Melbourne's hook turn

AnSteveTomas

XPdite Sponsor
Dus links voorsorteren om rechts af te willen slaan.
Hier krijg je er een goed beeld van: http://www.path.unimelb.edu.au/~bernardk/victoria/melb/hook_turn.html

Wat als je nu met 5 auto's allemaal rechts af wil, dan is er toch niet genoeg plaats?
Geldt dit enkel in straten waar trams doorrijden of is het op elk kruispunt zo?

Is dit nu iets om schrik voor te hebben of valt het allemaal nogal mee?  :|
Wat zijn jullie ervaringen?

groetjes,
An
 
Je hebt alleen hook turns op een geselecteerd aantal kruispunten, waar het heel duidelijk aangegeven staat.
Als je het een of twee keer gedaan hebt weet je dat het niks voorstelt.
Als je de vijfde (of waarschijnlijk ook vierde!) bent die ook rechts af wilt heb je pech en sta je gewoon nog achter het eerste stoplicht en moet je wachten tot de volgende keer.
 
Geldt dit enkel in straten waar trams doorrijden of is het op elk kruispunt zo?


Het is inderdaad alleen op kruispunten waar trams rijden. Moet voor het werk af en toe nog wel eens de stad door en ben in het begin nog wel een paar keer in de fout gegaan.
 
Op bepaalde kruispunten in Melbourne moet je links voorsorteren om rechtsaf te slaan en gemiddeld kunnen er dan zo'n 5 personenautos mee. Als je op hetzelfde kruispunt gewoon rechts voor sorteert dan kunnen er vaak slechts 2 autos mee.

Verder heeft de Australier een afschuwelijke gewoonte om bij gewone kruispunten , als ze rechtsaf willen slaan , niet naar het midden van de baan te gaan (zodat er later 2 tot 3 of 4 autos mee kunnen), neen, die sufferds staan na het groene licht dus een halve meter over de streep en als het tegenovergestelde licht op rood springt, dan gaan ze er als enige doorheen en jij blijft er weer een ronde achterstaan.  :wall:
Dit is een van de meeste dingen in het verkeer waar ik me al jaren aan erger.

Ook rijdt 90 procent in de middenbaan of z.g. snelle baan op een 3 rijstroken weg.
Is aan de ene kant wel makkelijk want je mag gewoon aan de binnenkant inhalen en rij je vaak sneller dus, dat is ook een gewoonte.  IN NL zouden er 2 bekeurd kunnen worden, maar in OZ niet een want het mag.......

En het laatste (op de snelweg), b.v. op 3 of 2 rijstroken, als ze af willen slaan en er is een afslagbaan (zoals op de NL snelwegen), dan gaan ze vaak al remmen voor de afslag (je moet pas snelheid verminderen op de uitrijstrook hebben wij geleerd) en ook geven ze heel vaak geen richting aan. :yellowcard:

Wel wordt er minder agressief gereden dan in NL , zeg maar meer op zijn Amerikaans. :cool:

Het bovenstaande voor degenen die naar Melbourne willen en nog nooit zijn geweest.
Jan
 
Hmm ik heb tijdens mijn vakantie niet de moeite genomen om te rijden aangezien ik er de lol niet van in zag om in een 4 persoons camper te rijden. Nee doe dan maar Melbourne, dat lijkt me stukken makkelijker  :lol:
Misschien maar starten met een oud bakkie?!?
 
[quote author=Jan H. link=topic=7786.msg101363#msg101363 date=1193087614]
gemiddeld kunnen er dan zo'n 5 personenautos mee. ...
[/quote]

5? waar ligt dat enorme kruispunt Jan?
 
Op kleine kruispunten kun je meestal met 3 mee, als je tot het midden rijdt,  bij wegen met middenberm tot wel 5 autos, b.v. Springvale Rd etc., zelfs midden in de stad Hoddle naar Victoria, dan wel 6-7 autos, maar daar loopt het wel beter.
Helaas is het de gewoonte van velen die alleen hun eigen neus een stukje naar voren duwen en kunnen de anderen daarachter weer 1 of 2 verkeerslichten wachten.
 
Nee, je vroeg waar die grote kruispunten waren.
De hook turns (wat een naam zeg)  :p  heb je alleen midden in de stad natuurlijk en kunnen er vaak ook 4-5 autos mee want je rijdt links in een bochtje helemaal naar voren.
 
Ah.. Dan had je me verkeerd begrepen - ik had het over die grote kruispunten waar je een hook turn moet maken (gaat de thread over)
Ik rij toch al 3.5 jaar eke dag door de spits in de stad en ken geen enkel kruispunt waar je een hookturn moet maken waar er 5 auto's door kunnen. De eerste auto moet natuurlijk zo ver mogelijk naar voren, maar moet dan wachten tot minstens oranje (officieel rood) voor dat 'ie kan rijden. dat betekent dat alle auto's achter het tweede stoplicht een rood licht hebben en niet door mogen. Vandaag nog maar eens even op gelet en geloof me, 4 auto's is al een uitzondering.
 
Wat is er zo bijzonder aan die Melbourne "hook tunr"?  Op de Amsterdamse grachten doen ze dat toch ook al jaren.....?
 
Henk, maar dat doen ze in Amsterdam op een fiets, in Melbourne city doen ze dat met een automobiel.  :lol:
 
Thnx voor de link!
Ben in Dec in Melbourne, en zou zo verkeerd voorsorteren! Wel maf dat je dus midden op een kruispunt moet stilstaan...
We gaan het proberen!

Ineke
 
Ineke, deze regeling is van kracht op "slechts" 10 tot 15 kruispunten in de binnenstad van Melbourne, verder nergens.
Het is ontzettend makkelijk, dus heb er geen zenuwen over, op elk kruispunt hangt een bord in de lucht van wat je moet doen.
Jan
 
Jan (H), je bent waarschijnlijk al wat langer weg uit NL dan ik, maar volgens mij doen ze dat in Amsterdam met auto's ook..... (met name op de Vijzelstraat en Leidsestraat voor zover ik me kan herinneren).
 
Back
Top