Motorrijbewijs

Kims

Well-Known Member
Hi,

Ik wil graag mijn motorrijbewijs halen (heb al veel gelest). In Australie betekent dat, volgens mij, dat ik eerst een test moet doen (na mijn Learner's) en ervaring moet doen op een "P plate" voor ik wederom een test kan doen voor mijn eigenlijke rijbewijs. Is dat correct?

Als het zo is, kan ik ook in Nederland mijn motorrijbewijs halen (als ik op bezoek ga in Oktober) en het dan om laten zetten naar een Australisch motorrijbewijs zonder het "P plate" gedoe?

Cheers
 
In NL je rijbewijs halen is lastiger dan OZ wat ik er van weet ;)

Ik zie hier in een lokale FB groep eigenlijk iedereen zijn tests halen. En dat is NL zeker niet het geval.

Wat betreft NL rijbewijs omzetten. Als je een NL motorijbewijs hebt zonder restricties dan ga je hier gelijk naar normale motorplates.

Weet even niet 100% zeker of je in NL gelijk een unrestricted rijbewijs krijgt tegenwoordig. Vroeguh was je gelijk unrestricted. Ergens is dat leeftijd gebonden geworden. Tot leeftijd x minder dan xx kW. Daarna alles mag.

Hoe dat nu is, in NL... denk nog hetzelfde? Dus als je boven de 24 bent of zo is je NL rijbewijs unrestricted en dat wordt dan zo overgenomen hier.
 
Ligt er aan hoe snel je kunt lessen in NL, en hoe oud je bent, de wetten zijn weer veranderd, eerder was je vanaf 23 geloof ik onbeperkt, geen idee of die leeftijd hetzelfde is gebleven.

Maar NL rijbewijs kun je inderdaad zo over zetten naar AUS rijbewijs.
 
Ligt er aan hoe snel je kunt lessen in NL, en hoe oud je bent, de wetten zijn weer veranderd, eerder was je vanaf 23 geloof ik onbeperkt, geen idee of die leeftijd hetzelfde is gebleven.

Maar NL rijbewijs kun je inderdaad zo over zetten naar AUS rijbewijs.
In NL moest ik: theorie, examen voor oefeningen, examen voor op de weg doen. Dat was 12 jaar geleden. Volgens mij zijn de oefeningen nu zelfs opgesplitst in 2 examens. En ik weet ook niet hoe het zit met max vermogen als je oud (;)) bent en je haalt je motor rijbewijs. Als je vol vermogen mag, wordt het in AU in ieder geval over gezet (is dat ook als je al een AU rojbewijs hebt??)
 
Ik weet niet of het anders is bij motorrijbewijs, maar als je net je NLse autorijbewijs gehaalt zou hebben dan krijg je in Oz niet meteen the unrestricted... dan ga je ook lekker op een P rijden. Zou verwachten dat dat hetzelfde werkt voor het motorrijbewijs
 
Motorrijbewijs in NL is wel wat pittiger geworden over de tijd.
Toen ik het haalde was er 1 theorie examen en 1 praktijk examen, compleet met bijzondere verrichtingen. Je mag dan als je jonger bent dan 23 een motor besturen van 25kW. Na je 23e vervalt dat en mag je alles rijden. Als je al 23 bent, mag je op een zware motorfiets lessen en afrijden, dan heb je ook geen restricties.

Inmiddels is voor zover ik weet het praktijkgedeelte opgesplitst in verkeer en bijzondere verrichtingen. Waar ik er 6 moest laten zien, zijn het er nu een stuk meer. Theorie zul je ook moeten halen en voor het CBR is er een wachttijd. Ik denk ook dat je in Oz een goedkopere en snellere manier zult vinden.

Motorrijden vraagt wel meer skills dan autorijden. Je moet constant op het wegoppervlak letten. Vermijd putdeksels en witte markeringen, want die zijn glad. Je bent zelf de kreukelzone, dus moet je extra alert zijn op het voorkomen van ongevallen. Hou alle medeweggebruikers goed in de gaten. Probeer oogcontact te maken zodat je weet dat ze je gezien hebben. Anticipeer wat de ander zou kunnen gaan doen en hou voldoende rekening met uitwijkmogelijkheden voor het geval ze een ramkoers inzetten.

Safe travels, enjoy biking.
 
Motorrijbewijs in NL is wel wat pittiger geworden over de tijd.
Toen ik het haalde was er 1 theorie examen en 1 praktijk examen, compleet met bijzondere verrichtingen. Je mag dan als je jonger bent dan 23 een motor besturen van 25kW. Na je 23e vervalt dat en mag je alles rijden. Als je al 23 bent, mag je op een zware motorfiets lessen en afrijden, dan heb je ook geen restricties.

Inmiddels is voor zover ik weet het praktijkgedeelte opgesplitst in verkeer en bijzondere verrichtingen. Waar ik er 6 moest laten zien, zijn het er nu een stuk meer. Theorie zul je ook moeten halen en voor het CBR is er een wachttijd. Ik denk ook dat je in Oz een goedkopere en snellere manier zult vinden.

Motorrijden vraagt wel meer skills dan autorijden. Je moet constant op het wegoppervlak letten. Vermijd putdeksels en witte markeringen, want die zijn glad. Je bent zelf de kreukelzone, dus moet je extra alert zijn op het voorkomen van ongevallen. Hou alle medeweggebruikers goed in de gaten. Probeer oogcontact te maken zodat je weet dat ze je gezien hebben. Anticipeer wat de ander zou kunnen gaan doen en hou voldoende rekening met uitwijkmogelijkheden voor het geval ze een ramkoers inzetten.

Safe travels, enjoy biking.

Geen van de zaken die jij hier opnoemt heb ik een motorrijder hier in OZ ooit zien doen, in NL ook niet trouwens :p
 
Hi,

Bedankt voor al de informatie! Erg fijn.

Ik wil voor een tijd naar Azie en daar zonder problemen scooters (110CC) kunnen huren en dat kan alleen legaal (en verzekerd) op een motorrijbewijs. Ik weet alleen niet of dat ook geldt voor P-platers of hoe en wat....

Hoeveel tijd moet er zitten tussen P-plate en een volledig rijbewijs?

Ik heb geen motor oid dus kan niet blijven rijden/oefenen zeg maar. Heb wel in Nederland motorrijlessen gehad en was bijna op het punt van examen. Dus heb wel wat ervaring, alleen een lange tijd geleden.

Wederom bedankt voor jullie hulp!
 


OFX
Back
Top