Migreer-mogelijkheden

AlexHRG

Active Member
Hallo iedereen,

De bedoeling van deze topic is eigenlijk om te kijken welke manieren er zijn om te migreren met als uiteindelijke doel ofwel een PR ofwel de Australische nationaliteit te hebben, wanneer je je niet in een optimale positie bevindt....

Na deze forum afgeschuimd te hebben heb ik in grote lijnen 4 manieren gevonden:
  1. GSM: voor mensen met een carrière in een job dat nodig is in AU
  2. Spouse/family: mensen die een getrouwd zijn of een bloedband hebben met Australiërs
  3. Study: na een opleiding in AU er direct aan de slag
  4. Temporary Business Visa: via een contract met een AU of Internationale werkgever
(Als er opmerkingen hierover zijn, gelieve het te laten weten dan kan ik deze lijst aanpassen om het overzichtelijk te houden voor iedereen)

Alle manieren hebben voor- en nadelen, om er maar een paar op te noemen:
  • De GSM is nogal duur en is niet voor iedereen mogelijk.
  • Spouse family, sja, niet iedereen heeft Australische familie of is bereid om daarvoor te trouwen (zou ook nooit de reden mogen zijn!)
  • De Study VISA betekent dat je minimum 2 jaar moet studeren met alle gevaren vandoen (bissen, geen fulltime job,..) en de admission fee is niet van de poes!
  • Temp Business VISA: Na de papier rompslomp ben je in theorie aan de slag in de gratie van de werkgever...
In mijn geval (27j , ongehuwd, geen kinderen, geen groot kapitaal, Bachelor Automotive Engineering maar zonder een mooie carrière tot nu toe) lijken mijn opties beperkt tot nummertje 4.... maar hoe gaat het dan verder?

Wat ik tot dusver heb uitgepluisd is dit: na een 457 Temporary Business Visa kan je:
  1. Gaan voor ENS (Employer Nominated Scheme), maar daar zijn bepaalde vereisten aan verbonden
  2. Afhankelijk van je locatie kan je voor RSMS (Regional Sponsored Migration System) gaan, wat gemakkelijker gaat dan ENS
Zit ik goed tot nu toe?

Praktisch wordt de situatie ingewikkelder, als je het mij vraagt: Als je met een 457 wil beginnen, moet je contact hebben met werkgevers en willen ze je zien/spreken. Dit is een soort van kip-of-het-ei situatie. Het is mogelijk natuurlijk dat je een job kan bemachtigen voordat je er fysiek bent, maar dan kan je niet echt zeggen dat je weet waar je aan begint...
Mijn oplossing is dan om met een Working Holiday Visum te gaan en alles te ontdekken en rond te neuzen in de jobmarkt.... en dan dus een 457 zo te bemachtigen...

MAAR! Het wordt nog ingewikkelder! Mijn vriendin is Pools, en met haar land is er geen akkoord omtrent de WHV, dus hoe kan zij mee? Dit zit mij heel erg dwars.
Opties voor haar zijn:
  • Meekomen als toerist (maar als je als toerist geen return flight neemt, vrees ik dat ze problemen gaan maken aan de douane)
  • In België "wachten" totdat ik een 457 heb en dan als dependant aanduiden
  • Of een andere manier?
Ik begrijp dat dit wel een beetje de controversiële kant uitgaat en helemaal niet veilig is (toekomstgewijs), maar dit lijkt de enigste mogelijkheid voor ons... en willen er toch wel ECHT voor gaan!

Wat denken jullie ervan?

Op de meeste dingen kan ik geen reactie geven. Wel wat betreft WHV.

Voor zover mij bekend gaat het erom dat er een vlucht het land uit is. Er staat VOLGENS MIJ (maar check dit) niet bij dat dit een retourtje moet zijn (hoe zit dat anders met wereldreizigers). Je zou dus een ticket naar Azia of NZ kunnen boeken en daar kort op vakantie kunnen gaan.

Waar moet je verder rekening mee houden:
- tickets zijn vaak niet een jaar vooruit te boeken.
- een toeristenvisum is vaak voor 3 of 6 maanden. Langer zorgt waarschijnlijk voor problemen. Ik weet dat je ook een toeristenvisum voor een jaar kunt aanvragen, maar ik weet niet wat de 'voorwaarden' daar voor zijn. Ik weet ook niet of je - nadat je een toeristenvisum voor 6 maanden hebt gehad - je een week later weer het land kunt invliegen voor een nieuw visum van 6 maanden.

Succes!

Ach ja, je hebt gelijk Alie!

Rest er dan alleen nog de vraag of er gekeken wordt hoe lang je wegblijft voor je terug binnenkomt... In Egypte alvast deden ze er niet moeilijk over, hmmm, misschien is dit appelen met peren vergelijken
wink.gif

Ik heb rondgezocht op de Immigration website over praktische info voor het verlengen van de toeristenvisum maar kon niet echt iets vinden, als we het kunnen verlengen naar 6 maanden lijkt het me al heel wat.

Je kan hem gewoon aanvragen voor 6 maanden daarna moet je eerst het land verlaten en dan kan je er nogmaals 1 aanvragen. Ik weet alleen niet of het dan weer 6 maanden mag, maar volgens mij wel.

gevonden voor 6 of 12 maanden
immi site

Een vriendin van ons kon ook geen WHV aanvragen en is met haar vriend meegkomen en moest elke 3 maand het land verlaten. Ze hebben er oa een vakantie NZ aangekoppeld. Uiteindelijk had hij zijn visum, vraag me niet welk en staat ze daarop als dependant.

oh, fantastisch! Dit is al een pak van mijn hart! Dus dezelfde truc als in Egypte werkt hier ook :up: Bedankt!

By the way,

Voor mensen met een WHV is er een mogelijkheid om direct een PR te bemachtigen. Meesten kennen wel de 119 (RSMS) maar daar is ook een onshore variant op, de 857. En de WHV valt onder de qualifying classes!

Back