Minister wil zonnescherm boven Great Barrier Reef

Jan Katers

New Member
Bron: www.nu.nl

Minister wil zonnescherm boven Great Barrier Reef

Uitgegeven: 2 november 2006 09:40

SYDNEY - Het Great Barrier Reef in Australië is volgens wetenschappers in gevaar door opwarming van de aarde. Minister Fran Bailey van Toerisme heeft een ideetje om het rif, een van de meest lucratieve toeristische attracties van het land, van de ondergang te redden. Ze wil een gigantisch zonnescherm op pontons boven het rif plaatsen zodat het niet meer in de zon ligt.

Bailey zegt op het idee te zijn gekomen toen een Britse wetenschapper zei dat koraal in de schaduw beter af is dan in direct zonlicht.

Of haar plan haalbaar en betaalbaar is, is nog maar de vraag. Het Great Barrier Reef is het grootste koraalrif ter wereld. Het strekt zich uit over een afstand van 2600 kilometer en is wat oppervlakte betreft meer dan acht keer zo groot als Nederland.

Wèl een originele oplossing, er wordt in ieder
geval over nagedacht.  :up:

groetjes Miranda  :)

en heeft dat geen slechte invloed op de vissen int water...? Die worden misschien wel helemaal depri zonder zonlucht, hihi...

Hoi,

Weet niet hoe ze die zonneschermen gedacht had, maar hele riffen komen met eb, bovenwater te liggen, en verbranden dan ook niet. Ze maken extra pigment aan oiv van extra UV-straling, waardoor de kleuring toeneemt.

De meeste koralen voeden zich met symbiose algjes in hun weefsel. Als deze weinig zonlicht hebben dan sterven deze symbiose algjes af, en sterft het koraal. De bekende geweikoralen, enz. zijn afhankelijk van veel licht. Er zijn koralen die leven van plankton in het water, en zijn minder afhanklijk van het licht. Dit is echter een klein deel, en komt dus ook op diepere plekken voor.

Ik had zelf koralen 10 cm. onder het wateroppervlakte in een zeebak, en hier hing 500 watt aan verlichting boven. De meeste koralen op het rif  staan een aantal meter onder de spiegel, en zullen absoluut bleken (uitstoot van de symbiose algjes) .

Belachelijk dus.

Mijn oude zeebak. Je ziet hoe dicht de koralen onder het wateroppervlak staan, en wat voro bak licht er boven hing.

attachment.php

Groeten Sander

[offtopic]

he jij heb van die stoere anemonefish visjes in je bak zitten.

die zijn stoer...

[/offtopic]

Had je nou zo'n mooie doopvontschelp (als ik het goed schrijf)
in je bak zitten? O ja, en goede uitleg.

groetjes Miran  :)

Hoi,

Dit was mijn bak uit 2004. De anemoonvisjes (A. ocellaris) en de doopvont (T. derasa) zijn relatief veel gehouden dieren in Nederland.
Je ziet misschien dat ik geen symbiose anemoon in mijn bak heb, maar deze vissen maken bij afwezigheid van een anemoon, ook gebruik van andere netelende (stekende) koralen.

Van de visjes heb ik 1 keer eiafzet gehad. Helaas heb ik nooit de beschikking gehad aan geschikt voedsel om deze larven op te kweken.
90% van deze soort anemoonvissen, wordt als nakweek aangeboden. Deze hobby is enorm druk, met het kweken van lagere dieren en vissen, en loopt al ver vooruit als het om specifieke kennis gaat over het rif.

Na onze reis in Australie (uiteraard veel bezoekjes aan het rif gebracht), heb ik de bak anders ingericht omdat o.a. de doopvont in de verdrukking stond.  Deze bak heb ik tot begin 2006 gehad.
attachment.php

Nu ben ik bezig met een mangrove biotoop. (op foto in de vloedstand -  let op de slijkspringer)

attachment.php

Groeten Sander

Aaaaaaaahhhhhh ach so!!!

Hij is natuurlijk bang dat al die koralen wit worden.
Maar waarom een zonnescherm, gewoon groot aanpakken,
een betere oplossing is een zonnebrandcrème speciaal
voor de koraaltjes.  :lol: :lol:

R2D2, die slijkspringertjes zijn super!

groetjes Miran  :)

Back