moet je een inwoner zijn om je rijbewijs daar te halen?

liz-lizzy

New Member
Hallo  :),
Ik lees veel over het omzetten van je rijbewijs maar mag je nu ook je rijbewijs daar halen zonder dat je een inwoner bent?Zal wel handig zijn als ik dat alvast heb dan hoef ik niet met mijn australische vriend de hele tijd mee te liften naar mijn baantje.
Lizzy,
 
[quote author=liz-lizzy link=topic=2913.msg32640#msg32640 date=1129974488]
Hallo  :),
Ik lees veel over het omzetten van je rijbewijs maar mag je nu ook je rijbewijs daar halen zonder dat je een inwoner bent?Zal wel handig zijn als ik dat alvast heb dan hoef ik niet met mijn australische vriend de hele tijd mee te liften naar mijn baantje.
Lizzy,
[/quote]

Ik begrijp niet wat je bedoelt met dat je geen inwoner bent.
Als je werkt heb je toch een vast adres, dat lijkt mij voldoende
om je rijbewijs te halen.   :drive:
Als je terug in NL bent kan je niet je rijbewijs over laten zetten,
zoals in Aus.
Hier zijn ze slim, gewoon de hele rijtest doen, kost ook nog behoorlijk.


Gr Inekle
 
He Ineke,

Off topic, maar ik zie een magisch getal bij je avatar staan :  500 posts ... Gefeliciteerd !!!!

M.vr.gr.

Perthpete
 
Hoi Ineke,
Bedankt voor je reactie.
Het zit zo ik ga 18 januari weer voor een jaar naar australie en dan verblijf ik bij mijn australische vriend die nu hier voor een jaar is.hij heeft waarschijnlijk werk voor mij in een restaurantje.
Dus een echte inwoner ben ik niet ik verblijf daar alleen al willen we na dat jaar wel graag een prospective marriage visum aan gaan vragen.
Maar als ik het dus goed begrijp hoef ik dus alleen maar een adres op te geven en dat is voldoende om je rijbewijs daar te halen.
Gr. Lizzy
 
hoi,

ik geloof dat een vast adres inderdaad genoeg is..........Zoek het voor de zekerheid uit bij de "rijksdienst voor het wegverkeer" (of hoe dat ook heet in NL) van de staat waarin je gaat wonen.

Ciao,
Marc
 
Is het niet zo dat, als je tijdelijk in Oz bent, je gewoon mag rijden met je Nederlandse rijbewijs? Mark is er in 2000 7 maanden geweest en die heeft half Australie gewoon met zijn NL rijbewijs doorgecrossd :)
 
Ja hoor. Wij hebben net ons 6-maands toeristenvisum binnen met de mogelijkheid tot verlenging naar 12 maanden en we gaan al die tijd lekker in OZ rondrijden op ons Internationale rijbewijs van de ANWB.
Een Internationaal Rijbewijs is een gecertificeerde vertaling van je Nederlandse rijbewijs.

Let er wel goed op dat je het rijbewijs in laat gaan op de datum dat je ook werkelijk in het buitenland in een auto denkt te stappen. Dus niet laten ingaan op de datum dat je het rijbewijs ophaalt.
Wij hebben het rijbewijs al in huis maar hebben het op 1 december 2005 gezet, de 1e hele dag in Brisbane na aankomst op de 30e november.
Op die manier kun je er de maximaal toegestane periode gebruik van maken.

groetjes
 
Hai Lizzy

Je kan naar de ANWB gaan en een internationaal rijbewijs ophalen.was geloof ik iets van 29 euro.
Daarmee kan je een jaar in Australie gewoon de weg op.

Wij wonen hier hier nu een maand of  5 en rijden nog steeds met ons int.rijbewijs.Zodra we een permanent visa hebben halen we een Australisch rijbewijs.

Groetjes Sas
 
Voor zover als ik het weet, moet je je Nederlands rijbewijs meenemen, aangezien het int. rijbewijs alleen maar een vertaling is.

R.
 
Ja, en voor zover ik weet mag je als emigrant (of liever als permanent resident) niet een jaar lang rijden op je interantionaal rijbewijs, maar moet je binnen 3 maanden inderdaad een Ozzie-rijbewijs hebben. Natuurlijk, zolang je niet aangehouden wordt o.i.d. kraait er geen haan naar ...
M.vr.gr.

Perthpete
 
klopt, Perthpete,

wij reden hier op NL in intnl. rijbewijs rond, maar toen wij ons joepie!-stickertje in ons paspoort hadden begon de klok te tikken: 3 maanden om onze theorie te halen en een nieuw rijbewijs te verdienen!

Marc
 
hoi ik zie nu pas dat er nog heel veel mensen hebben regeageerd.
Sorry ik begrijp het nog niet helemaal  :blond: misschien heb ik het zelf wel heel lastig uitgelegd maar ik zelf heb nog geen rijbewijs.
De twee jaar dat ik nu dus 18 januari naar australie ga en daar bij mijn australische vriend woon geeft mij dus de gelegenheid om mijn rijbewijs daar te halen?
Ik hoef dus geen australier te zijn om mijn rijbewijs te mogen halen in Australie?
Sorry voor het over en over vragen.
Lizzy
 
Ik weet wel dat Ineke (hoi Ineke :)) vertelde dat toen zij naar Nederland kwam, met haar Australische rijbewijs, zij het hele examen overnieuw moest doen. Toch Ineke?

Houdt dat even in je achterhoofd.

Gr Miranda  :)
 
Ik heb eigenlijk ook nog een vraag over het behalen van het rijbewijs.
Ik ben hier in Nederland al een hele poos bezig met lessen en mijn rijleraar vind me nog steeds niet goed genoeg voor het rijexamen. Soms zit ik er weleens aan te denken voorlopig te stoppen en bijvoorbeeld volgend jaar in Australie mijn rijbewijs te gaan halen. Ik vind het in Groningen vrij lastig rijden (vooral met al die fietsers in de stad :x ) en ik heb er soms echt helemaal genoeg van. Ik vraag mij dan ook af of het in Australie over het algemeen makkelijker is om te rijden. En dan heb ik het uiteraard wel over het rijden daar in de steden.
Ik zou trouwens wel mijn theorie nog willen halen in Nederland, mits dit mogelijk is. Want om in Australie theorie te gaan doen lijkt mij wel vrij pittig eigenlijk.
 
Helaas, helaas, als het allemaal zo makkelijk was, dan had ik mijn rijbewijs wel in België gehaald (kan je zelf oefenen met rijden als je oud genoeg bent :)) en daarna naar Nederland gegaan om het even om te laten zetten. Of ik was even op vakantie gegaan in een land waar ik het even kan kopen zonder lessen om het daarna in Nederland om te laten zetten. Maar het is geen keuzetraject, dus het een hier en het ander daar. Je kan dus niet zeggen, ik heb mijn theorie al hoor, ja het is wel Nederlands, maar ik kom hier (Australië) mijn rijbewijs even doen, want dat is volgens mij makkelijker (weet niet of het zo is?)

Waarom niet even doorzetten en het toch in Groningen halen, dan heb je het en ben je overal vanaf. Of je blijft in Australië wonen en je haalt het daar.

Doei en succes met wat je ook beslist of doet  :up:
 
Back
Top