Merry-go-round to & in OZ

King of the hill hahaha We zitten wel op een hill ja. En we verslaan de buren 4X denk ik.

400 watt panels, wist ook niet dat die er waren voor domestic use :)
 
Bam, jullie krijgen 400W panelen zie ik! King of the hill straks ;)
13.2kW is een serieus systeem. Ik ben jaloers, ik moet het met een 5kW doen (heb niet meer ruimte).

(En uiteraard bedankt voor jullie vertrouwen in ons :) )
Wij hebben ook een kleine installatie, 5kw, maar het is heerlijk om de airco overdag aan te hebben in de wetenschap dat de energie nota niet door het plafond schiet.
 
Wij hebben ook een kleine installatie, 5kw, maar het is heerlijk om de airco overdag aan te hebben in de wetenschap dat de energie nota niet door het plafond schiet.

5 of 6kw is/was heel normaal volgens mij. En ja, het zal zeker goed voelen om airco (of verwarming in Canberra) aan te hebben op Solar. We hebben nu 100% groene stroom. Dat is goed voor de wereld, minder voor de portemonnee ;)
 
Nice!

Zitten we met onze 6.5KWh panelen, 5KWh inverter, omdat dat het maximum is wat is toegelaten in WA, pfffff.

p.s. sterkte met de natuurfenomenen. Gek genoeg is WA redelijk bespaart gebleven, terwijl we het normaal aardig te voorduren hebben. Niet helemaal ongeschonden uiteraard, maar niks vergeleken met jullie in het Oosten.


Hoop dat die grote panelen gelijk wat meer 'schaduw' genereren
Anders doet de rook dat wel #overhetrandje #entevroeg
 
Goed werk!

Ik denk niet dat ik de ruimte heb om zo'n groot systeem te huizen maar je idee heeft me wel aan het denken gezet ondanks het schandalig lage feed in tariff hier in FNQ.

Laat de foto's maar komen als ze erop liggen.
 
Goed werk!

Ik denk niet dat ik de ruimte heb om zo'n groot systeem te huizen maar je idee heeft me wel aan het denken gezet ondanks het schandalig lage feed in tariff hier in FNQ.

Laat de foto's maar komen als ze erop liggen.

Wellicht kun je ze op meerdere kanten van je dak leggen. De zon staat zo hoog bij jullie dat het niet zoveel uitmaakt ;)
 
Ik hoop het! Wind staat tot nu toe meer van de stad af.

Ik denk het wel hoor. We hebben niet gelijk bush tot aan de achtertuin zoals we eerst hadden. Het enige risico is spot fires en ember attacks. Dat kan soms kilometers ver van het front zaken aansteken. Maar wederom, we zitten iets verder van natuur als eerst. Dus we gaan er niet van uit, maar voorbereiding zijn getroffen.


Gutters schoon.

Sokken vol met zand om de regenpijpen dict te stoppen liggen klaar. Zo kun je de gutters vol met water zetten.

Meerdere tuinslangen liggen rond het huis.

Tuin zoveel mogelijk opgeruimd. Alle auto’s volle tank.

Katten binnen opgesloten.

En bushfireplan gemaakt (wat eigenlijk zegt dat bij serieus risico we de katten en onszelf in de auto zetten en naar het meer rijden.
 
OK, State of Emergency is opgeheven. Zijn we helemaal uit de puree? Nee zeker niet, in 2003 waren er ook wat branden her en der in de heuvels rond de stad, die op een gegeven moment plots samen kwamen en een kleine 500 huizen vernielden en 4 mensen het leven lieten.

Dus we blijven oplettend!
 
OK, State of Emergency is opgeheven. Zijn we helemaal uit de puree? Nee zeker niet, in 2003 waren er ook wat branden her en der in de heuvels rond de stad, die op een gegeven moment plots samen kwamen en een kleine 500 huizen vernielden en 4 mensen het leven lieten.

Dus we blijven oplettend!
In ieder geval nu even ademhalen. Volgens mij wordt er bij jullie later in de week ook regen voorspeld? Wij hebben gisteravond een fijne plensbui met onweer gehad!
 
Ik moet heel eerlijk toegeven dat het een depressing summer is geworden en uitkijk naar de koude winterdagen. En nee ik wil niet terug naar NL, maar wordt/ben ook niet heel gelukkig hier op het moment. De totale in-actie van de regering is dan echt zout in de (brand)wonden.

Het is verdomde lastig om niet aan de bushfires te denken als je heel de dag in de rook zit, als ik het raam uitkijk de heuvels in de brand zie staan en elke paar minuten er een vliegtuig over ons huis vliegt om zijn water in de heuvels te dumpen. Er is geen ontsnappen aan. Merk dat ik echt wel geestelijk moe begin te worden van de situatie.

Mede omdat het al sinds begin November aan de gang is, toen reden we met mijn moeder naar Queensland en reden we al honderden kilometers in de rook toen noord-NSW aan de beurt was, en hebben we noodgedwongen allerlei parken en dergelijke overgeslagen. Het is nu Februari, en nog moeten we elke week onze plannen voor het weekend bijstellen omdat er continu parken en wegen afgesloten zijn. Hebben we ingesloten gezeten door fires (bijna de tweede keer afgelopen weekend toen het leger per ongeluk de brand veroorzaakte in CBR)

Vorig weekend konden we voor het eerst naar Thredbo sinds weken (maanden?) en nu is het alweer afgesloten bij ons vandaan. De Monaro highway is closed. Zelfs een rondje op Mt Stromlo is uitgesloten omdat het te dicht bij de brand ligt.

Een ander voorbeeld is de Kings Highway naar de kust, deze is 2 maanden of zo dicht geweest, ik kijk er niet naar uit omdat traject nu te rijden, dit was een super mooie route door de heuvels vol met fern trees en uitgestrekte bossen... Wil even niet weten wat daar nu nog van over is.

Vanavond naar een Boeddhistisch 'klooster' hier voor een momentje rust!

62535135_2767489326600912_1944309502803181568_n.jpg
 
Tijd om de hele zooi te verkopen en naar Cairns te verhuizen @afterbang. Geen bushfires en alleen zo nu en dan natte voeten maar dat mag de pret niet drukken. Ik begrijp helemaal dat je er klaar mee bent, ik was er persoonlijk na een week al klaar mee met die rook in Sydney. Sterkte en hopelijk hebben ze het snel onder controle.
 
Ik zit overal ver vandaan, maar snap het wel. De beelden snijden door m'n ziel. Het schreeuwen van de pijn door de koala's en de beelden van gewonde beesten (of erger). Ik bleef maar "I'm so sorry" zeggen bij die beelden. Ik voelde (en voel dat nog steeds) dat we hen hadden teleurgesteld, hadden laten zitten. Ik zie ons mensen als de custodians van deze planeet. We moeten er samen voor zorgen. Ik geef meteen toe, dat ik veel groener zou kunnen leven, maar ik hou van vliegen… Ik ben wel bewuster geworden e.d. en heb dingen aangepast voor mezelf.
Maar de beelden blijven heftig. En het niemandsland wat her en der ontstaan is... Het doet me denken aan die futuristische SF films, waarbij het landschap verloren is. In zo'n wereld wil ik niet leven en zo'n wereld wil ik niet achterlaten voor m'n nichtjes en de kinderen en kleinkinderen van vrienden. Het is onze verantwoording om voor hen een veilige, mooie wereld achter te laten.

Ik weet niet of het helpt, maar een vriendin van me woont met haar man even buiten Laura, in de Southern Flinders Ranges. Een aantal jaar geleden hadden die ook zo'n 6 brandweerwagens e.d. op hun land staan, vanwege de bosbranden. Ze was ten einde raad. Zoveel bomen weg. Toen ik bij haar op bezoek ging liet ze het me zien, maar opeens was er ook: "Oh my God! Look here!" Er kwam hier en daar al weer wat groen door. Natuurlijk kunnen die groene sprietjes niet meteen een heel bos vervangen, maar ik had het idee alsof het bos zoiets had van: Fire, you lost, sucker! M'n vriendin stond in tranen. Het was ook best emotioneel om tussen als dat zwart, grijs en rood (zand) ineens wat groens te zien.

Ik las gisteren trouwens een commentaar van iemand op FB (where else...) dat de branden zo enorm waren omdat er (hou je vast) teveel bomen waren.... Zo iemand kan ik wel. We hebben er juist te weinig. Ik was afgelopen weekend jarig en heb een aantal tuincentrum bonnen gekregen en weet je wat? Daar gaat Beebmeep mooi een boompje van kopen! Groen houden deze wereld, begint in mijn geval letterlijk in m'n achtertuin :)

Keep your chin up, Afterbang!

PS: toch nog toevoegen: ik zit er serieus over te denken Aussie te worden, zodat ik kan stemmen en hopelijk mee kan helpen aan een betere toekomst voor dit land. De malloten die er nu zitten. Ik heb er geen woorden voor.
 
Net een paar uur bij Parliament House geweest voor een climate protest. Dr. Karl was er en Adam Band, Larissa Waters en Bob Brown (The Greens) Nog 12 maanden. Dan ga ik het Citizenship aanvragen. Snap dat het voor jou iets lastiger is @Beebmeep, bij jou snijdt het de weg naar NL helemaal af. Maar ja... zie je ook niet 1-2-3 terug gaan ;)
 
Als je leest wat je nu allemaal niet kan doen, dan geeft dat juist aan dat je een mooi leven hebt.

Draai het eens om. Alles wat je nu niet kan doen, beschrijft eigenlijkt alle mooie dingen die je normaliter wél kan doen als de natuur niet in lichterlaaie staat.

(Uiteraard is dat alleen op persoonlijk vlak, het leed dat de natuur en vooral dieren ondervinden kan je zo niet relativeren. Het is pijnlijk, maar ook verdrietig dat er eigenlijk nog zo weinig wordt gedaan - voor dieren, de natuur en ook onszelf - en ik als hypocriete lul doe daar ook niet voldoende aan.)
 
Uiteraard draait om hoe je met je eigen gevoelens omgaat. Sommige zaken zijn feitelijk. Hoe je daar mee omgaat bepaal jezelf. Maar dat is niet altijd makkelijk ;)

Even langs de Lama hielp, nu even doorpakken de komende weken maanden jaren ;)
 
Back
Top