Montessori onderwijs in Australie

Onze zoon (7) volgt in Nederland het montessori-onderwijs.
Wij zijn hier zeer tevreden over.

Hoe zit dat in Australie?
Is daar ook ruim de beschikbaarheid over primair en secundair montessori onderwijs?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Wat zijn de kosten?

Henrike

Onze oudste zoon is ook zeven en wij zijn van plan hem en zijn broertje op de Montessori school te plaatsen in de Adelaide Hills. Natuurlijk zijn de principe hetzelfde en daarom ook de basisleermaterialen. Dat is dus herkenbaar wat mij fijn lijkt voor de jongens. Maar eerst maar eens rondleiding tijdens mijn voorbereidende reis in maart.

Hoi

De ene Montessori school is zeker niet de andere!  De spulletjes zijn wel hetzelfde maar de interpretatie is anders bij elke school/juffrouw.  Hier moeten de leraressen eerst een gewone teacher's opleiding hebben en daarna een Montessori aantekening.  Sommige teachers doen daar dus jaren over en hanteren het 'gewone' onderwijs met behulp van Montessori equipment. 

Ik verhuisde van een Zuid Australische Montessori school naar Victoria en daar was geen plek voor mijn 6 jarige welke dus al 3 jaar op de Montessori had gezeten.  Gewoon geen plaats, we gingen op de wachtlijst.
Toen kwam ik bij een andere Montessori school terecht welke erg mooi was en mooi gelegen maar de methode was in mijn idee ver te zoeken.  Het leek meer op een kleine prive school.

Ben ook in Jakarta bij een Montessori geweest en dat was ook weer heeeeel anders.  Daar droegen ze zelfs uniformen.

Dus ja de spulletjes zijn bekend voor de kinderen maar wellicht niet zo zeer de manier van dagindeling en tijd om er mee om tegaan etc. 

Als je weet naar welke stad je wilt zou ik willen adviseren om je kinderen vast in te schrijven bij de school zodat je niet hetzelfde meemaak als ik.
Veel succes met uitzoeken.
Sidonia

En dan nog dit: ik heb begrepen dat Montessori net als Steiner onder bijzonder onderwijs valt en daar mag je de rekening zelf betalen. Ongeveer 400 A$ per maand. Niet iedereen kan zich dat veroorloven... als ik het mis heb hoor ik het heeeel graag, want ik zou Joy graag naar een van deze scholen sturen.

Groet,
Fae

Natuurlijk begrijp ik dat de ene Montessori school de andere niet is.
Dat is hier in Nederland ook zo.
In Utrecht, waar wij wonen, is er zelfs een behoorlijke keuze in scholen.
Er waren twee basisscholen op ongeveer dezelfde afstand en de ene was heel streng en koud, terwijl degene waar onze zoon op zit heel warm is en vooral goed voor hem!

Ik vind het belangrijk dat kinderen leren zelfstandig te werken.
Dat is iets waar ze hun verdere leven ook veel aan hebben.
Daarnaast is het erg fijn dat er diverse niveaus naast elkaar kunnen zitten en door elkaar kunnen leren en toch bij de leeftijdsgenootjes blijven. Ook kunnen kinderen verder dan wat in het reguliere onderwijs zou mogen / kunnen.

Ik heb me nog niet echt verdiept in het Australische onderwijs.
Dit bevalt ons echter zo goed (in tegenstelling tot het reguliere onderwijs) dat ik hem graag verder laat gaan in deze richting.
Hoewel er verschillen kunnen zijn per school, moeten ze toch de basisprincipes uitvoeren waardoor de kinderen veel zelfstandig werken en minder 'schools' leskrijgen.
Het 'gevoel' bij een school krijg je natuurlijk pas echt als je er bent en praat met mensen en ziet hoe de kinderen zijn en wat ze mogen.
Een andere mogelijkheid is het zoeken naar reviews van de betreffende scholen als bekend is waar we heen gaan. Of mensen van dit forum  :grin:
Op tijd inschrijven bij een aantal kan natuurlijk altijd en dan ter plaatse beslissen welke de beste is.
Of liggen ze heel erg ver uit elkaar?

*Dat is iets waar we wel rekening mee moeten houden, want zitten er hier heel veel scholen op een klein stukje, in Oz is dat natuurlijk precies omgekeerd.  :p

henrike

Hi Henrike,
wat leuk dat jullie zo enthousiast zijn over Montessori onderwijs. Ik werk zelf als leerkracht op een Montessori school in West Australie. Nadat we zijn geemigreerd ben ik begonnen als assistente, nu werk ik dus als leerkracht. Mijn ervaring is dat de Australische Montessori scholen over het algemeen private schools zijn, dus het schoolgeld is inderdaad aanzienlijk. Op mijn school betalen ouders ongeveer $7000 per half jaar (semester). Er is een korting voor broers/zussen.
Het leuke van het Montessori onderwijs is dat het over de hele wereld hetzelfde is, mits het goed gegeven wordt. De materialen zijn hetzelfde (en vaak van Nienhuis in Nederland), en de manier van werken ook. Ik moet zeggen dat ik mijn school hier in Australie veel professioneler vindt dan die in Nederland. Hier moet je verplicht als leerkracht regelmatig Professional Development cursussen volgen, een soort kennisverwervings cursussen over allerlei onderwerpen. Er zijn duidelijke schoolregels, discipline en veel respect voor de kinderen en hun leerprocessen.
Ik zou je aanraden om zoveel mogelijk scholen te bekijken, en een observatie te doen in de klas. Over het algemeen raden de Montessori scholen dit iedereen aan voordat ze een keuze maken. Kinderen in de klas zijn gewend aan 'kijkers' en zullen gewoon hun gang blijven gaan. Je krijgt dan een goed beeld van de sfeer en de bedrijvigheid die zo kenmerkend is voor Montessori klassen.
Als je nog vragen hebt, hoor ik het wel.
Succes, Sonja

Hoi,
ook een montessori mens hier- heel erg!
Maar, wij hebben hier de montessorischool bekeken en toch voor de gewone gekozen. De Montessorischool in Cockatoo (oostelijk van Melbourne) heeft 33 kinderen, haast geen faciliteiten en een schoolgeld van 5000 dollar per kind per jaar.
Voor dat geld vond ik dat er weinig terugkwam naar de kinderen. Ik heb zelf op montessori gezeten (basis en MO), en gaf ook les op een Montessori basisschool. Voor mij zit heel veel van het systeem in de benadering van het kind. Toevallig vond ik de dingen die ik belangrijk vind terug in de visie van twee scholen hier in de buurt. (zelfstandigheid, respect voor elkaar)
We hebben uiteindelijk gekozen op basis van andere belangrijke argumenten; Mogelijkheid tot vriendjes maken. (33 versus 400 ll), faciliteiten, (wat houdt art class in- hoe is de muziekles, etc) want dat maakt wel degelijk uit. 

Verder zijn ze hier in Melbourne al drie jaar bezig met het opzetten van een middelbare school, maar volgens mij gaat het niet heel hard.

Back