Megaspinnen trekken dorp in

GeJe

Member
Megaspinnen trekken dorp in

Bowen -  Het is bekend dat er in Australië megagrote spinnen rondlopen. Maar nu knijpen de bewoners in de buurt van Queensland hem echt. Spinnenverdelger Audy Geiszler krijgt de laatste tijd veel telefoontjes van verontruste inwoners die zeggen dat ze last hebben van tarantula's die veel groter zijn dan normaal.

"Ze zijn nog groter dan mijn handpalm", vertelt Geiszler aan The Times. "Het zijn er veel, maar ik wil het nog geen plaag noemen"

De spinnensoort, ook wel bekend onder de naam 'bird-eating spiders', zijn begonnen met een opmars richting tuinen van de bewoners in de plaats Bowen. Ook in het centrum zijn de tarantula's gezien. Geiszler is een van de vele ongediertebestrijders in de omgeving. "Ik krijg telefoontjes van mensen die zitten te lunchen en ineens oog in oog staan met een enorme spin. Ze verdoven die met insectenspray zodat ik ze kan vangen." Zelfs de insectenbestrijder heeft moeite met de grootte van de beestjes. "Ik had de dode spin in mijn hand en zijn poten hingen over mijn vingers."

De laatste maanden zijn veel spinnen uit hun natuurlijke omgeving weggetrokken door aanhoudende hevige regenval.

De spin is wel giftig maar niet dodelijk. Het lijf is gemiddeld 6 cm groot, met de poten erbij zo'n 16 cm. Ondanks de naam eten ze in het algemeen vogels. Wel kunnen ze een hond doden met slechts één beet. Voor mensen de soin niet bijzonder gevaarlijk, maar mensen kunnen wel ziek worden van een beet. Ze maken als ze zich bedreigd voelen een sissend geluid. De spinnensoort komt het meest voor in het oosten van Australië.

Geiszler maakt mensen erop attent dat ze dichte schoenen en handschoenen moeten dragen als ze in de tuin werken.

bron:
http://www.telegraaf.nl/buitenland/3860746/__Megaspinnen_trekken_dorp_in__.html?p=1,1
 
:shock: Oops, hopen dat ze er niet meer zo massaal zijn als ik volgend jaar naar Queensland trek. :lol:
Ik heb zelf ook nog een artikeltje gevonden over deze spinnen op de website van Townsville.

May 6th, 2009

IN a scene that could almost be out of a B-grade monster movie, giant spiders have invaded Bowen.
For about six weeks, residents have reported seeing huge bird-eating spiders crawling around their backyards and gardens.
Amalgamated Pest Control Bowen pest technician Audy Geiszler took this incredible photo of one of the spiders he caught wandering across the garden of a restaurant near the town's centre.
Mr Geiszler estimated its body alone was 5cm long, a specimen declared `especially large' by the Queensland Museum. Most grow to be the size of a man's hand.
"It was found in a public area, just wandering around the garden areas. It's a bit scary for the people," Mr Geiszler said.
While at this stage there had only been about five sightings of the giant spiders, Mr Geiszler said it was unusual to see that many in such a short period.
"Normally they live in and around gardens and that type of thing," he said.
"They are very shy. They normally never venture out too far but obviously these ones have been flushed out for some reason.
"It's more than enough to scare a few people. It's not plague proportions or anything.
"That in itself is unusual because you don't normally see these species out in the open."
Queensland Museum spider expert Dr Robert Raven identified the arachnid in Mr Geiszler's photograph as the eastern tarantula, which is also known as the whistling spider (Phlogius crassipes) _ the largest spider in Australia.
The spiders whistle or make a hissing sound when aggravated, which can be heard about 2m away.
Dr Raven said the spider, an especially large individual, was also a male.
"The females remain in their burrows. Because of the nice rain that you've had, you've got plenty of food about with plenty of warmth," he said.
"The spiders have been getting fed and now they're out walking about looking for females to mate with."
Whistling spiders, which are found throughout North Queensland, are burrowing arachnids, living underground in burrows which can be up to 1m deep.
The spiders have been known to eat small birds, however Dr Raven believed it would have been stocking up on insects, small mammals and amphibians.
"They'll go for big insects. They probably feed on toads. They have no problem with cane toads and frogs _ anything big and slow-moving that comes their way."
The bite from a bird-eating spider is not known to be fatal to humans, however it can cause up to six hours of vomiting.
The spider's venom does, however, kill dogs and cats with death occurring within 30 minutes.
Dr Raven believed the spiders would soon return to their burrows.
"It's a little bit late in the season for them by my reckoning, which is probably just saying you've had plenty of rain and they've been locked up inside waterwells or something in the meantime and they're just getting loose," he said.



http://www.townsvillebulletin.com.au/article/2009/05/06/52245_hpnews.html
 
[quote author=alieNL link=topic=10009.msg138108#msg138108 date=1241643442]
Zo'n spin als die van joep??       :loudcry:
[/quote]
No worries, Joep's spin is slechts een Huntsmen. En alhoewel dat misschien eng klinkt (hunting what??) zijn die niet zo erg hoor .. Ook niet zo groot als wat hier beschreven wordt.

Overigens wel grappig: In het Australische artikel wordt gesproken over 5 cm, in de telegraaf over 6 cm ;-)
 
:shock: :shock: :shock: getverdemme zeg! 1 huntsmen okee, maar een hele kudde van die beesten trek ik ook niet! Oh, heeft Sascha dit al gelezen?Maar Perth is vast veilig  :wink:
 
Heel lief dat jullie aan de spinnenfoob denken  :smile:

Heb het bericht gelezen en denk dan maar aan de afstand die er is tussen Perth en die grote spinnen  :grin:
 
[quote author=skippie link=topic=10009.msg138135#msg138135 date=1241686289]
:shock: :shock: :shock: getverdemme zeg! 1 huntsmen okee, maar een hele kudde van die beesten trek ik ook niet! Oh, heeft Sascha dit al gelezen?Maar Perth is vast veilig  :wink:
[/quote][quote author=Sacha link=topic=10009.msg138178#msg138178 date=1241759586]
Heel lief dat jullie aan de spinnenfoob denken  :smile:
Heb het bericht gelezen en denk dan maar aan de afstand die er is tussen Perth en die grote spinnen  :grin:
[/quote]
Ja hoor, Perth is heeeel veilig op dat gebied (grote spinnen) ;-).
:evil: [size=6pt]ps: resultaten uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst ....  [/size] :evil:
 
Weten jullie nog van die spin die dat vogeltje op at? Dat was dezelfde soort.

Ik weet niet meer in welk land het is, maar ergens staan tarantula's hoog op de menulijst. Levend de wok in. Vreselijk!!
 
Nou ben ik geneigd te zeggen : [size=5pt]de enige goeie spin is een dode spin....[/size] :grin:
Maar levend bakken? Nee ,das echt heel erg!
Ik denk dat als we later een huntsman in huis zouden treffen dat ik hem niet dood zou maken want de huntsman eten toch weer andere kleine ( dodelijke) spinnen? Maar dan moet ie niet rond kruipen in de slaapkamer....

[quote author=perthpete link=topic=10009.msg138187#msg138187 date=1241765228]

:evil: [size=6pt]ps: resultaten uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst ....  [/size] :evil:
[/quote]
:grin: :grin:
 
[quote author=skippie link=topic=10009.msg138202#msg138202 date=1241773497]
Ik denk dat als we later een huntsman in huis zouden treffen dat ik hem niet dood zou maken want de huntsman eten toch weer andere kleine ( dodelijke) spinnen? Maar dan moet ie niet rond kruipen in de slaapkamer....

[/quote]

Even opgezocht; food consists of insects and other invertebrates. Dus ja, erg praktisch...  :? :-D

En dan; de Huntsman als romanticus  :flowers:  :

'In the genus Isopoda, the male and female Huntsman spiders have a lengthy courtship, which involves mutual caresses, with the male drumming his palps on the trunk of a tree.' Ahhhhhhh... wat líef...
 
Ik denk dat er door de overstromingen in Queensland wel meer dieren/insecten op vreemde plaatsen terug gevonden gaan worden.  :wink:

Ik ben nu bijna 4 maanden in Melbourne en heb alleen redbacks (die zijn trouwens klein) gezien hier in de tuin en een enkele native kakkarlak....
Ik hoop ook dat dit zo blijft want ik ben ook niet zo van de insecten haha
 
[quote author=Eerainuh link=topic=10009.msg138206#msg138206 date=1241782059]
En dan; de Huntsman als romanticus  :flowers:  :

'In the genus Isopoda, the male and female Huntsman spiders have a lengthy courtship, which involves mutual caresses, with the male drumming his palps on the trunk of a tree.' Ahhhhhhh... wat líef...
[/quote]

En ze zijn harig.... dan zouden ze toch iets moeten scoren op de lijst van dieren met een aaibaarheidsfactor...
Maar knuffel liever een possum!
 
Ik denk dat als we later een huntsman in huis zouden treffen dat ik hem niet dood zou maken want de huntsman eten toch weer andere kleine ( dodelijke) spinnen? Maar dan moet ie niet rond kruipen in de slaapkamer....

Andersom juist! Een huntsman valt ten prooi aan bijvoorbeeld een white-tailed, en die veroorzaken juist wel een pijnlijke wond, die door necrosis maandenlang ontstoken blijft.

Cheers Sander
 
Ik heb te hard geroepen! Gisteren een joekel van een Huntsman in de kamer en George kwam zijn hysterische vrouw niet eens redden :hihi
Hij zit/zat in de stofzuiger die ik daarna maar buiten geparkeerd heb.  :cool:
Liever dat buiten de muggen gevangen worden dan een Huntsman onder de bank.
Hij was groot, bruin en inderdaad erg harig! JAK! haha
 
Een Huntsman, jak! Ik hoop maar dat ik niet te veel van die grote spinnen tegenkom dan.
Ik sla al doodsangsten uit bij 'grote' spinnen hier in België. :lol:
 
[quote author=r2d2 link=topic=10009.msg138228#msg138228 date=1241815858]
Ik denk dat als we later een huntsman in huis zouden treffen dat ik hem niet dood zou maken want de huntsman eten toch weer andere kleine ( dodelijke) spinnen? Maar dan moet ie niet rond kruipen in de slaapkamer....

Andersom juist! Een huntsman valt ten prooi aan bijvoorbeeld een white-tailed, en die veroorzaken juist wel een pijnlijke wond, die door necrosis maandenlang ontstoken blijft.

Cheers Sander
[/quote]

Oh fijn dat ik dat nu weet!  :wink:
Ik geloof dat Hans Teeuwen gelijk had : [size=15pt]" ALLE DIEREN ZIJN KLOOTZAKKEN! " [/size]
[size=8pt]behalve dan de kangaroes[/size] [size=7pt]koala's[/size] [size=6pt]wombats[/size] [size=5pt]honden, katten[/size] [size=4pt]en alle andere niet giftige beestjes...[/size]
 
Onze Westie zat vanavond nogal luidruchtig op iets te knauwen en ik kon het geluid niet thuis brengen. Ging kijken, bleek het een uitgedroogde pad te zijn. Lekker!
 
zucht. Dit wil ik echt niet horen.... ik zou geen oog meer dicht doen als ik weet dat die beesten in de buurt zijn
 
[quote author=Anneke79 link=topic=10009.msg138283#msg138283 date=1241960913]
Een Huntsman, jak! Ik hoop maar dat ik niet te veel van die grote spinnen tegenkom dan.
Ik sla al doodsangsten uit bij 'grote' spinnen hier in België. :lol:

[/quote]

Moet zeggen dat ik hier in NL ook belachelijk grote spinnen aantref in mijn huis de laatste 2 maanden!
Van die hele dikkerds, 4 cm minstens met poten erbij... Heb er al 5 uitgeroeid!
 
Back
Top