Motor meenemen

Reinhoud

Active Member
Hallo mensen

Ik weet dat dit onderwerp vaker in dit forum staat.
Ik hoop dat er nu iemand is die wél een antwoord heeft waar ik, en misschien iemand anders, wat aan heb...

Ik heb mijn motor zelf helemaal omgebouwd  :cool: (nog niet helemaal klaar) en wil hem graag meenemen naar Australië (Tasmanië) als ik daar heen ga.
Ik heb een tijdje terug deze vraag gesteld aan customs en kreeg een formulier terug, maar daar werd ik ook niet echt wijzer van  :-(
Ik weet dat ik een import vergunning nodig ben, maar hoe kom ik daar aan?
Is er iemand die weet wat te doen?
Als ik de motor in onderdelen verscheep word het dan makkelijker?

Ik heb totaal geen ervaring met dit soort formaliteiten  :oops:

De motor is een Suzuki GS1000 en komt uit 1980, ik heb de motor 6 jaar in mijn bezit.

MvG Reinhoud
 
Ik zou je graag willen helpen maar ik heb werkelijk geen idee!
Weet de ambassade of het verschepingsbedrijf daar niet meer over misschien?
 
Hoi Reinhoud, misschien heb je dit al gezien maar hier staat wat je nodig hebt enzo om een motor te importeren

http://www.daff.gov.au/aqis/import/vehicles-machinery/motorcycles

Wij hadden een GSXR maar toch maar besloten om hem in NL achter te laten, er komt heel wat bij kijken. Succes
 
Ik had gister een mailtje gestuurd naar (volgens mij) de Australische RDW en ik kreeg vandaag een mailtje terug mét aanvraag formulier voor een import vergunning, en met de mededeling dat als ik nog vragen had niet moest aarzelen ze te vragen.... Van deze hulpvaardigheid kunnen ze in NL nog wat leren!  :grin:
Ze hadden ook direkt een folder met informatie mee gestuurd.
 
[quote author=Reinhoud link=topic=9654.msg130829#msg130829 date=1232397438]
Ik had gister een mailtje gestuurd naar (volgens mij) de Australische RDW en ik kreeg vandaag een mailtje terug mét aanvraag formulier voor een import vergunning, en met de mededeling dat als ik nog vragen had niet moest aarzelen ze te vragen.... Van deze hulpvaardigheid kunnen ze in NL nog wat leren!  :grin:
Ze hadden ook direkt een folder met informatie mee gestuurd.
[/quote]

Wauw.. wat geweldig he! Inderdaad.. daar kunnen ze in NL nog wat van leren!
Hoop dat alles lukt mbt je motor importeren!
 
Reinhoud,

Ook ik heb er over nagedacht om mijn verbouwde Yamaha XJR 1300 mee te nemen naar Tasmania.
Maar er komt zoveel bij kijken, al het papier werk.
Daar kunnen die Australiers wat van van.

Sowieso moet de motor showroom schoon zijn.
In Australie moet ie gekeurt worden om op kenteken te zetten, en dat moet ie in orginele staat zijn.
Dus zoals ie in Nederland op kenteken is gezet.

En de verscheep kosten zijn best wel hoog.

Dit allemaal bij elkaar opgeteld heb ik besloten om mijn geliefde XJR te verkopen, met pijn in mijn hart en daar een andere te kopen.
Ze zijn daar gelukkig wat goedkoper dan hier, en zeker als je er één koopt uit Victoria of zo.
Op Tasmania zijn ze toch wat duurder dan op het vaste land.

Mocht je het toch doen, houdt er rekening mee dat je niet met een Europees goedgekeurde helm mag rijden.
Het moet een Australisch goedgekeurde helm zijn.

Cheers
 
De motor moet in originele staat zijn?? Oh jee!!  :-(
Ik heb er een andere voorvork, achterbrug en wielen ingezet. Ook heb ik er monovering ingemaakt.
Dus in originele staat terugbrengen is er niet meer bij...
Dat de motor schoon moet zijn is het probleem niet, hij moet/gaat opnieuw in de verf.
En wat als ik de motor in NL opnieuw op kenteken laat (omgebouwd) zetten?

Ik heb de motor particulier gekocht en heb dus geen aankoopbon maar die ben ik wel nodig, weet iemand hier een truc voor? Kan je ook dat gedeelte van het kentekenbewijs gebruiken waar de ten naam stelling op staat?

Wat bedoelt men met "Een hoop papierwerk"?

Ik geef niet direkt op... hoop ik  :wink:
 
Papierwerk is natuurlijk niet het grootste probleem. Wen daar maar aan  :wink:
Schoonmaken ook niet.
Kenteken misschien wel.
Ik denk dat er wel een mouw aan te passen is.
Zal je pb sturen.

gr. Franciska
 
haha grappig!  :grin:

Koplamp is wel anders, de reflector zit aan de andere kant  :cool:
Hier schijnt ie min of meer rechts de berm in en daar natuurlijk aan de andere kant.
 
Bij mijn vorige Sportster zaten voetrem en schakelpook inderdaad aan de andere kant.
Dat was omdat de Engelse merken dat in die tijd ook hadden, en de Sportster moest daar toen mee concurreren.
Het was altijd wel lachen als er eens iemand een rondje wilde rijden :p

De huidige Sportster, 1200 uit 1995, gaat niet mee, teveel gedoe.
Ik zal het meisje maar eens lief aankijken en vragen om een nieuwe Nightster, in OZ.

Bart
 
Ook wij hebben al onze motoren verkocht.
Het gings ons aan het hart, maar het leek ons wel de juiste beslising.
We kopen in Tas wel weer andere motoren.
Als we dan toch opnieuw moeten beginnen, doen we het maar goed.

Veel suc6 met het importeren.

Cheers
 
Ik weer  :lol:

Vraag voor mensen die geprobeerd hebben een motor mee te nemen naar Australië.

Hoe oud was de motor de je mee wilde nemen?

Ik heb een formulier van dat import gedoe en daar lijkt te staan dat als de motor voor 1-1-1989 gebouwd is, dat het dan allemaal meevalt met registration als de motor in Australie is...

Groet
 
De mijne;
sportster.jpg

Is gisteren, na een proefdagje, gekocht door een collega  :cry:

Bart
 
G'day Reinhoud

Het is een heel gedoe om je motor mee te nemen,veel papierwerk en aardig wat kosten.
De motors in australie zijn in aanschaf vaak stukken goedkoper dan in nederland (gelang het model en merk).
Hierdoor heb ik besloten om mijn motors hier te laten en daar een ander te kopen.
Ik kan begrijpen dat je gehecht bent aan je motor,mocht je hem toch mee willen nemen kan ik je wel vertellen dat;
je minder invoer hoefd te betalen des te langer je hem in je bezit heb (min 3 jaar).Kan je aantonen met ternaamstelling en/of verzekerings papieren.
Je hem ook mee kunt nemen om te reisen voor een max van 1 jaar en dan invoer betaal en kenteken (kun je een jaar met ned kent rijden)
Verschepen ongeveer 1000 tot 1500 euro kost.
kijk ook eens op www.tradingpost.com.au (voor motorprijzen)
en www.customs.gov.au/site/page.cfm?u=4781


groetjes Hans
 
Hallo

Ik ben er al wel achter dat de motor niet origineel hoeft te zijn, als ik in Australie de motor wil laten registreren wordt ie gekeurd.

Ik zie het nog steeds niet somber in... :wink:

"Iedereen" zegt dat het veel geld gaat kosten, kan iemand mij ook vertellen wat veel is?

Mn motor komt uit 1977, en ik heb me laten vertellen dat hoe ouder de motor is hoe minder tax je hoeft te betalen....

Gr Reinhoud
 
Hallo Reinhoud,

Ik kan het helaas niet meer terug vinden.Ze hebben de websites veranderd.
Hier stond exact in hoeveel % GST eraf ging bij elk jaar dat je hem in je bezit had.
Voor mijn motors was het beter om ze weg tedoen en daar een ander te kopen.
Ik ben er een paar weken mee bezig geweest,maar heb alles gewist.
HELAAS.

veel geluk
Hans
 
Hallo mensen,

Hier een kleine update... :smile:

Ik heb eindelijk mn visum!!
Mn spullen staan in Rotterdam klaar om verscheept te worden, 10 januari vertrek ik. :grin:

Ik heb toch besloten mn motor mee te nemen.

42688777.jpg


Ik heb er veel werk inzitten, er rijdt geen 2de van rond, ik vind het een mooie motor en ik vind hem fijn rijden..
De emigratie heeft eigenlijk vrij weinig gekost, dus ik neem de gok!

Ik heb hem showroom schoon laten maken bij een motordealer, en via de importeur heb ik een officiele brief gekregen met het exacte bouwjaar van de motor (bleek dus 1979 te zijn), ook heb ik een brief met de verkoopprijs in 1979.
Ik heb het kenteken bij de RDW ingeleverd en ik heb een "aankoopbon" kunnen regelen, ik had de motor particulier gekocht dus ik had er geen..

Ik heb zelf een stalen frame gemaakt waar de motor in gezet kan worden, het is zo gemaakt dat je het frame op de kop kunt zetten zonder dat er wat met de motor gebeurd!
Over dat frame komen panelen zodat het een kist wordt.

Motor staat ondertussen ook in Rotterdam klaar om verscheept te worden!! :wink:

Als ik in Australie ben en ik heb de motor bij huis staan post ik hier weer hoe alles gegaan is, misschien heeft iemand anders er nog wat aan..

Groet'n uut Drenthe
 
Back
Top