Mijn plan tot nu toe, is dit mogelijk?

Beekmans

New Member
Hoi allemaal,

Heb me zojuist voorgesteld in het 'even voorstellen' gedeelte van dit forum. Nogmaals aangenaam :)
Ik wil dus naar mijn vriendin in Australie verhuizen. Ik ben van plan om dit als volgt aan te gaan pakken:

1) Een working holiday visa aanvragen (ben in oktober '08 29 geworden)
2) Samen gaan wonen met mijn vriendin, zij heeft een woning in Perth en ik kan bij haar intrekken
3) Werk zoeken en proberen om 3 maanden voor dezelfde werkgever te blijven werken zodat ik een 2e whv kan aanvragen no OP mijn 30ste.
4) Tijdens mijn 2e jaar op een WHV voor een spouse (de-facto) visum applyen.

Dit is natuurlijk een ruw plan dat helemaal tot in de puntjes uitgewerkt zal moeten worden en ik zal dat ook zeker gaan doen. Maar mijn allereerste vraag die ik stellen ga is als volgt: Is het uberhaupt mogelijk om een spouse-visa aan te vragen terwijl je op een 2e WHV in Australie verblijft?

Bedankt voor jullie tijd en ik hoop hier nog veel antwoorden te vinden op verdere vragen die ik ongetwijfeld tegen zal komen :)

Groeten,
Bart

je kunt een 2e spouse visum aanvragen wanneer je tenminste 12 maanden met een australisch resident een serieuze relatie hebt... samenwoont en gezamenlijk verantwoorelijk bent voor huishouden/rekeningen en dergelijke... dus ja, je kunt op je 2e WHV een spouse visum aanvragen.
je kunt een 2e WHV aanvragen als je minimaal 3 maanden hebt fruit geplukt/ ingepakt bij specifieke bedrijven in australie. kijk anders even op : http://www.immi.gov.au/visitors/working-holiday/417/eligibility-second.htm

ik hoop dat je er wat aan hebt! welkom op het forum trouwens :)
hoe ken je je vriendin eigenlijk?
groetjes nicole

Het is mogelijk, maar ik las net ergens op het forum (gisteren) dat het heel veel sneller gaat als je het vanuit Nederland doet. Dus 2 jaar WHV australie, alles verzamelen, dan naar Nederland reizen en een versneld visum aanvragen en dan weer terug naar Australie. Ik weet niet meer wat de titel precies was, maar het was iets met mijn verhaal voer het verkrijgen van een defacto visum oid.
Succes!

[quote author=simmer22 link=topic=9640.msg130498#msg130498 date=1231961345].....hoe ken je je vriendin eigenlijk?
groetjes nicole
[/quote]

Hoi Nicole, dank je voor je response. Deze link heb ik zeker wat aan, daar ik niet precies wist dat ik specified work moet gaan doen voor drie maanden. Zodra ik in Australie ben op mijn eerste WHV zal ik daar dan ook meteen werk van maken.
Antwoord op je vraag: Ik heb mijn vriendin in Fremantle leren kennen tijdens een New Years Eve feestje in The Norfolk in 2007. Sindsdien zijn we in contact met elkaar gebleven via het internet. Ik ben samen met haar op vakantie geweest in dec '08/jan '09 (pas geleden dus) en daar zijn we tot de conclusie gekomen dat we met elkaar verder willen  :smile:

Bart

[quote author=Alie Bosma link=topic=9640.msg130501#msg130501 date=1231962487]
Dit is de link:
http://www.xpdite.net/forum/index.php/topic,8797.0.html
[/quote]

Hallo Alie,

Dank je voor het posten van deze link. Ik zal dit verhaal eens rustig nalezen zodra ik thuis ben, heb het nu even vluchtig doorgelezen. Of ik dit wil doen hangt een beetje af van de situatie op dat moment. Maar ik weet nu in iedere geval dat dit ook een mogelijkheid is!

Bart

Even status updateje :)

Gisteren heb ik mijn eerste WHV aangevraagd en na vijf minuten was die al 'granted', dat was erg gemakkelijk. Ik ben nu dan ook erg blij, haha! Mijn vriendin heeft vandaag de sleutel van haar nieuwe woning in Shelley (Perth) gekregen, daar kan ik dan dus bij in trekken zodra ik in Perth arriveer. Ik ben van plan om in mei die kant op te gaan.
Heb ook enig onderzoek gedaan naar de 'specified jobs' die je moet doen voor een 2e WHV. Je moet deze dus in bepaalde regio's van Australie doen. Ik had gehoopt dat Swan Valley ook een van deze regio's zou zijn, maar dat is niet het geval. Als ik dus een specified job zou willen doen moet ik verderop Australie in wat eigenlijk niet echt mijn voorkeur heeft. Als dit toch moet gebeuren (lees: zou ik niet op een andere manier bij mijn vriendin kunnen blijven) dan ben ik zeker bereid om dit toch te gaan doen, maar dit gaan we dus uitzoeken wanneer ik in Australia ben.
Ik heb wat gelezen over een bridging visa en we hopen het op deze manier op te kunnen gaan lossen. Nu komt er dus een vraag in me op: kun je al VOOR dat je 12 maanden samen hebt gewoond een temp. spouse-defacto visum aanvragen? Of in ieder geval aangeven dat je een bridging visa wenst te verkrijgen?

Verder zit ik nog met een vraagje. Is het mogelijk om een gezamelijke rekening te openen als ik op een WHV in Australie verblijf? En hoe zit het met ziektekosten verzekeringen? Kan ik deze gewoon nog door laten gaan in Nederland? Ik denk het eigenlijk wel, omdat ik volgens de papieren een tourist ben.

Een hoop vragen, ik hoop dat iemand me een antwoord kan geven.

Het ziet er allemaal erg rooskleurig uit tot nu toe... Ik wordt er haast bang van eigenlijk. Maar we gaan vol goede moed de stap wagen en ik zie het helemaal zitten!

Groet,
Bart

hey bart!

je kunt zo ver ik weet niet eerder dan de 12 maanden dat je samen bent, je spouse visum aanvragen... hoe het precies zit met een bridging visum weet ik niet, ik weet dat een vriendin van me het wel heeft gekregen nadat ze op dr 2e whv in oz was en dat eigenlijk verlopen was, maar ze nog aant wachten was op haar spouse goedkeuring. maar goed...dat was op dr 2e WHV.

wel kun je eventueel op een toeristenvisum blijven denk ik, maar dan mag je niet werken. als ik het goed heb moet je dan 1 dag naar het buitenland, veel mensen vliegen op en neer naar bijv. nieuw zeeland, maar dat kan misschien een laatste optie zijn....

wat ziektekosten betreft. je kunt je pas hier in nederland uitschrijven als je langer dan 1 jaar in het buitenland blijft en langer dan 3 maanden in het buitenland werkt. dan hoef je in principe niet te betalen voor die maanden die je in het buitenland werkzaam bent. zoek het goed uit, bel je verzekering en vraag het duidelijk na, zorg dat je alles op papier hebt en dergelijke....want ik heb een dergelijk probleem gehad, waarbij ze zeiden dat ik mn verzekering op kon zeggen, maar ze na het jaar dat ik in australie geweest ben uit het niets 1600 euro van mn rekening plukten omdat "ik toch betaald had moeten hebben". uiteindelijk is het allemaal goed gekomen, aangezien ik alles op papier bewaard had, maar het was een heleboel op en neer gebel, gemail en een hoop formulieren. maar goed....het was niet echt handig...

je kunt ook als je een reisverzekering hebt, bij een kantoor van medicare een pasje van medicare halen voor je ziektekosten in australie... t eerste jaar dat ik oz was wist ik dit niet, heb ik steeds betaald en later teruggevraagd bij mn reisverzekering, maar t 2e jaar ging gemakkelijker toen ik dit pasje van medicare had, krijg je in principe alle noodzakelijke zorg gratis. ik moest bij medicare mn reisverzekering pasje laten zien... maar weet niet hoe streng ze daarmee zijn. mederland en oz hebben een verdrag zodat wij nederlanders daar ziekenfonds verzekerd zijn, en zo was mijn vriend hier in nederland ook gratis ziekenfonds verzekerd.
handig!

hmmz....heel verhaal weer, hoop dat je er iets aan hebt, als t niet duidelijk is kun je altijd mailen of pm'en!
groetjes nicole

Dank je wel voor je antwoord Nicole! Ik heb inmiddels een hele hoop informatie verzameld over zorgverzekeringen e.d. en ik denk dat het voor mij het beste is de zorgverzekering hier in nederland stop te zetten en een reisverzekering met dekking van ziektekosten te nemen. Ook zal ik me dan uit laten schrijven uit het bevolkingsregister, omdat ik van plan ben langer dan twee jaar te blijven (veel langer eigenlijk :p). Nu is het zaak om te kijken of het me gaat lukken om de Menzis dit allemaal aan het verstand te brengen... Het gaat in ieder geval z.s.m. de papiermolen in. Ik heb de site van JoHo als infobron gebruikt, erg duidelijke info daar.

Nu alleen nog uit zien te vinden of we in de 11e maand van mijn whv al duidelijk kunnen maken dat ik een spouse visa wil aanvragen zogauw mijn whv eindigd. Anders moet ik inderdaad misschien verder op een tourist visa... Misschien verstandig om eens een migration officer te bellen zodra ik in Australië ben. Die kan ons vast meer info geven.

Nog een vraagje... Tellen vakantiefoto's ook als bewijs van een relatie?? Aangezien we van 13-12-2008 tot 10-01-2009 samen hebben rondgetrokken in Vietnam. Zal wel niet, maar toch maar even navragen. Want als dat zo is dan pak ik die fotos ook mee als bewijs :)

Groet,
Bart

Hoi ik weet niet of de foto's goed bewijs zijn maar als he goed is hebben jullie beide stempels in je paspoort staan deze zijn zeker geldig als relatiebewijs.
Succes Yvonne

ik geloof dat je alle bewijs kunt meenemen dat je hebt of denkt dat bruikbaar is... dat van die stempels is idd handig! ik heb met mijn vriend in de zomer 3 weken ge-interraild en daarvan een fotoalbum gemaakt.hier zitten foto's in en ook de interrail kaartjes, dus dagen waarop we gereisd hebben enzo, met onze namen erop. ik was ook van plan deze mee te nemen... is even sjouwen, maarja als dat de doorslag zou kunnen geven heb ik het er graag voor over...

groetjes!

Dat klinkt dan allemaal als goed nieuws dat die stempels in onze passports als bewijsmateriaal gebruikt kunnen worden. Als ik dan in mei ga samenwonen met mijn vriendin voor de rest van dit jaar dan kan ik natuurlijk proberen om in jan. 2009 een spouse-defacto aan te gaan vragen omdat we dan kunnen bewijzen dat we in dec. 2008 al een relatie hadden doordat de stempels in onze passports staan. Hoop dat dat wat oplevert.

@Nicole: Ik lees dat jij in het zelfde schuitje zit als mij. Er komen een hoop vragen in je op als je eenmaal de knoop hebt doorgehakt zeg :). Succes ook met het proces! En als je nog tips hebt.... Alles is welkom!

@Yvonne: Thanks voor de tip!!

[quote author=Beekmans link=topic=9640.msg130760#msg130760 date=1232299796]
Dat klinkt dan allemaal als goed nieuws dat die stempels in onze passports als bewijsmateriaal gebruikt kunnen worden. Als ik dan in mei ga samenwonen met mijn vriendin voor de rest van dit jaar dan kan ik natuurlijk proberen om in jan. 2009 een spouse-defacto aan te gaan vragen omdat we dan kunnen bewijzen dat we in dec. 2008 al een relatie hadden doordat de stempels in onze passports staan. Hoop dat dat wat oplevert.
[/quote]

Je moet circa een jaar samenwonen voor je het de-facto visum kan aanvragen dus je kan dat visum beter in mei 2010 aanvragen dan in januari 2010 als je pas in mei 2009 gaat samenwonen.
Paspoortstempels laten wel zien dat jullie samen geweest zijn maar niet dat jullie in een de-facto relatie zijn geweest.

[quote author=Beekmans link=topic=9640.msg130688#msg130688 date=1232145666]
Nu alleen nog uit zien te vinden of we in de 11e maand van mijn whv al duidelijk kunnen maken dat ik een spouse visa wil aanvragen zogauw mijn whv eindigd. Anders moet ik inderdaad misschien verder op een tourist visa... Misschien verstandig om eens een migration officer te bellen zodra ik in Australië ben. Die kan ons vast meer info geven.
[/quote]

Je kan wel info van een migration officer krijgen om te horen wat de wet zegt, maar niet wat voor jou het beste is. Migration officers worden door de overheid betaald om aanvragen te verwerken, niet om mensen te helpen met hun emigratie proces, dus die zeggen je niet wat je het beste kan doen. Als je wil weten welke aanpak het beste voor jou is, kan je beter een migration agent om advies vragen, zoals Rob Breumelhof (die ook op dit forum zit).

Lees dit goed door en klik op de betreffende links
http://www.immi.gov.au/migrants/family/family-visas-partner.htm

Vandaag antwoord gehad op mijn vragen qua verzekering. Ik post het hier maar stap voor stap, misschien dat anderen er wat aan hebben. Let wel op: Iedere verzekeringsmaatschappij heeft zijn eigen regels, dus zowieso daar navragen voordat je actie onderneemt! En tip van Nicole: Zorg dat je alles op papier hebt om evt. problemen te voorkomen!

1) Email naar Menzis gestuurd met de vraag of ik mijn ziektekostenverzekering op kan zeggen.

2) Geduldig afwachten op antwoord

3) Antwoord gekregen... Bij Menzis kun je je dus alleen maar uitschrijven op de volgende manier: Je moet je uitschrijven bij de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens op het gemeentehuis in je woonplaats, maar je blijft verplicht verzekerd bij Menzis. Het definitief opzeggen kan pas als je loonbelastingplichtig wordt in het land waar je verblijft. Je moet dan een arbeidsovereenkomst van het bedrijf waar je werkt opsturen naar Menzis zodat zij je verzekering kunnen beëindigen.

4) Gezocht naar eventuele maatschappijen die mijn ziektekosten kunnen verzekeren voor de tijd vanaf opzeggen zorgverzekering bij Menzis tot de tijd dat ik mijzelf zal kunnen verzekeren in Australië. Heb enig advies aangevraagd bij www.verzekerdinhetbuitenland.nl

Het volgende ben ik nu van plan (voor de geinteresseerden):
1) Uitschrijven bij het Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens
2) Naar australie op WHV
3) Taxfilenummer aanvragen en werk zoeken
4) Arbeidscontract aanvragen bij werkgever in Australië
5) Zorgverzekering bij Menzis opzeggen met behulp van die arbeidsovereenkomst.
6) Tijdelijke Global Traveler verzekering aanvragen bij OOM Verzekeringen totdat ik het recht heb om gebruik te maken van sociale diensten in Australië.

Ik heb net nog wel even een mail gestuurd naar de mensen van JoHo (zie bovenstaande url) met de vraag of het mogelijk is om vanuit Australië de Global Traveler verzekering van OOM Verzekeringen aan te vragen. Dit omdat op de website van JoHo gezegd wordt dat het NIET mogelijk is om een reisverzekering af te sluiten vanuit het buitenland, terwijl op de website van OOM gezegd wordt dat de Global Traveler verzekering WEL af kunt sluiten in het buitenland. Ben benieuwd op het antwoord, ik laat het hier nog weten. Waarschijnlijk zal de Global Traveler verzekering niet onder het rijtje reisverzekeringen vallen ofzo... Maar die naam....  :roll: :roll:

Groet,
Bart

Edit: Heb net antwoord gehad op mijn email naar JoHo: De Global Traveler verzekering van OOM verzekeringen valt NIET onder reisverzekering en is dus gewoon in het buitenland af te sluiten

Bij een verzekering, kijk dan goed naar hoe lang je achtereenvolgens in het buitenland mag zijn! Bij Joho zal het waarschijnlijk wel goed zitten, maar lees wel even goed de kleine lettertjes!

Back