Natuurlijk begrijp ik dat de ene Montessori school de andere niet is.
Dat is hier in Nederland ook zo.
In Utrecht, waar wij wonen, is er zelfs een behoorlijke keuze in scholen.
Er waren twee basisscholen op ongeveer dezelfde afstand en de ene was heel streng en koud, terwijl degene waar onze zoon op zit heel warm is en vooral goed voor hem!
Ik vind het belangrijk dat kinderen leren zelfstandig te werken.
Dat is iets waar ze hun verdere leven ook veel aan hebben.
Daarnaast is het erg fijn dat er diverse niveaus
naast elkaar kunnen zitten en door elkaar kunnen leren en toch bij de leeftijdsgenootjes blijven. Ook kunnen kinderen verder dan wat in het reguliere onderwijs zou mogen / kunnen.
Ik heb me nog niet echt verdiept in het Australische onderwijs.
Dit bevalt ons echter zo goed (in tegenstelling tot het reguliere onderwijs) dat ik hem graag verder laat gaan in deze richting.
Hoewel er verschillen kunnen zijn per school, moeten ze toch de basisprincipes uitvoeren waardoor de kinderen veel zelfstandig werken en minder 'schools' leskrijgen.
Het 'gevoel' bij een school krijg je natuurlijk pas echt als je er bent en praat met mensen en ziet hoe de kinderen zijn en wat ze mogen.
Een andere mogelijkheid is het zoeken naar reviews van de betreffende scholen als bekend is waar we heen gaan. Of mensen van dit forum :grin:
Op tijd inschrijven bij een aantal kan natuurlijk altijd en dan ter plaatse beslissen welke de beste is.
Of liggen ze heel erg ver uit elkaar?
*Dat is iets waar we wel rekening mee moeten houden, want zitten er hier heel veel scholen op een klein stukje, in Oz is dat natuurlijk precies omgekeerd.
henrike