Merry-go-round to & in OZ

En dit is natuurlijk ook Australia, vanaf je deck de bushfires in de gaten houden :rolleyes:

IMG_2660.jpeg

Gisteravond het begin, ondertussen uitgebreid naar meer dan 50 hectare en out of control :(

IMG_2661.jpeg
 
En het word er niet beter op. De politie begint al bij huizen aan de rand aan te kloppen. De wind is sterk en het is kurkdroog geweest de laatste maanden. Ondertussen zitten we op meer dan 100 hectare verbrand. Gelukkig nog wel 'relatief' ver van ons huis.

Ik hoor Canberra al op het TripleJ nieuws heel de ochtend, maar naast al het politieke nieuws, niet wat je wil horen. En het feit dat een eikel een gestolen auto in de brand heeft gezet gisteren wat dit startte helpt niet mee :mad:
 
En het word er niet beter op. De politie begint al bij huizen aan de rand aan te kloppen. De wind is sterk en het is kurkdroog geweest de laatste maanden. Ondertussen zitten we op meer dan 100 hectare verbrand. Gelukkig nog wel 'relatief' ver van ons huis.

Gelukkig zijn de internet kabels nog niet gesmolten dus kan je ons op de hoogte houden!
 
:(
Vrienden van mij wonen net buiten Laura (Southern Flinders Ranges) en hadden een aantal jaren terug de brandweerwagens achter het huis staan. Beangstigende foto's met vlammen die boven hun huis uitkwamen. Ze zijn er goed vanaf gekomen, brand bleef ver genoeg weg, maar het heeft op zowel de natuur om hen heen als op henzelf een behoorlijke impact gehad.
 
Terwijl ze aan de ene kant het vuur proberen te blussen komt er even snel een storm door de stad en sta ik een boom kort te zagen die in onze tuin geland is. Never a dull moment!

Poezen vervroegde avondklok!
 
Canberra, the bush capital!

OK. De wind is wat minder nu na heel de dag hard gewaaid te hebben en rond 4 uur mini-orkaan kracht voor 10 minuten.

Hoop dat nu met wat minder wind beter weer is om het vuur in te dammen. Ik ken de omgeving daar redelijk aangezien er wat 4WD Trails liggen. En het kan er vervelend steil zijn. Volgens mij zijn ze containment lines aan het maken om zo de groei op een gegeven moment te stoppen. Druk weekend voor de brandweer!
 
Boompje, op zich gunstig gevallen. de schutting bijna niet geraakt en gestopt voor de veranda. Hij had niet beter kunnen breken en vallen!
IMG_2665.jpg



En het vuur is nog niet onder controle maar het risico is verlaagd, dus dat is positief!
 
Wij hebben even terug lopen bladeren in dit topic maar woooooow... wat een fantastisch huis hebben jullie gekocht zeg!!! Van zoiets kunnen wij op dit moment alleen maar dromen. Wij staan aan het begin maar kunnen hopelijk snel stappen in de goede richting zetten. Wij zijn maar 2 dagen in Canberra geweest maar vonden het
een voordeel dat het niet zo groot, druk en stads aandeed(voor zover wij daar in 2 dagen iets over kunnen zeggen haha) the Australian war memorial was in ieder geval indrukwekkend! Succes met de omstandigheden daar💪🏽
 
Wij hebben even terug lopen bladeren in dit topic maar woooooow... wat een fantastisch huis hebben jullie gekocht zeg!!! Van zoiets kunnen wij op dit moment alleen maar dromen. Wij staan aan het begin maar kunnen hopelijk snel stappen in de goede richting zetten. Wij zijn maar 2 dagen in Canberra geweest maar vonden het
een voordeel dat het niet zo groot, druk en stads aandeed(voor zover wij daar in 2 dagen iets over kunnen zeggen haha) the Australian war memorial was in ieder geval indrukwekkend! Succes met de omstandigheden daar💪🏽

Dank je! We zijn er zelf ook blij mee ;)

Met welke stappen ben je nu bezig, visum? Of settelen?

Ik denk dat je Canberra goed aangevoeld hebt. Het is er erg rustig, niet al te groot maar groot genoeg en veel huizen staan op leuke blokken (van 600 tot 1000m2 is heel normaal) Er is veel groen en ruimte voor natuur. En je ziet waarschijnlijk elke dag Kangaroos als je daily commute langs één van de vele stukken natuur in de stad gaan.

En ja, War Memorial is een ‘must do’.

Volgende keer even laten weten dat je er bent, koffie is gratis voor xpditers ;)
 
Last edited:
Dank je! We zijn er zelf ook blij mee ;)

Met welke stappen ben je nu bezig, visum? Of settelen?

Ik denk dat je Canberra goed aangevoeld hebt. Het is er erg rustig, niet al te groot maar groot genoeg en veel huizen staan op leuke blokken (van 600 tot 1000m2 is heel normaal) Er is veel groen en ruimte voor natuur. En je ziet waarschijnlijk elke dag Kangaroos als je daily commute langs één van de vele stukken natuur in de stad gaan.

En ja, War Memorial is een ‘must do’.

Volgende keer even laten weten dat je er bent, koffie is gratis voor xpditers ;)

Nee wij zijn nog bezig met een visum (staan nog aan het begin). Ik heb gisteren nog een korte update bij “even voorstellen” geplaatst. Tasmania lijkt op dit moment onze enige hoop te zijn. De enige staat waar wij nog niet geweest zijn haha. Het enige nadeel van ACT lijkt me het gebrek aan surf! Voor koffie komen we zeker langs wanneer we hopelijk in de toekomst in de buurt zijn!
 
Nee wij zijn nog bezig met een visum (staan nog aan het begin). Ik heb gisteren nog een korte update bij “even voorstellen” geplaatst. Tasmania lijkt op dit moment onze enige hoop te zijn. De enige staat waar wij nog niet geweest zijn haha. Het enige nadeel van ACT lijkt me het gebrek aan surf! Voor koffie komen we zeker langs wanneer we hopelijk in de toekomst in de buurt zijn!

Ah, ja. Sorry had je even niet 'herkend' ;)

En qua surf, nee Canberra is niet echt op surfen gericht. Maar... Als je ergens in de Western suburbs van Sydney woont en naar een overcrowded beach moet rijden en parkeren. Of je rijdt vanuit Canberra naar de heerlijk rustige zuid NSW coast. Zal qua tijd ietsje langer zijn, qua rust en ruimte veel beter ;)
 
OK, het vuur is nog niet helemaal uit maar het schiet op!

Overnight more than 10 crews mopped up hot spots identified during on-ground patrols and helicopter surveillance, air crews using thermal imaging cameras (known as a FLIR run). Favourable conditions eased fire behaviour and helped firefighters consolidate containment lines. Dozers worked on removing hazardous trees and strengthening tracks across the fireground.
The ACT Emergency Services Agency advises the community that the current alert level for this fire remains ADVICE. This means that while there is still a fire, there is no immediate danger to the community.
The fire is now being controlled and remains at 204 hectares. The fire is 7km away from the nearest suburb (Kambah). A map of the fire is available at www.esa.act.gov.au.
 
Nee wij zijn nog bezig met een visum (staan nog aan het begin). Ik heb gisteren nog een korte update bij “even voorstellen” geplaatst. Tasmania lijkt op dit moment onze enige hoop te zijn. De enige staat waar wij nog niet geweest zijn haha. Het enige nadeel van ACT lijkt me het gebrek aan surf! Voor koffie komen we zeker langs wanneer we hopelijk in de toekomst in de buurt zijn!

In de meeste steden is surfen niet echt zo'n ding. Veel mensen doen het wel, maar het is wel iets waar je een uur of wat voor moet rijden. Een beetje zoals in Nederland met zeilen. Het idee vanuit bed het water in te rollen is vooral voor mensen met geld of mensen die een fors eind weg van de bewoonde wereld ;)

Canberra ligt dan wel weer net even extra ver van de kust (2 uur), maar ons dichtstbijzijnde surfstrand hier is ook een uur en 20 minuten weg. Gelukkig zijn afstanden hier wel heel anders. Benzine is goedkoper, wegen zijn rustiger. Annelies en ik hebben zaterdag 5 uur in de auto gezeten om ergens te lunchen en een wandeling te maken. In Nederland zou zoiets niet eens in me opkomen om te doen en hier doen we het heel regelmatig.
 


OFX
Back
Top