Merry-go-round to & in OZ

Bedenk me net dat de regelmaat van de updates er een beetje uit is. Maar het is vrijdag, langzaamaan-dag, dus even tijd voor xpdite.

Straks weer wat zonnige berichten maar zoals iedereen wel eens heeft, zijn er ook donkere dagen.

Toen zo'n twee jaar terug de container aan kwam betekende dat ook dat de mountainbikes er weer waren. Op de eerste dag fietsen ontmoette we een vriendelijke kerel uit Sydney, over de laatste twee jaar is dat mijn beste maatje hier geworden waar ik onder meer mijn liefde voor bergen (er van af rijden of er vanaf glijden in de winter) mee deelde. En dan sta je vorige week op een begraafplaats in zuid Sydney en ben je je maatje weer kwijt.

Ik heb al zijn mountainbikes, spulletjes en gereedschap ge-erfd en als ik door de spullen heen ga komen de vele herinnering die we in die korte tijd gemaakt hebben elke keer weer boven. Het moet nog even slijten geloof ik.

Het voelt echt heel zuur, voor hem, zijn family en mijzelf. Ik snap dat het niet om mij gaat, maar voel me wel een beetje bedondert zeg maar. Het valt helemaal niet mee om vrienden te maken op mijn leeftijd en nu sta je weer (bijna) op 0. Ik weet best hoe je vrienden kunt maken, maar heb even niet zo'n zin om er tijd en moeite in te stoppen zeg maar. Het moet nog even slijten.

En dan heb je ook weer zo'n momentje dat je denkt, wat bijzonder. Een paar dagen na Arthur's overlijden krijg ik een berichtje op Facebook van een onbekende. Het enige wat ons schijnbaar bindt is de liefde voor Land Rover's en het geboorteland, al is hij al meer dan 30 jaar hier geloof ik. We hebben Queens birthday long weekend in Victoria afgesproken. Beetje 4x4 rijden en wat wandelen en kamperen. Die maffe Land Rovers zijn echt een bron van contact.


Met pasen zijn we noordwaarts getrokken, ons landje/huisje had wat aandacht nodig volgens de rental agent, en zoals wel meer toko's in Australia kun je het vaak beter zelf regelen (binnenkort is met de rental agent praten, of hun tarief wat meer aangepast kan worden aan hun prestaties)

De driveway was wel echt naar zijn grootje, de vele regen in Qld heeft van de driveway een 4x4 feestje gemaakt. Gelukkig een mannetje gevonden die deze klus nu wel goed kan klaren volgens de locals (we hadden de driveway vorig jaar al op laten knappen, maar dat was dus niet al te best gedaan)

Maar leuker nog, was het bezoek van Land for Wildlife. Een organisatie waar bij je je kunt aansluiten als je land voldoende native/waardevolle flora en fauna heeft. Ze waren blij verrast door ons stuk land onderaan de heuvel bij de beek. Mooi regenwoud met weinig onkruid. Niets wat niet manageable is en zeker mogelijkheid om het uit te breiden. Gelijk daarna Noosa Landcare gebeld (een not-for-profit organisatie die land herstel en onderhoud doet) om te komen kijken en een aanvalsplan uit te werken. Zij gaan dus de komende maanden een paar dagen aan de slag voor ons om wat Lantana en dergelijke te verwijderen en een plan op te leveren om het land te managen. Uiteindelijk willen we het land dan vast laten leggen in een Voluntary Conservation Agreements (VCA). Op die manier kun je privaat bushland vast leggen voor bescherming zodat een future owner het in dezelfde staat moet laten. Een soort van mini-national park maar dan anders. (zie de link als je er meer over wilt lezen)

En als je dan rond loopt en ik weer eens bijna op een python stap (recurring theme, bij elk bezoek...) en de wildlife meneer een groene boomslang tegenkomt is het ook wel weer heel gaaf dat we dit kunnen doen. Uiteindelijk wordt dit onze nalatenschap aan deze wereld.

Ik heb de afgelopen maanden wat plaatjes met tekst op Facebook gezet voor de 'achterblijvers' en vrienden (hier of daar) Kijk gerust even rond als je dat leuk vindt!

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10157094539391358&set=pcb.10157094549896358&type=3&theater

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10157183155591358&set=pcb.10157183157796358&type=3&theater
 
Last edited:
Zo, we gaan de felbevochten ;) RRV gebruiken. Onderweg naar Bucharest via Singapore en Amsterdam.

Over een paar weken USA en Mexico. En dan een paar weken later Canada. Dan wat later waarschijnlijk weer Mexico en ik denk dat we het jaar weer afsluiten in Bucharest. Blij dat ik hem heb :) Al zou ik net zo lief hier blijven als het niet voor werk nodig is. Maar de rekeningen moeten betaald worden hè. Die Jeep’s en Land Rovers betalen zich zelf niet (en Canada is vakantie)

Later!
 
Gecondoleerd, @afterbang. Ik vond het al erg toen mijn beste vriendin hier 800 km verderop ging wonen en mis nog steeds de wekelijkse catch ups. Maar haar kan ik tenminste af en toe nog opzoeken.

Wij zijn ook sinds een paar weken bij Land for Wildlife met zo’n mooi bord aan het begin van de oprit. Binnenkort gaan wij ons ook bezig houden met de bestrijding van de lantana’s. Het was voor mij ook super leuk om te horen en zien wat voor bijzondere planten er te vinden zijn in je eigen achtertuin. Zitten er bij jullie ook koala’s? Wij werden geattendeerd op het Koala Conservation Partnership, een organisatie die zich inzet om het habitat van de koalas te vergroten door het terrein aantrekkelijk te maken voor koala’s. Ik moet nog een afspraak maken, maar het wordt gesubsidieerd om de onkosten van onderhoud te vergoeden, dus best aantrekkelijk (en heel nuttig natuurlijk).

Veel plezier op je reizen, maar ken het gevoel dat je net zo lief in Oz blijft 😊
 
Last edited:
Foto's bewonderd :) Toch een stuk groener daar dan hier en andere wildlife.

Het spijt me te lezen van je kameraad. Altijd moeilijk om op die manier afscheid te moeten nemen. Sterkte.
 
Thanks @Janneke61

Gefeliciteerd met je bord :up:
Gecondoleerd, @afterbang. Ik vond het al erg toen mijn beste vriendin hier 800 km verderop ging wonen en mis nog steeds de wekelijkse catch ups. Maar haar kan ik tenminste af en toe nog opzoeken.

Wij zijn ook sinds een paar weken bij Land for Wildlife met zo’n mooi bord aan het begin van de oprit. Binnenkort gaan wij ons ook bezig houden met de bestrijding van de lantana’s. Het was voor mij ook super leuk om te horen en zien wat voor bijzondere planten er te vinden zijn in je eigen achtertuin. Zitten er bij jullie ook koala’s? Wij werden geattendeerd op het Koala Conservation Partnership, een organisatie die zich inzet om het habitat van de koalas te vergroten door het terrein aantrekkelijk te maken voor koala’s. Ik moet nog een afspraak maken, maar het wordt gesubsidieerd om de onkosten van onderhoud te vergoeden, dus best aantrekkelijk (en heel nuttig natuurlijk).

Veel plezier op je reizen, maar ken het gevoel dat je net zo lief in Oz blijft 😊

Gefeliciteerd met je bord! Hebben jullie ook een Landcare organisatie in de buurt? Aangezien wij er niet nu nog niet wonen besteden we het plannen maken en werk uit aan hun. We laten ze in ieder geval de significante stukken doen. Hoger op de heuvel hebben we wat stukken, die zijn zo overgroeid met Lantana, daar kunnen we wellicht pas echt iets aan doen als we er zijn, maar die zijn vanuit een native/conservatie stuk ook iets minder interessant, al willen we daar tzt wat corridors maken voor wildlife zoals... Koala's :)

Ja, om op je vraag terug te komen, er zitten Koala's hier. we zitten net naast Cooroy State Forest waar koala's zitten (elusive as ever) Ons blok is in rood gemarkeerd. Donkergroen is Koala habitat, groen is recovering/possible Koala habitat. Bedankt voor de tip voor de Koala Conservation Partnership, al lijkt het erop dat het een local initiatief is? Noosa werkt weer via de Land for Wildlife/Landcare route lijkt het.

Koala Habitat Area Ridgewood.PNG
 
Dat is een flink pak sneeuw! Hier in de Blue Mountains ligt ook sneeuw, maar gelukkig niet bij ons. Ziet er prachtig uit, maar ik mis er niets aan. Ik kon nog gewoon lekker buiten lunchen in m'n truitje! Hoezo 'cold snap'?!
 
Dat is een flink pak sneeuw! Hier in de Blue Mountains ligt ook sneeuw, maar gelukkig niet bij ons. Ziet er prachtig uit, maar ik mis er niets aan. Ik kon nog gewoon lekker buiten lunchen in m'n truitje! Hoezo 'cold snap'?!

Ja, het is een fraai gezicht, de foto met de Cocky is vanaf de bank genomen, dus het uitzicht is fraai. Maar toen we door de sneeuw liepen in de forest ten zuiden van de stad dacht ik ook wel: Sneeuw is een beetje overrated (behalve voor Wintersport) Ik hoorde zelfs iets met kans op sneeuw in QLD?!?!
 
Hier in Melbourne wel een redelijke cold snap (rond de 10 C) maar het was tot nu toe eigenlijk een iets te milde winter. De Antarctic blasts en ijzige regen maken het voornamelijk onaangenaam en tochtig. Victoria upstate heeft wel een enorm pak sneeuw ontvangen, leuk voor de wintersporters. Zelf kies ik over 3 dagen voor 3 weekjes het hazenpad richting Geraldton WA, waar mijn WA-schoonfamilie een onaards grote family reunion gaat aanrichten. Lekker pal aan zee en het schommelt al lekker tussen de 20 en 25 C. Ik zal met ontroering aan jullie denken.
 
Zo erg is het nog niet. Nog altijd een flink stuk bush om te rijden, de lijnbus (keiluxe als je een Hollandse bus gewend bent :cool:) doet er 8 uur over van Perth naar Geraldton met maar 1 roadhouse onderweg. Vorige keer niks kangoeroes, maar talloze emoes en mosquitos. Wel goed voor je vakantiegevoel. Geraldton heeft een enorm mooi historisch museum met een replica van de Batavia, een heerlijke boulevard met restaurantjes en een enorme hoop grijze plaag (waar wij en de schoonfamilie ook bij horen). Hebben wat plannen om weer eens verderop noord te gaan kijken in Shark Bay, altijd goed voor mooi weer, seafood, Hamelin Pool (stromatolo...dinges, krijg dat woord niet uit de bek), Shell Beach en wildlife. Nog relatief ongerept en ontoeristisch gebleven.
 
Zo erg is het nog niet. Nog altijd een flink stuk bush om te rijden, de lijnbus (keiluxe als je een Hollandse bus gewend bent :cool:) doet er 8 uur over van Perth naar Geraldton met maar 1 roadhouse onderweg. Vorige keer niks kangoeroes, maar talloze emoes en mosquitos. Wel goed voor je vakantiegevoel. Geraldton heeft een enorm mooi historisch museum met een replica van de Batavia, een heerlijke boulevard met restaurantjes en een enorme hoop grijze plaag (waar wij en de schoonfamilie ook bij horen). Hebben wat plannen om weer eens verderop noord te gaan kijken in Shark Bay, altijd goed voor mooi weer, seafood, Hamelin Pool (stromatolo...dinges, krijg dat woord niet uit de bek), Shell Beach en wildlife. Nog relatief ongerept en ontoeristisch gebleven.

Ken het wel, en ja het is even rijden. Maar in WA is alles even rijden. (Als ik 1 ding onthouden heb van onze 4 trips in WA is het wel: afstanden)
Dus relatief gezien is het Perth Noord ;)

Stromatolieten! Één van de beste passages uit Bill Bryson zijn fenomenaal grappige boek over Australië gaat daarover.
 
:D:rolleyes::up: Zenks! Perth-Noord, daar krijg ik mijn zwager helemaal gek mee, bedankt voor deze binnenvaller at the family reunion. Ja, het belangrijkste asset van WA is afstanden.

Stro-ma-to-lie-ten. Ik heb nog 3 dagen om te oefenen ...

Hahaha, En nog 3 dagen om (de passage in) Bill Bryson’s boek te lezen ;)
 


OFX
Back
Top