Meer titels hoger onderwijs

Ton en Ineke

XPdite Sponsor
Voorstel: hbo'er kan zelfde graad halen als academicus

Meer titels hoger onderwijs


Door onze redacteur Mark Duursma


ROTTERDAM, 27 JUNI. De titels van het in 2002 ingevoerde bachelor/master-stelsel in het hoger onderwijs moeten worden aangepast. Dat adviseert een internationale commissie aan staatssecretaris Rutte (Onderwijs, VVD).


Omdat het onderscheid tussen hoger beroeps- en wetenschappelijk onderwijs vervaagt, zijn volgens de commissie nieuwe titels nodig. Die moeten worden gekoppeld aan het soort opleiding dat iemand heeft gevolgd, en niet zozeer aan het type instelling waar iemand heeft gestudeerd. Hbo'ers moeten dezelfde titel kunnen krijgen als academici.

ttieldiagr4321.jpg




In de brief die Rutte vanmiddag met de aanbevelingen van de commissie naar de Tweede Kamer zou sturen, schrijft hij dat het advies hem ,,in grote lijnen aanspreekt''.

De staatssecretaris had de commissie begin dit jaar ingesteld omdat de organisaties van hogescholen en universiteiten al een paar jaar niet in staat zijn het probleem rond de titulatuur op te lossen. Universiteiten zijn tevreden over het huidige stelsel, maar hogescholen voelen zich achtergesteld.

Sinds de invoering van het bachelor/master-stelsel in 2002 krijgen afgestudeerden aan de universiteit de toevoeging Sc voor Science of A voor Arts achter hun titel. Science staat voor de natuurwetenschappen, Arts voor de geesteswetenschappen. Economen mogen kiezen. Hbo-afgestudeerden mogen deze toevoegingen niet voeren. Zij krijgen een aanduiding van hun expertise achter de B van Bachelor of de M van Master, bijvoorbeeld B in nursing.

De commissie, onder voorzitterschap van de Noorse professor Abrahamsen, adviseert de titel los te koppelen van de instelling. De titel moet de inhoud en aard van de opleiding weergeven. Als een opleiding leunt op onderzoek, is een Sc of A terecht, ook als het om een hbo-opleiding gaat.

Omdat de scheiding tussen hbo en wo de komende jaren volgens de commissie vervaagt en de diversiteit aan opleidingen toeneemt, adviseert ze twee nieuwe 'tussentitels'. Opleidingen die deels wetenschappelijk en deels beroepsmatig zijn opgezet, krijgen zowel de toevoeging Sc of A als de expertise-aanduiding. Dit betekent dat het huidige systeem met vier basistitels (B en M voor hbo, B en M voor wo) met twee titels wordt uitgebreid. Volgens de commissie zal dit de - nu beperkte - uitwisseling tussen hbo en wo bevorderen.

De commissie wijst het veelgeroemde Angelsaksische stelsel af: dat diffuse stelsel met een wildgroei aan titels verdient geen navolging. De titels LLB en LLM voor juristen worden afgeraden. Juristen worden BA of MA. Van een internationale standaard is overigens geen sprake, ontdekte de commissie. Elk Europees land is momenteel aan het rommelen met titels.

Kern van het Nederlandse probleem is volgens de commissie de rigide scheiding tussen wetenschappelijk en hoger beroepsonderwijs. Hoger beroepsonderwijs bestaat ook in andere Europese landen, maar elders bestaat veel meer uitwisseling met het wetenschappelijk onderwijs.




NRC 27 juni 2005
 
Als de scheiding tussen HBO en WO vervaagt en HBOérs dezelfde titel krijgen als academici, dan kun je het net zo goed meteen afschaffen en op het zelfde systeem overschakelen als in Australie. Wordt het ook nog eens makkelijker vergelijken!
 
Ik heb mij bedacht, 4 jaar opleiding en dan nog werkervaring :-o
dat haal ik niet meer voor mijn pensioen  :-D
ik ga toch maar voor een spouse  :up:
 
Het onderwijs is eigenl;ijk al hetzelfde als in australie. Alleen ze hebben er hier een zooitje met die titels vna gemaakt. OP de universiteit klopt het allemaal, maar op de HBO's is het een zooitje. De ene afstudeerder maakt een soort opdracht/srciptie en mee rniet. Ikzel fbijvoorbeeld heb een opdracht gedaan, met daaraan een theorie gedeelte gekoppeld en daarnaast nog een scriptie (thesis) geschreven, zelfde idee als op de universiteit maar meer op de praktijk gericht. In australie had ik rech tgehad op de titel Master of communication en hier krijg ik bachelor of communication. Eigenlijk ben ik (en vele vrienden van me) dus gewoon flink genaait om t maar even grof te zeggen. We hebben het er vaak over gehad (omdat ik een internationale stroom volgde) en iedereen dacht er hetzelfde over.
 
Back
Top