misschien een (raar) vraagje

EyeEmotion

New Member
Hallo iedereen,

ik heb bijna alles in orde om naar australie te vertrekken en een jaartje daar te backpacken. Met een pauze te nemen van al dat geregel voor papieren en dergelijke, ben ik even tot stilstand gekomen met het "sociale" leven en regels daarachter. Zijn daar bepaalde regels waar we ons moeten aan houden daarachter, wat ze zeker niet kunne apprecieren?
Ik vraag dit maar omdat in sommige landen je al in de gevangenis kunt belanden voor zaken die in onze maatschappij tegenwoordig toch "aanvaard" zijn.

En oh ja... als je bij het vliegveld komt, moet je een lijst bijhebben van alles wat je meehebt? En moet die heel gedetailleerd zijn?

Groetjes...
 
Hi

Iets op straat gooien (kauwgum, sigaretten) is niet echt gepast en je wordt ook zeker aangekeken/aangesproken.
Roken is is de meeste openbare gelegenheden niet toegestaan.
Mensen zijn vriendelijk en geduldig, met name in het verkeer.

Vlieg je via Singapore dan is het meenemen van kauwgum verboden, dus gooi het weg of gewoon niet meenemen,

Je hoeft geen gedetailleerde lijst mee te nemen van de spullen die je bij je hebt, aangezien alles (handbagage en checked bagage) door de scan gaat. Daarnaast lopen er nog honden rond. Tijdens de vlucht naar Australie moet je een verklaring invullen (naar waarheid) van de spullen die je bij je hebt en of je iets van die spullen aan te geven hebt. Deze verklaring wordt door het cabinepersoneel uitgedeeld en moet je ingevuld afgeven samen met je paspoort op de luchthaven van aankomst.

Advies: neem geen zand/modder mee aan de je schoenen, gereedschap en evt kampeerspullen, dus maak dit erg goed schoon. Ook dierlijke en plantaardige produkten niet meenemen, dus opeten in het vliegtuig en anders evt achterlaten bij het uitstappen (dus bijvoorbeeld belegde boterhammen, appel, worst etc) Snoep mag je wel meenemen, als je het maar even aangeeft. Als je per ongeluk met een appel in je rugzak langs de douane gaat dan krijg je een enorme boete!

Maar ik weet zeker dat er meerdere mensen hier op het forum zijn die je nog veel meer tips kunnen geven!

Succes en alvast veel plezier!
Aussiegirl
 
Vlieg je via Singapore dan is het meenemen van kauwgum verboden, dus gooi het weg of gewoon niet meenemen

Huh niets vernomen, ik had zowiezo kauwgum in mijn rugzak en het zal me verbazen dat ik tijdens het wachten op mijn vlucht (5 uur) niet ook een stukje genomen heb.

Tip neem juist wel iets mee wat je moet aangeven, vaak is de rij hier veel korter en kijken ze dan juist niet je hele backpack door.

Groetjes Chantal
 
Hi Eyemotion,

op een heel ander vlak (en al vaker geschreven hier): je manieren!

- Zeg áltijd 'please' achter een vraag. Zeg je dat niet, dan klinkt je vraag helaas als "geef mij 's een kop koffie!"

- Don't be pushy. Dát wordt zeker niet gewaardeerd. Iedereen z'n eigen mening, en als iemand het niet met je eens is of hij is gewoon niet echt geïnteresseerd, of hij heeft er zelf geen speciale mening over, óf hij neemt jouw info aan als feit, dan zegt 'ie zoiets als 'Oh, okay'. Leven en laten leven.

- Met vergelijken is in principe niets mis, maar doe het niet teveel (of toch niet hardop).

- Australiërs spreken vaak uit beleefdheid op een understated manier. "You might want to fill up at that petrol station" komt neer op "Je doet er het beste aan daar te tanken" (want de volgende 1000 km is er geen patrol station, of een andere pomp is dicht). Het klinkt als een vage suggestie, maar het is juist een sterke aanbeveling.

- Zoals ik het zie krijg je hier bij een eerste ontmoeting de 'benefit of the doubt' terwijl het in N'land omgekeerd is. Doe mee met die positieve instelling, dat is veel fijner! :) Overigens betekent die vriendelijke instelling niet dat je meteen vrienden bent; het is een common way of communication. Het is misschien een beetje uit onze comfort zone, maar ik zou zeggen; probeer hetzelfde te doen. Vriendelijk zijn is gewoon vriendelijk zijn. En what goes around, comes around, nietwaar? :)

- De uitdrukking 'I don't mind', betekent dat er niet al te veel animo voor iets is. Tenzij je, net zoals ik, zegt 'I REALLY don't mind'.

Nou, dat waren zo maar een paar spontane gedachten. Heel veel succes en plezier!

Irene
 
Mensen zijn vriendelijk en geduldig, met name in het verkeer

O ja?
Daar merk ik toch niet altijd veel van.
Als men iets later gas geeft bij een groen verkeerslicht, dan is er altijd wel iemand die toetert.
Maar dat heb je overal.

Verder denk ik dat je gewoon je boerenverstand moet gebruiken. Niet gelijk alles aan vechten.
Wat ik wel gemerkt heb is dat de vrouwen erg vrij overkomen, maar het in werkelijkheid niet zijn.
Als je een opmerking maakt dat ze er goed uitzien, moet je erg voorzichtig zijn hoe je het brengt.
 
euhm Wilsil...

Wat ik wel gemerkt heb is dat de vrouwen erg vrij overkomen, maar het in werkelijkheid niet zijn.

hoeveel blauwe ogen heeft je dat al gekost?  :grin: :grin:
 
Zitten een paar goede tips tussen.

Over het algemeen waren australiers toch vriendeijk, niet? Of is 't echt een mentaliteit gelijk hier in onze omstreken?

Maar waar ik het vooral dus op voorhad is het volgende. Ik ben een man, maar ik loop wel eens regelmatig graag rond als een vrouw (op een deftige en realistische manier). Hoe staan zij daar tegenover? En ook qua wetgeving. Er zijn landen waar dit verboden is en je er een boete kunt voor krijgen of in de gevangenis terecht komen (naar het schijnt was het heel vroeger in onze landen ook verboden).
't Gaat vooral op wetgeving vlak dat ik het voorheb. Ik weet dat er altijd wel mensen zijn die er minachtend tegen zijn en zo... maar toch... . En daarom dat ik het ook van het vliegveld wil weten. Want controleren ze echt alles?

Groetjes
 
[quote author=Wilsil link=topic=7584.msg98389#msg98389 date=1188777458]
Als men iets later gas geeft bij een groen verkeerslicht, dan is er altijd wel iemand die toetert.
[/quote]

Tsja dat is natuurlijk een Nederlander die achter je  staat :grin:


@ EyeEmotion: doe inderdaad zoals de Aussies doen. Ja, ze zijn heel vriendelijk (al is dat vaak oppervlakkig). Als men 'hey mate' of 'hey buddy' tegen je zegt is dat niet denegrerend bedoeld, maar gewoon de relaxte manier van met elkaar om gaan.

Als je 'Ta' ipv van Thanks zegt ben je zo geintergreerd.

Met het dragen van vrouwenkleding zou ik oppassen. De gemiddelde aussie bloke is behoorlijk macho en kan het wellicht verkeerd opvatten. In de grote steden zal het misschien meevallen.
 
Bedoel je dat douaniers misschien raar opkijken als een man vrouwenkleren in z'n tas heeft zitten? Daar hebben ze toch niets mee te maken?

Ik denk dat men in de outback wat raar op zal kijken als er een man in vrouwenkleren rondloopt, maar in de grote stad zal dat toch minder een probleem moeten zijn inderdaad. Het ligt er denk ik ook aan hoe je je dan gedraagt. Gedraag je je gewoon zoals ieder ander zal dat toch wel goed zijn?
 
Zoals ik het zie hier: je kan alles doen, zolang je anderen hún rui,te laat. En tuurlijk zijn er altijd wel mensen die het met andermans visie of stijl niet eens zijn, maar da's overal. 't Maakt niet veel uit wat je denkt en doet, maar het wordt niet op prijs gesteld als je dat door iemand anders z'n strot wil douwen.

Er zullen altijd wel mensen zijn die het belachelijk, idioot, raar, ziek of whatever vinden. Persoonlijk zie ik liever een smaakvol geklede travestiet dan de pubic hair line bij een jonge teenager. Tja, miljoenen mensen, miljoenen ideeën.

Ik durf niet voor heel Australië te spreken (Brisbane hier), maar hoop dat het geen domper wordt op travestie.

Cheers,

Ireen
 
Als man vrouwenkleren dragen is niet illegaal. En als er vrouwenkleren in je koffer zitten, gaat dat inderdaad niemand wat aan. Gut, ik neem aan dat de mensen van de douane wel vreemdere zaken zien (mannenkleren in een vrouwenkoffer??).
Australie is wat minder vooruitstrevend dan gemiddeld Amsterdam of Rotjeknor, maar denk dat je in de grote steden wel goed zit. Misschien verstandig om eers een 'feel' voor de buurt te krijgen? Tis net als in Nederland: tis niet illegaal, en sommige mensen hebben er begrip voor, en sommigen hebben er meer moeite mee...
Ik begrijp trouwens dat Nederland aan het 'verharden' is op dat gebied?

Veel plezier met het rondreizen!
Ineke
 
sluit ik me bij aan.

In Australia kan alles en meer.
Say without worries if somebody try to rip you off;   stick it in your bum'.
If somebody try to steel your mudcrabs; shoot 'm, first his boat then the bastard himself.

Je zult er niet voor in de gevangenis belanden, zolang je het maar goed doet.

:grin: :grin: :grin:

Jack :evil:
 
Jack, jongen... Ik weet het niet met jou... Is het de zon? Moet wel, want veel bier drink je niet. Ik kan niets brouwen van die post van jou. Betekent dat nou dat ík nog een pilletje moet slikken, of jíj? Volgens mij jij, want ik slik er al genoeg.... LOL....

Bij de weg, Eyemotion: DAME EDNA!!! 50 Jaar in het vak! En hoe!
 
[quote author=EyeEmotion link=topic=7584.msg98435#msg98435 date=1188820814]
Ik ben een man, maar ik loop wel eens regelmatig graag rond als een vrouw
[/quote]
Mijn advies
Niks van zeggen, als je het goed doet ziet niemand het

Groetjes Kees
 
[quote author=Eerainuh link=topic=7584.msg98707#msg98707 date=1189080205]
Jack, jongen... Ik weet het niet met jou... Is het de zon? Moet wel, want veel bier drink je niet. Ik kan niets brouwen van die post van jou. Betekent dat nou dat ík nog een pilletje moet slikken, of jíj? Volgens mij jij, want ik slik er al genoeg.... LOL....
[/quote]

LOL!  :grin: Ik dacht precies hetzelfde ;) Wat betreft schrijfstijl en type persoon komt Jack echt ontzettend veel overeen mer het broetje van een vriend van me. Ik zou jullie eigenlijk in contact moeten brengen als is hij meer een Kiwi gek ;)
 
[quote author=4np link=topic=7584.msg98726#msg98726 date=1189109859]
Ik zou jullie eigenlijk in contact moeten brengen als is hij meer een Kiwi gek ;)
[/quote]

Denk je nou echt dat het twee gekken uitmaakt waarván ze gek zijn?? :-D
 
Bedankt voor jullie responses.

Brengt al heel wat licht op het zaakje. Gelukkig alvast niet illegaal, dat is een pak van mn hart :).

Wat bedoel je met "bij de weg,... : Dame Edna!!" ?

Of mensen het merken, ik weet 't niet. Bij het nieuwjaarsfeestje vonden mijn kameraden het heel geslaagd en wat realistisch. Ik ben ook zo naar een grootschalige fuif "sensation white" geweest in antwerpen. Daar was ik op de meisjestoiletten mogen gaan en werd ik door 2 gasten "versierd" (en ter informatie: nee dat had ik niet graag want ik ben hetero). Dus al bij al leek 't dus wel realistisch genoeg he. Alleen dagje antwerpen shoppen was minder. Daar hadden mensen het wel door. Velen die niets durfden, maar je zag ze wel "scheel" kijken. Een paar die (uit)lachten, maar zodra ze zagen dat je hun eigenlijk aan het uitlachen was omdat ze met je lachten, wisten ze zelf niet meer wat doen, dus dat was dan weer leuk en terwijl een goede techniek.
Dus of ze het gaan merken, ik weet het niet. Bij avond alvast niet, bij daglicht is weer een ander vraag  :).

En ik ga al backpackend door australie, dus wil ik wel eens weten of ik dat kan combineren. In de steden moet misschien wel een job'ke te vinden zijn waarmee dat de combineren valt?!

Groetjes
 
Dame Edna? Nouououou zeg! Als je naar Australië komt, dan moet je haar toch wel kennen hoor, anders ben je een cultuurbarbaar :-D... Google maar 's. Of 'Barry Humphries'. Been around for a long, long time.

:)
 
Back
Top