Mijn broer zit er en mijn zus gaat en ik wil ook.......Maar hoe???

Gerdien

New Member
Hallo,

Ik ben 10 jaar geleden op reis geweest in Australie en vond het super.
Nu is mijn broer samen met zijn vrouw op een skill visum in februari vertrokken naar Australie.
Mijn zus en man hebben ook een skill visum en gaan binnen nu en 2 jaar ook naar Australie.
Ik ben nu bezig met het bedenken hoe ik kan gaan. Ik denk dat ik niet veel punten zal halen voor een skill visum. Wil dus voor de familie visum gaan.
Maar weet iemand of dat kan?? (mijn ouders blijven wel in NL, maar verder geen familie meer hier)
En is dat makkelijk om zelf te doen?? Of raad je toch aan via een bureau??

Heeft iemand tips of ervaring dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt voor je reactie.

Groetjes Gerdien

Hoi Gerdien

Wat leuk dat je naar Australië zoekt te gaan. Zeker als je broer er al is en je zus ook plannen heeft om te gaan.
Ik ben wel even gaan kijken op de site van de Australian Government omdat ik zelf niet veel weet over family visa's, maar ik ben niet zeker of je in aanmerking komt hiervoor. Wat ik uit de informatie op de site kan halen, is dat je broer en zus dan de enige familie moeten zijn die je nog hebt om in aanmerking te komen voor dit visa. Ook moet je familie dan al een permanent visa hebben vooraleer jij je visa kan aanvragen, dus dan dien je nog wat geduld te hebben. Je kan er wel zelf nog meer over vinden op hun site: http://www.immi.gov.au/

Ik ga zelf volgend jaar op basis van een student visa omdat ik, net als jij, niet in aanmerking kom voor een skilled visa.
Je dient dan wel een studie te nemen die 2 jaar duurt, voltijds is en de mogelijkheid geeft om een job te doen die op de SOL-lijst staat (die vind je ook op die site terug).Tijdens je studie kan je dan tot 20 uren per week gaan werken en tijdens de vakantie 40 uren.
Ik ga niet via een emigratiebureau maar via IDP die internationale studenten helpt bij de aanvraag en dergelijke. Meer info vind je terug op hun site: http://www.netherlands.idp.com/default.aspx

Van het family visa ben ik dus niet echt zeker maar misschien zijn er nog wel mensen op dit forum die er wel ervaring mee hebben. Je kan wel alvast eens gaan snuiten op de website. Er is echt wel heel veel te lezen daar.
Hoop dat je er wat aan hebt. :wink:

Hoi Gerdien,
als je man toch een skill-visum aanvraagt, kun jij volgens mij op dat visum 'mee liften'.
Je hoeft dan volgens mij geen visum voor jezelf aan te vragen.
Laat de andere forumleden mij even verbeteren als ik het fout heb.
groetjes

Volgens mij bedoelt ze hier de man van haar zus (die beide een skilled hebben). Voor zover bekend kun je een family visa aanvragen als meer dan 50% van je familie in Australie woont en een permanent visum heeft. Je zou evt. kunnen besluiten om bij bijv. move2australia een indicatie aan te vragen (ik dacht zo'n 150 euro.. ) zij kunnen je dan vertellen voor welke visums je in aanmerking komt (if any) vandaaruit kun je besluiten de rest zelf te doen.

[quote author=alieNL link=topic=10077.msg139498#msg139498 date=1243891599]
Volgens mij bedoelt ze hier de man van haar zus (die beide een skilled hebben). Voor zover bekend kun je een family visa aanvragen als meer dan 50% van je familie in Australie woont en een permanent visum heeft. Je zou evt. kunnen besluiten om bij bijv. move2australia een indicatie aan te vragen (ik dacht zo'n 150 euro.. ) zij kunnen je dan vertellen voor welke visums je in aanmerking komt (if any) vandaaruit kun je besluiten de rest zelf te doen.
[/quote]
Alleen even in de gaten houden dat (ik denk !) dat family gelezen moet worden als 'gezin'? Als ouders is het zeker zo dat de 'meerderheid' van je kinderen hier moet wonen. Of dat ook zo geldt voor broeren/zussen weet ik niet. Inderdaad zeker de DIAC site even goed doorspitten en misschien inderdaad ook een indicatie aan te vragen ....

Oh ja, als je broer & zus een skilled visum hebben wat al een permanente is, dan zou ik durven hoen dat je niet speciaal lang zou moeten wachten .....

[quote author=perthpete link=topic=10077.msg139512#msg139512 date=1243917253]
dat (ik denk !) dat family gelezen moet worden als 'gezin'?
[/quote]

Dat is ook hoe ik het zie.

Bedankt voor je reactie..
Leuk dat jij er gaat studeren.... nu moet ik er zelf niet aan denken om nog een studie te doen.. Wil lekker aan de slag.. Liefst tussen de beesten op een farm..

Ik had ook al wat zitten kijken op de site van de gov. Maar blijft vaag.. Hoe het zit met percentage familie wat in NL moet zijn en wat in Aussie is..

Maar ik ga zeker even verder kijken.

Jij alvast heel veel succes met de study en je toekomst in Australie.

Gr Gerdien

[quote author=Anneke79 link=topic=10077.msg139489#msg139489 date=1243886947]
Hoi Gerdien

Wat leuk dat je naar Australië zoekt te gaan. Zeker als je broer er al is en je zus ook plannen heeft om te gaan.
Ik ben wel even gaan kijken op de site van de Australian Government omdat ik zelf niet veel weet over family visa's, maar ik ben niet zeker of je in aanmerking komt hiervoor. Wat ik uit de informatie op de site kan halen, is dat je broer en zus dan de enige familie moeten zijn die je nog hebt om in aanmerking te komen voor dit visa. Ook moet je familie dan al een permanent visa hebben vooraleer jij je visa kan aanvragen, dus dan dien je nog wat geduld te hebben. Je kan er wel zelf nog meer over vinden op hun site: http://www.immi.gov.au/

Ik ga zelf volgend jaar op basis van een student visa omdat ik, net als jij, niet in aanmerking kom voor een skilled visa.
Je dient dan wel een studie te nemen die 2 jaar duurt, voltijds is en de mogelijkheid geeft om een job te doen die op de SOL-lijst staat (die vind je ook op die site terug).Tijdens je studie kan je dan tot 20 uren per week gaan werken en tijdens de vakantie 40 uren.
Ik ga niet via een emigratiebureau maar via IDP die internationale studenten helpt bij de aanvraag en dergelijke. Meer info vind je terug op hun site: http://www.netherlands.idp.com/default.aspx

Van het family visa ben ik dus niet echt zeker maar misschien zijn er nog wel mensen op dit forum die er wel ervaring mee hebben. Je kan wel alvast eens gaan snuiten op de website. Er is echt wel heel veel te lezen daar.
Hoop dat je er wat aan hebt. :wink:

[/quote]

Hai,
Bedankt voor je reactie.
Ik bedoel idd de man van mijn zus. Ik ga single die kant op.
Maar mijn zus heeft de skill visum en haar man gaat daarop mee.
Zo is het ook voor mijn broer. Hij heeft Skill visum en zijn vrouw is daarop meegegaan.
Tja voor mijn ouders zal het appeltje eitje worden als die in de toekomst willen gaan. Dan zitten al hun kinderen er.

Het is denk ik idd goed om een gesprek aan te gaan. Vind het alleen zoveel geld.
Denk dat ik het daarna wel zelf ga doen. Mijn zus en broer zijn nu experts geworden in de papieren.. Moet alleen weten of ikkans maak op een family visum.

Leuk dat je mee denkt..

Gr Gerdien

[/quote]

Bedankt voor je reactie.
Ik heb de site bekeken, maar vind niet concreet het antwoord. Wel over de rest van de familie en over het zorgen voor een familie lid.. maar ja mijn broer en zus zijn krengezond (gelukkig).
Het zal denk ik goed zijn om een gesprek aan te vragen...
Dan weet ik wat mijn mogelijkheden zijn.

Gr Gerdien

[quote author=perthpete link=topic=10077.msg139512#msg139512 date=1243917253]
[/quote]
Alleen even in de gaten houden dat (ik denk !) dat family gelezen moet worden als 'gezin'? Als ouders is het zeker zo dat de 'meerderheid' van je kinderen hier moet wonen. Of dat ook zo geldt voor broeren/zussen weet ik niet. Inderdaad zeker de DIAC site even goed doorspitten en misschien inderdaad ook een indicatie aan te vragen ....

Oh ja, als je broer & zus een skilled visum hebben wat al een permanente is, dan zou ik durven hoen dat je niet speciaal lang zou moeten wachten .....
[/quote]

Het is inderdaad wel zo dat het voor de ouders, die hun kinderen willen volgen naar Australië, dat de helft van hun kinderen daar moeten wonen. Dit weet ik toevallig omdat mijn ma er naar geïnformeerd heeft. Maar ik ben niet zeker of dit voor broers en zussen telt.
Op de website dien je eerst keuze te maken voor 'Family members' en dan 'other family' vermits het om broers en zussen gaat. De andere keuzes zijn partner, parent en child dus die zijn niet van toepassing hier. Van daaruit geven ze je 4 visa mogelijkheden: Remaining Relative Visa, Aged Depandent Relative, Carer Visa en New Zealand Citizen Family Relationship visa. Mij lijkt dus dat je de eerste optie dient te nemen en die zegt het volgende:
This visa is for people whose only near relatives are usually resident in Australia and are Australian citizens, Australian permanent residents or eligible New Zealand citizens. This visa is for you if both of these apply:
- you have a brother, sister, parent (or step-equivalent) who is an Australian citizen, Australian permanent resident or eligible New Zealand citizen usually resident in Australia
- you and your spouse have no brothers, sisters, non-dependent children, parents (or step-equivalents) other than those in Australia.

Hier maak ik uit op dat je ouders dan ook zouden daar moeten zijn of begrijp ik dit verkeerd? Ben blond dus ja, kan wel. :lol:
Om twijfels te vermijden, kan je best contact opnemen met Move2Australia. Zij zullen hierop wel een antwoord kunnen geven en ze reageren ook heel snel dus...
Veel succes nog met het verder uitzoeken. :wink:

Bedankt voor je reactie. Ik had het idd ook gelezen.. maar denk dat ik mijn ouders ook over moet halen..
dan wordt het een eitje..

Ik wil graag een gesprek met Move2australia. Ik wil de rest zelf doen.
Weet jij hoeveel zo'n gesprek kost?
Het is puur om er samen uit te komen voor welk visum ik moet gaan.

Ik hoor het graag.

Groetjes Gerdien

[quote author=Anneke79 link=topic=10077.msg139567#msg139567 date=1243961958]
Het is inderdaad wel zo dat het voor de ouders, die hun kinderen willen volgen naar Australië, dat de helft van hun kinderen daar moeten wonen. Dit weet ik toevallig omdat mijn ma er naar geïnformeerd heeft. Maar ik ben niet zeker of dit voor broers en zussen telt.
Op de website dien je eerst keuze te maken voor 'Family members' en dan 'other family' vermits het om broers en zussen gaat. De andere keuzes zijn partner, parent en child dus die zijn niet van toepassing hier. Van daaruit geven ze je 4 visa mogelijkheden: Remaining Relative Visa, Aged Depandent Relative, Carer Visa en New Zealand Citizen Family Relationship visa. Mij lijkt dus dat je de eerste optie dient te nemen en die zegt het volgende:
This visa is for people whose only near relatives are usually resident in Australia and are Australian citizens, Australian permanent residents or eligible New Zealand citizens. This visa is for you if both of these apply:
- you have a brother, sister, parent (or step-equivalent) who is an Australian citizen, Australian permanent resident or eligible New Zealand citizen usually resident in Australia
- you and your spouse have no brothers, sisters, non-dependent children, parents (or step-equivalents) other than those in Australia.

Hier maak ik uit op dat je ouders dan ook zouden daar moeten zijn of begrijp ik dit verkeerd? Ben blond dus ja, kan wel. :lol:
Om twijfels te vermijden, kan je best contact opnemen met Move2Australia. Zij zullen hierop wel een antwoord kunnen geven en ze reageren ook heel snel dus...
Veel succes nog met het verder uitzoeken. :wink:

[/quote]

Ja, als je jouw ouders kan overhalen ook te gaan, kan het wel eens heel eenvoudig worden om te gaan. Ik zal duimen voor jou dat dat lukt. :wink:
Ik weet eigenlijk niet of je moet betalen voor een gesprek. Wij hebben enkele malen via e-mail contact met hen opgenomen en dat was gratis. Geloof dat ze gevestigd zijn in Adelaide. Denk wel dat je altijd vrijblijvend informatie kan opvragen bij hen maar misschien zijn er leden die er wel mee samenwerken of gewerkt hebben die weten hoe het juist werkt. Mailen kan nooit kwaad, denk ik.

Hallo Lezers,

Even een update.
Na contact met M2A en Buysse, ben ik er achter dat ik niet voor het familie visum kan gaan.
Mijn ouders zouden er wel voor kunnen gaan. Maar ik heb er geen recht op. :oops:

Ik ga nu proberen voor de SKILL te gaan... met eventueel mijn broer als sponsor... Dus handig is het wel  :wink:

Bedankt voor de reacties.

Groetjes Gerdien

Back