misschien een nieuw leven beginnen

benbog

New Member
Dag allemaal, zijn nieuw hier en vragen graag via dit forum om meer inlichtingen.
Wij zijn een koppel met 2 kinderen van 6 en 11.Ik ben Belg en mijn vrouw is Griekse en we wonen reeds ongeveer 13 jaar in Griekenland. Ben mijn vrouw indertijd via mijn job in het toerisme hier tegengekomen en blijven plakken :) Zoals jullie weten is de economische toestand hier niet zo rooskleurig en ik heb angst dat het hier niet beter op word. Wij werken beiden in het toerisme maar de seizoenen worden korter en de lonen krimpen verder,kortom het wordt steeds moeilijker om een fatsoenlijk leven te hebben hier.Via anderen mensen had ik gehoord dat Australië zeer goed meeviel en dat de economie goed draait. In eerste instantie denk ik aan onze kinderen die een betere toekomst zouden kunnen hebben daar. Ook heb ik gehoord dat het moeilijk is nu om Australië nog binnen te geraken, ze geven niet meer zo snel een Visa, klopt dit? Wij zijn beiden rond de 45 jaar, kom je dan moeilijker aan een Visa? Zouden wij nog een kans hebben? Er zou ook een Griekse gemeenschap voornamelijk in Melbourne leven, klopt dit?
Als jullie ons op weg kunnen helpen, graag
groetjes
Ben

Hallo Ben,

Allereerst welkom op het forum. Om met je laatste vraag te beginnen, het klopt dat er veel Grieken in Melbourne wonen. Ik heb weleens gehoord dat de Griekse gemeenschap in Melbourne de grootste is achter Athene. Of het klop weet ik niet, maar het zegt wel wat natuurlijk.

Vwb de Australische economie, die loopt nog redelijk, zeker vergeleken met Europa, maar de motor hapert wel een beetje. Volgens mij heeft het toerisme hier het ook wel te verduren, door de hoge dollar en het feit dat Australie een erg dure bestemming is vergeleken met vele andere bestemmingen. Of je hier dus beter af zou zijn in het toerisme durf ik niet te zeggen. Ik weet ook niet of toerisme gerelateerde banen op de lijst(en) voorkomen.

Of Australie de juiste keuze is voor jou is natuurlijk aan jezelf. Maar je spreekt over een betere toekomst voor je kinderen, dus je denkt lange termijn. Is het dan niet veel gemakkelijk om binnen Europa iets te vinden? De meeste landen zullen zich heus wel weer herstellen van de huidige depressie. Tenzij je natuurlijk andere overwegingen hebt om voor Australie te kiezen maar die nog niet gedeeld hebt. Maar met een leeftijd van 45 jaar kan het wel eens moeilijk worden om een visum te bemachtigen, omdat je dan op andere vlakken meer punten moet scoren. Tenzij je natuurlijk een werkgever kunt vinden die jullie wil sponsoren.

Hopelijk hebben anderen hier meer kennis van die sector en kunnen je meer richting geven.

Succes met uitzoeken.

Of Australie de juiste keuze is voor jou is natuurlijk aan jezelf. Maar je spreekt over een betere toekomst voor je kinderen, dus je denkt lange termijn. Is het dan niet veel gemakkelijk om binnen Europa iets te vinden? De meeste landen zullen zich heus wel weer herstellen van de huidige depressie. Tenzij je natuurlijk andere overwegingen hebt om voor Australie te kiezen maar die nog niet gedeeld hebt. Maar met een leeftijd van 45 jaar kan het wel eens moeilijk worden om een visum te bemachtigen, omdat je dan op andere vlakken meer punten moet scoren. Tenzij je natuurlijk een werkgever kunt vinden die jullie wil sponsoren.
Welkom op het forum!!

De weg naar Australië kan helaas een hele moeilijke zijn. Dat vergt heeeeel veel doorzettingsvermogen en een absolute verliefdheid op het land, haha. Als de enige reden is om te emigreren voor een betere toekomst, dan zijn er nog vele andere landen waar je dat kunt vinden. Zoals Slatsr hierboven al zegt, lijkt me EU dan inderdaad makkelijker, en daar trekt de economie over een tijdje ook vast wel weer aan.

Hoi Ben, Welkom.

Je zult bovengenoemde overwegingen zelf moeten nemen. Kijk eerst eens op de site immi.gov.au wat je te weten kunt komen over jouw specifieke geval. Zoek ook de SOL-lijst op en kijk of één van jullie beroepen erop staat. Denk aan state sponsorship, daarvoor gelden weer aparte lijsten. Zoals Gwen al zei: Je moet wel doorzettingsvermogen hebben, als het al mogelijk is. Twijfel je nog steeds? Laat dan een bureau een kansbeoordeling uitvoeren. Daarover vind je her en der op dit forum meer informatie. Een kansbeoordeling kan geld kosten, maar let wel op dat je niet in een onpersoonlijke visummachine terecht komt.

De economie zal hier ook wel weer aantrekken, maar dat duurt nog wel even. Of Griekenland op termijn een goede bestemming is, zul je zelf het beste in kunnen schatten. Maar in Noord-Europa, de landen die het nu nog redelijk doen, zal het wel weer gaan lukken. Maar ja, het weer kun je niet meenemen:).

Toen wij bezig waren met ons visum, kwam een baan in het toerisme (wat dan ook) op geen enkele lijst voor. Misschien is dat inmiddels veranderd, dus je moet het zeker checken. Ik heb echter niet het idee dat er hier een tekort is aan mensen in het toerisme. Ik heb het geluk gehad dat ik sinds 3 weken op een reisburo hier in de stad werk. Met eenlichtelijke dosis geluk en toeval kwam ik de vacature tegen. In NL heb ik 24 jaar in het toerisme gewerkt. Zowel zakelijk als toeristisch. De reiswereld hier is op geen enkel vlak te vergelijken met dat in Nederland (Griekenland weetik niet). Het enige wat vergelijkbaar is, is dat je passie voor de reiswereld moet hebben, want het betaald slecht. Ook hier zijn de narges heel klein, zodat er weinig over blijft.

Zoals de anderen ook al zegge, zou ik zeker ook verder kijken dan Australië. In Europa liggen ook vast ook veel kansen, die misschien wel makkelijker bereikbaar zijn.
Het neemt niet weg dat Australie over het algemeen een heerlijk land is om te wonen en te werken.
Wij voelen ons dan ook heel " rijk" dat we dit kunnen en mogen doen.
Jullie op een dag hopelijk ook.
Succes!

Hallo Ben,

Allereerst welkom op het forum. Om met je laatste vraag te beginnen, het klopt dat er veel Grieken in Melbourne wonen. Ik heb weleens gehoord dat de Griekse gemeenschap in Melbourne de grootste is achter Athene. Of het klop weet ik niet, maar het zegt wel wat natuurlijk.

Vwb de Australische economie, die loopt nog redelijk, zeker vergeleken met Europa, maar de motor hapert wel een beetje. Volgens mij heeft het toerisme hier het ook wel te verduren, door de hoge dollar en het feit dat Australie een erg dure bestemming is vergeleken met vele andere bestemmingen. Of je hier dus beter af zou zijn in het toerisme durf ik niet te zeggen. Ik weet ook niet of toerisme gerelateerde banen op de lijst(en) voorkomen.

Hopelijk hebben anderen hier meer kennis van die sector en kunnen je meer richting geven.

Succes met uitzoeken.

Bedankt voor de reactie.
We gaan ons zeker verder informeren. Wij hopen ook dat het hier en in europa in het algemeen beter gaat worden.
Maar Griekenland kennende is dit van lange duur. Een zacht klimaat zoals hier is voor ons ook belangrijk en daarom dachten we aan Australië. Zoals velen zeggen is onze leeftijd ook moeilijk om een visa te bemachtigen maar alles is mogelijk. Als het lukt willen we deze winter er eens naar toe om eens op verkenning te gaan.
Vriendelijke groeten,

Ben

Toen wij bezig waren met ons visum, kwam een baan in het toerisme (wat dan ook) op geen enkele lijst voor. Misschien is dat inmiddels veranderd, dus je moet het zeker checken. Ik heb echter niet het idee dat er hier een tekort is aan mensen in het toerisme. Ik heb het geluk gehad dat ik sinds 3 weken op een reisburo hier in de stad werk. Met eenlichtelijke dosis geluk en toeval kwam ik de vacature tegen. In NL heb ik 24 jaar in het toerisme gewerkt. Zowel zakelijk als toeristisch. De reiswereld hier is op geen enkel vlak te vergelijken met dat in Nederland (Griekenland weetik niet). Het enige wat vergelijkbaar is, is dat je passie voor de reiswereld moet hebben, want het betaald slecht. Ook hier zijn de narges heel klein, zodat er weinig over blijft.

Zoals de anderen ook al zegge, zou ik zeker ook verder kijken dan Australië. In Europa liggen ook vast ook veel kansen, die misschien wel makkelijker bereikbaar zijn.
Het neemt niet weg dat Australie over het algemeen een heerlijk land is om te wonen en te werken.
Wij voelen ons dan ook heel " rijk" dat we dit kunnen en mogen doen.
Jullie op een dag hopelijk ook.
Succes!

Bedankt voor de reactie

We gaan het eens goed uitpluizen en we horen van jullie dat Australië een fijn land is om te wonen en te werken, dus dat geeft ons goede moed ! Ik dacht in eerste instantie om in het Toerisme verder te blijven werken maar Public Relations of Sales zie ik ook wel zitten.
Alleszins bedankt voor de inlichting
Groetjes,

Een baan zoeken in de reiswereld valt ook hier niet mee kan ik je zeggen. Ik heb zo'n 19 jaar ervaring bij verschillende reisburo's en reisorganisaties, maar ben na ruim 3 maanden nog steeds op zoek naar een baan. Wel verschillende keren op gesprek geweest en maandag ook weer, maar tot op heden nog niet met een goed resultaat.

Het klopt dat in vergelijking met Nederland en wellicht Belgie er hier (Sydney) weer banen worden aangeboden, maar er is ook meer personeel dat een baan zoekt. Veelal val je af omdat je de juiste reserveringssystemen die ze hier hebben niet kent (ik heb het dan niet over Amadeus, Galileo, Sabre ed), te weinig kennis hebt van Domestic Travel etc. De salarissen liggen hier wel hoger in vergelijking met die in Nederland, maar de kosten om hier te leven zijn ook vele malen hoger.

Succes met jullie plannen.

Ad

Bedankt voor de reactie

We gaan het eens goed uitpluizen en we horen van jullie dat Australië een fijn land is om te wonen en te werken, dus dat geeft ons goede moed ! Ik dacht in eerste instantie om in het Toerisme verder te blijven werken maar Public Relations of Sales zie ik ook wel zitten.
Alleszins bedankt voor de inlichting
Groetjes,

Dag Ben, je laatste bericht dateert al van even...
Hoe verlopen de plannen ondertussen?
Groet,
Patrice

Back