Melbourne verborgen onder dikke laag rook

tinusv

XPdite Hero
SYDNEY - De Australische stad Melbourne is zaterdag verscholen onder dikke rookwolken afkomstig van enkele van de ernstigste bosbranden in zeventig jaar. Door de rook is de luchthaven van de stad Melbourne in de problemen gekomen.

Op het vliegveld ging door de rook meerdere keren het brandalarm af en kampen veel reizigers met lange vertragingen. De donkere wolken verhinderden ook blusvliegtuigen om hun werk te doen.

Militairen zijn circa 4000 brandweerlieden te hulp gesprongen, die in de zuidelijke staat enkele van de 24 vuurhaarden bestrijden. Zij bestrijden samen met collega's uit Nieuw-Zeeland het vuur.

Dat heeft al zeker 180.000 hectare geblakerd, een gebied ter grootte van de Nederlandse provincie Zeeland. De meeste branden, vaak veroorzaakt door blikseminslag, woedden in ontoegankelijke bergen in het noordoosten van de staat Victoria.

Bron: nu.nl

SYDNEY - Het gevaar door de grote bosbranden in Australië wordt steeds groter doordat veel afzonderlijke branden naar elkaar toe groeien en een vuurfront vormen. De brandweer heeft door de hoge temperaturen en windsnelheden en de sterke rookontwikkeling de grootste moeite de vuurzee over een lengte van 160 kilometer te bestrijden, meldden Australische media zondag.
Ten oosten van de stad Melbourne woeden zeker 35 branden, waarvan er elf niet onder controle zijn. Inmiddels is al 210.000 hectare bos en struikgewas vernietigd, een gebied ter grootte van de Nederlandse provincie Limburg. De vrees bestaat dat er een oppervlak van 600.000 hectare geblakerd zal worden.

De luchttemperaturen lopen op tot 40 graden Celsius en er worden windsnelheden van bijna 80 kilometer per uur gemeten. Door de enorme rookontwikkeling, die goed te zien is op satellietbeelden, kunnen blusvliegtuigen niet opstijgen. Zeker 3000 Australische brandweermensen krijgen hulp van collega's uit Nieuw-Zeeland en ook van het leger.

Bron: nu.nl
----

Sterkte voor alle mensen in die regio die al getroffen zijn of getroffen dreigen te worden door de bosbranden.

Op dit moment woeden er nog 12 branden en er wordt druk aan gewerkt die onder controle te krijgen.

Pech voor Melbourne maar een geluk voor ons hier in Albury dat de wind is gedraaid want nu kunnen wij weer normaal ademhalen hier na een week lang rook geïnhaleerd te hebben. Wij zitten hier ongeveer 100 km van de branden af en ik hoop dat dat zo blijft.

Erna

Ik ben wel benieuwd hoe t er nu voor staat? Hoe ist met de branden en t weer?
Veel sterkte voor wie daar zit hoor!
Francine

Het ruikt alsof de hele straat de open haard aan heeft.

Het voelt alsof ik midden in Kuala Lumpur sta. zo vies. Maar ja we zitten op veilige afstand dus laten we niet klagen.

Laten we een goede regendans doen.

Ja ach, ik heb in Bayswater vorige week Zondag wel aardige rookwolken over zien komen. Het was 42 graden, gewoon vies benauwd maar daarna heb ik er zelf weinig van gemerkt. Ook niet als ik in Melbourne was. Wel heb ik wat ongeruste Nederlanderse kenissen, familie aan de telefoon gehad of het nog wel goed ging. Vooral omdat ik in een oostelijke suburb woon natuurlijk. Toen ik ze vertelde dat die bosbranden zo'n 100 km verderop waren werden ze wat rustiger.

Inmiddels is er al 680.000 hectare (1,5 keer Nederland) bush in vlammen opgegaan in Victoria en het duurt nog wel even voordat de branden geblust zijn. Er wordt met man en macht gewerkt om nog erger te voorkomen. A.s. donderdag wordt het weer een heel gevaarlijke fire danger dag.

Er hangt nu alweer een paar dagen een rooklaag boven Albury. Niet echt gezond om de hele dag rook in te ademen maar ja, dat hoort bij het leven in Oz :smile:.

Erna

Hopelijk kunnen de bosbranden zoveel mogelijk ingedijkt worden. Tja, bosbranden zijn nu eenmaal een natuurlijk fenomeen (en Australië is daar wel heel gevoelig voor), maar als ik dan in het nieuws een verslag hoor dat er dan bij bij sommige bosbranden kwaad opzet in het spel is, grrr...dan komen mijn haren recht van woede!
Is het al niet erg genoeg dat er zoveel menselijk/dierlijk leed is, samen met de verwoeste fauna en flora.
Piromanen die betrapt worden op dergelijk praktijken zouden van mij persoonlijk levenslang en onder toezicht moeten meehelpen met verdere bestrijding van vuurhaarden in de toekomst, zodat ze elke dag opnieuw geconfronteerd worden met de gruwel van een brand.
Sterkte daar nog in OZ, hopelijk gaat de wind wat liggen en verspreidt het vuur zich minder snel.

Dit las ik bij BBC world news:
Premier of Victoria state, Steve Bracks, described the work of alleged arsonists in the Gippsland region as 'reprehensible' and warned of hefty sentences for those who were caught.
'I can say" the full force of the law will be brought to bear and there'll be a proper investigation by the police', he warned.

Back