mei naar australie op vakantie

nickey

New Member
In mei is onze planning 5 weken naar west australie te gaan en van Darwin naar Perth te rijden.
Kan iemand aangeven of die tijd ruim genoeg is ? In de vakantiegids staat deze periode voor 26 dagen. Maar ben je wel heel veel aan het rijden op 1 dag en je bllijft overal maar 1 nacht. Nu zijn we wel gewend om een hoop te rijden maar vin het wel lastig in te schatten. Zo nu en dan best lekker om een dagje ergens te blijven en wat te bekijken. Heb eerder een reis in brazilie gedaan maar alles was zo vastgelegd en je had vrij weinig tijd om in de buurt rond te kijken want je moest weer verder rijden.
Ik heb zelf het idee dat het noordelijkste gedeelte "mooier"  zijn.....
Of heeft iemand een andere leuke suggestie ??
En is het raadzaam accomodatie te boeken vooraf in deze periode en streken ???

Alvast bedankt hoor

Ik was van plan om er een hele maand (dus 31 dagen) voor uit te trekken, dat is iets minder dan je 5 weken :) Dus het kan wel.

Van Darwin naar Perth is te doen in 48uur en 24min,maar dan zie je waarschijnlijk niet veel.
Voor een schatting van tijd en afstand gebruik ik altijd
www.visitvictoria.com en ga dan naar route planner.
erg makkelijk.

Ik gebruik deze altijd;
Google Maps

Is ook heel simpel om je route even aan te passen, je trekt gewoon het route lijntje ergens anders heen.

Probeer ook eens van Los Angeles naar Perth te gaan;
13. Sla linksaf om op de NE Northlake Way te blijven  1,0 mijl
14. Kajak de Grote Oceaan over U gaat Hawaï binnen  2.756 mijl
15. Flauwe bocht naar rechts bij Turtle Bay Hilton  0,1 mijl
:grin:

Bart

It's unbelievable.. en dan willen ze zeker dat je ook nog met die kayak over de japanse tolwegen roeit  :grin:

Maar Darwin - Perth is goed te doen in 5 weken. Ik heb het in een kleine 3 weken gedaan, maar dan had ik een gewone auto en heb dus niet de Gibb River Road gedaan.

Tja, als je gewoon op de snelweg rijdt en je nergens concentreert op plekken is het te doen. Maar blijf je bv. een paar dagen in Darwin om bij te komen, dan Kakadu en misschien een uitstapje naar de Bungle Bungle en ach, vergeet Broome niet en even 4wd in de Kimberley...dan gaat het hard met de daagjes En dan heb ik het alleen nog maar over de NT :lol:
De afstanden zijn enorm en er is zoveel te zien; mijn voorkeur is dat je beter iets echt goed kan ontdekken dan maar doorjakkeren en kilometers maken. Dat geeft wat meer afwisseling vreemd genoeg want er zitten natuurlijk lange stukken in die precies hetzelfde zijn qua landschap.

Hmm, lastig blijft het. Alie heb jij het ervaren als doorjakkeren die weken ?
En zal die google maps effe uitproberen.

www.visitvictoria.com Deze lijkt me ook heel handig.

Green Brown wat is je advies voor de NT ? Want daar willen we graag wat extra tijd spenderen.

Nickey,
Persoonlijk vond ik het wel meevallen, en als jullie hier een daar wat langer blijven hangen valt het minder zwaar. Wel een aantal dagen 700 km per dag (ga uit van 100 km per uur in WA/NT), maar daar wen je aan. En er is toch vaak niks .. zodra het licht is vertrekken en dan zo veel mogelijk rijden. Bij die 3 weken zit niet verblijf in Perth en Darwin en Kakadu (ik had net 3 maanden in Perth gewoond en gewerkt). Maar goed, ik heb wel het gevoel dat ik de meeste dingen heb gedaan. Wel hebben we Monkey Mia overgeslagen (maar ik had ergens anders al met dolfijnen gezwommen) en ook zijn we maar een nacht in Exmouth geweest. Dat had wat mij betreft nog wel een nacht gemogen. Verder hebben we niet de Gibb River Road gedaan en hebben dus het stuk tussen Broome en Katherine behoorlijk snel gedaan. Dus ik denk dat als je dat gaat doen, je wel een extra week kwijt bent. Ik denk echter wel dat het te doen is, maar je moet echt keuzes maken. Mijn mede reiziger wilde perse naar Hutt River province (?) maar dat kun je echt wel overslaan. Dus ik denk dat je aan 5 weken Darwin - Perth (incl. beide steden, Kakadu etc) wel genoeg tijd hebt, maar je moet wel een aantal dagen veel rijden (maar dat went vanzelf, ik heb uit nood het laatste stuk Darwin - Townsville in mijn eentje in 2,5 dag gereden en dat was geen enkel probleem. (en het kon sneller, maar water kookte constant dus we moesten elke 300 km water vullen)

Hai Alie,

Ontzettend bedankt ! hier heb ik wel wat aan. Heel fijn als iemand zijn ervaringen deelt  :grin: Ik wil morgen gaan boeken.

Heb je misschien nog tips voor het boeken van accomodatie. Dit lag nl niet in de planning omdat we dan wat langer ergens kunnen blijven wanneer het ons bevalt.

Naar wat voor soort accomodatie zijn jullie op zoek (campings, hotels, hostels..)? In welke periode reizen jullie? Hoe reizen jullie (auto/camper?)

Hai Alie,

De planning ligt op halverwege mei, met de auto, kweet niet of een camper overal doorstaat ?
Camper lijkt me wel wat enkel mijn wederhelft is er nog niet zeker van.
Ja hotels of b&b's misschien ? Hostels zou ook wel kunnen als het er maar niet mega druk is.
Hoe heb jij het gedaan met de accomodatie

Ik zou ook voor de auto gaan. Ik heb zelf in hostels en in tenten overnacht. Ik weet niet hoe het met hotels op de route zit (en wat de prijzen zijn). Een probleem van bijv. sommige plaatsen in WA is dat de mijn industrie erg groot is (en daar veel geld te verdienen valt). Veel mensen hebben dus 'temporary accomodation' wat dus inhoud dat veel goedkope accomdatie in beslag wordt genomen door deze groep mensen.

Darwin is geen probleem. Kakadu zou ik gaan kamperen oid (er zijn ook genoeg tours, of je moet een 4WD voor 2 dagen ofzo huren om zelf te gaan). Kakadu kan ook met een normale auto, maar dan kun je niet bij alle 'hot spots' komen.

Litchfield kan met gewone auto (ong. uurtje van Darwin en twee uurtjes van Katherine). Ook in Katherine is genoeg variatie in acco. Verder denk ik dat jullie de highway nemen en niet de gibb river road doen (je hebt dan 4WD nodig). Kunnunnura ook genoeg accomodatie. Van Kunnunnura naar Broome heb je wel campings e.d. maar voor zover ik weet niet echt hotels (maar heb dus ook niet naar hotels lopen zoeken.. ik lette alleen op hostels en campings). Maar dit zou je nog na kunnen zoeken.

Broome genoeg accomodatie. (met genoeg accomodatie bedoel ik ook allerlei soorten). Vanaf Broome kom je eerst bij Port Hedland. Dit is een mining town, maar je moet daar eigenlijk wel overnachten (vanwege de afstanden). Er is wel een diversiteit aan accomodatie (geen hostel) maar de camping was al duur en ik denk dat veel goedkope accomodatie door werkers ingenomen zal zijn.
Karijini NP, ligt zo'n 80 km vanaf Tom Price. Karijini zelf heeft alleen maar campgrounds (zonder water en elektriciteit (maar wel met dingoes  :grin:)) Tom Price heeft campings en volgens mij ook wel andere acco, maar dat weet ik niet zeker. Maar het is eigenlijk wel leuk om in Karijini NP te kamperen.
Vervolgens Exmouth, Coral Bay, Monkey Mia en verder naar het zuiden zijn er altijd wel hotels en zo. Hoop dat je hier wat mee kunt.

even er tegen aan bemoeien;

wij hebben 5 maanden gereisd, en 'jouw' stuk net niet gedaan, maar wel veel ervaring opgedaan.
Met een camper ben je ontzettend beperkt in waar je terecht kan. Je mag geen dirtroads rijden, en dus kom je nergens waar het leuk is. Alles is nl van de weg af.
Accomodatie is over het algemeen verschrikkelijk makkelijk te vinden. Er zijn veel caravan parks waar je een cabin kunt huren, en heel veel dorpen hebben een pub/hotel of een motel waar je een kamer kunt huren. Als je dat doet maak je leuke dingen mee; praten met locals, een gevoel van dorpsleven etc. en je voelt je veel meer reiziger dan in je eigen coconnetje;  In je camper ben je veel meer afgesloten.

Als je een 4WD (kan ook een camper zijn, of flip top- je gaat toch met zijn tweeen?) huurt, let dan ook op het huurcontract. Heel veel 4WD's mogen niet van de weg af... stom ja, maar wel waar.

genoeg om ove na te denken, toch? in ieder geval; veel plezier!!!

Mocht je toch nog voor een camper willen gaan: Apollo staat wel off-road toe, 5 kilometer.....Maar dat komen ze niet controleren. Alleen zorgen dat je niet met pech komt te staan op 10 km van de weg af  :smile:

Sacha

[quote author=Sacha link=topic=9709.msg131627#msg131627 date=1234045733]
Mocht je toch nog voor een camper willen gaan: Apollo staat wel off-road toe, 5 kilometer.....Maar dat komen ze niet controleren. Alleen zorgen dat je niet met pech komt te staan op 10 km van de weg af  :smile:

Sacha
[/quote]
Is dat niet alleen naar een campingsite??
Dat was in ieder geval zo bij Britz/Maui.

Bart

Mocht ook bij National Parks e.d.! Je moet alleen niet bang zijn dat je servies goed door elkaar geschud gaat worden  :lol: Dus zorg dat alles heel goed vast zit en de deurtjes dicht....

Inmiddels geboekt. Eerst bij reisbureau geweest. Optie genomen en thuis nog op internet gekeken. Ben nu via internet voor ticket en 4wd bijna 1100 euro minder kwijt. We hebben een type uitgekozen waar je met zijn 2 en ook in zou kunnen slapen. Wel zo handig dacht ik. Ik vraag me meteen weer het volgende af.
Is het handig campings te boeken ? We dachten eigenlijk dat niet te doen en adressen op te schrijven.
Maar kan me ook voorstellen dat er niet overal recepties zijn.

Iemand ervaring met het kamperen in WA. Tip me maar ik vind het heel handig om alles te lezen...
thanks

Gewoon gaan, wij hebben 3 maanden rondgetrokken en nooit problemen gehad. Bij YHA kan je bijna altijd terrecht en met de stayokay pas vanuit NL krijg je nog korting ook. Met camperen heb ik weinig ervaring, wij hebben meestal bij YHA of andere backpackers geslapen is beter voor de contacten en extra info. Mede reizigers hebben vaak goede info over waar wel en waar niet naar toe te gaan.

Ik ben jaloers op je ik moet wachten tot oktober, maar toch heel veel plezier.

PS voor zwemmen met dolfijnen ca180km ten zuiden van Perth in Bunburry is het veel kleinschaliger als Monkey Mia waar iedereen naar toe gaat.

Groetjes Yvonne

Ik zou campings niet van te voren boeken want dan kun je ook nog ergens eens een dag langer of korter blijven. Verder zou je in geval van nood altijd een nachtje wild kunnen kamperen (er zijn genoeg -afgelegen- parkeerplekken waar je zou kunnen overnachten).
Je zou een boek kunnen kopen met campings, maar het staat ook altijd wel aangegeven. En anders gewoon vragen. Soms gewoon naar een VVV kantoor rijden en dan helpen zij je verder. Het kan echter geen kwaad om aan het begin bij een VVV langs te gaan en om gratis kaartjes e.d. te vragen (ook een hostel boekje) etc. En vaak hoor je op de ene camping wel weer over een volgende camping op je route. Ik zou me er niet te druk ove rmaken. In australie heerst best wel een backpackers cultuur en bijna niemand van de backpackers boekt zijn/haar accomodatie in advance. Go with the flow.. zou ik zo zeggen. Ik heb het hele jaar geen problemen gehad. Wel belde ik vaak met hostels, de dag van te voren om een dorm te boeken (wanneer ik dus zeker wist dat ik verder ging trekken).
Succes

Back