Motor meenemen Down Under

Madocke

Active Member
Hey,

Heeft er iemand ervaring in het meenemen van een motor Down Under?

Wij zijn volop aan het twijfelen om de BMW GS 1200 van mijn man mee te nemen of niet.

Wel meenemen omdat:
- Hij is nog maar 3 jaar oud, nog niet te veel km.
- Is nieuw aangekocht
- Kan ik hem meteen op de baan sturen om eens een toertje te gaan maken en te genieten van al het nieuws, de omgeving en de natuur...

OF Niet meenemen omdat:
- Grote minwaarde bij verkoop ervan, we verliezen er best veel op dan.
- Scheelt een hoop plaats in onze container (meer plaats voor ander spullen?)
- Het waarschijnlijk een hoop papierwerk is (maar hier geen ervaring, dus vandaar deze draad voor 'hulp gevraagd')
- Moeten we een nieuwe kopen ter plaatse, die dan ook weer duurder zal zijn. (Aja, want als deze GS weg moet, dan komt het nieuwere model GS wel in de plaats hé)

Aiaiai...

Hoe zit het geregel van het importeren van een motor in elkaar? Iemand ervaring?

Thanks!
 
Wij hebben mijn liefs BMW ook verkocht in Nederland. Het is zo'n papierhandel, dat vonden we toch teveel gedoe. Met een visa-traject, een container vol en twee honden hadden we wel genoeg om handen.
 
Ik heb iedere keer... (dat klinkt fout :D)... mijn motor(en) verkocht. Hoeveel verlies je er nu echt op?

Je kan niet zeggen "dan moeten we 5000 euro/dollar bijbetalen en dan heeft hij weer een motor" als je voor een nieuwe model wil gaan, want dan zit de upgrade ook in die kosten. Ik heb geen ervaring met importeren, maar ga er niet zomaar van uit dat hij erop kan springen en kan gaan rijden. Daar zal vast ook weer een papieren rompslomp aan vastzitten. Een "nieuwe" kopen is dan sneller gepiept (denk ik!).
 
Ik zou hem niet meenemen, maar liever een jonge tweedehands kopen als je daar bent. Deze is nu waarschijnlijk hier nog goed in te ruilen.

Om hem daar te krijgen je nogal wat kosten:
- Hij zal niet in de normale container mogen in verband met brandgevaar. Dus los verschepen. Ik schat dat je daarvoor rond de €1.500 kwijt bent.
- Hij moet gekeurd worden voordat hij het land in mag. Ik weet niet precies wat dit kost.
- Ik weet niet zeker of dat ook bij importeren van een voertuig is wat je al langer in bezit hebt, maar normaal betaal je nog invoerheffing. Er zijn wat vrijstellingen als je het voertuig al 12 maanden voor vertrek in je bezit had.
- Nieuwe koplamp. Ze rijden aan de andere kant, dus het lichtbeeld van je huidige koplamp is niet goed. En tsjah, het is een BMW, dus dat is denk ik €500? Ik zou in ieder geval zorgen dat je die hier al regelt en of zelf verwisselt of laat doen. In Australië zijn die dingen een stuk prijziger.

Onderaan de streep zou ik er niet aan beginnen. Nog los van het papierwerk zou ik m'n fiets gewoon niet in een container willen gooien. Het ding zit drie weken op zee. De verhalen van beschadigde voertuigen op zee zijn talrijk. Bovendien heb je een goede reden om een waterkoeler te nemen daar.


Zelf koop ik weer iets moois als ik daar ben. Genoeg te koop en afhankelijk van waar je heen gaat hebben ze amper regen gezien en in ieder geval geen pekel. Prijzen zijn ook niet zo gek.
 
@Thijsvr , @FOL, @Red dust en @afterbang
Dank jullie wel voor de info.
De kogel is door de kerk, de motor blijft hier in België, er staat vast en zeker al een mooie te blinken Down Under... te wachten op mijn man.

Als iemand omgeving Brisbane komt voor een motortrip! Shoot en samen zijn we weg!!
Vanaf September 2016 hé, nog effe geduld, eerst nog effe emigreren.
 
Ik heb de mijne mee genomen, stelde niets voor!
Kosten vielen reuze mee.
Er staat al een link van mijn topic hier.

@ Thijsvr, bijna niets wat je schrijft klopt.
 
Last edited by a moderator:
On average kun je stellen dat je rond de $2500 kwijt bent om een motor te importeren en rij klaar te hebben (afhankelijk van de waarde van de motor, model en daardoor aanpassingen die evt gedaan moeten worden).
 
Kostte mij $85, en daar kwam dan nog wel de rego overheen.
Inklaringskosten en zo zat allemaal bij de andere spullen verwerkt.

Welke aanpassingen zouden gedaan moeten worden dan?
 
Kostte mij $85, en daar kwam dan nog wel de rego overheen.
Inklaringskosten en zo zat allemaal bij de andere spullen verwerkt.

Welke aanpassingen zouden gedaan moeten worden dan?

Het heeft je idd veel meer dan $85 gekost om je motor in Australia te krijgen ;)

Zie onderstaande lijst die van de Border gov site komt:

IMPORTATION CHARGES

Before deciding to import a vehicle, importers should consider the possible costs involved.

Government charges:

customs duty, GST and LCT, if applicable
entry processing charges.


Transport, handling and clearance charges (these are not Government charges):

freight and insurance for the transport of the goods to Australia
Customs broker charges
storage and delivery charges
logistic services provider charges
steam cleaning for quarantine purposes
other wharf and transport charges

any costs relating to having your motor vehicle meet state or territory registration and insurance requirements.
Border.gov.au

Onderstaande punten zouden evt aan gepast moeten worden:

You will need to replace the head light, so on low beam it dips to the left and not the right.
Brake pads and tyres may need to be replaced if they do not comply with Australian Standards.
Some exhaust mufflers may not be compliant with Australian Standards.​
 
Het heeft je idd veel meer dan $85 gekost om je motor in Australia te krijgen ;)

Zie onderstaande lijst die van de Border gov site komt:

IMPORTATION CHARGES

Before deciding to import a vehicle, importers should consider the possible costs involved.

Government charges:

customs duty, GST and LCT, if applicable
entry processing charges.


Transport, handling and clearance charges (these are not Government charges):

freight and insurance for the transport of the goods to Australia
Customs broker charges
storage and delivery charges
logistic services provider charges
steam cleaning for quarantine purposes
other wharf and transport charges

any costs relating to having your motor vehicle meet state or territory registration and insurance requirements.
Border.gov.au

Onderstaande punten zouden evt aan gepast moeten worden:

You will need to replace the head light, so on low beam it dips to the left and not the right.
Brake pads and tyres may need to be replaced if they do not comply with Australian Standards.
Some exhaust mufflers may not be compliant with Australian Standards.​

Motor komt toch gewoon mee met je andere spullen, de meeste kosten komen op een grote hoop, inklarings en vervoers kosten moet je toch betalen, of die motor er nou bij zit of niet.

Bij mij hoefde de koplamp niet veranderd te worden, voorband en remblokken wel, omdat die binnen de slijtagegrens zaten
 
Motor komt toch gewoon mee met je andere spullen, de meeste kosten komen op een grote hoop, inklarings en vervoers kosten moet je toch betalen, of die motor er nou bij zit of niet.
De kosten kunnen wel op een grote hoop gegooid worden, maar dan betaal je er toch ook gewoon voor. Als je die motor niet mee zou nemen zou je ook veel goedkoper uit zijn.
The end of the day heb je er een gewoon een hoop kosten, werk en geregel aan om die motor in aussie te krijgen.
 
Wij kennen iemand die minstens 2x per jaar een container met motoren importeert en heel goed boert....zou hij toch niet doen als het te duur zou zijn? Zal hem de volgende keer eens vragen. Ik weet wel dat hij zijn eigen motor ook al had meegenomen...is zo op het idee gekomen....
 
Interesting.

Maar zit toch ook in het M5 hoekje. Ook Mr. Mountains heeft er grijze haren en een legere portemonnee dan verwacht aan over gehouden.
Ik kan mijn eigen kladje niet meer vinden maar voor mij waren de kosten, het gedoe (en het risico met het (niet) verkrijgen van een kenteken op een custom build frame) het niet waard. Maar ben nu dus even het kostenplaatje kwijt...
 
Thanks allemaal voor de info. Maar de motor blijft toch in België hoor. We nemen hem niet mee. Mijn man verheugt zich al op het nieuwste model...
 
Back
Top