Mensen gezocht voor interview

Haytze

New Member
Hallo,

Ik ben student aan de Hogeschool voor Journalistiek in Utrecht.
Ik ben momenteel bezig met een artikel over Nederlandse emigranten. Hiervoor ben ik op zoek naar mensen, die ik kort een paar vragen zou kunnen stellen over o.a. het hoe en waarom en hoe er tegenwoordig naar Nederland wordt gekeken.

Reageer hier in de topic, of stuur even een mailtje naar haytze@gmail.com als je geinteresseerd bent!
Alvast bedankt.
 
Aangezien ik nog geen respons heb, gooi ik hier maar de vragen neer.
Ik hoop sowieso op 1 of 2 reacties, dit zou me ontzettend helpen voor mijn stuk.
Heel erg bedankt!

Naam, woonplaats, leeftijd:

Waarom ben je weggegaan uit Nederland?

Hoe bevalt het om in een vreemd land te leven?

Heb je al eens overwogen om terug naar Nederland te keren?

Waarom wel/niet?

Wat mis je het meest in je nieuwe land?

Is je beeld over Nederland veranderd sinds je in een ander land woont?

Hoe was dit beeld voordat je wegging?

Wordt er regelmatig aandacht aan Nederland besteed in de media?

Hoe wordt Nederland afgeschilderd in jouw land?

Vind je dit beeld terecht?
 
Hoi

Ik wil je wel helpen maar we wonen nog steeds (jammer genoeg) in nederland.
En je vragen zijn volgens mij voor mensen die al vertrokken zijn.

Mocht je toch willen laat maar horen

Groetjes Kees
 
Hoi,

Ook ik zou je wel willen helpen maar ook wij zijn nog druk bezig om in Australie terecht te komen.
Niet zo vreemd dat je nog geen reaktie hebt van down under gezien het tijdsverschil, ze zullen nu pas zo'n beetje wakker worden daar. Nog even geduld dus!
Ik moet zeggen dat ik ook best benieuwd ben naar sommige antwoorden....!

Groetjes, Florence
(en succes met je artikel!)
 
Ik heb inmiddels al een paar mailtjes gehad, bedankt daarvoor.

Ik kan er altijd meer gebruiken, dus kom maar op!
Voor de mensen die nog weg willen ben ik vooral benieuwd waarom jullie willen emigreren.

Groeten
 
Er zijn diverse boeken geschreven over de emigrant in OZ en ik neem aan dat je die kent.
Ik stel wel voor dat je wellicht een verschil maakt tussen de emigrant van de 50er jaren en die van de laatste 15 jaar, want de redenen om naar Australie te emigreren zullen niet altijd overeen komen tussen die 2 groepen.
Groeten,
Jan
 
Okee, ik zal er serieus op reageren.

1)Naam, woonplaats, leeftijd: Koen, Zaandam, 34 (In Nederland). Tegenwoordig: Bayswater, Melbourne Victoria.

2)Waarom weggegaan: Om op avontuur uit te gaan. Niet omdat ik Nederland niet meer zag zitten.

3)Prima, al moet ik zeggen dat het nog steeds wennen is.

4)Nee

5)Ik heb het hier prima naar mijn zin

6)Ik woon hier nog te kort om daarover een mening te geven. (Ik ben begin November 2006 hier aangekomen)

7)Ja, in negatieve zin. Eerst vond ik Nederland geen slecht land maar sinds ik hier ben zie ik dat de mentaliteit van de gemiddelde Nederlander bijvoorbeeld veel slechter is dan van de gemiddelde australier. En ook geef ik toe dat ik zelf ook wat dit betreft een nog veel te "hollandse" mentaliteit heb. Daar bedoel ik met name mee dat er over alles zo verschrikkelijk veel geklaagd word door de gemiddelde Nederlander wat ik niet echt prettig vind.

8)Zie bovenstaand antwoord.

9)Minder dan in Nederland zelf. Ik houd me er niet zo erg mee bezig hoe het in Nederland. Ik hoor het wel van mijn familie en vrienden. En op het Internet.

10)Helemaal niet slecht voor zover ik weet. Wat ik wel eens van een Australier heb gehoord over Nederland is dat hij het typisch vond dat hij moest betalen voor een openbaar toilet. Ja ja.

11)Ik heb er geen probleem mee als mensen Nederland op een bepaalde manier afschilderen.
 
Haytze, in welk cafe kom je regelmatig? Ik woon ook in Utrecht, dus als je wat wil vragen... ;)
 
Naam, woonplaats, leeftijd: Ivette Kuijpers - Lynwood, Perth WA - 21

Waarom ben je weggegaan uit Nederland? Mijn verloofde woonde in Australie.... daarnaast is Australia een geweldig land

Hoe bevalt het om in een vreemd land te leven? Ik vind het heerlijk. Het is een westers land maar met een eigen cultuur.

Heb je al eens overwogen om terug naar Nederland te keren? Nope...

Waarom wel/niet? Zou mezelf niet meer in Nederland kunnen zien leven.

Wat mis je het meest in je nieuwe land? Familie, vrienden

Is je beeld over Nederland veranderd sinds je in een ander land woont? Niet echt, het heeft me alleen nog meer doen beseffen dat ik er niet thuishoor.

Hoe was dit beeld voordat je wegging? Heb me nooit op mijn gemak gevoelt in Nederland. Altijd gezegt dat ik zou emigreren!

Wordt er regelmatig aandacht aan Nederland besteed in de media? Niet echt... Australie is redelijk "selfcenterd" qua nieuws. Ik lees af en toe de telegraaf online.

Hoe wordt Nederland afgeschilderd in jouw land? Haha... Dope, Amsterdam, geen regels, een vrij land

Vind je dit beeld terecht: Het is nou eenmaal hoe Nederland zich naar buitenwereld laat zien. Terecht of niet terecht...
 
Hoi  Haytze,

Wij zitten nog in NL maar voor ons is de voornaamste reden om hier weg te gaan dat wij een andere levensstijl en beter klimaat zoeken,dus relaxter,lekker buiten.
Overigens moet ik erbij zeggen dat onze roots in de tropen liggen;man uit Indonesie,ik heb zelf 3 jaar in de Pacific gewoond en kan sinds terugkeer in NL niet meer wennen.

Als je nog meer wilt weten hoor ik het wel.
 
Carmen Franke, Adelaide SA - 36 jaar (plus man en drie kinderen)

In Aus voor een andere levensstijl, meer natuur, meer ruimte en een avontuur met het gezin. We houden van reizen. Het is een prachtig land, fantastische natuur, prachtige Nationale Parken, geweldige stranden, fantastisch klimaat, een genot om hier te camperen.

Ik weet niet waar ik oud wil worden, ik vind Aus nu fantastisch maar ik wil nog meer zien van de wereld. Ik weet ook niet of ik wel in Nederland oud wil worden.

Ik mis de mooie steden, cultuur, mode, mooie mensen, mooie kunst, de verscheidenheid.

Nee mijn beeld over Nederland is niet echt veranderd. We hebben in Nederland ook een fantastische tijd gehad en het is natuurlijk heerlijk om familie en vrienden in de buurt te hebben. Maar we genieten hier ook. Je hebt hier (doordat fam en vrienden) er niet zijn, veel meer tijd voor elkaar wat ook heerlijk is.

Ik kijk meestal naar Worldnews Australia van SBS, zodat ik een beetje op de hoogte blijf van wat er speelt in de wereld en ik kijk af en toe op Volkskrant.nl De verkiezingen in Nederland waren hier ongeveer 5 minuten op het nieuws bij SBS. Was leuk om te zien. JP, Pim Fortuyn lieten ze ook zien (hist. perspectief), Jan Marijnissen, etc.

Yes, Seks, Drugs en klompjes en molentjes.

Gr. Carmen
 
Naam, woonplaats, leeftijd: Sabine Bosch, Perth (WA), 33

Waarom ben je weggegaan uit Nederland? omdat ik dacht dat ik in australie nog gelukkiger zou zijn dan in nederland. en: ruimte, natuur, easy way of living, klimaat

Hoe bevalt het om in een vreemd land te leven? Heerlijk!

Heb je al eens overwogen om terug naar Nederland te keren? Niet echt, ben hier pas sinds 1.5 jaar

Waarom wel/niet? Ben nog niet klaar met mijn avontuur

Wat mis je het meest in je nieuwe land? Nederlandse pot eten (andijvie..?), jaldaldee avond in een gezellig bruin cafe, nederlandse muziek, terrasje pakken.

Is je beeld over Nederland veranderd sinds je in een ander land woont? Ja

Hoe was dit beeld voordat je wegging? Dacht dat ik nederland nooit zou gaan missen, maar nu ik hier woon mis ik de stomme kleine dingen.

Wordt er regelmatig aandacht aan Nederland besteed in de media? niet zo veel

Hoe wordt Nederland afgeschilderd in jouw land? Liberaal, vrijdenkend, drugs, klompen, molens

Vind je dit beeld terecht? Nee
 
Ik ga geen blad voor de mond nemen,
here goes,

Naam, Sander,oorspronkelijk uit Nijmegen,nu uit Booragoon (Perth) Western Australia,ohja 33 lentes zo pril.
Waarom ben je weggegaan uit Nederland? Omdat ik The Love of my Life ontmoet heb,en deze was toevallig woonachtig in Australia

Hoe bevalt het om in een vreemd land te leven?Heerlijk...zonder gein...Heerlijk

Heb je al eens overwogen om terug naar Nederland te keren?NEE

Waarom wel/niet?
Omdat ik een steeds grotere afkeer t.o.v. Nederland aan 't krijgen ben,
Nederland...het landje waar je in 3 uur heen en weer rijdt,waar 17 million mensen ingepropt zitten en de grootste bek van Europa heeft....mag ik bedanken?

Wat mis je het meest in je nieuwe land?
Familie,vrienden en Frikadellen speciaal

Is je beeld over Nederland veranderd sinds je in een ander land woont? Nee,sterker nog...tis erger geworden

Hoe was dit beeld voordat je wegging?Hetzelfde

Wordt er regelmatig aandacht aan Nederland besteed in de media?Nee

Hoe wordt Nederland afgeschilderd in jouw land?Land van Homo's Hoeren Drugs,arrogant volk,klompen,kaas en Heineken en " kniepers" ...mensen met de ' ons ben zuunig" mentaliteit.

Vind je dit beeld terecht?
Eigenlijk wel ja....tuurlijk heeft Nederland ook goeie dingen,maar als ik er over nadenk denk ik dat men steeds meer gelijk krijgt.

don't chop my head off....just my $0.2c
 
Naam, woonplaats, leeftijd:
Syl, tussen Brisbane & The Gold Coast, 38

Waarom ben je weggegaan uit Nederland?
Na een geslaagde working holiday van een jaar volledig verknocht geraakt aan dit land en toen besloten we om hier hee te gaan...voorgoed

Hoe bevalt het om in een vreemd land te leven?
Geweldig!! Het is inmiddels al lang geen "vreemd" land meer

Heb je al eens overwogen om terug naar Nederland te keren?
Nee :smile:

Waarom wel/niet?
Niet omdat we het hier prima naar ons zin hebben

Wat mis je het meest in je nieuwe land?
Mis niet zo veel, zou het alleen wel fijn vinden als de kiddies de opa's en oma's wat vaker zouden kunnen zien

Is je beeld over Nederland veranderd sinds je in een ander land woont?
Ja, nee, weet het eigenlijk niet :grin: misschien ben ik inmiddels erg veranderd en "zie" ik dingen daarom anders??

Hoe was dit beeld voordat je wegging?
Tsja, had een prima leventje en dacht er toen niet zo veel over na. Wij zijn ook zeker niet uit Nederland vertrokken als een soort vlucht. Nederland was toen gewoon het land waar wij woonden?! :| :smile:

Wordt er regelmatig aandacht aan Nederland besteed in de media?
Nee niet echt regelmatig. een beetje voetbal op zijn tijd, legale euthanasie, "legale" drugs

Hoe wordt Nederland afgeschilderd in jouw land?
Sorry, wordt echt niet zo veel over Ned. gepraat hier....bovendien weten bosjes Australiers absoluut niet waar ze het kunnen vinden op de wereldkaart :grin: :grin: Nederland staat hier voor een hoop mensen gelijk aan: molens, klompen en dijken

Vind je dit beeld terecht?
Ja, eigenlijk wel :grin: een klein beetje....Nederland is voor een hoop mensen hier een "ver-van-je-bed-show"  De gemiddelde Nederlander zal bij het horen van Australie toch ook Kangaroes & boomerangs roepen :smile:

Good luck!
Syl
 
Hahaha, 

En nu ligt Haytze op een oor, en komen de antwoorden binnen.

Mijn antwoorden:

Naam, woonplaats, leeftijd:
Ineke, Perth, 31

Waarom ben je weggegaan uit Nederland?
Na een geslaagde working holiday van een jaar volledig verknocht geraakt aan dit land en toen een lieve Ozzie me kwam opzoeken in Europ, ben ik hem maar terug gevolgd naar The Land of Oz.

Hoe bevalt het om in een vreemd land te leven?
Prima, voel me hier helemaal thuis.

Heb je al eens overwogen om terug naar Nederland te keren?
Ja, heb er wel eens aan gedacht..

Waarom wel/niet?
Voel me hier thuis, zoals ik zei. Mijn man zou niet in NL  kunnen aarden. En verhuizen naar NL zou opnieuw een emigratie zijn. En ik heb geen zin in al dat gedonder nog een keer.

Wat mis je het meest in je nieuwe land?
Vrienden, zusje en moeder, frikandellen speciaal, terrasje pikken en mensen kijken

Is je beeld over Nederland veranderd sinds je in een ander land woont?
Ehm, van thuisland naar de plek van m'n roots, misschien?

Hoe was dit beeld voordat je wegging?
Nooit bij stilgestaan, gewoon het land waar ik was geboren en leefde, maar blijven was altijd al een vraagteken.

Wordt er regelmatig aandacht aan Nederland besteed in de media?
Niet echt. Amerika, Great Britain en Azie zijn belangrijker voor Oz.

Hoe wordt Nederland afgeschilderd in jouw land?
Iedereen gebruikt drugs, je kunt altijd en overal drugs gebruiken, red light district, Amsterdam, en sommigen (vooral ouder) tulpen, klompen en molens

Vind je dit beeld terecht?
Tja, das wat Nederland uitdraagt... Het is niet helemaal onjuist, tis ook niet helemaal waar. En Syl heeft wel gelijk. Ik heb ook mijn beeld van Oz moeten aanpassen. Ik dacht dat heel Australie zou zijn zoals in de serie 'The Royal Flying Doctors Service'. Dat heb ik wel moeten bijstellen!  :grin:

Veel succes!
Ineke
 
Naam, woonplaats, leeftijd:
Joep, omgeving Brisbane, 38

Waarom ben je weggegaan uit Nederland?
avontuur en vriendin (inmiddels vrouw) is een aussie

Hoe bevalt het om in een vreemd land te leven?
super, voelde me al heel snel thuis

Heb je al eens overwogen om terug naar Nederland te keren?
ja, voor een paar weken

Waarom wel/niet?
niet om het land, maar ik mis mijn voetbalclubje FC Twente :)

Wat mis je het meest in je nieuwe land?
zie vorige vraag

Is je beeld over Nederland veranderd sinds je in een ander land woont?
Nee, heel veel dingen zijn in Nederland heel goed geregeld en Nederlanders (in Nederland) hebben niets te klagen.

Hoe was dit beeld voordat je wegging?
niet verander dus

Wordt er regelmatig aandacht aan Nederland besteed in de media?
af en toe eens in een vakantieprogramma, of in sport (voetbal, zwemmen)

Hoe wordt Nederland afgeschilderd in jouw land?
ven Nistelroei, ven duh Hoegenbend, drugs, terrible food, Amsterdam, red light district, jongetjes die vingers in dijken stoppen, mooi land met molens, klompen en tulpen, ontwikkeld land (ze vinden alles uit Europa mooi)

Vind je dit beeld terecht?
tsja..erm.... ja!
 
Hei Haytze,

Ben je blij met de feedback? En laat ons weten wat je geschreven hebt, ben benieuwd!

Inacar
 
Naam, woonplaats, leeftijd:
Lin, Brisbane, 34

Waarom ben je weggegaan uit Nederland?
Altijd al geweten dat ik niet in Nederland wilde blijven wonen, in '93 een jaar in Canada gewoond, vanaf die tijd wist ik het zeker.

Hoe bevalt het om in een vreemd land te leven?
Heel goed, prijs mezelf heel rijk dat ik hier kan leven.

Heb je al eens overwogen om terug naar Nederland te keren?
ja hoor, voor een vakantie, zou graag familie en vrienden weer willen zien.

Waarom wel/niet?
Lijkt me erg leuk om te kunnen ervaren hoe het is op Schiphol te staan en te kunnen zeggen: we gaan naar huis.

Wat mis je het meest in je nieuwe land?
Terrasjes zitten met vrienden, eten in kleine restaurantjes, HEMA, H&M, Nederlandse concerten zoals Vrienden van Amstel live. Oh en de hollandse piepers met een lekker sjuutje! :smile:

Is je beeld over Nederland veranderd sinds je in een ander land woont?
Nee, ik sluit me aan bij Joep. Al vindt ik wel dat de Nederlander genoeg te klagen heeft. Was het met een hoop dingen ook echt niet eens.

Hoe was dit beeld voordat je wegging?
Ik was Nederland zat, maar dat was meer omdat ik er aan toe was om te vertrekken. Eigenlijk net als verhuizen, op het het moment dat je weet dat je in een nieuw huis trekt, ben je het oude ook zat.

Wordt er regelmatig aandacht aan Nederland besteed in de media?
Sport, verder heb ik weinig gezien.

Hoe wordt Nederland afgeschilderd in jouw land?
Weinig aan toe te voegen...  :smile: Hoe Joep en Syl het omschrijven ben ik het helemaal mee eens

Vind je dit beeld terecht?
Ja
 
Back
Top