Misschien toch Adelaide?..

EmJay

New Member
Ik heb de laatste dagen wat zaken op een rij gezet en begin me nu toch steeds meer af te vragen of Adelaide niet toch een plek voor mij is.

Jawel Adelaide..haha

Sydney is afgevallen. Dat wordt mijn stedentrip stad.

Melbourne.. ik maak me zorgen om het hoge grote spinnengehalte, maar het belangrijkste is nog wel housing and location.
Tegen de tijd dat ik naar Australie zal gaan ( jawel ik hou het taalgebruik positief  :grin:), ben ik bijna 37 jaar, zoniet 37. Toch is Melbourne nog steeds mijn nummer 1. Maar Adelaide heeft volgens mij ook wel wat.

Ik heb de afgelopen jaren genoeg dingen meegemaakt en op een van mijn paden, tijdens mijn journey through life, heb ik besloten dat ik niet langer dan 30 min reistijd van strand en stad af wil wonen. Ik wil ruimer wonen, rustig, leuke, gezellige buren en zo nu en dan uit kunnen gaan op plekken waarbij mijn toekomstige liefde mij aan de haak kan slaan  :lol:. Ik ben als ik naar mijn persoonlijkheid kijk, toch wel een ontzettende huismus. Bij mezelf en anderen. Ondanks dat ik het huismussen in NL nu minder leuk vind, weet ik wel dat ik geen ontzettende partyganger ben. Heb gewoon wel contact nodig met leuke diverse mensen en ga liever naar een optreden/festival dan naar een club.

Qua werkgelegenheid/salaris, sociale activiteiten, klimaat, spreekt Melbourne mij enorm aan.
Qua betaalbare ruime housing, afstand tot werk en plezier etc..minder. Tenzij ik ervoor kies om in de mindere wijken te wonen of misschien zelfs woonruimte te delen.

Ik ben niet bang om opnieuw te starten en een begin te maken. Maar er zijn wel wat plezieren in het leven waarvan ik vind dat ik daar met mijn 35 jaar (nu) hard genoeg voor heb gewerkt. Ik wil werken om te leven en niet leven om te werken. Rust, vrijheid, plezier, mooi klimaat en kindvriendelijk genoeg zodat als ik ooit kinderen mag krijgen ik daarop voorbereid ben. Maar als ik wel alleen en gelukkig door het leven blijf huppelen, ik me op genoeg momenten kan omringen met lieve, vriendelijke en gastvrije vrienden waarmee ik vol plezier door het leven mag stappen.

Ik wil mijn auto pakken en genieten van de natuur, de huizen, de mensen. Wil naar het park en lekker lezen in de zon, ik wil gezellig barbie's voorbereiden of op bezoek bij kennissen/buren/vrienden. Ik wil dat jachtige van nu niet meer. Maar saai mag het echt niet wezen. De nieuwste films in de bioscoop, zo nu en dan een leuk nieuw restaurantje uitproberen, een lekkere cafe latte in een coffe shop. Lekker shoppen in een grote mall. Pretpark in de buurt? (alleen maar leuk). Zwemmen, strand, fietsen, wandelen.
Dat naast ruim en mooi wonen tegen een betaalbare prijs.

Arggh...keuzes  :?

Moeilijk hoor..

Misschien komt het omdat ik zoveel mensen dit 'samen' zie doen. Daardoor ben ik er meer van overtuigd dat ik de juiste keuze moet maken ofzo

Even mijn gedachten hardop uiten..

Groetjes, Marcia

volgens mij vind je alles wat je noemt in en om Sydney.
Sydney heeft zoveel mooie suburbs, aan het strand of 30 minuten er vanaf, you name it.

Ga eens verder zoeken, bijvoorbeeld Central Coast, etc.
Wij wonen in Woy Woy Bay, aan het water, 15 minuten van het strand, 5 kwartier met de trein van CBD, dus niks te klagen.

Willen we winkelen dan gaan we naar Gosford of Erina, willen we naar het strand dan gaan we naar Ettalong Beach, je noemt het en het is er.

Succes met je keuze.
Johan

[quote author=perthpete link=topic=9828.msg133973#msg133973 date=1236551675]
Sydney => Melbourne => Adelaide => .... (Begint met P en eindigt op erth ;-)).
[/quote]

Kan er niets aan doen. Las je verhaal en had precies dezelfde gedachte! Dicht bij de natuur (Yanchep NP bv.), vlak bij een strand (Perth heeft heeel veel stranden), kindvriendelijke omgeving (gled iegenlijk voor iedere suburb), maar ook lekker kunnen stappen (Northbridge) of koffie drinken (Fremantles Cappucino Strip)

Zou dus toch nog maar even verder kijken!

:lol: :lol: :lol: in Perth zit je ver weg van waar het gebeurt  :lol: :lol: :lol:

Greez,
Johan

Perth.. geweldige stad! Maar toen ik er was hoorde ik dat Perth samen met Sydney een van de duurste plaatsen/steden is om te wonen..klopt dit?

[quote author=Sacha link=topic=9828.msg133980#msg133980 date=1236577556]
[quote author=perthpete link=topic=9828.msg133973#msg133973 date=1236551675]
Sydney => Melbourne => Adelaide => .... (Begint met P en eindigt op erth ;-)).
[/quote]

Kan er niets aan doen. Las je verhaal en had precies dezelfde gedachte! Dicht bij de natuur (Yanchep NP bv.), vlak bij een strand (Perth heeft heeel veel stranden), kindvriendelijke omgeving (gled iegenlijk voor iedere suburb), maar ook lekker kunnen stappen (Northbridge) of koffie drinken (Fremantles Cappucino Strip)

Zou dus toch nog maar even verder kijken!
[/quote]

Hier nog een met de zelfde gedachte  :wink:

AAARRRGH.. :lol:

Jullie maken het nog moeilijker haha. Maar wat mij tegenstaat van Perth..is dat "ik stap buiten de stad en er is geen enkele andere stad meer te bekennen voor de volgende xxx-kilometers"-commentaar wat ik regelmatig lees.

Ik word al claustrofobisch bij het idee. Maar inderdaad jullie commentaar doet wel leven. Voelt voor mij nog als een stedentrip-locatie op dit moment.

En als het inderdaad een vrij dure stad is, dan is het net als Sydney ook niet voor mij.

Sydney is inderdaad prachtig, maar het klimaat daar past niet bij ( en dan ben ik nog geboren in Suriname ook haha). Het is meer de werkgelegenheid dat ik echt interessant vind en de spinnen aldaar (ja daar zijn ze weer..) vind ik ook niets (funnelwebs)

Dus nog steeds Adelaide en Melbourne..maar leun steeds meer richting Adelaide zoals ik al zei. We zullen zien. Kansbeoordeling is naar M2A..ben benieuwd of daar nog ruimte is om verder te mogen dromen en plannen. :smile:

Liefs, Marcia

Hey Marcia,

Was jij nou nooit in Australie geweest? Sorry, ben het even kwijt, heb vandaag de lees schade van de afgelopen paar dagen ingehaald, vandaar.
In dat geval: Rondtrekken en alle grote steden eens gaan proeven. Je kunt we afgaan op feiten, maar je moet de sfeer toch even zelf aanvoelen.
Als je er al wel bent geweest, vergeet bovenstaande maar snel  :wink:

hahaha..

Nee..ben er nog nooit geweest inderdaad. Maar heeft ook te maken met het type dat ik ben..

ik vergaar info, weeg de voors en tegens af, neem een beslissing en vaar vervolgens op mijn kunnen en vermogen wel een oplossing te vinden als een probleem zich voordoet. En anders is het jammer en moet ik 'the dream' laten voor wat het was..

Dat doe ik met alles..soms gaat het niet zo goed, vaak werkt het uitstekend. En waar het niet goed gaat leer ik weer een hoop.

Ik heb al zoveel plekken voor ogen gehad en uitgeprobeerd en elke keer kom ik uit op Australie. Dus nu ga ik er gewoon voor en spaar ik mijn geld wel voor later. Wanneer ik een visum krijg en het moet valideren is er nog genoeg tijd om te bekijken waar. En zou het een regional visa worden, dan komt dan later wel. Ik ben alleen en kan gaan en staan waar ik wil.

Stiekem gaat het niet echt om welke stad. Laten we wel wezen..er is nog zoiets als verhuizen ( God knows i have only done that a thousand times )  :lol:.

Er zijn maar een paar zaken van belang voor mij en als deze op hun plek vallen en ik kan/mag ook daadwerkelijk the move maken..dan ga ik gewoon. Perfect is het nergens..

Verder..ik hoop dat het mogelijk is om de trip te maken. Maar ik moet even letten op de centen, aangezien het aanbod aan opdrachten voor mij nu wat lager is.

Maarrrr...ik verzamel graag zoveel mogelijk info, zodat ik ook voor het grootste deel weet waar ik voor ga. De rest is altijd subjectief en moet ik merken als ik ergens leef. Vakantie zegt ook niet alles (ook dat heb ik eerder ervaren).

:smile:

Ik ga er gewoon voor!! Alles of niets..

[quote author=EmJay link=topic=9828.msg134037#msg134037 date=1236620876]
AAARRRGH.. :lol:

Jullie maken het nog moeilijker haha. Maar wat mij tegenstaat van Perth..is dat "ik stap buiten de stad en er is geen enkele andere stad meer te bekennen voor de volgende xxx-kilometers"-commentaar wat ik regelmatig lees.

Ik word al claustrofobisch bij het idee. Maar inderdaad jullie commentaar doet wel leven. Voelt voor mij nog als een stedentrip-locatie op dit moment.
[/quote]

Och, noord-zuid is Perth toch al een 100km 'lang' zeg maar half zo breed als Nederland ... Dan toch nog claustrofobisch??
De andere grote steden zijn natuurlijk ook maar een paar uurtjes vliegen hiervandaan, en eerlijk gezegd: Iemand die in Sydney woont is ook niet regelmatig in Melbourne of Adelaide te vinden ....  :evil: :evil:

Perth bijna zo duur als Sydney klopte in ieder geval een jaar geleden. Of het met de huidige situatie (crisis, olieprijs, lagere rente etc) nog zo is is maar de vraag. Ik hoorde vanmorgen nog op het nieuws dat Sydney nu inees afgezakt was van de top 10 duurste stad om te wonen naar de 40e of zoiets. Allemaal erg relatief dus. En vergeet ook niet: duur om te leven betekent over het algemeen ook dat er het meeste werk-aanbod is ... (denk aan Amsterdam versus Den Bosch b.v. ;-))

Zo, weer een aarrrrggggghhh  :evil: :evil:

hahaha..wat erg dit  :lol:...en nu ga ik slapen.

Slaap lekker allemaal.

Groetjes, Marcia

Toch ook maar even een goed woordje voor Adelaide er in gooien. Dit weekend (lang weekend want Adelaide Cup Day, jawel) besloten om het huis en alles wat er gedaan moest worden maar lekker te laten voor wat het was. En dan kun je in zo'n weekend precies doen wat jij zoekt Marcia: even naar het strand (20 minuten bij ons vandaan), even naar de Barossa (anderhalf uur, waren we nog niet eerder geweest, wat een mooie route door Gorge Road!), en maandagmiddag met vrienden en hun kinderen in de speeltuin in Heywood park (5 minuten) lekker gespeeld, gekletst, gefietst, gebadmintond. Daarna even naar huis en lekker fish en chips gegeten met z'n allen in de tuin.
Wel heb ik de indruk dat Adelaide wat meer een gesloten stad is voor nieuwkomers dan sommige andere steden. Men kent elkaar vaak allang, en is niet zo op zoek naar nieuwe vrienden. (Staat tegen over dat er erg aardige Nederlanders in Adelaide e.o. wonen  :wink:). In Canberra, waar ik ook een paar jaar gewoond heb, was dat door het hoge percentage ambtenaren en studenten heel anders, zeker onder het jong volk, omdat er veel meer verloop in zat. 
En vanuit Adelaide is het ook ver naar een volgende grote stad, maar er is wel eea te doen in de omgeving (schijnt, nog geen tijd voor gehad!). Dat gezegd hebbende, hebben wij nu erg leuk contact met onze buren en beginnen we ook vrienden te maken.

Het advies van anderen om toch eerst even rond te kijken, misschien tijdens valideren, lijkt me een goed advies, al blijft het, wat je zelf ook zegt, toch altijd afwachten. Wij hebben het eerste jaar door omstandigheden in het diepe zuiden van Adelaide doorgebracht en daar weinig mensen ontmoet - nu we dichter bij het centrum wonen in een wijk die meer bij ons past gaat dat veel beter, maar dat komt natuurlijk ook omdat we er langer zijn.

Anyway, succes,
Sunburnt

Bedankt voor je input Sunburnt,

Ik weet dat alles uiteindelijk aankomt op je eigen beleving, persoonlijkheid/mentaliteit, omstandigheden en wellicht ook wel centen..maar ik ga straks een keuze maken en wil voor mezelf het plaatje zo duidelijk mogelijk krijgen.

Perthpete..vraagje..hoe zit dat eigenlijk in Perth..merk je dat het sociaal gezien makkelijk is om contact te maken met Australiers daar? Want behalve dat er inderdaad meer werkgelegenheid is, veel stranden etc is dat stuk me niet zo bekend. Ben alleen nieuwsgierig hoor..verder niets haha  :wink:

Oh ja..en een stad dat wel zo'n 100 km in breedte beslaat is niet iets om claustrofibisch van te worden nee hahaha. Ik denk dat ik nog last heb van mijn polderdenken ofzo..

Nummer 1 nog steeds Melbourne, 2. Adelaide

[quote author=EmJay link=topic=9828.msg134123#msg134123 date=1236695962]
Perthpete..vraagje..hoe zit dat eigenlijk in Perth..merk je dat het sociaal gezien makkelijk is om contact te maken met Australiers daar? Want behalve dat er inderdaad meer werkgelegenheid is, veel stranden etc is dat stuk me niet zo bekend. Ben alleen nieuwsgierig hoor..verder niets haha  :wink:

Oh ja..en een stad dat wel zo'n 100 km in breedte beslaat is niet iets om claustrofibisch van te worden nee hahaha. Ik denk dat ik nog last heb van mijn polderdenken ofzo..
[/quote]

Ja, dat is vrij makkelijk. Ze zijn erg open en toegankelijk. Wat ons wel opvalt is dat men over het algemeen wat minder snel bij elkaar op bezoek komt (buiten het contact op werk, vereniging etc). Het is niet (wat in NL wel heel gebruikelijk is) vanzelfsprekend dat ze je thuis uitnodigen nadat ze een keer bij jou thuis geweest zijn. Van de andere kant kun je ook wel weer zomaar ineens uitgenodigd worden om de Kerst BBQ thuis bij iemand van je vereniging met hun familie te vieren ...

Hoi Marcia,

Het is natuurlijk BERE-moeilijk een stad te kiezen als je zelfs nog nooit in het land geweest bent. Adelaide is niet te vergelijken met Melbourne. Mij spreekt Melbourne niet echt aan, maar er zal echt wel een hoekje te vinden zijn dat ik wél leuk zou vinden. Adelaide vond ik echt heel sympathiek, het is veel kleiner, maar, zoals je al hebt gelezen, vlakbij de Barossa Valley waar je ongetwijfeld vrienden kan maken tijdens een winery tour :)

Ik denk wel dat als je angst voor spinnen bepaalt waar je wel of niet kan gaan wonen, je daar misschien toch 's over moet nadenken en kijken welke wegen er zijn om daarmee om te gaan, want eigenlijk is het van de zotte dat een ongezonde angst zulke keuzes beheerst. (Niet dat ik het niet begrijp, maar als je in charge van je leven wilt zijn, dan is dat één van de dingen die je misschien kan aanpakken).

Ireen :)

Ook in Adelaide zijn grote, kleine en/of gevaarlijke spinnen. Het hoort er bij eigenlijk  :shock: Succes met je keuze  :up:

Na het lezen van dit topic heb ik vorige nacht gedroomd over 3 spinnen in mijn huis... minstens 20 cm lang/breed en dan heb ik het nog niet gehad over de cocons die zich boven mijn verlaagde plafond zouden bevinden..
En ja ik ben als de dood voor spinnen en slangen!
Tijdens mijn reis in Aussie onlangs ben ik hiermee wel geconfronteerd geworden en moet zeggen dat ik het toen 'live' beter oppakte dan dat ik er nu over lees! Mijn instinct zei FREECE toen mijn dochter en ik tijdens onze wandeling geconfronteerd werden met een plotseling overstekende bruine kleine slang.. en zonder nadenken deden we dat dus ook! Ik weet nog steeds niet wat voor slang het was overigens.
Gelukkig is alles goed afgelopen en zijn we verder zonder spinnen of slangen Victoria door gereisd!

Nou als het in weze toch niet echt veel uitmaakt welke stad dan zou ik op dit moment kijken waar is de meeste werkgelegenheid voor jou is en als het dan toch niet bevalt dan kan je altijd weer verder zoeken. En spinnen heb je in heel Australie. Ik zelf ben verschrikkelijk bang voor die beesten maar ik moet tot nu toe zeggen het valt me reuze mee. Wij wonen nu bijna een jaar in Australie (NSW) en in Nederland zag ik in een jaar meer spinnen dan dat ik hier heb gezien. De enige spinnen soort die ik afgelopen jaar veel gezien heb hier zijn van die langpoten. Verder zag ik 2 grote huntsmans en 4 redbacks en 3 grote kruispinnen. Dus laat je keuze niet beinvloeden door spinnen (en er zijn goede bestrijdingsmiddelen, ja sorry voor de spinnen en kakkerlak liefhebbers en dus de anti spuitbus mensen).
Succes met je keuze, trouwens Adelaide stond bij ons op de 2e plaats (na Tasmanie) van ons lijstje en vanwege aanbod baan zijn we in NSW beland wat ook een heerlijke staat is om te wonen.

Back