Meer politici corrupt???

wimellen

Member
Hoi allemaal,

Na een half jaar het Australische nieuws via internet en de krant Australian te hebben gevolgd kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat er hier toch wel heel veel politici de laan uit gaan.
Hoofd reden: Corruptie en onwenselijk gedrag.

Ik dacht eerst het komt omdat a) hier meer over wordt geschreven dan in Nederland, B) de diverse crime commissions hier meer onderzoek naar doen c) genen van de convicts d) er meer politici zijn door de diverse staten.

Afijn ik hoor het graag van een ander,

groeten Wim
 
Je zou best eens gelijk kunnen hebben.... Tot voor een jaar of vijftien twintig geleden was vriendjes politiek een normaal iets in de politiek op alle niveau's. Nog niet zo heel lang geleden begonnen steeds meer mensen zich daar tegen te verzetten en wordt het niet meer als flauw gezien om iemand er bij te lappen. To "rat on a mate" "or dobb someone in" is nog steeds iets wat niet erg geaccepteerd wordt in Oz. Maar voor iemand van de oppositie maken we graag een uitzondering....  :evil:

Bovendien zitten we momenteel vlak voor de State elections in NSW (weet niet of dat in andere staten ook er aan zit te komen) en de federal elections komen er in het najaar aan. Dus zijn de verhoudingen meer gespannen en wordt er (nog) meer op de "pollies" geschoten dan anders. Er zitten best een stel harken tussen als je het zo bekijkt. Net als in NL - als je in het bedrijfsleven (waar je als je een goede manager bent echt het grote geld kunt verdienen) niet mee kan komen kun je altijd nog in de politiek terecht..... Feitelijk worden we dus - de goede uitzondering niet te na gesproken - door een stelletje kneuzen geregeerd. Maar ja, we hebben ze zelf gekozen. Eigen schuld dikke bult.

Nog een verschil met NL is dat er in geen enkele regering een echte coalitie is waar men wel "lief voor elkaar" moet zijn. Dus kun je ook harder tegen de oppositie aanschoppen..... De politiek is in Australie meer confrontational en minder op samenwerking gericht dan in NL.
 
Het is in de politiek altijd wat zo vlak voor de verkiezingen. Elke partij roept altijd dat de andere partij het niet goed doet. Wel valt het me op, voor zover ik het zie op ABC News, dat politici elkaar hier laten uitpraten. Daar kunnen zelfs de Nederlandse politici nog eens iets van leren!

Normen en waarden........
 
He Hawk,

Mij valt het juist op dat het buiten deze periode ook het geval is. Als voorbeeld meneer Burke voormalig politicus in WA.

groet Wim
 
??? Maar er zijn dit jaar toch verkiezingen ??? Wat bedoel je met "buiten deze periode" Wim?
 
He Hawk,

Dat is inderdaad een goede vraag. Dat is nogal een rekbaar begrip. Laat ik zeggen 6 maanden geleden en daarvoor. Toen speelde ook een groot aantal zaken oa met Burke.

groeten Wim
 
Back
Top