Merry-go-round to & in OZ

Net een paar uur bij Parliament House geweest voor een climate protest. Dr. Karl was er en Adam Band, Larissa Waters en Bob Brown (The Greens) Nog 12 maanden. Dan ga ik het Citizenship aanvragen. Snap dat het voor jou iets lastiger is @Beebmeep, bij jou snijdt het de weg naar NL helemaal af. Maar ja... zie je ook niet 1-2-3 terug gaan ;)

Ik moet een Aussie aan de haak zien te slaan ;)

En nee, ik zie me ook niet weer terugmigreren. Ik vind het leuk wanneer ik in NL ben en dan m.n. omdat ik m'n vader dan weer zie, maar voor de rest... Voor mij zei de aankomst terug in Adelaide voldoende: in de slurf van het vliegtuig moesten we even wachten en ik stond daar in het zonnetje en naar de Hills. Realiseerde me dat ik een brede grijns op m'n gezicht had. Dat heb ik nou nooit op Schiphol... Dus...
 
De Canberra Bubble die op springen staat (zie artikel hieronder), vermoed dat er wel wat (mental) sickies opgenomen gaan worden binnenkort.

Herken veel in het verhaal: November en December waren voor mij ook erg druk met familie over, een project wat af moest, en veel reizen voor werk en twee external audits in December. Dan hoop je daarna op een lekkere zomer vakantie en kom je klem te zitten tussen bushfires, uit en thuis.

Gelukkig heb ik nu wat rustigere weken, geen familie en vrienden meer hier, werk wat rustiger. En zelfs dan valt het niet mee, met elke keer een water-bomber over je dak, spotter planes en af en toe vlammen in zicht.

Als het goed is hebben we nu een week tegoed met veel bewolking en elke dag wel iets van regen. In SE-Qld regent het nu ook, dus onze property daar kan ook een beetje bijtrekken! Goede berichten!



"...
The holidays are over but everyone is out of their minds. The usual February chat has been replaced by sullen exhaustion. Never got a break. Car's stuffed. We had to stay inside the whole time. The kids are being driven mad.

Firefighters battle a bushfire in Bawley Point in December. The summer has been long and treacherous for Canberrans, returning to work already in need of another break. Picture: Sitthixay Ditthavong



Canberra is back at work without a cold minute to refresh. This matters. The run-up to Christmas is usually a madhouse in Australia, trying to get everything done before we all breathe a collective sigh of relief. Canberrans never had the chance to catch their breaths. The air is unbreathable.
And Lyndall Strazdins is concerned. Strazdins, the director of the Research School of Population Health at ANU and her team are working urgently on a way to take the health picture of Canberrans because there are so many factors which have affected locals over the past two months. Physical health is impacted by the heat and the smoke - but it's more than that. Canberrans have had to cut back on all the activities they usually rely on to rest, all the exercise that is fundamental to keep us well. We all know physical activity keeps us well - but it also works to be restorative.

"That all changes when it comes in the context of facing potential trauma or actual trauma," she says.
It's normal for people to be worried in times like these and in some ways, it's adaptive. The heat, the smoke, the fires, the hail, these all posted threats. But the constant feeling of being under threat accelerates our anxieties.
Cars were hit hard by hail damage in January. Picture: Jamila Toderas

Cars were hit hard by hail damage in January.

Strazdins of ANU predicts there will be a whole group of Canberrans who've been tipped from the normal experience of concern right into anxiety.
"The whole population can be affected. They might have been coping OK with holding down jobs, family, volunteering. Now there are groups who are going to be at high risk for tipping into a high level of distress, even if only temporarily."
..."
 
Ben veel op Schiphol geweest de laatste 3 jaar @Beebmeep, en elke keer valt me op dat de lucht, de gebouwen en het beton van de platformen allemaal dezelfde kleur hebben: Grijs :O

Als ik hier in Cairns land in de zomer dan is het ook overwegend grijs en grauw, maar wel 30 graden warmer dan in NL. Ik weet niet, soms verlang ik wel terug naar de lekkere koude dagen in NL. Als je er woont is het minder leuk, dat weet ik ook wel maar je waardeert de zomer en lente daar ook veel meer. Die heerlijke lange avonden enz. Het is appels met peren vergelijken en voor mij is er geen voorkeur. Ik woon in Oz en zal waarschijnlijk ook citizen worden, maar ik ben en blijf een Nederlander.
 
In ieder geval zijn weel plekken in AUS meer golf zeker dan Nederland haha. Alleen om die reden zouden wij direct die kant om gaan als de mogelijkheid er wel zou zijn. Net tevergeefs richting de kust gereden om met de lange plank het water in te gaan. Just flat....
 
Als ik hier in Cairns land in de zomer dan is het ook overwegend grijs en grauw, maar wel 30 graden warmer dan in NL. Ik weet niet, soms verlang ik wel terug naar de lekkere koude dagen in NL. Als je er woont is het minder leuk, dat weet ik ook wel maar je waardeert de zomer en lente daar ook veel meer. Die heerlijke lange avonden enz. Het is appels met peren vergelijken en voor mij is er geen voorkeur. Ik woon in Oz en zal waarschijnlijk ook citizen worden, maar ik ben en blijf een Nederlander.
Zo ervaar ik dat ook wel een beetje. De lange zomeravonden, maar ook de herfstbuien waarbij de wind en regen tegen de ramen bulkt, terwijl ik lekker warm en droog zat. Maar wanneer je in Nederland werkt, dan moet je door dat weer. Dus hoost het de hele week, dan mag je hopen dat je niet de hele week op de fiets naar het werk moet!

Kerst in de zomer went niet, maar we hebben hier in SA wel iets meer een overgang van de seizoenen, hoewel die overgangen kort zijn. Maar ik vind het hier ook heerlijk om de frisse winterlucht te kunnen ruiken. En die sterrenhemel...
 
Praatje regen?

We hebben hier in Canberra nu met regelmaat wat regen, afgelopen weekend wat meer dan de laatste dagen.

Maar onze property up North... Ik denk dat de dam wel weer vol is, en de kreek zal ook wel weer stromen als een class IV white water rapid.
De huurder meldde dat de nieuwe extra regentank zijn werk doet en al meer dan vol is.

@Janneke61 Jullie ook blij met een drupje extra?
 
Praatje regen?

We hebben hier in Canberra nu met regelmaat wat regen, afgelopen weekend wat meer dan de laatste dagen.

Maar onze property up North... Ik denk dat de dam wel weer vol is, en de kreek zal ook wel weer stromen als een class IV white water rapid.
De huurder meldde dat de nieuwe extra regentank zijn werk doet en al meer dan vol is.

@Janneke61 Jullie ook blij met een drupje extra?

Afgelopen weekend wat meer regen?! Haha hier in de Northen Beaches extreem veel regen. Heb er wel even genoeg van. Hier was heavy weekend, van warning evacuating met knock aan de deur tot net niet overstroming. Ons huis was gelukkig safe en het water is niet tot ons huis gekomen. Begin van onze straat daar hadden de mensen het water in huis staan.
Veel bomen omgewaaid, dus heel veel stroomuitval.

Sinds een uur hebben wij weer eindelijk stroom. Lekker warm douche weer😉
 
Afgelopen weekend wat meer regen?! Haha hier in de Northen Beaches extreem veel regen. Heb er wel even genoeg van. Hier was heavy weekend, van warning evacuating met knock aan de deur tot net niet overstroming. Ons huis was gelukkig safe en het water is niet tot ons huis gekomen. Begin van onze straat daar hadden de mensen het water in huis staan.
Veel bomen omgewaaid, dus heel veel stroomuitval.

Sinds een uur hebben wij weer eindelijk stroom. Lekker warm douche weer😉

Tssss... zeurkous hahahaha (just kidding!)
 
Ik zie net dat er gisteravond in één uur 76mm is gevallen bij ons in QLD.

Dat is 15 procent van wat we in Canberra in een jaar hebben....
 
Wat een verschil, he. Dat is genoeg, er is meer onderweg of niet richting Noosa?

Ja. Het is wel een land van uitersten hè. Zo gaan we op in vlammen. Zo hebben we de reddingsboot nodig om de deur uit te kunnen. Zag net foto’s van een parkeer garage onder een appartementen complex aan de Sunshine Coast. Dat was nu een zwembad met auto’s op de bodem als artificial reef 😳

En ja, meer onderweg. Hoop dat het Canberra ook haalt 👍
 
Ja. Het is wel een land van uitersten hè. Zo gaan we op in vlammen. Zo hebben we de reddingsboot nodig om de deur uit te kunnen. Zag net foto’s van een parkeer garage onder een appartementen complex aan de Sunshine Coast. Dat was nu een zwembad met auto’s op de bodem als artificial reef 😳

En ja, meer onderweg. Hoop dat het Canberra ook haalt 👍

Alle regen die normaal hier valt valt nu down south. We hebben hier amper regen gehad behalve die keer dat er 210 mm in 10 uur viel en we bijna overstroomden. We vinden het wel fijn zo zonder monsoon. Geen regen is geen humidity, vandaag 39 graden met maar 37% humidity, heerlijk!!
 
Ja. Het is wel een land van uitersten hè. Zo gaan we op in vlammen. Zo hebben we de reddingsboot nodig om de deur uit te kunnen. Zag net foto’s van een parkeer garage onder een appartementen complex aan de Sunshine Coast. Dat was nu een zwembad met auto’s op de bodem als artificial reef 😳

En ja, meer onderweg. Hoop dat het Canberra ook haalt 👍

Het is volgens mij ook echt een bizarre zomer dit jaar.
 
Alle regen die normaal hier valt valt nu down south. We hebben hier amper regen gehad behalve die keer dat er 210 mm in 10 uur viel en we bijna overstroomden. We vinden het wel fijn zo zonder monsoon. Geen regen is geen humidity, vandaag 39 graden met maar 37% humidity, heerlijk!!

Ah, dus het regent vooral lager, zal wel met die Cycloon te maken hebben.
Humidity van 37% bij 39 graden. Poeh dat is knap vochtig ;)

IMG_6982.jpeg
 
Back
Top