet er geen barst meer van.  :smile:

Wij zijn er heel gelukkig afgekomen. In sommige delen van Greater Newcastle moeten ze toch echt de modder uit de huiskamer scheppen en aan de Cental Coast zitten sommige gezinnen nog steeds zonder stroom.  Newcastle profiteert overigens wel van z'n trekpleister.... er komen veel mensen naar het schip op het strand kijken.

In Australie heb je een hulpdienst die in NL onbekend is: de SES = State Emergency Service. Een organisatie van vrijwilligers die na dit soort rampen het publiek helpt met noodmaatregelen: dekzeilen over daken, kelders leegpompen, omgevallen bomen van daken afhalen enz. We hebben ze gelukkig nog niet nodig gehad, maar ze krijgen wel elk jaar een donatie (worden maar mondjes maat door de staat financieel gesteund). Echt een prima club die heel veel mensen in de afgelopen donkere dagen een hand hebben toegestoken. Dat zijn ook de mensen die als er iemand zoek is in ruig terrein (en dat gebeurt hier nog wel eens) gaan zoeken en dan met hun klimtuig en speciale brancards mensen uit ravijnen halen en zo. Petje af. Als ik wat jonger was ging ik er zo bij.

Back